Του π. Ηλία Μάκου
Στους ναούς προσήλθαν πολλοί πιστοί και έλαβαν με ευλάβεια τον αγιασμό, ενώ σε διάφορες περιοχές πλήθη παρακολούθησαν την κατάδυση του τιμίου σταυρού.
Στη Χειμάρρα, μετά το Μεγάλο Αγιασμό στο ναό της Αγίας Μαρίνας, καταδύθηκε ο σταυρός στην παραλία, στο κέντρο των Σπηλαίων, όπου αρκετοί, παρά το κρύο και την “φουσκωμένη” θάλασσα, όρμησαν στα παγωμένα νερά. Στους Αγίους Σαράντα καταδύθηκε ο τίμιος σταυρός στη θάλασσα, σε σημείο της παραλιακής οδού. Στο δήμο Φοινίκης η κατάδυση του σταυρού έγινε στον ποταμό Μπίστρισα. Στο κεφαλοχώρι Δερβιτσάνη Αργυροκάστρου ο Μέγας Αγιασμός τελέστηκε σε ειδική μαρμάρινη δεξαμενή στον προαύλιο χώρο του ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ενώ τα παλαιότερα χρόνια τελούνταν σε πηγάδι του χωριού.
Στα Τίρανα, στον καθεδρικό ναό της Ανάστασης, έγινε ο Μεγάλος Αγιασμός από το Μητροπολίτη Αμαντίας Ναθαναήλ.
Στην Κορυτσά, παρουσία μεγάλου αριθμού ατόμων, έγινε κατάδυση του τιμίου σταυρού στο σιντριβάνι της πόλης από τον Μητροπολίτη Ιωάννη.
Μάλιστα το σταυρό διεκδίκησαν με έντονο ζήλο νέοι της πόλης, που…μπήκαν στο σιντριβάνι.
Η κατάδυση του τιμίου σταυρού στο Μπεράτι πραγματοποιήθηκε, αφού σχηματίστηκε πομπή ιερέων και πιστών και διήλθε από τα γραφικά σημεία της πόλης, στο τοξωτό γεφύρι του ποταμού, που τη διασχίζει.
Στον Αυλώνα η κατάδυση του τιμίου Σταυρού έγινε στη θάλασσα από τους εφημέριους της ενορίας του Αγίου Θεοδώρου.
Στο Ελμπασάν ο Μητροπολίτης Αντώνιος κατέδυσε τον τίμιο σταυρό στην πισίνα του πολυχώρου «Ajek».
Να σημειωθεί ότι στον ποταμό Βγιόσα, στην περιοχή του χωριού Σελενίτσας, που τα νερά του ήταν κυριολεκτικά “ψυγείο”, ένας νεαρός τόλμησε και βούτηξε για το σταυρό.
Τη Χάρη, που ξεχύθηκε και πλεόνασε με την εμφάνιση του Αγίου Πνεύματος, την αποκτά και την οικειοποιείται ο Χριστιανός με το Θείο Βάπτισμα.
Και είναι παρήγορο ότι στην Αλβανία νέοι κυρίως άνθρωποι, αλλά και κάθε ηλικίας, βαπτίζονται Ορθόδοξοι.
Και είναι τόσο σημαντική η συμβολή της Χάριτος στο έργο της αναγέννησής μας, ώστε χωρίς αυτή δεν είναι δυνατή η ανθρώπινη σωτηρία.
Τόσο η Χάρη του Θεού, που μας αποκαλύπτεται κατά την ημέρα των Θεοφανείων, όσο και τα προνόμια του Βαπτίσματος για τον πιστό, δεν επιβάλλουν μόνο το σεβασμό σ’ αυτές τις δωρεές. Αλλά και τη συμμόρφωση.
Αν απομακρύνουμε τη Χάρη του Θεού από την ιδιωτική και τη δημόσια ζωή μας, από το σπίτι μας, από τις δουλειές μας, δεν είμαστε πια ουσιαστικά Χριστιανοί, παρά τυπικά μόνο.
Με το Βάπτισμά του ο Χριστός έδωσε τη δυνατότητα στους ανθρώπους να καθαρίζονται από τους ρύπους της αμαρτίας και να αναδεικνύονται άξιοι Χριστιανοί. Γι’ αυτό με το “μετανοείτε” άρχισε το έργο του ο Κύριος και η μετάνοια είναι η βάση της ζωής των Χριστιανών. Εμείς έχουμε μετανοήσει ειλικρινά;
«Χριστόν ενεδύσασθε», αυτό πρέπει να είναι η καθημερινή μας μέριμνα. Έτσι έρχεται η απελευθέρωση και αποδέσμευσή μας απ’ ότι μας κρατάει μακριά από τον Θεό, για να μπορέσουμε να επανασυνθεδούμε μαζί Του. Είναι η επιστροφή μας στο Θεό.
Και η επιστροφή αυτή είναι τότε μόνο δυνατή, όταν ο άνθρωπος και η ανθρώπινη κοινωνία αναγνωρίσουν τον Χριστό σαν τον μοναδικό Κύριο. Ας κάνουμε “Ευχαριστία” και “λειτουργία” ολόκληρη την κοινωνία και τη ζωή μας.