🔺Η απρέπεια της πλειοψηφίας της Ιεραρχίας κατά του Σεβ. Καισαριανής ήταν μία επείδειξη υποκρισίας- Γιατί δεν αντέδρασαν οι Μητροπολίτες με τον ίδιο τρόπο και στην περίπτωση του Εδέσσης;
🔺Του Σωτήρη Μ. Τζούμα
Η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος στην τελευταία ημέρα των συνεδριάσεων, Παρασκευή 4 Οκτωβρίου, προέβη κατά το πρόγραμμα της ημερησίας διατάξεως στην εκλογή του νέου Μητροπολίτη Μαντινείας και Κυνουρίας και τεσσάρων Βοηθών Επισκόπων για ισάριθμες Μητροπόλεις.
Δύο Μητροπόλεις των Παλαιών Χωρών και μάλιστα του Λεκανοπεδίου, πρόκειται για τις Μητροπόλεις Καισαριανής και Πειραιώς και δύο των Νέων Χωρών, τις Μητροπόλεις Ξάνθης και Εδέσσης.
Μάλιστα οι Μητροπολίτες του Λεκανοπεδίου Καισαραιανής Δανιήλ και Πειραιώς Σεραφείμ είναι και οι δύο μέλη της Συνόδου κατά την παρούσα Συνοδική περίοδο και επομένως στενοί συνεργάτες του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, ο οποίος προσβλέπει στην αγαστή και ανέφελη συνεργασία μαζί τους. Μετά όμως την εξέλιξη που είχαμε με την εκλογή του Βοηθού Επισκόπου για την Μητρόπολη Καισαριανής,του τρίτου και όχι του πρώτου προτεινόμενου, όλα τα ενδεχόμενα μένουν ανοικτά δεδομένου άλλωστε οτι ο Μητροπολίτης Δανιήλ δεν είναι εύκολος αντίπαλος.
Ξετυλίγοντας τον μύτο της Ιεραρχίας αυτής αυτό που έκανε εντύπωση ήταν όταν ο Αρχιεπίσκοπος μέσα στο κατακαλόκαιρο για να δέσει τις εκλογές των τεσσάρων Επισκόπων και να αποφύγει τις πιέσεις άλλων Ιεραρχών που θέλουν και αυτοί την προαγωγή των Πρωτοσυγκέλλων τους,εξέδωσε την ημερήσια διάταξη της Ιεραρχίας από την Σύνοδο του Ιουλίου, κατονομάζοντας μάλιστα τις Μητροπόλεις για τις οποίες θα γίνονταν εκλογές των τεσσάρων Βοηθών Επισκόπων.
Πολλούς παραξένεψε η πρωτόγνωρη σπουδή του Αρχιεπισκόπου να γνωστοποιήσει από μήνες πριν το τι μέλλει γενέσθαι στην Ιεραρχία και μάλιστα να δώσει και διευθύνσεις, έστω χωρίς ονόματα.
Πολλούς παραξένεψε η πρωτόγνωρη σπουδή του Αρχιεπισκόπου να γνωστοποιήσει από μήνες πριν το τι μέλλει γενέσθαι στην Ιεραρχία και μάλιστα να δώσει και διευθύνσεις, έστω χωρίς ονόματα.
Και αυτό συζητήθηκε ευρέως.
Το απέδωσαν όλοι στην προσπάθεια του να περιφρουρήσει την ησυχία του και να κόψει τον αέρα των υπολοίπων που ήθελαν Βοηθό.
Και όλα έβαιναν καλώς έως την περασμένη Παρασκευή όπου ο Μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ πιάνοντας το νήμα από εκεί που το άφησε ο Αρχιεπίσκοπος με την ανακοίνωση των εκλογών των Επισκόπων, το προχώρησε ένα βήμα πιο κάτω και με μία βιαστική ενέργεια ανακοίνωσε την πρόβληση του υποψηφίου που προέκρινε ο ίδιος για βοηθό του Επίσκοπο, αναφέροντας το όνομα του και τον τίτλο που θα λάμβανε.Προκλήθηκε ένας σεισμός στο εσωτερικό της Εκκλησίας που όμως ήταν προδήλως τεχνητός και προκατασκευασμένος και είχε το στόχο του.
Και όλα έβαιναν καλώς έως την περασμένη Παρασκευή όπου ο Μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ πιάνοντας το νήμα από εκεί που το άφησε ο Αρχιεπίσκοπος με την ανακοίνωση των εκλογών των Επισκόπων, το προχώρησε ένα βήμα πιο κάτω και με μία βιαστική ενέργεια ανακοίνωσε την πρόβληση του υποψηφίου που προέκρινε ο ίδιος για βοηθό του Επίσκοπο, αναφέροντας το όνομα του και τον τίτλο που θα λάμβανε.Προκλήθηκε ένας σεισμός στο εσωτερικό της Εκκλησίας που όμως ήταν προδήλως τεχνητός και προκατασκευασμένος και είχε το στόχο του.
Το αυτό είχε συμβεί λίγο καιρό πριν στην Μητρόπολη Εδέσσης όταν ο Σεβ. Νέας Κρήνης Ιουστίνος σε Αρχιερατικό συλλείτουργο ανακοίνωσε στο εκκλησίασμα την εκλογή του π. Στεφάνου. Αλλά αυτό ως φαίνεται δεν ενόχλησε. Πέρασε απαρατήρητο και ασχολίαστο.
Το αυτό είχε συμβεί προ έτους και στην Μητρόπολη Σπάρτης όταν
ο Σεβ. Σπάρτης Ευστάθιος , μετά το Ιερατικό Συνέδριο της Μητροπόλεως στις 18 Σεπτ. 2023 είχε προαναγγείλει επι λέξη:
«Στις 9 Οκτωβρίου η Μητρόπολη θα αποκτήσει – κατόπιν δικής μου παρακλήσεως προς τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμο, βοηθό επίσκοπο με τον τίτλο της πάλαι ποτέ διλαμψάσης Αρχιεπισκοπής Λακεδαιμονίας.
Ο βοηθός θα είναι ο Πρωτοσύγκελος της Μητροπόλεώς μας, Αρχιμανδρίτης Θεόφιλος Μαντζαβράκος».
Αλλά αυτά καθώς φαίνεται δεν ενόχλησαν την Ιεραρχία. Δεν δημιούργησαν φράξιες και πραξικοπήματα. Ενώ ο Σεβ. Καισαριανής με το εσωτερικό εγκύκλιο σημείωμά του έδωσε τροφή σε αυτούς που διψούσαν να τον δουν να ταπεινώνεται για μία ακόμη φορά αφού 24 χρόνια Αρχιερεύς δεν μπορεί ούτε έναν Βοηθό Επίσκοπο να εκλέξει.
Αλλά τι το παραπάνω έπραξε ο Δανιήλ με το εγκύκλιο σημείωμα;
Προανήγγειλε τα αυτονόητα. Αυτά που κουβεντιάζονται από στόμα σε στόμα. Πλην όμως άθελά του έδωσε την ευκαιρία στους ποικιλώνυμους εχθρούς του να οργανώσουν την αντεπίθεσή τους και για μία ακόμη φορά να τον προσβάλλουν και να αμαυρώσουν την εικόνα του εντός της Ιεραρχίας.
Αλλά δεν τα κατάφεραν.Η Ιεραρχία βγήκε κατά τη γνώμη μου περισσότερο τραυματισμένη από αυτή την εξέλιξη γιατί όπως φαίνεται έχει μέλη που λειτουργούν με κανόνες χαμηλού επιπέδου και με εκδικητικότητα.
Ο Σεβ. Καισαριανής μπορεί να μην είναι ο ευκολότερος άνθρωπος και στην κριτική που ασκεί κατά καιρούς τόσο προς τον Αρχιεπίσκοπο όσο και προς τους συνεπισκόπους του να είναι τις περισσότερες φορές σκληρός και επικριτικός. Αλλά είναι δίκαιος και σωστός. Με μια γλώσσα που κόκκαλα δεν έχει αλλά κόκκαλα τσακίζει τους κονιορτοποιεί και τους κάνει να παραμιλούν από τα γρονθοκοπήματα που τους επιφέρει με την κριτική και τα επιχειρήματα του. Και έχουμε πολλά παραδείγματα. Αλλά αυτός είναι ο Δανιήλ. Αν τον ξέρεις προσέχεις.Και δεν προκαλείς τη νοημοσύνη του. Έχει σπουδαία Θεολογική μόρφωση και η συναναστροφή μαζί του είναι ένα σχολείο. Κάθε φορά που συνομιλείς μαζί του ακόμη και για θέματα που διαφωνείς μαζί του, βγαίνεις διπλά κερδισμένος. Και μου κάνει εντύπωση το μένος που έχουν μερικοί Μητροπολίτες εναντίον του. Λες και τον φθονούν γιατί δεν μπορούν να τον φτάσουν.
Αν τον Δανιήλ τον βοηθούσε λίγο περισσότερο η συμπεριφορά του και ήταν διπλωμάτης και αν το επέτρεπε η υγεία του θα ήταν ο αδιαμφισβήτητος επόμενος στην μετά Ιερώνυμο εποχή. Αλλά….
Ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχει ηρεμήσει και έχει περάσει σε αυτό που αποκαλούμε επικοινωνιακή παρασκιά. Δεν μιλά για όλα τα θέματα ,δεν συμμετέχει( ή συμμετέχει επιλεκτικά) δεν κάνει κριτική( εκτός αν προκληθεί), δεν ζητά εξηγήσεις για λάθη αλλά λέει ποιο είναι το σωστό ,δεν καταγγέλει τον Αρχιεπίσκοπο για παραλείψεις,παρανομίες ή παρατυπίες .
Ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχει ηρεμήσει και έχει περάσει σε αυτό που αποκαλούμε επικοινωνιακή παρασκιά. Δεν μιλά για όλα τα θέματα ,δεν συμμετέχει( ή συμμετέχει επιλεκτικά) δεν κάνει κριτική( εκτός αν προκληθεί), δεν ζητά εξηγήσεις για λάθη αλλά λέει ποιο είναι το σωστό ,δεν καταγγέλει τον Αρχιεπίσκοπο για παραλείψεις,παρανομίες ή παρατυπίες .
Μοναδική εξαίρεση η επίθεση που έκανε μετά από καιρό σιωπής, στην πρώτη συνεδρίαση της παρούσας Συνοδικής περιόδου, τον περασμένο Σεπτέμβριο,προς τον Συνοδικό επίσης Μητροπολίτη Σεβ. Νέας Κρήνης κ. Ιουστίνο τον οποίο επέπληξε για την αμετροέπεια που επέδειξε να ψάλλει προς τον Αρχιεπίσκοπο κάτι που δεν προβλέπεται από τον Κανονισμό της Συνόδου, τον «Δεσπότη και Αρχιερέα ημών Κύριε φύλαττε» .
Γιατί τα κάνετε αυτά,του είπε σε αυστηρό ύφος. Θα οφείλατε να γνωρίζετε τον Κανονισμό. Έχετε διατελέσει Συνοδικός κι άλλη φορά. Να βρείτε άλλο τρόπο και κολακεύετε και να καλοπιάνετε τον Αρχιεπίσκοπο, είπε με νόημα. Και συνόδευσε την παρατήρησή του με την επισήμανση :αλλά που να τα ξέρετε βέβαια αυτά αφού σουρτουκεύετε..». Ο Σεβ. Νέας Κρήνης δεν έμεινε άφωνος: αυτόν που θέλεις βοηθό του είπε θα κάνω ότι περνά από το χέρι μου να μη γίνει ποτέ! Του είπε!
Αυτό το επεισόδιο λένε οι καλώς γνωρίζοντες ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε την οργή αυτών που ήθελαν να ταπεινώσουν τον Δανιήλ. Η αφορμή είχε δοθεί με το ανακοινωθέν του με το οποίο προανήγγειλε την εκλογή προκαταλαμβάνοντας την Ιεραρχία. Το μόνο που έμενε να εξασφαλίσουν την ευχή του Αρχιεπισκόπου και να προχωρήσουν στη δημιουργία φράξιας – φατρίας επί το εκκλησιαστικότερο- κατά της εκλογής του Καλλινίκου ώστε να επιφέρουν θανάσιμο πλήγμα στον αμέριμνο Δανιήλ ο οποίος δεν περίμενε ότι οι Αρχιερείς τους οποίους ψήφιζε ανελλειπώς από το 2000 που μπήκε στην Ιεραρχία, ήταν φίδια κολοβά τα οποία τον περίμεναν στη γωνία για να τον τσιμπήσουν την ώρα που ο άλλος δεν το περίμενε.
Και το εύλογο ερώτημα που λέγεται από στόμα σε στόμα: αν αυτό που έγινε με τον Βοηθό Καισαριανής ήταν για να τιμωρήσει η Ιεραρχία τον Δανιήλ για το εγκύκλιο σημείωμα που εξέδωσε,τότε γιατί δεν τιμώρησαν με τον ίδιο τρόπο και τον Σεβ. Εδέσσης Ιωήλ που ανακοίνωσε μαζί με τον Σεβ. Νέας Κρήνης Ιουστίνο την εκλογή του π. Στεφάνου και προανήγγειλαν τη χειροτονία του; Ισοδύναμο φάουλ δεν ήταν αυτό; Γιατί δύο μέτρα και δύο σταθμά;
Το καλύτερο που έχει να κάνει τώρα ο Δανιήλ και ας κατηγορηθεί για εμπάθεια είναι να μην χειροτονήσει τον εκλεγέντα. Δικαίωμα της Ιεραρχίας είναι να εκλέγει κατά πλειοψηφία όποιον θέλει αλλά και δικαίωμα του κάθε Μητροπολίτη να έχει βοηθό του αυτόν που θέλει και επιλέγει.
Αν ο εκλεγείς είχε ανάμιξη όπως λέγεται σε αυτή την ανατροπή και μάλιστα με τις πλάτες του Αρχιεπισκόπου- με τον οποίο οι πληροφορίες που έχουμε λένε ότι υπάρχει και συγγένεια (και παραμονές της εκλογής υπήρξε και συνάντηση μαζί του)- εγώ αν ήμουν στη θέση του Δανιήλ και ήταν κληρικός μου θα τον έστελνα στη Μονή Καισαριανής για να κάνει…βαφτίσεις! Αλλά ας τον χειροτονήσει ο Αθηνών και ας τον πάρει στην Αρχιεπισκοπή. Να μην πάει χαμένο το σχέδιο!
Τέλος να πούμε πως αν είχαμε σοβαρή Εκκλησία που σέβεται τον εαυτό της το θέμα αυτό θα είχε παραπεμφθεί σε κανονική ανακριτική διαδικασία με έναν σοβαρό νομομαθή ανακριτή που θα έβαζε το μαχαίρι μέχρι το κόκκαλο. Και να ξέρετε ότι αυτό τιμωρείται αυστηρά και με καθαίρεση από τους θείους και ιερούς κανόνες.
Και αυτοί που στασίασαν αλλά και ο εκλεγείς αν προκύψει ότι είχε λάβει μέρος στην σκευωρία και είχε επίγνωση του που θα γείρει η πλάστιγγα. Και το μακροσκελές κείμενο με το οποίο αποδέχθηκε την εκλογή με τα στοχευμένα θεολογικά μηνύματα δεν δικαιολογεί την πρώτη έκπληξη!
Η εσχάτη πλάνη χείρων της πρώτης!