του Σωτήρη Τζούμα
Ποιοι απαρτίζουν τη νέα ΔΙΣ
Έχει γίνει παράδοση πλέον και κάθε χρόνο αυτή την εποχή, περιμένετε να σας παρουσιάσουμε τη σύνθεση της νέας Συνοδικής περιόδου.
Εφέτος διανύουμε την 163η Συνοδική περίοδο και θα σας αναλύσουμε τους Ιεράρχες που απαρτίζουν τη Σύνοδο αυτή.
Τα Συνοδικά μέλη που απαρτίζουν τη νέα ΔΙΣ – τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα, έτσι όπως εμείς τα βλέπουμε, τα γνωρίζουμε από την ενασχόλησή μας με τα της Εκκλησίας και τα καταγράφουμε χωρίς φόβο αλλά και χωρίς πάθος -τα παρουσιάζουμε κάθε χρόνο τέτοια εποχή, λίγο πριν ή λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους.
Η νέα ΔΙΣ, η 163η συνοδική περίοδος για την ακρίβεια, που μόλις ξεκίνησε τις εργασίες της έχει περίεργα χαρακτηριστικά.
Να πούμε εξ αρχής ότι είναι απρόβλεπτη. Και τούτο διότι δεν μπορούμε να πούμε και να γράψουμε μετά βεβαιότητας ότι όπως ξεκίνησε, δηλαδή με τα μέλη που θεωρητικά την απαρτίζουν σήμερα με τα ίδια μέλη θα τελειώσει τις εργασίες της.
Και η ιδιαιτερότητα αυτή της παρούσας Συνόδου, έγκειται στο γεγονός ότι στη σύνθεση της περιλαμβάνει όλο το βαρύ πυροβολικό της Ιεραρχίας,περιλαμβάνει τους τρείς μεγαλύτερους σε ηλικία Ιεράρχες.
Συγκεκριμένα αποτελείται από έξι Ιεράρχες των Νέων Χωρών- οι τρεις εξ αυτών ανήκουν στην πρεσβυτέρα Ιεραρχία και είναι ορατά τα σημάδια του γήρατος πάνω τους και τρεις εκ των νεοεκλεγέντων, μεταξύ αυτών και ο Σισανίου Αθανάσιος,ο Βενιαμίν της Ιεραρχίας- αφού είναι ο μικρότερος και ηλικιακά και στα πρεσβεία χειροτονίας.
Επίσης αποτελείται από έξι Ιεράρχες των Παλαιών Χωρών, οι δύο εξ αυτών εκλεγέντες επί Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου. Πρόκειται για τις δύο τελευταίες εκλογές του αειμνήστου Αρχιεπισκόπου και τέσσερις επί Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου του Β ´. Πρόκειται για τις τρεις πρώτες εκλογές του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου το 2008 και μία το 2009.
Έχουμε δηλαδή να κάνουμε με ένα μείγμα από παλαιούς και πολιούς Αρχιερείς αλλά και από Ιεράρχες τγς νέας γενιάς Ιεραρχών. Νέους μεν, αλλά δόκιμους και έμπειρους στη διοίκηση.
Όλοι τους καλούνται να πάρουν αποφάσεις για το νέο εκκλησιαστικό έτος, πάνω σε δύσκολα και συσωρευμένα προβλήματα που έμειναν από την διακυβέρνηση της πρώτης φοράς Αριστερά και του …φλερτ που υπήρχε μεταξύ των δύο κορυφών Εκκλησίας και Κυβέρνησης, Πρωθυπουργού και Αρχιεπισκόπου. Όλα αυτά τώρα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν και να μπούν σε νέες βάσεις.
Και δεν είναι μόνο τα θέματα αυτά τα οποία γνωρίζουμε ότι απασχολούν την Εκκλησία μας.
Ενδεχομένως μεσούσης της Συνοδικής περιόδου να προκύψουν και νέα προβλήματα τα οποία θα χρειαστεί να αντιμετωπιστούν καίρια και αποφασιστικά.
Συγκεκριμένα τη νέα ΔΙΣ απαρτίζουν οι:
1.Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος,
Πρόεδρος
2.Θεσσαλονίκης Άνθιμος, Αντιπρόεδρος
3. Παραμυθίας Τίτος
4. Μηθύμνης Χρυσόστομος
5.Τριφυλίας και Ολυμπίας Χρυσόστομος
6.Μεσσηνίας Χρυσόστομος
7.Λευκάδος και Ιθάκης Θεόφιλος
8.Θηβών και Λεβαδείας Γεώργιος
9.Παροναξίας Καλλίνικος
10.Φωκίδος Θεόκτιστος
11.Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς Ιουστίνος
12.Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου Στέφανος
13.Σισανίου και Σιατίστης Αθανάσιος
Αρχιγραμματέας της Συνόδου ο Αρχιμ. Φιλόθεος Θεοχάρης ο οποίος θα εκλεγεί Επίσκοπος, κατά την προσεχή τακτική Ιεραρχία του Οκτωβρίου.
Πρόκειται για Ιεράρχες εκλεγέντες από το 1974 οι δύο πρώτοι, Θεσσαλονίκης και Παραμυθίας και το 2019, μόλις προ ολίγων μηνών, ο τελευταίος, ο Σισανίου Αθανάσιος.
Δηλαδή 45 (!!) έτη Αρχιερωσύνης οι δύο πρώτοι και ούτε χρόνο ο τελευταίος.
Η απόλυτη αντίθεση! Αυτά μόνο στην επετηρίδα της Εκκλησίας της Ελλάδος το συναντά κανείς.
Οι παλαιοί είχαν όλο το χρόνο για να αποδείξουν τα προσόντα τους και τις αρετές ή τα ελαττώματά τους ,αλλά και για να ξεχωρίσουν ως προσωπικότητες και ως ποιμένες. Γνωρίζουμε τα πάντα γιαυτούς.
Οι νεώτεροι , στα πρώτα κιόλας δείγματα γραφής τους, άλλοι μας έχουν ενθουσιάσει και άλλοι έχουν σημειώσει κάποια φάουλ.
Ξετυλίγοντας τον μύτο της νέας ΔΙΣ, θα βρούμε πολλά στοιχεία που συνθέτουν ένα πολύπλοκο puzzle που δεν το συναντάς πουθενά αλλού σε δημόσιο λειτούργημα που ασκεί διοίκηση.
Να υπάρχουν δηλαδή στα ηνία της διοίκησης των Μητροπόλεων υπέργηροι Ιεράρχες, ανήμποροι σωματικά και …φευγάτοι πνευματικά, οι οποίοι δεν είναι σε θέση να πάρουν αποφάσεις αφού δεν έχουν πλήρη διαύγεια και πολλές φορές δεν καταλαβαίνουν ούτε πού βρίσκονται!
Αν είχε τεθεί σε εφαρμογή η ισχύουσα νομοθεσία, η οποία προβλέπεται για τέτοιες περιπτώσεις θα είχαμε πέραν της μίας αποσύρσεις, όχι μόνο Συνοδικών αλλά και άλλων εν ενεργεία Μητροπολιτών οι οποίοι δεν μπορούν πλέον να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους.
Δυστυχώς ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ενώ είχε την διάθεση να ξεκαθαρίσει το τοπίο αυτό και να πράξει η Ιεραρχία ο,τι έπραξε σε άλλες περιπτώσεις ,στη διαδρομή άλλαξε σχέδια- κρίμασιν οις οίδε Κύριος- και σήμερα έχουμε να διαχειριστούμε τέτοιες καταστάσεις οι οποίες συζητούνται δυσμενώς από το λαό μας.
Οι σκέψεις που ακολουθούν αποτελούν προσωπικές βιωματικές απόψεις που έχουμε σχηματίσει για κάθε ένα εκ των Συνοδικών Ιεραρχών. Είναι σκέψεις που αποκαλύπτουν με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο την προσωπικότητα που διαθέτει το κάθε Συνοδικό μέλος αλλά και το τί μπορούμε να περιμένουμε απ´αυτό, όταν προκύψει κάποιο θέμα και όταν κληθεί να αντιμετωπίσει η Εκκλησία μία κατάσταση.
Υπενθυμίζουμε ότι τα επιμέρους χαρτοφυλάκια των συνοδικών επιτροπών τα αναλαμβάνουν πάντα οι 12 συνοδικοί Ιεράρχες αλλά και στις επιτροπές που προκύπτουν για διμερείς συζητήσεις( π.χ. για την επικείμενη αναθεώρηση του Συντάγματος), απαρτίζονται κυρίως από τα 12 συνοδικά μέλη και επικουρικώς από άλλους Ιεράρχες.
1.Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος, Πρόεδρος ΔΙΣ.
Γεννήθηκε το 1938 στα Οινόφυτα Βοιωτίας. Το 1981 εξελέγη Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας, αφού προηγουμένως είχε παραιτηθεί υπέρ αυτού ο Γέροντάς του Μητροπολίτης Θηβών Νικόδημος.
Το 1998 είχε ετοιμάσει τον δρόμο του για να εκλεγεί Αρχιεπίσκοπος, « αλλά τον πρόλαβε ένας άλλος, πιο μεγάλος στο δρόμο για τη Δαμασκό», ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ο από Δημητριάδος.
Για τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο δεν θα γράψουμε κάτι ιδιαίτερο. Το μόνο που θεωρώ ότι αρμόζει να του επισημάνουμε είναι να μην δημιουργηθεί ξανά ανάλογο προηγούμενο με αυτό που ζήσαμε την περασμένη Συνοδική Περίοδο: να κλείνει συμφωνίες για την Εκκλησία, ερήμην της Ιεραρχίας και της ΔΙΣ, με μόνο σύμβουλο και διαμεσολαβητή τον εξωθεσμικά πρόσωπα λαϊκών συμβούλων του. Η Ιεραρχία παρά τον σεβασμό που έχει στον Αρχιεπίσκοπο δεν θα δεχθεί στο μέλλον παρόμοιο ολίσθημα! Και προς αυτή την κατεύθυνση είναι βέβαιο ότι θα κινηθεί η παρούσα ΔΙΣ η οποία έχει ως μέλη της Ιεράρχες που δεν διστάζουν να λένε τα πράγματα με το όνομά τους και χωρίς να φοβούνται. Για παράδειγμα Μητροπολίτες όπως οι Μεσσηνίας Χρυσόστομος ,Παροναξίας Καλλίνικος, Φωκίδος Θεόκτιστος, Φιλίππων Στέφανος κ. ά. μας έδωσαν από την μέχρι τώρα διαδρομή τους να καταλάβουμε ότι μπορούμε να βασιζόμαστε σε αυτούς!
Άλλωστε κατά την κρίση που περάσαμε έδειξε ο καθένας τους τον πραγματικό του εαυτό.
Σκιαγραφώντας σε ευσύνοπτο μέγεθος, την προσωπικότητα ενός εκάστου των Σεβ. Συνοδικών Μητροπολιτών, θα σας παρουσιάσω σήμερα τους έξι πρώτους κατά πρεσβεία, που συμπτωματικά είναι τρείς των Παλαιών χωρών και εκλεγέντες και χειροτονηθέντες επί Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ. Ανήκουν δηλαδή στην πρεσβυτέρα Ιεραρχία όπως λέγεται. Και τρείς εκλεγέντες τα νεώτερα έτη, δύο επί Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου( πρόκειται για τις δύο τελευταίες εκλογές και χειροτονίες του το 2007, έτος κατά το οποίο διεγνώσθη η ασθένεια και μετά από λίγο καιρό έφυγε από κοντά μας) και ένας επί Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου. Πρόκειται για την πρώτη, από τις τρεις πρώτες εκλογές και χειροτονίες του το 2008, ως Αρχιεπίσκοπος. Αύριο θα προχωρήσουμε με τους υπόλοιπους έξι.
2.Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος, Αντιπρόεδρος ΔΙΣ.
Γεννήθηκε το 1934. Είναι ο δεύτερος στα πρεσβεία Ιεράρχης της Εκκλησίας μας,μετά τον Πρύτανη της Ιεραρχίας, Σεβ. Καρυστίας Σεραφείμ. Ο Γέρων Θεσσαλονίκης Ανθιμος είναι ένας προβεβλημένος Ιεράρχης.
Εξελέγη Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως το 1974, επί Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, εις διαδοχήν του βιαίως απομακρυνθέντος προκατόχου του Κωνστάντιου λόγω των εκκλησιαστικών προβλημάτων που είχαν δημιουργηθεί την εποχή εκείνη. Ήταν πνευματικό ανάστημα του Κοζάνης Διονυσίου ( Ψαριανού) στα χνάρια του οποίου βαδίζει μέχρι τώρα.
Ξεχώρισε από τα πρώτα έτη της Αρχιερωσύνης του για τον απροσκύνητο λόγο του, τις εθνικές θέσεις που εξέφραζε και για το τεράστιο ποιμαντικό έργο του στη Θράκη. Ο Ανθιμος παρήγαγε στην Αλεξανδρούπολη ποιμαντικό έργο θαυμαστό που θα περάσουν χρόνια για να βρεθεί άλλος ποιμενάρχης με το όραμα του Ανθίμου.
Ο Άνθιμος ανέλαβε την διαποίμανση της ακριτικής Αλεξανδρουπόλεως νέος νεώτατος σε ηλικία. Ήταν 40 ετών. Εξ αρχής έδειξε τα ηγετικά του προσόντα και χαρακτηριστικά που τον κατέταξαν από πολύ νωρίς στους δελφίνους.
Και πολύ προ του τέλους του Μακαριστού Σεραφείμ άρχισε να προβάλλεται ως ένας εκ των επικρατέστερων υποψηφίων για Αρχιεπίσκοπος, για την επόμενη μέρα! Και μάλιστα το έλεγε ευθέως.
Το 1998 διεκδίκησε τον Αρχιεπισκοπικό θρόνο αλλά δεν τα κατάφερε! Το 2005, όταν χήρεψε η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης και έχοντας υπόψη το προηγούμενο ότι η συγκεκριμένη Μητρόπολη πληρώνεται δια μεταθέσεως, ζήτησε να μετακινηθεί από την καρδιά της Θράκης στην καρδιά της Μακεδονίας μας και να καταλάβει δια μεταθέσεως την Μητρόπολη Θεσσαλονίκης.
Ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος,παρά τις δυσκολίες που παρουσιάζει το σύστημα εκλογής (πρέπει να συμπληρώσουν οι εκλέκτορες τα 2/3 της Ιεραρχίας και στις δύο φάσεις της εκλογής) εργάσθηκε σκληρά για να πετύχει την μετάθεση του Ανθίμου ,χωρίς να του το χρωστά ή να του το έχει υποσχεθεί- δεδομένου ότι στις Αρχιεπισκοπικές εκλογές του 1998 τράβηξε εως το τέλος το δικό του δρόμο και ψήφισε τον εαυτό του για Αρχιεπίσκοπο, μαζί με τον στενό πυρήνα τριών ακόμη Ιεραρχών που τον ακολούθησαν μέχρι και την τρίτη και καθοριστική ψηφοφορία από την οποία προέκυψε θριαμβικά ο Χριστόδουλος ως Αρχιεπίσκοπος.
Μάλιστα εξέλεξε ως διάδοχό του στην Αλεξανδρούπολη, τον δεξιό βραχίονα του Ανθίμου, ενώ στην αρχή ήταν ανένδοτος.
Πού να γίνουν όλα αυτά στις μέρες μας;
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος τους κόβει τον βήχα από την πρώτη στιγμή. Και καλά κάνει! Το 2008, μετά την Κοίμηση του Χριστοδούλου προσπάθησε εκ νέου να εκλεγεί Αρχιεπίσκοπος αλλά η διάσπαση της ίδιας ομάδας Ιεραρχών στα δύο( οι μισοί με τον Σπάρτης Ευστάθιο που είχε ελπίδες να εκλεγεί και ένα μέρος με τον Θεσσαλονίκης Άνθιμο) έδωσαν την δυνατότητα στον Ιερώνυμο να εκλεγεί χωρίς δυσκολία, εκμεταλλευόμενος την διάσπαση των αντιθέτων προς αυτόν!
Σήμερα τον Γέροντα Θεσσαλονίκης Άνθιμο τον πρόλαβαν, δυστυχώς, τα χρόνια του. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε το αν θα εκπληρώσει όλη τη θητεία του ως Συνοδικός ή αν θα παραιτηθεί των Συνοδικών καθηκόντων του, αν ή όταν καταλάβει ότι δεν δύναται να ανταποκριθεί σε αυτά. Σίγουρα θα ήθελε το κύκνειο άσμα του ως Συνοδικός και μάλιστα ως Αντιπρόεδρος της Συνόδου να το περάσει υπό καλύτερες συνθήκες και με πιο καλό τρόπο. Να το απολαύσει και να το χαρεί από την αρχή ως το τέλος. Δυστυχώς.. δεινόν το γήρας και ού γαρ έρχεται μόνον.
Το βέβαιο είναι ότι στην φάση αυτή το πρόβλημα θα το έχει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος που θα πρέπει να κάνει τη δουλειά του με κουτσουρεμένη Σύνοδο, διότι το φαινόμενο του Θεσσαλονίκης Ανθίμου υπάρχει επί τρία και μάλιστα σε ακόμη χειρότερη μορφή, στην παρούσα ΔΙΣ.
3.Μητροπολίτης Παρμυθίας Τίτος (Σωτήριος) Παπανάκος.
Γεννήθηκε το 1931, στον Πειραιά. Εξελέγη το 1974, επί Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ και μάλιστα σε μια εποχή που οι εκλογές γίνονταν πρωί και βράδυ για να προλάβουν να πληρώσουν όλα τα κενά που προυπήρχαν αλλά και αυτά που δημιουργήθηκαν από τις καρατομήσεις των 12 λεγομένων Ιερωνυμικών Μητροπολιτών.
Παλαιός και σοβαρός Ιεράρχης ο Τίτος. Δεν απασχόλησε ποτέ τα ΜΜΕ, ούτε για αρνητικά σχόλια αλλά ούτε για το πνευματικό έργο του(!!)
Άνθρωπος των ολίγων και ταπεινών επιδιώξεων δεν ήθελε να προκαλεί. Διαποιμαίνει την ακριτική και ευαίσθητη εθνικά Μητρόπολη Παραμυθίας και δεν έβαλε ούτε ένα καρφί, ούτε ένα τούβλο, στα 45 χρόνια που κρατά το πηδάλιο της Μητρόπολης..
Όσα έπραξε ο προ-προκάτοχός του Τίτος Ματθαιάκης στα λίγα χρόνια που ήταν Μητροπολίτης Παραμυθίας, ήταν καθώς φαίνεται αρκετά για την επόμενη πεντηκονταετία. Ο Τίτος Ματθαιάκης εργάσθηκε για όλους και κυρίως για τους δύο διαδόχους του που ακολούθησαν , τον Παύλο και τον Τίτο.
Πράγματι ο χρόνος για αυτή την Μητρόπολη σταμάτησε στον Τίτο Α ´ που ήταν μεγάλος οραματιστής και πρωτοπόρος! .
Ο Γέρων Παραμυθίας Τίτος Β ´ ,θα έπρεπε να εφησυχάζει εδώ και πολλά χρόνια διότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί πλέον στα καθήκοντά του,λειτουργικά και διοικητικά.
Συγκεκριμένα «συμφέροντα» τον κρατούν στον θρόνο και τον εκθέτουν αφού επιβαρύνουν την υστεροφημία του κατά τρόπο απαράδεκτο.
Ο Γέρων Μητροποκίτης Τίτος καλείται να λάβει μέρος στην παρούσα Σύνοδο και όλοι είναι περίεργοι για το πώς θα ανταποκριθεί στα καθήκοντά του, αφού όλοι γνωρίζουν πως όταν ήταν πάλι Συνοδικός προ πενταετίας, δεν καταλάβαινε τα στοιχειώδη που συζητούσαν στη Σύνοδο και μάλιστα το πώς προήδρευε των δευτεροβάθμιων δικαστηρίων ! Φαντασθείτε τί έχει να συμβεί τώρα μετά από πέντε χρόνια! Άλλωστε την πρώτη ψυχρολουσία για το τί θα ακολουθήσει την πήραμε κατά την τελευταία Ιεραρχία που χωρίς να καταλαβαίνει δέχθηκε να γίνει ψηφοσυλλέκτης και μετά τον έψαχναν για να υπογράψει τα πρακτικά ώστε να μπορούν να βγούν τα διατάγματα για τις ενθρονίσεις!
Και αν όντως είναι καλά και ανταποκρίνεται όπως ισχυρίζονται οι Ηρακλείς του θρόνου του- πρόκειται για κάποιους ιερείς που εξυπηρετούν προφανώς τις δικές τους σκοπιμότητες – ας προκαλέσουν οι ίδιοι την εξέταση από την ειδική επιτροπή, όπως προβλέπει ο νόμος ,για να πεισθούμε και μείς οι δύσπιστοι! . Και αν από την εξέταση κριθεί ως ικανός να ευρίσκεται σε αυτή τη θέση τότε να ζητήσουμε συγνώμη και να καταθέσουμε τα μολύβια μας και τα στύλο μας και να μην τον σχολιάσουμε ποτέ ξανά! Αν όμως κριθεί ως ανεπαρκής να ποιμαίνει την Μητρόπολη, τότε να ζητήσουν αυτή συγγνώμη από τον Θεό που αφήνουν μια ευαίσθητη Μητρόπολη να ρημάζει για να την κάνουν φύλλο και φτερό οι πεντηκοστιανοί και οι Ιεχωβάδες που όπως πληροφορούμαστε κάνουν πάρτι στην περιοχή αφού δεν αντιμετωπίζουν καμία αντίσταση!
Ο Γέρων Παραμυθίας Τίτος εννοείται ότι σε όλα τα θέματα θα λέει ναί και δεν πρόκειται να δυσκολέψει επ´ουδενί το έργο του Αρχιεπισκόπου! Άλλωστε το να παραμένει ακόμη στη θέση του ενώ από πενταετίας είχε τεθεί το θέμα της παραίτησής του,σημαίνει ότι υπάρχουν ειδικοί δίαυλοι επικοινωνίας που καθορίζουν την κατάσταση και παρατείνουν το πρόβλημα. Η Εκκλησία είναι ο χώρος του αχώρητου που τα πάντα χωρεί..
4.Ο Μητροπολίτης Μηθύμνης Χρυσόστομος Καλαματιανός.
Γεννήθηκε στην Χαλκίδα το 1930.Ανήκει στους υπέργηρους Ιεράρχες της Εκκλησίας μας αλλά η βιολογική του κατάσταση όπως ο ίδιος επαίρεται, είναι λέει αρίστη. Αρνήθηκε ωστόσο να αναλάβει τοποτηρητής της Μητροπόλεως Λήμνου ως έχων τα πρεσβεία όμορος Ιεράρχης, κάτι που όχι μόνο δεν αρνήθηκε αλλά απαίτησε κιόλας – όπως λένε οι πληροφορίες μας -ο δοκιμαζόμενος από προβλήματα υγείας Μητροπολίτης Μυτιλήνης Ιάκωβος.
Ο Μηθύμνης Χρυσόστομος εξελέγη επί Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ το 1984. Κοιμήθηκε ως υποψήφιος Θήρας και ξύπνησε Μηθύμνης, μετά την Κοίμηση του σημαντικού και πνευματικού Ιεράρχη Μηθύμνης Ιακώβου Μαλλιαρού.Έτσι άνοιξε ο δρόμος για τον Παντελεήμονα Ρίζο που εξελέγη Θήρας.
Ο Χρυσόστομος ήλθε στο προσκήνιο και εξελέγη τότε χάρη στις πιέσεις που ασκούσε στον Αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ, ο τότε πανίσχυρος Κορίνθου Παντελεήμων με τον οποίο συνεδέθη στο ταξίδι που πραγματοποίησαν μαζί (και με την αείμνηστη Λούλα Μοναστηριώτη) στην Νέα Υόρκη, για τη χειροτονία από τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Ιάκωβο του Επισκόπου Δορυλαίου, νυν Παναμά Αθηναγόρα. Ο Χρυσόστομος εξελέγη με δυσκολία αφού στην πρώτη ψηφοφορία για το τριπρόσωπο τότε, τον είχε αφήσει πίσω ο αείμνηστος Αρχιμ. Νικόδημος Παυλόπουλος, Ιεροκήρυξ της Μητροπόλεως Μηθύμνης και Ηγούμενος της ιστορικής Μονής Λειμώνος, ο οποίος έχαιρε μεγάλης εκτιμήσεως και σεβασμού των Ιεραρχών. Αλλά ο αείμνηστος Γέρων Κορίνθου ήταν ισχυρός στην Ιεραρχία και με βοηθό του τον μακαριστό Λαρίσης Σεραφείμ (Ορφανό),ανέτρεψαν το αποτέλεσμα στην εκλογή για το μονοπρόσωπο, με ελάχιστες ψήφους διαφορά!
Ο Χρυσόστομος στα 35 χρόνια που είναι Μητροπολίτης της ιστορικής Μητροπόλεως Μηθύμνης, την οποία ποίμαναν σημαντικοί Ιεράρχες, δεν ενόχλησε κανέναν! Αλλά και δεν έκανε και τίποτα! Ένας απλός διαχειριστής της εξουσίας που απορρέει από το αξίωμα του Μητροπολίτη ήταν και μάλιστα ευθυνόφοβος.
Παρέλαβε μία Μητρόπολη που έσφυζε από πνευματική ζωή και ζωντάνια και είχε πληθώρα ιερέων για να εξυπηρετούν τα πολλά και ωραία χωριά και τις κωμοπόλεις της Μητροπόλεως αλλά και τα Μοναστήρια και τα προσκυνήματα. Αγιορείτες Μοναχοί και Ηγούμενοι είχαν κάνει την Μητρόπολη Μηθύμνης δεύτερο σπίτι τους για να κάνουν κηρύγματα και να ομιλούν σε πνευματικές συναντήσεις.
Αυτή τη στιγμή η Μητρόπολη ενώ έπρεπε οργανικά βάσει των ενοριών που έχει, να διαθέτει περί τους 40- 50 ιερείς, συμπληρώνει με το ζόρι τους 20! Και μιλάμε για μία Μητρόπολη με ζωντανά και όχι ερημωμένα χωριά.
Ο Γέρων Μηθύμνης Χρυσόστομος είναι ένας ευγενής άνθρωπος και παρά τα πολλά χρόνια του – είναι 89 ετών- κινείται αδιάκοπα, κάνοντας τον γύρο του κέντρου της Αθήνας όταν βρίσκεται στην πρωτεύουσα, έτσι σαν ημερήσιο τάμα!
Δεν πρόκειται να δυσκολέψει το έργο του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου ως Συνοδικό μέλος. Το βέβαιο είναι ότι θα έπρεπε να έχει αποσυρθεί οικειοθελώς προ πολλού, δίνοντας την ευκαιρία σε έναν νεώτερο κληρικό να πάει να εργασθεί ιεραποστολικά σε ένα νησί που δέχεται ασφυκτικές πιέσεις από το μεταναστευτικό αλλά και τους Ιεχωβάδες αλλά και τους πεντηκοστιανούς. Δεδομένου μάλιστα
ότι και ο έτερος Ιεράρχης στην πρωτεύουσα του νησιού, την Μυτιλήνη, δοκιμάζεται το τελευταίο εξάμηνο με προβλήματα υγείας , θα έπρεπε η διοίκηση της Εκκλησίας κάτι να κάνει! Σε λίγο θα κλάψουμε πικρά γιαυτή την αδιαφορία και την ολιγωρία που επιδεικνύουμε! Η Εκκλησία μας μπορεί να είναι κοινωνία προσώπων, αλλά δεν ανήκει στα πρόσωπα! Αυτά ανήκουν στην Εκκλησία! Και το αξίωμα αυτό θα έπρεπε να το γνωρίζουν οι Μητροπολίτες μας και οι αυλικοί τους! Και να μη θεωρούν τις Μητροπόλεις τσιφλίκι τους! Θα μας κρίνουν οι νεκροί και οι αγέννητοι γιαυτή την συμπεριφορά!
5.Ο Μητροπολίτης Τριφυλίας και Ολυμπίας Χρυσόστομος Σταυρόπουλος.
Γεννήθηκε το 1959 στη Λακωνία.
Ο καλλικέλαδος διάκονος του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, χάρη στην υπομονή , την σεμνότητα που πάντα τον διέκρινε και το πλούσιο πνευματικό έργο του, αναδείχθηκε σε Ιεράρχη της Εκκλησίας μας.
Πνευματικό ανάστημα του Σεβ. Σπάρτης Ευσταθίου, διετέλεσε Πρωτοσύγκελλός του και διδάχθηκε την σεμνότητα και την ιεροπρέπεια από τον σοφό Γέροντά του.
Ο Χρυσόστομος εξελέγη τον Μάρτιο του 2007, στην ηλικία των 48 ετών, σε διαδοχή του Τριφυλίας Στεφάνου.
Ο Τριφυλίας Χρυσόστομος μαζί με τον Μεσσηνίας Χρυσόστομο, υπήρξαν οι δύο τελευταίες εκλογές και χειροτονίες του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου.
Ο Χρυσόστομος είναι σεμνός και διακριτικός Ιεράρχης. Πολλές φορές έγινε στόχος κακόπιστων και εμπαθών επιθέσεων από κακεντρεχείς ανθρώπους αλλά κατάφερε με την σύνεση και την υπομονή που τον διακρίνει να απομακρύνει κάθε αρνητική και εχθρική ενέργεια απο το διάβα του.
Το πνευματικό έργο του ουσιώδες αλλά αθόρυβο.Δεν του αρέσει η προβολή και οι εντυπωσιακές παράτες.
Στα 12 χρόνια Μητροπολίτης Τριφυλίας έχει μείνει αυστηρά προσηλωμένος στο καθήκον, στην επαρχία του και δεν επιδιώκει τις πολλές μετακινήσεις, αυτές που κατά κόρον ακολουθούν και εφαρμόζουν ακόμη και νεοεκλεγμένοι Ιεράρχες, οι οποίοι πριν προλάβουν να λειτουργήσουν σε όλους τους ναούς της επαρχίας των, έχουν γυρίσει όλα τα μεγάλα πανηγύρια και τις εορτές άλλων Μητροπόλεων. Διάφορες φήμες που βγαίνουν από τους ιερείς της επαρχίας του τον θέλουν ενίοτε να ξεσπά νευρικά και να τους μιλά αυστηρά. Αλλά υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι που λένε ότι αυτοί που τα προκαλούν όλα αυτά είναι πρόσωπα που στερούνται σοβαρότητας και ο Μητροπολίτης δείχνει τεράστια υπομονή!
Ο Σεβ. Τριφυλίας Χρυσόστομος ανήκει στους σοβαρούς και συντηρητικούς Ιεράρχες. Ως Συνοδικός Ιεράρχης θα πράξει κατά συνείδηση, χωρίς να φέρει ποτέ σε δύσκολη θέση τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο.
6. Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος Σαββάτος
Γεννήθηκε στο Περιστέρι το 1961.
Εξελέγη Μητροπολίτης Μεσσηνίας τον Μάρτιο του 2007.
Κοιμήθηκε Αρχιμανδρίτης και ξύπνησε με το «χρίσμα» για την Μητρόπολη Μεσσηνίας. Ήταν τότε που ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ετοιμαζόταν να αποκαταστήσει τον αδίκως παραιτηθέντα Μητροπολίτη Θεσσαλιώτιδος( νυν Βρεσθένης) Θεόκλητο για την Μητρόπολη Μεσσηνίας.
Διάφορα κέντρα τότε παρά- εξουσίας με πρωτεργάτη τον τότε Δήμαρχο Καλαμάτας, νυν Περιφερειάρχη κ. Νίκα,δημιούργησαν μια αρνητική περιρρέουσα ατμόσφαιρα για να αποτρέψουν τον Αρχιεπίσκοπο να πραγματοποιήσει αυτή την απόφαση, περιμένοντας αυτοί ότι θα προτείνει κάποιον εγχώριο.
Ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος για να μην προκαλέσει εξαιτίας της επιμονής του να εκλέξει τον Θεόκλητο για Μεσσηνίας και για να μη δημιουργηθεί νέο κύμα εσωστρέφειας στην Εκκλησία, μετά από μία δραματική σύσκεψη στο σπίτι του Ψυχικού, με τους στενούς συνεργάτες του ,η οποία κράτησε μέχρι τις 3 το ξημέρωμα, αποφάσισε να κάνει πίσω και να προτείνει έτερο υποψήφιο.
Το βράδυ εκείνο πρέπει να ήταν ανοιχτοί οι ουρανοί και εισήκουσαν τις προσευχές του Αρχιμ. Χρυσοστόμου Σαββάτου ο οποίος επιθυμούσε διακαώς την προαγωγή του και είχε ρίξει γέφυρες προς την πλευρά του Χριστοδούλου, μέσω πολλών δυνάμεων της τότε εποχής.Πρώτος διαφημιστής του Χρυσοστόμου και προαγωγός του,με την καλή έννοια, ο Μητροπολίτης Σύρου Δωρόθεος, που του είχε γίνει εμμονή η προαγωγή του Αρχιμ. Χρυσοστόμου Σαββάτου.
Την επομένη της συσκέψεως στο Ψυχικό, στις 08:15 το πρωί, ο Χρυσόστομος δέχθηκε ένα τηλεφώνημα από τον τότε Πρωτοσύγκελλο π. Θωμά Συνοδινό, για να πάει να δει τον Αρχιεπίσκοπο στο γραφείο του.
Εκείνο το μοιραίο πρωινό ο Αρχιεπίσκοπος ανακοίνωσε στον Χρυσόστομο ότι θα τον προτείνει για Μεσσηνίας. Όπερ και εγένετο. Εξελέγη και χειροτονήθηκε με δόξα και τιμή στις 18 Μαρτίου 2008.
Το περίεργο με την περίπτωση του Χρυσοστόμου είναι ότι αμέσως μετά την προαγωγή του έκανε πέρα όλους εκείνους που τον βοήθησαν να μπεί στο περιβάλλον Χριστοδούλου( για το οποίο αρχικά ήταν κόκκινο πανί) και συνεδέθη με τους πλέον θεσμικούς της περιόδου Χριστοδούλου για να έχει προς τα έξω την καλή μαρτυρία ότι είναι… «Χριστοδουλικός».
Ο Χρυσόστομος υπήρξε πρόσωπο- κλειδί για την εκλογή του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, μετά τα έκτροπα που δημιουργήθηκαν τεχνιέντως, εις βάρος του συνυποψήφιου για της Αρχιεπισκοπική εκλογή Μητροπολίτη Σπάρτης Ευσταθίου.
Ο Μεσσηνίας Χρυσόστομος μετά την Κοίμηση του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου χειραφετήθηκε τρόπον τινα ακολουθώντας τον δικό του δρόμο και δείχνοντας ευθέως τις ηγετικές τάσεις του.
Ο Χρυσόστομος είναι σίγουρα ένας δραστήριος Ιεράρχης και όταν πιστεύει κάτι αγωνίζεται γιαυτό μέχρι το τέλος.
Αφού πορεύτηκε αρμονικά με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και τον στήριξε σε όλες τις αποφάσεις του τα πρώτα έτη της Αρχιεπισκοπείας του, διαχώρισε στη συνέχεια τη θέση του όταν κατάλαβε ότι ο Αρχιεπίσκοπος κινείται ερήμην της Ιεραρχίας.
Κατά την κρίση που δημιουργήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο εξαιτίας της περίφημης συμφωνίας Τσίπρα- Ιερωνύμου, ο Μεσσηνίας Χρυσόστομος άστραψε και βρόντηξε .
Αναδείχθηκε σε κοντοτιέρο της αντίστασης της Ιεραρχίας και πήρε πάνω του όλο το θέμα και μαζί με τους Μητροπολίτες Δημητριάδος Ιγνάτιο και Καισαριανής Δανιήλ. Έτσι σταμάτησαν τα σχέδια Τσίπρα- Ιερωνύμου.
Έτσι ξεμπρόστιασαν τους λαϊκούς συνοδοιπόρους του Αρχιεπισκόπου, οι οποίοι χωρίς να έχουν κάποια θεσμική ιδιότητα λειτουργούσαν και αποφάσιζαν ερήμην της Ιεραρχίας.
Από τότε οι φήμες θέλουν τον Μεσσηνίας Χρυσόστομο να μην έχει ανταλλάξει ούτε καλημέρα με τον Αρχιεπίσκοπο, οπότε αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον η παρούσα Συνοδική περίοδος για να δούμε το πώς θα συνυπάρξουν και θα συμεργαστούν οι δύο Εκκλησιαστικοί άνδρες. Αν και στα σημαντικά θέματα οι Αρχιερείς μας ξέρουν να ενώνουν τις δυνάμεις τους.
Είναι βέβαιο ότι ο Μητροπολίτης Μεσαηνίας Χρυσόστομος με την τελευταία κρίση μας έδωσε να καταλάβουμε ότι όταν έλθει η ώρα θα θέσει τον εαυτό του στην διάθεση της Ιεραρχίας για Αρχιεπίσκοπος. Η παρούσα Συνοδική περίοδος και τα όσα θα ζήσουμε μπορεί να σημάνουν πολλά για την επόμενη μέρα!
7. Ο Μητροπολίτης Λευκάδος και Ιθάκης Θεόφιλος Μανωλάτος.
Γεννήθηκε στη Λευκάδα το 1963 και αποτελεί την πρώτη εκλογή και χειροτονία του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, τον Ιούνιο του 2008. Ο Θεόφιλος είναι ηπίων τόνων Ιεράρχης και έτσι πορεύεται από την πρώτη στιγμή. Χωρίς να θεωρείται άνθρωπος των παρασκηνίων καταφέρνει να είναι συμπαθής σε όλες τις πτέρυγες της Ιεραρχίας. Οι γωνίες που δημιούργησε τα πρώτα έτη της εκλογής του λόγω της διένεξής του με την ισχυρή Μονή Φανερωμένης και τον Ηγούμενό της Αρχιμ. Νικηφόρο Ασπρογέρακα, αμβλύνθηκαν στο μέτρο του δυνατού και σήμερα Μητρόπολη και Μονή πορεύονται πλάη- πλάη και αρμονικά σε μία κοινή πορεία για το καλό του λαού.
Ο Θεόφιλος είναι αλήθεια ότι πείσθηκε από συγκεκριμένα κέντρα να επιβληθεί της Μονής και να πάρει τα ηνία από τον ηγούμενο π. Νικηφόρο που ήταν συνυποψήφιός του στην εκλογή για την Μητρόπολη Λευκάδος.
Όμως η Ιεραρχία εκείνη την εποχή ήθελε ανανέωση των δυνάμεών της και ο π. Νικηφόρος εξέπεμπε μία συντηρητικότητα που η Ιεραρχία δεν την ήθελε. Ο Θεόφιλος λευκαδίτης μεν αλλά με σύγχρονες αντιλήψεις κληρικός και μάλιστα με τον αέρα της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, την οποία υπηρέτησε καθ´όλα τα έτη της ιερατικής του διαδρομής. Πνευματικό τέκνο του Γέροντα Χριστοφόρου, ηγουμένου της Μονής Πετράκη και παρ´αδελφού του αειμνήστου Νέας Κρήνης Προκοπίου. Απ´αυτή την οικογένεια κατάγεται και αυτή τον ανέδειξε.
Διετέλεσε και στο παρελθόν Συνοδικό μέλος χωρίς να δημιουργήσει προβλήματα στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο αφού ήταν πάντα ταυτισμένος με την γραμμή του.
Και σε αυτή τη Συνοδική περίοδο δεν αναμένονται εκπλήξεις.
Αύριο θα σας παρουσιάσουμε τους άλλους έξι Συνοδικούς Μητροπολίτες:
•Θηβών και Λεβαδείας Γεώργιο
• Παροναξίας Καλλίνικο
• Φωκίδος Θεόκτιστο
•Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς Ιουστίνο
•Φιλίππων, Νεααπόλεως και Θάσου Στέφανο
•Σισανίου και Σιατίστης Αθανάσιο