You are currently viewing Ποιός θα φωνάξει στην Αμερική-και όχι μόνο- το «Στώμεν καλώς»;

Ποιός θα φωνάξει στην Αμερική-και όχι μόνο- το «Στώμεν καλώς»;

  • Reading time:3 mins read
✔️Η Εκκλησία μας στην Αμερική εξακοκολουθεί να ταλαιπωρείται …

✔️Η επιστολή ενός φίλου από ΗΠΑ   μας έκανε  να επαναφέρουμε   στην επικαιρότητα  την τιμωρία των  δύο Ιεραρχών Μεθοδίου και Ευαγγέλου 

 

 

🔺Σχόλιο του Σωτήρη Τζούμα 

Είναι μερικές φορές που θολώνει το μυαλό μας και ασχολούμαστε με πράγματα επουσιώδη και δευτερεύοντα και αφήνουμε τα ουσιώδη και σημαντικά. Κι αυτό συμβαίνει συχνά, από δική μας αμέλεια ή και ιδιοτέλεια. Κάπου αποβλέπουμε. Ίσως όμως γιατί «μωραίνει Κύριος ον βούλεται απολέσαι» και επιτρέπει να προβαίνουμε σε ενέργειες που μας βλάπτουν, χωρίς φυσικά να το αντιλαμβανόμαστε, αλλά κάποτε θα λάμψει η αλήθεια και τότε θα φανερωθεί η  μικροπρέπεια όπου και αν φωλιάζει..

Όλοι θυμόμαστε τις αποφάσεις της Ι.Συνόδου του Οικουμενικού Θρόνου  με τις οποίες δύο Ιεράρχες της Ι. Αρχιεπισκοπής Αμερικής τιμωρήθηκαν ωσάν να ήταν νεοχειροτονούμενοι διάκονοι.

🔺Από τη μια ο πολύ σεβαστός και πολιός Ιεράρχης, ο Σεβ. Μητροπολίτης Βοστώνης κ.Μεθόδιος, που τιμωρήθηκε με …αργία μερικών  μηνών, έως τα Χριστούγεννα.

Ο λόγος της τιμωρίας ήταν ότι δήθεν παρακίνησε τους υπόλοιπους Ιεράρχες σε συνάθροιση,  ερήμην του Αρχιεπισκόπου, σα να δημιούργησε δηλαδή ένα είδος φατρίας. Ο λόγος βέβαια που ώθησε τον Σεβ. Βοστώνης να προκαλέσει   τη συνάντηση αυτή ήταν το συνταξιοδοτικό και η διαφωνία τους με την επιχειρούμενη μεθόδευση να λαμβάνουν ισότιμη σύνταξη με τους εγγάμους κληρικούς.

Είναι αλήθεια- όπως λέγεται τουλάχιστον στους εκκλησιαστικούς κύκλους των ΗΠΑ-  ότι υπάρχει μια αρκετά μεγάλη διαφορά στα ποσά αυτά που λαμβάνουν με την σύνταξη τους  οι Επίσκοποι και οι έγγαμοι κληρικοί.

Και μοιραία γεννάται το ερώτημα το οποίο όλοι το θέτουν ως εύλογη απορία: πώς είναι δυνατόν να έχουν μεγαλύτερες ανάγκες από τους εγγάμους κληρικούς οι Επίσκοποι; Και ενώ θα μπορούσε να λυθεί με την συναίνεση και τον διάλογο μεταξύ των διαφωνούντων πλευρών, το άφησαν να φουντώσει και να διχάσει την Ιεραρχία και την εκεί Εκκλησία!

Αυτό χρεώθηκε στον Μεθόδιο και μετά απ´αυτό δεν ήταν δύσκολο να στοχοποιηθεί και να του ζητηθούν ευθύνες. 

Και τιμωρήθηκε μεν  αυτός που προκάλεσε την υποτιθέμενη «φατρία», αλλά οι υπόλοιποι που συμμετείχαν σ´ αυτή (αφού ως γνωστόν φατρία με ένα άτομο δεν στοιχειοθετείται)  έμειναν στο απυρόβλητο και δεν υπέστησαν κάποια μομφή αλλά και  ούτε καν δέχθηκαν κάποια παρατήρηση απο τη Σύνοδο ώστε να μην επαναληφθεί. Επιλεκτική τιμωρία;Ίσως. Προφανώς αυτό συνέβη για να προλάβουν ανάλογες συμπεριφορές και απο άλλους  Ιεράρχες της Αρχιεπισκοπής  στο μέλλον. Ένα δεύτερο θέμα με το οποίο προκάλεσε με τη στάση του ο Σεβ. Βοστώνης Μεθόδιος τον νεωτεριστή Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο, το ότι αρνήθηκε να επιβάλλει στην Μητρόπολη του τα κουταλάκια μιας χρήσεως στην θεία Κοινωνία. Αλλά για το αν έπραξε ή όχι ορθά ο Μεθόδιος δεν ήταν αρμόδιος ο Ελπιδοφόρος να του το πει αλλά ο Πατριάρχης. Και ο Πατριάρχης είπε πολλές φορές και προσωπικά και με ανακοινώσεις ότι δεν αλλάζουμε από την γραμμή που παραλάβαμε από τους πατέρες μας. Επομένως σε ποιον θα έπρεπε να τραβήξει το αυτί; Εκτός και αν και ο Πατριάρχης χρησιμοποιεί δύο μέτρα και δύο σταθμά. Αλλά αυτό θα αργήσουμε να το μάθουμε. 

🔺Από την άλλη τιμωρήθηκε με απαράδεκτα σκληρό και εξευτελιστικό τρόπο  ο δραστήριος και πολύ αποτελεσματικός Σεβ. Μητροπολίτης, μέχρι τότε,  Νέας Ιερσέης και νυν Σάρδεων κ. Ευάγγελος. Ανέλαβε μια Μητρόπολη, η οποία υπήρχε «στα χαρτιά» και την μετέτρεψε σε ορθόδοξο προπύργιο στις ΗΠΑ. Οργάνωσε τα πάντα από το μηδέν,   κατά τρόπο υποδειγματικό. Ανήγειρε από τα θεμέλια Μητροπολιτικό Μέγαρο και συνένωσε όλες τις Κονότητες – οι οποίες έως τότε λειτουργούσαν ως πολύβουη και ξεχαρβαλωμένη  ορχήστρα- σε μία φωνή.

Ο Ευάγγελος ήταν απόλυτα ταυτισμένος με την Μητέρα Εκκλησία, το Οικουμενικό Πατριαρχείο και υπηρέτησε με σεβασμό και αγάπη τον Πατριάρχη. Την επίμαχη περίοδο των προβλημάτων, που τεχνιέντως δημιουργήθηκαν για να ροκανίσουν κάποιοι επίδοξοι το θρόνο του Δημητρίου, ο Ευάγγελος πήρε τη θέση του Φαναρίου και δεν στήριξε τον Δημήτριο να παραμείνει στη θέση του μέχρι να ολοκληρώσει το έργο του. Και αυτό ο Ευάγγελος το έκανε  ίσως γιατί θεωρούσε  οτι την συγκεκριμένη στιγμή ήλθε πλέον το πλήρωμα του χρόνου για να  αποσυρθεί και να ιδιωτεύσει ο Αρχιεπίσκοπος Δημήτριος , για πολλούς λόγους και κυρίως για την προχωρημένη  ηλικία του.

Οταν εξελέγη Αρχιεπίσκοπος Αμερικής  ο Ελπιδοφόρος, ο Ευάγγελος   δεν έδειξε  το πρώτο διάστημα τον ενθουσιασμό και την ικανοποίηση που έδειξαν αρκετοί.Ήταν επιφυλακτικός.  Προφανώς δεν θεωρούσε την εκλογή αυτή ως την πλέον ενδεδειγμένη για την Αρχιεπισκοπή Αμερικής με τα τόσα προβλήματα. Και μάλιστα δεν το έκρυψε. Έδειξε εξ αρχής με ανδρείο και ανδρικό τρόπο τη στάση του, αλλά χωρίς φαρισαϊσμούς και προκλητικές  συμπεριφορές.Απλά ήταν απόλυτος και κάθετος στις αποφάσεις του.Δεν είναι τυχαίο που ο Ελπιδοφόρος διάβηκε για πρώτη φορά  κατώφλι ναού στη Νέα Ιερσέη στην μετά Ευάγγελο εποχή γιατί μέχρι τότε ο Ευάγγελος δεν έκανε το πρώτο βήμα να τον προσκαλέσει θεωρώντας ότι με βάση το ισχύουν Σύνταγμα στην Αρχιεπισκοπή  ήταν σωστός και δεν έκανε κατάχρηση εξουσίας. Αλλά έκανε επίδειξη εγωισμού που το πλήρωσε.

Το σημαντικό  που πρέπει να το πούμε είναι   ότι δεν  είχε συμβεί κάτι  ιδιαίτερο που να έχει  ψυχράνει περισσότερο τις σχέσεις των δύο Ιεραρχών ή να έχει δημιουργήσει πόλωση.

Οι καλώς γνωρίζοντες τα γεγονότα  ισχυρίζονται ότι η συμπεριφορά αυτή του Ευαγγέλου οφείλετο στην προσωπική του φιλοδοξία να εκλεγεί ο ίδιος Αμερικής, γεγονός που δεν επιδέχετο  πλέον αναστροφή.  Ο Πατριάρχης  είχε άλλη άποψη και την επέβαλε.

Αργά  ή γρήγορα θα το έπαιρναν και οι δύο πλευρές απόφαση και το αποτέλεσμα θα ήταν ασφαλώς διαφορετικό και δεν θα ζούσαμε αυτό το νέο διχασμό που διέρχεται σήμερα  η Αρχιεπισκοπή Αμερικής.Αλλά κάποιοι βιάστηκαν να διχάσουν την Αμερική για να επιβληθούν. Όμως οι ηγέτες δεν επιβάλλονται με νόμους αλλά με την αγάπη και το έργο τους. 

Όλοι θεωρούν ότι μετά τη συνάντηση Ελπιδοφόρου Ευαγγέλου τα πράγματα έχουν καλμάρει. Το ταξίδι επίσης του Αρχιεπισκόπου στην Βοστώνη για να επισκεφθεί τη Σχολή και να κάνει Τρισάγιο στον Τάφο του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Ιακώβου  και η αναγκαστική συνάντηση του με τον Μεθόδιο θα διέλυαν τα μαύρα σύννεφα που σκέπαζαν την επικοινωνία των δύο ιεραρχών.Φαινομενικά μπορεί τα πράγματα να δείχνουν έτσι αλλά δεν είναι. 

Αυτό  είναι το καλό σενάριο!

Φαίνεται, όμως, πως στα πράγματα στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής εξακολουθούν να βράζουν! Αυτό προκύπτει και από ένα μήνυμα που έλαβα απο φίλο που ζει στις ΗΠΑ και παρακολουθεί τα εκκλησιαστικά μας πράγματα με διακριτικό τρόπο. Το μήνυμα αυτό  με έβαλε σε σκέψεις. Σας το παραθέτω αυτούσιο. Είμαι σίγουρος πως θα μείνετε και σεις ενεοί από το περιεχόμενο του.Διαβάστε το και θα μας δοθεί η ευκαιρία να το σχολιάσουμε εν ευθέτω χρόνο,αφού επιβεβαιώσουμε τα σημεία που αναφέρει.

«Φίλε μου, γιατί δεν γράφεις πια για Αμερική;  Τί συμβαινει; Σε προσέγγισαν απο το Πατριαρχείο για να σταματήσεις; Πάντως να ξέρεις  ότι δεν κατακάθισε η σκόνη και τίποτα δεν πάει τόσο  καλά όσο φαίνεται. 

Κάθε άλλο μάλιστα! Η κατάσταση παρά τις περί του αντιθέτου βαρύγδουπες ανακοινώσεις και τον ενθουσιασμό που υπάρχει για τα εγκαίνια του Αγιου Νικολάου- που είναι από μόνο του σπουδαίο γεγονός-κατά τα άλλα  η κατάσταση θυμίζει ένα καζάνι που βράζει! Το μεγάλο δράμα το περνούν οι δύο τιμωρημένοι Ιεράρχες που «την ανάγκην φιλοτιμίαν ποιούμενοι» σιωπούν και κάνουν ό,τι τους πουν γιατί λέγεται ότι η τιμωρία δεν θα σταματήσει εκεί. Με λίγα λόγια υπάρχει και η καθαίρεση!

Ο Μητροπολίτης Ευάγγελος μετά την ατιμωτική πράξη της έκπτωσης του απο την Μητρόπολη αναγκάστηκε να πάει να δει τον Αρχιεπίσκοπο -γιατί απειλήθηκε με καθαίρεση. Τον αδίκησες όταν έγραψες ότι έκανε πίσω και ότι τα βρήκε με τον Ελπιδοφόρο, εξαιτίας των… «οικονομικών ανταλλαγμάτων» που του πρόσφεραν και το έγραψαν και στο δελτίο τύπου.

Η συνάντηση αυτή στην Αρχιεπισκοπή έγινε για τα μάτια του κόσμου και το δελτίου τύπου που έβγαλε η Αρχιεπισκοπή μετά απ´αυτήν,  ότι δήθεν  θα τον εξασφαλίσουν οικονομικά ώστε να έχει μία αξιοπρεπή διαβίωση,  δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα αφού μέχρι στιγμής μαθαίνω από άνθρωπο που ξέρει τα πράγματα δεν έχει  γίνει τίποτα   που να δείχνει ότι εννοούσαν αυτά που έλεγαν! Κάτω απο την ίδια  πίεση ζήτησαν από τον Ευάγγελο να πάει στο Φανάρι στις  19 Νοεμβρίου για να μιλήσει με τον Πατριάρχη, να δώσει τα Μηνύματα για την εκλογή του σε Σάρδεων και στις 21 Νοεμβρίου  να λειτουργήσει με τον Πατριάρχη στα Εισόδια της Θεοτόκου στο Πέραν,  πρώτη φορά ως Μητροπολίτης Σάρδεων.

Ο Βοστώνης  Μεθόδιος από την άλλη, συνεργάζεται σε ότι του ζητηθεί γιατί ο ανθρωπος διαθέτει γνήσιο εκκλησιολογικό φρόνημα  αλλά σίγουρα αισθάνεται πικραμένος με αυτή την ταπείνωση που υπέστη. Κινείται ήσυχα και διακριτικά, γιατί δεν θέλει να προκαλέσει, αλλά και γιατί φοβάται και αυτός τα χειρότερα. Και αυτή είναι η μια πλευρά του παγόβουνου!

Η πιο σοβαρή βρίσκεται στα οικονομικά. Οι δύο αυτές τιμωρίες θα στοιχίσουν στα οικονομικά της Αρχιεπισκοπής! Πολλοί από τους ισχυρούς χρηματοδότες της Εκκλησίας μας στην Αμερική έχουν πικραθεί με τις εξελίξεις και δεν πρόκειται να συνεχίσουν να συνεισφέρουν στην Εκκλησία. Μόνο ο δυναμικός π. Άλεξ Καρλούτσος μπορεί να εγγυηθεί με τις γνωριμίες του ότι μπορεί να κρατήσει τις εισφορές σε ένα αξιοπρεπές επίπεδο. Η αλλαγή του Συντάγματος που θα μετατρέψει τους Μητροπολίτες σε «πιόνια» ,  θα προκαλέσει τριγμούς  ατην Εκκλησία και σε αυτό που έχτισαν όλες οι προηγούμενες γενιές, θα φέρει πανωλεθρία. Οι Μητροπολίτες αυτοί δεν είναι χθεσινοί. Οι περισσότεροι γεννήθηκαν στην Αμερική και εργάζονται χρόνια για να κρατήσουν την Εκκλησία μας δυνατή και ενωμένη. Και αυτός ο ιστός τώρα διαλύεται! Και τα κουτσομπολιά στην Αρχιεπισκοπή ή το ρεπορτάζ αν θέλεις, όπως το λέτε στη δική σας γλώσσα, λένε ότι θα υπάρξουν κι άλλες τιμωρίες Ιεραρχών. Όχι, δεν πρόκειται να βάλουν  πάγο σε Ιεράρχες που έχουν προκαλέσει πολλές φορές  με την αντι-εκκλησιαστική συμπεριφορά τους (πετούν τα ράσα και παίζουν ροκ  κιθάρα ή όταν χοροστατούν σε εσπερινούς  παίζουν πάνω στο θρόνο  ηλεκτρονικά παιχνίδια που έχουν πίστες και τερματίζουν!!!) αλλά Ιεράρχες που θεωρούν ότι τους δείχνουν δήθεν  απείθεια και έλλειψη σεβασμού στους κρατούντες.Να καταλάβεις δηλαδή ότι μένουν ατιμώρητα αυτά τα φαινόμενα και τιμωρούνται Ιεράρχες που έχουν αξιοπρέπεια και δεν σκύβουν το κεφάλι.

Φίλε μου αν δεν ελέγξει πλήρως την κατάσταση η νέα τάξη πραγμάτων, δεν θα ησυχάσουμε. Και μάλιστα ακόμη δεν έχουμε δει τίποτα. Η αλλαγή του Καταστατικού θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα και τριγμούς.

Δεν γίνεται εκλεγμένους Μητροπολίτες στους οποίους έδωσες τόσα χρόνια την ευθύνη της διαποίμανσης των Μητροπόλεων της Αμερικής να τους μετατρέπεις πάλι σε άβουλα όντα, σε μαριονέτες. Να θυμάσαι ότι τα δύσκολα μόλις άρχισαν. Δεν σου τα γράφω για να γράψεις, αλλά να προβληματιστείς και να μου πεις και μένα τι βλέπεις. Ο Πατριάρχης παρά την ηλικία του εξακολουθεί να ελέγχει τα πάντα. Και ευτυχώς είναι καλά στην υγεία του αλλά παρασύρεται δυστυχώς γιατί τείνει ευήκοον ους στα κουτσομπολιά που του μεταφέρουν. Αυτοί οι δύο Ιεράρχες φαγώθηκαν από τα κουτσομπολιά και δεν απολογήθηκαν ποτέ. Πού να το πούμε εν έτει 2020 και να μην μας προγκήξουν; 

 

Βέβαια όλοι ξέρουμε πως όταν θυμώσει ο Πατριάρχης δεν καταλαβαίνει τίποτα. Τι νομίζεις; Θα αφήσει τον Ελπιδοφόρο να ολοκληρώσει το σχέδιο να γίνει απόλυτος Άρχων  στην Αμερική (γεγονός που πιστεύει ότι θα του ανοίξει τους δρόμους την επόμενη μέρα) ή θα καταλάβει εγκαίρως  οτι αυτό το σχέδιο θα στοιχίσει στο Πατριαρχείο και τότε θα ανακόψει πορεία πρύμνα; Ιδού η απορία!».

Αυτή ήταν η επιστολή του καλού φίλου. Εμεις τί να προσθέσουμε; Έχουμε μείνει άναυδοι! Σε μια εποχή αποστασίας, αμφισβήτησης των πάντων, φόβου και τρόμου , που το πέπλο του θανάτου έχει σκεπάσει όλη την γη μας, που οι συνάνθρωποί μας είναι στα όρια της κατάθλιψης και της απελπισίας, σε μια τέτοια εποχή, είναι δυνατόν Ποιμένες της Εκκλησίας μας να.. «αγοράζουν αγρόν»;

Σε μια χώρα, σαν τις ΗΠΑ, όπου το Ελληνορθόδοξο στοιχείο φθίνει, είναι δυνατόν να μην υπάρχει ενότητα, συστράτευση, συμπόρευση και σύμπνοια και μάλιστα από τους ταγούς της Εκκλησίας;

Πού είναι η αγάπη και η αδελφοσύνη Άγιοι;

Θα μου πείτε εδώ τον ίδιο τον Κύριο  πρόδωσε ο Ιούδας για μόλις «τριάκοντα αργύρια»! Ναί! Αλλά γιατί θα πρέπει να υπάρχει ως πρότυπο ο Ιούδας και όχι ο Ιωάννης; Ποιός θα κηρύξει αγάπη; Ποιός θα επανευαγγελίσει πρώτα τους ιεροκήρυκες κι έπειτα τον λαό του Θεού; Ποιός θα φωνάξει στην Αμερική και όχι μόνο το «Στώμεν καλώς»;