Την Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου, στις 17.00, πραγματοποιήθηκε η ετήσια Σύναξη των Κατηχητών και των Στελεχών της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας στην αίθουσα εκδηλώσεων του Πνευματικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεως στην Έδεσσα.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ μετά από μία σύντομη εισαγωγή παρουσίασε τον εισηγητή της συνάξεως, Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Παύλο Σταματά, Προϊστάμενο του Ι. Ναού Αγ. Αναργύρων Βεροίας, ο οποίος
ανέπτυξε το θέμα: «Ιερά Κατήχηση. Η αποστολή της Εκκλησίας στον Κόσμο».
Ο ομιλητής τόνισε ότι η ιερά κατήχηση είναι θεοδίδακτη και θεοπαράδοτη, αποτελεί εντολή του Χριστού και θεμελιώδες έργο της Εκκλησίας. Για τον λόγο αυτόν οι άγιοι Απόστολοι και οι διδάσκαλοι της Εκκλησίας αφοσιώθηκαν στο έργο της κατηχήσεως και θυσιάστηκαν γι αυτό. Κύριο όπλο και εφόδιο του κατηχητή είναι η πίστη στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Οι άγιοι Απόστολοι νίκησαν τις δυνάμεις του κόσμου κάνοντας υπακοή στην εντολή του κηρύγματος και χρησιμοποιώντας τον λόγο του Θεού που είναι ζωή, «ζων και ενεργής» κατά τον απόστολο Παύλο, και έχει την δύναμη να ανασταίνει τους νεκρούς από την αμαρτία, την απιστία και την πλάνη ανθρώπους. Για όλους τους παραπάνω λόγους το φαινόμενο της παραθεωρήσεως της κατηχήσεως και του λόγου του Θεού από σύγχρονους χριστιανούς, που μπορεί να φθάσει ακόμη και στην «εκσυγχρονιστική» προσπάθεια αποφυγής ακόμη και της χρήσεως του όρου «κατήχηση» ή «κατηχητικό», αποτελεί δείγμα αλλοτριωμένης από την ορθόδοξη παράδοση νοοτροπίας.
Κατά τους μεγάλους πατέρες της Εκκλησίας, όπως ο ιερός Χρυσόστομος και ο Αγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος, η μετάδοση του λόγου του Θεού στους ανθρώπους είναι έργο ύψιστο, έργο αγγέλων. Η ιερά κατήχηση είναι το αγκωνάρι της πίστεως και της Εκκλησίας.
Σκοποί της κατηχήσεως είναι μετάδοση των αληθειών της πίστεως αλλά και η απόκρουση της κάθε μορφής ασέβειας, ενώ προϋποθέτει την μελέτη και την γνώση των Γραφών, την Χριστοκεντρικότητα και την Εκκλησιοκεντρικότητα. Υπάρχουν όμως και παγίδες για όσους ασκούν το ιερό αυτό έργο όπως η υπερηφάνεια, η κενοδοξία και η αυτοπροβολή. Επίσης το έργο της κατηχήσεως χρειάζεται μέτρο και διάκριση, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ο λόγος χρειάζεται από παρακλητικός να γίνεται και καυστικός. Στην εποχή μας ο θεσμός της οικογένειας δοκιμάζεται, ενώ το σχολείο, όπως φαίνεται και από τις πρόσφατες επεμβάσεις στην ύλη του μαθήματος των θρησκευτικών παρά τις αντιδράσεις της Εκκλησίας, απομακρύνεται από το πνεύμα της κατά Χριστόν παιδείας. Μοναδικός πυλώνας της κατηχήσεως παραμένει η Εκκλησία, της οποίας «πύλαι άδου ου κατισχύσουσιν» και η οποία σε χαλεπούς καιρούς κατήχησε τον λαό μέσα από το Κρυφό Σχολειό και μπορεί να το επαναλάβει και σήμερα.