✔️Ποιους ενόχλησε η επιστολή του Σεβ. Δράμας κ. Παύλου και γιατί;
✔️ Που είναι οι Μακεδονομάχοι Αρχιερείς μας και αυτοί που χτυπούσαν λυπητερά τα σήμαντρα των ναών τους;
Του Σωτήρη Μ. Τζούμα
Η ΔΙΣ απεφάσισε την μετάθεση της Ιεραρχίας εν ευθέτω χρόνω. Και ασφαλώς δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό.
Και όπως πληροφορηθήκαμε κατέληξε σε αυτή τη απόφαση οχι αβασάνιστα και όχι χωρίς να ληφθούν υπόψη οι θέσεις όλων των Ιεραρχών, όπως ακριβώς είχαν διατυπωθεί στις ισάριθμες επιστολές που απέστειλαν στον Αρχιεπίσκοπο, όπως τους είχε ζητηθεί!
Με την επισήμανση, όμως, ότι η μεγάλη πλειοψηφία των Ιεραρχών ήταν υπέρ της αναβολής της σύγκλησης του Ανωτάτου Οργάνου Διοικήσεως της Εκκλησίας. Και αυτό ας το αξιολογήσει ο ιστορικός του μέλλοντος όταν κληθεί να αξιολογήσει την απόφαση αυτή.
«Δαπανήσαμε αρκετό χρόνο, τόσο στο να διαβάσουμε τις επιστολές όλων των Ιεραρχών αλλά και στη συνέχεια να συζητήσουμε διεξοδικά επι του θέματος. Ακούστηκαν οι απόψεις και τα επιχειρήματα όλων μας», μας είπε Συνοδικός Ιεράρχης.
Πάντως για λόγους αρχής να πούμε ότι παρά το γεγονός ότι οι αρνητικές επιστολές ήταν περισσότερες από τις θετικές, αν η ΔΙΣ αποφάσιζε να γίνει η ΙΣΙ θα γινόταν. Αλλά και η ΔΙΣ αποφάσισε αρνητικά.
Συγκεκριμένα σε ο,τι αφορά την Ιεραρχία οι απαντητικές επιστολές που ήταν αρνητικές στο να γίνει Ιεραρχία ήταν 62.
Οι θετικές για διεξαγωγή Ιεραρχίας ήταν 16.
Και 4 ήταν οι επαμφοτερίζουσες.Ο Σεβ. Ύδρας ας πούμε εξουσιοδοτούσε με την επιστολή του τον Μακ. Αρχιεπίσκοπο να αποφασίσει εκείνος.
Μετά απ´αυτό και αφού αναγνώστηκαν όλες οι επιστολές το θέμα ετέθη σε συζήτηση μεταξύ των μελών. Όλοι οι Συνοδικοί Ιεράρχες κατέθεσαν τις απόψεις τους. Στη συνέχεια έγιε ψηφοφορία και εκ των 12 Συνοδικών Ιεραρχών, οι δέκα ήταν αρνητικοί στην διεξαγωγή Ιεραρχίας ενώ δύο ήταν υπέρ.
Συγκεκριμένα υπέρ του να γίνει Ιεραρχία ήταν ο Σεβ. Δρυινουπόλεως Ανδρέας ο οποίος ανέπτυξε τις θέσεις του με επιχειρήματα και εμπεριστατωμένα. Το ίδιο και Σεβ. Ξάνθης Παντελεήμων, ο οποίος ήταν και ένας εκ των 16 που με την επιστολή του είχε ταχθεί υπέρ της συγκλήσεως της Ιεραρχίας.
Ο Σεβ. Ξάνθης ωστόσο, βλέποντας την πλειοψηφία των μελών της ΔΙΣ να είναι αρνητική στο θέμα της Ιεραρχίας ,ετάχθη και αυτός με την γνώμη των πλειόνων.
Ο Σεβ. Δρυινουπόλεως έμεινε έως το τέλος πιστός στην μοναδική ψήφο του, υπέρ του να γίνει Ιεραρχία.
Το εντυπωσιακό ωστόσο της σημερινής συνεδρίασης είναι το γεγονός, όπως πληροφορηθήκαμε, του σχολιασμού της επιστολής του Σεβ. Δράμας κ. Παύλου.
Προφανώς η επιστολή του Σεβ. Δράμας ήταν η μοναδική ως προς το περιεχόμενο και εμπεριείχε και εναλλακτική πρόταση για να βγει η Ιεραρχία και ο Αρχιεπίσκοπος απο το αδιέξοδο, στο οποίο οδήγησε τα πράγματα ο… κορονοϊος!
Φυσικό λοιπόν, ήταν να αποτελέσει αντικείμενο σχολιασμού με την… πρόφαση ότι διέρρευσε στη δημοσιότητα πριν την αναγνώσει η ΔΙΣ.
Τόση υποκρισία μαζεμένη μόνο στον εκκλησιαστικό χώρο τη συναντά κανείς.
Παραλήπτης της επιστολής ήταν ο Αρχιεπίσκοπος -και εμμέσως η ΔΙΣ-αφού ο Αρχιεπίσκοπος προκάλεσε την αποστολή των επιστολών αυτών.
Και η εν λόγω επιστολή αφού εστάλη υπηρεσιακώς με email και κανονικό ταχυδρομείο στον Αρχιεπίσκοπο και στη ΔΙΣ, στη συνέχεια αναρτήθηκε στη σελίδα της Ι. Μητροπόλεως Δράμας. Απο εκεί την πήραμε εμείς και όλες οι εκκλησιαστικές ιστοσελίδες. Απλά εμείς εδώ φλυαρήσαμε λίγο παραπάνω όταν την σχολιάζαμε γιατί ξέραμε ότι δεν θα είχαμε και πολλές επιστολές με ανάλογο περιεχόμενο.
Αλλά έχω μια απορία ως προς τον λόγο σχολιασμού της επιστολής εν Συνόδω.
Γιατί να μην δημοσιοποιηθεί Άγιοι Αρχιερείς η επιστολή; Είχε κάτι να κρύψει; Ή τα όσα έγραφε δεν ήταν προς δημοσιοποίηση;
Αν εσείς ντρέπεστε για το περιεχόμενο των επιστολών σας καλώς και δεν τις δημοσιεύσατε.Δεν πρόκειται για κρατικά μυστικά αλλά δείχνει τον τρόπο αντιμετώπισης ενός σοβαρού θέματος που άπτεται της Συνοδικότητας της Εκκλησίας μας για την οποία προ μερικών ετών χύνονταν κροκοδείλια δάκρυα.
Το ορθό πάντως θα ήταν να δοθούν όλες οι επιστολές στην δημοσιότητα για να ξέρουμε επακριβώς τις θέσεις όλων των Ιεραρχών επι του σημαντικού αυτού θέματος που δεν αφορά απλά την αναβολή μιας Ιεραρχίας.
Ωστόσο δύο είναι οι παράγοντες που θα μπορούσαν να ευνοήσουν μια συζήτηση για μια επιστολή όπως αυτή του Σεβ. Δράμας : πρώτον, το κόμπλεξ που ενδεχομένως να αισθάνονται κάποιοι Ιεράρχες μας μπροστά στο απροσκύνητο πνεύμα κάποιων συνεπισκόπων τους που τολμούν και γράφουν αλήθειες και δεύτερον, η εκδούλευση που θάθελαν να πουλήσουν μερικοί στον Πρώτο.
Αλλά ο Πρώτος, δηλαδή ο Μακ. Αρχιεπίσκοπος είναι παλιάς κοπής Ιεράρχης και ξέρει να αποφεύγει τα δύσκολα και να μην πιάνεται εύκολα σε τέτοιες Συνοδικές παγίδες.
Έτσι όταν έπεσε από κάποιους Ιεράρχες η πρόταση να σταλεί ή όχι επιτιμητική επιστολή της Συνόδου προς τον Σεβ. Δράμας επειδή διέρρευσε η επιστολή του πριν τη συζήτηση στη ΔΙΣ, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος σοφά ποιών και ενθυμούμενος το παρελθόν του δεν έδωσε σημασία στην πρόταση δύο Ιεραρχών- μελών της ΔΙΣ.
Η πρόταση καταψηφίστηκε από τους δέκα Συνοδικούς και μόνον δύο (ένας απο τη νεωτέρα Ιεραρχία, εκλογή επί Ιερωνύμου του Β ´ και ένας απο την πρεσβυτέρα Ιεραρχία, εκλογή επί Σεραφείμ ) ζήτησαν να σταλεί επιστολή που θα εγκαλούσε τον Σεβ .Δράμας για την κατ´αυτούς αταξία-
για την παλληκαριά του λέμε εμείς.
Ο Αρχιεπίσκοπος φάνηκε απρόθυμος να τους ακολουθήσει ενθυμούμενος και εκείνος τις δικές του παρόμοιες συμπεριφορές επι Χριστοδούλου, όταν οι επιστολές που έστελνε στη Σύνοδο και στον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο πρώτα δημοσιεύονταν στον «Επενδυτή» ή στην «Καθημερινή» και μετά παραλαμβάνονταν απο την Σύνοδο και τον Αρχιεπίσκοπο.
Το επίμαχο ωστόσο σημείο είναι το γιατί η στάση του Σεβ. Δράμας ερέθισε τους συνεπισκόπους του. Αλλά και για έναν ακόμη λόγο που κατά τη γνώμη μου είναι απαράδεκτος:
θεώρησαν ότι η πρόταση του Σεβ. Δράμας προς το τέλος της επιστολής του για συζήτηση του θέματος της Εκκλησίας των Σκοπίων θα έφερνε σε δύσκολη θέση την Εκκλησία της Ελλάδος.
Θα σας έφερνε σε δύσκολη θέση επειδή θα έπρεπε να βάλετε ταφόπετρα στο αίτημα του Ζάεφ για Αυτοκεφαλία, Άγιοι …πατριώτες αρχιερείς!
Και για τον όρο … «ιστορική συμφωνία», που ξεστόμισε επισήμως η παρούσα κυβέρνηση για τη συμφωνία των Πρεσπών δια του κ. Δένδια( έστω και αν μετά το απέσυραν) δεν είδα να λέτε τίποτα στο ανακοινωθέν της Συνόδου!!
Που είναι οι Μακεδονομάχοι Αρχιερείς μας και αυτοί που χτυπούσαν λυπητερά τα σήμαντρα των ναών τους αλλά και αυτοί που δεν τα χτυπούσαν; Γιατί δεν μιλάνε τώρα; Γιατί δεν λένε κάτι;
Η κολοβή αλεπού ήθελε όλες τις αλεπούδες κολοβές στον μύθο του Αισώπου!
Πού είναι οι έξαρχοι της Μακεδονίας; Σιγήσατε τους άμβωνές σας, ταμπουρωθήκατε στα επισκοπεία σας και αφήνετε τον λαό μας μόνο του, ως πρόβατα μη έχοντα ποιμένα;
Και σας ενόχλησε ο Δράμας που είπε ότι πρέπει να ασχοληθείτε με το θέμα της Εκκλησίας των Σκοπίων, γεγονός το οποίο σε λίγο θα μας το φέρουν ως τετελεσμένο! Και θα το δεχθείτε κλίνοντας για άλλη μια φορά γόνυ στον Καίσαρα. Κρίμα!
Σε ένα καταλήγουμε: Η Ιεραρχία θα έπρεπε να γίνει πάση θυσία. Για να δείξετε και να πείσετε τους χριστιανούς μας ότι… υπάρχετε! Ότι είστε δίπλα τους, λόγοις αλλά κυρίως έργοις. Ότι είστε οι καλοί ποιμένες που θυσιάζονται για το ποίμνιο τους. Ότι αφήνετε τα 99 για το 1 το απολωλός…γιατί σε λίγο θα την ψάχνετε την Μακεδονία μας!