Του ΣΩΤΗΡΗ ΤΖΟΥΜΑ
Δεν είναι μόνο οι Ρώσοι που αντιδρούν- και δικαίως αυτοί, αφού χάνουν τα προνόμια που είχαν μέχρι τώρα στην εύρωστη Εκκλησία της Ουκρανίας- είναι και ο μέχρι πρότινος καθηρημένος Ιεράρχης Φιλάρετος. Όπως αποδεικνύεται ο άνθρωπος αυτός θέλει να κάνει πάντα το δικό του και αυτό τον καθιστά επικίνδυνο, αφού θέλει να επιβάλλει τους δικούς του όρους και τους δικούς του κανόνες, κόντρα σε κάθε λογική, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει το όλο εγχείρημα να αποτύχει.
Και ο Φιλάρετος αποδεικνύεται αχάριστος αφού δέχθηκε την εύνοια του Οικουμενικού Πατριαρχείου και αποκαταστάθηκε από την καθαίρεση και τώρα στο παρά πέντε της έκδοσης του Τόμου της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας με τις εμμονές που έχει, πάει να τινάξει στον αέρα την προσπάθεια, μόνο και μόνο γιατί θέλει να παίξει το δικό του παιχνίδι και να επιβάλλει τους δικούς του κανόνες.
•Αυτή τη στιγμή ο μητροπολίτης Φιλάρετος επιχειρεί να θέσει τους δικούς του όρους στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, απαιτώντας η Σύνοδος του Σαββάτου να είναι μόνο ιεραρχική, να μην λάβουν δηλαδή μέρος σε αυτή λαϊκά μέλη της Εκκλησίας ή κληρικοί άλλων βαθμών- μόνο αρχιερείς.
•Επίσης ζητά η εκλογή να μην γίνει με μυστική ψηφοφορία αλλά φανερή- για να μπορεί να ελέγξει προφανώς την διαδικασία.
Και οι δύο «όροι» που θέλει να επιβάλλει έχουν ως στόχο το τελικό αποτέλεσμα. Θέλει να είναι αυτό το οποίο επιθυμεί ο ίδιος.
Ο Φιλάρετος μπορεί να είπε ότι ναί μεν δεν θα διεκδικήσει τον θρόνο της νέας ενιαίας Ορθοδοξης Εκκλησίας που θα προκύψει στην Ουκρανία,οι πληροφοριέρ όμως,λένε ότι επιδιώκει με κάθε τρόπο, την εκλογή για τη θέση του Πρώτου της εκεί Εκκλησίας, ενός εκ των στενοτέρων συνεργατών του, του επισκόπου Επιφανίου.
Εντός της εβδομάδας μεταβαίνει στο Κίεβο ο μητροπολίτης Γαλλίας ο οποίος θα ηγηθεί της διαδικασίας εκλογής.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα, το Σάββατο 15 Δεκεμβρίου στον ιστορικό ναό της αγίας Σοφίας στο Κίεβο θα συνέλθει υπό την προεδρία του Εξάρχου του Οικουμενικού Πατριάρχη, μητροπολίτη Γαλλίας Εμμανουήλ, η κληρικολαϊκή Σύνοδος με στόχο την εκλογή του πρώτου Προκαθημένου της υπό σύσταση Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Το ιστορικό αυτό γεγονός όμως, σκιάζεται από την επιμονή του Φιλάρετου και από αυτά που επιδιώκει φέρνοντας σε δύσκολη θέση το Φανάρι. Ο Φιλάρετος εκτός του ότι εξακολουθεί να αυτοτιτλοφορείται Πατριάρχης και να προεδρεύει μιας Συνόδου η οποία δεν υφίσταται, επιθυμεί να ελέγξει την διαδικασία.Δοκιμάζει όντως, τα νεύρα και τις αντοχές της Μητέρας Εκκλησίας.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο μετά από όλα αυτά ευρίσκεται σε δύσκολη θέση αφού κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα όλη την προσπάθεια, εξαιτίας της αμετροέπειας που αναπτύσσει ο Φιλάρετος τον οποίο πρόσφατα η Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου επανέφερε στο βαθμό του Μητροπολίτη- ενώ ο ίδιος θα εξακολουθεί να θεωρεί τον εαυτό του …Πατριάρχη!.
Επίσης ο Φιλάρετος ανέφερε ότι η Μόσχα διαδίδει σκοπίμως ψευδείς φήμες ότι θα παραιτηθεί και δεν θα βάλει υποψηφιότητα.
Κάτι τέτοιο δεν είναι αλήθεια λέει, ο Φιλάρετος και θα παραμείνει…. «Πατριάρχης» μέχρι να πεθάνει.
Κανένας , λέει, δεν μπορεί να του στερήσει το Πατριαρχικό καθεστώς, το οποίο κατέχει από το 1995.
Το βέβαιο είναι ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο πρέπει να πάρει μέτρα και να τον βάλει στη θέση του γιατί αποδεικνύεται ότι έχουν δίκαιο όλοι αυτοί που τον θεωρούν επικίνδυνο για την επόμενη μέρα στην Ουκρανία. Προφανώς αυτός είναι ο λόγος που ο πανθομολογουμένως συνετός Ιεράρχης Ονούφριος, που έχει την αναφορά του στην Μόσχα, δεν ήταν τόσο πρόθυμος και διαλλακτικός για συνεργασία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο,γιατί ήξερε το ποιόν του ανδρός. Ο Φιλάρετος δείχνει άνθρωπο υπερφίαλο και εγωιστή ως χαρακτήρα που δεν τον ενδιαφέρει να επουλώσει τις υπάρχουσες πληγές – όπως υποδεικνύει το Φανάρι- αλλά να δημιουργήσει νέες εστίες μολύνσεως και προστριβών. Και αυτό αν τον αφήσουν να το διαπράξει θα είναι « η εσχάτη πλάνη χείρων της πρώτης», για την δοκιμαζόμενη Εκκλησία της Ουκρανίας.