του Σταύρου Τζήμα, από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Πολιτική και θρησκευτική ηγεσία της Ρωσίας προσέρχονται στα τέλη Μαΐου στο Αγιον Ορος για να παραστούν σε εκδηλώσεις για τα 1.000 χρόνια παρουσίας Ρώσων μοναχών στον Αθω, που όμως δεν θα γίνουν – τουλάχιστον επισήμως. Ο Πατριάρχης Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κύριλλος και ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν θα πραγματοποιήσουν επίσημο προσκύνημα, με αφορμή την ιστορική για τη ρωσική ορθοδοξία χιλιετηρίδα, από το οποίο ωστόσο θα απουσιάσει, όχι τυχαία, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, πνευματικός ηγέτης της μοναστικής πολιτείας.
Ο Προκαθήμενος της Ρωσικής Εκκλησίας θα αφιχθεί με την ακολουθία του στις 26 Μαΐου και την επομένη θα μεταβεί στο Ορος από την Αθήνα. Θα τον συνοδεύει ο πρόεδρος Πούτιν και εκτός απροόπτου, ο Προκόπης Παυλόπουλος ή ο Αλέξης Τσίπρας, ή μπορεί και οι δύο. Με βάση τα όσα έχουν γίνει γνωστά, θα πραγματοποιηθεί η προβλεπόμενη από το αγιορείτικο τυπικό, για υψηλά πρόσωπα, υποδοχή από την Ιερά Κοινότητα στις Καρυές, με δοξολογία στο Πρωτάτο, κεράσματα και ανταλλαγές δώρων και πιθανότατα γεύμα. Στη συνέχεια οι δύο κορυφαίες προσωπικότητες της σημερινής Ρωσίας θα μεταβούν στην Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος, όπου εγκαταβιούν ρωσικής και ουκρανικής καταγωγής μοναχοί, για να εορτάσουν σε κλειστό κύκλο τη χιλιετηρίδα.
Γενικότερα, πάντως, εορταστικές εκδηλώσεις για τη χιλιετή ρωσική παρουσία στην Αθωνική Χερσόνησο δεν θα πραγματοποιηθούν και μάλιστα δεν θα είναι εκεί καν ο «οικοδεσπότης», Οικουμενικός Πατριάρχης, τον οποίο ο Αγιος Μόσχας «προσκάλεσε» με επιστολή να παρευρεθεί στο… σπίτι του. Οι Ρώσοι επεδίωξαν εξ αρχής να δώσουν διαστάσεις κορυφαίου θρησκευτικού και πολιτιστικού γεγονότος με εθνικές προεκτάσεις στην επέτειο, κάτι που στην πατρίδα τους το ανέδειξαν με πλήθος εορταστικών εκδηλώσεων στη Μόσχα, στην Αγία Πετρούπολη και σε όλες τις ανά την επικράτεια μητροπόλεις και επισκοπές.
Σε ό,τι αφορά όμως τον Αθω, όπου επίσης σχεδίαζαν μεγαλοπρεπείς τελετές, σε συνεργασία με τις αγιορείτικες αρχές, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως τα ήθελαν, μολονότι συγκροτήθηκαν επιτροπές και από τις δύο πλευρές, με σκοπό να προετοιμάσουν έναν λαμπρό εορτασμό στο «Περιβόλι της Παναγίας». Τι συνέβη όμως και αντί για τελετές τσαρικού μεγαλείου και βυζαντινής μεγαλοπρέπειας, το πανίσχυρο δίδυμο της Ρωσίας μεταβαίνει στον Αθω για ένα απλό προσκύνημα και κάποιες προσευχές σ’ ένα μοναστήρι-μήτρα του «ρωσικού μοναχισμού», το οποίο κινδυνεύουν να χάσουν από τους εχθρούς Ουκρανούς;