Το πρωί της Πέμπτης, 30 Αυγούστου, ο Όρθρος άρχισε στις 7.00 π.μ., όπου χοροστάτησε ο Σεβασμ. Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμων, ο οποίος και προέστη της πολυαρχιερατικής θείας Λειτουργίας που ακολούθησε, και η οποία τελέστηκε με τη δέουσα εκκλησιαστική μεγαλοπρέπεια και μυσταγωγία σε ένα κατάμεστο από πιστούς Ναό.
Οπως αναφέρει ανακοίνωση της Μητρόπολης Νέας Σμύρνης: «Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος Μαρωνείας και Κομοτηνής είπε «ότι ο Άγιος Αλέξανδρος υπήρξε της Τριάδος ο πρόμαχος. Ο Άγιος Αλέξανδρος, που τιμάται ιδιαιτέρως από την πόλη του Παλαιού Φαλήρου, διασώζεται ως ο πρόμαχος, ο μαχητής της πρώτης γραμμής, ο μαχητής της υπεράσπισης του τριαδολογικού δόγματος, του δόγματος που αντιμαχόταν με κάθε τρόπο ο Άρειος.
Τι είναι όμως το δόγμα; Και για ποιο λόγο είναι σημαντική η υπεράσπισή του; Δόγματα για την Εκκλησία είναι οι σύντομες διατυπώσεις που απαντούν σε ερωτήματα για το ποιος είναι ο Θεός, ο άνθρωπος, η κτίση, το περιβάλλον. Δίνουν απαντήσεις στο τι είναι αγάπη, θάνατος, πλησίον κ.λπ. Αναφέρονται δηλαδή σε θεμελιώδη και πρωτεύοντα ερωτήματα που αφορούν υπαρξιακές αναζητήσεις της ανθρώπινης ζωής και όχι σε δευτερεύοντα ζητήματα κοινωνικού βίου.
Όλα τα δόγματα περιέχονται στο Σύμβολο της Πίστεως, που λίγο πριν ψελλίσαμε όλοι. Το Σύμβολο της Πίστεως αναφέρεται στα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος, περιγράφεται η σχέση που έχουν μεταξύ τους, καθώς και μέσα από το χριστολογικό δόγμα και την ενανθρώπηση του Κυρίου καθορίζεται η σχέση των τριών προσώπων με το περιβάλλον, την κτίση και τον άνθρωπο. Καταλήγει με την προσδοκία της Αναστάσεως των νεκρών και της αιώνιας ζωής.
Όμως η Εκκλησία δεν έχει τα δόγματα μόνο για να τα γνωρίζουμε, να τα αποστηθίζουμε, να τα ξέρουμε ή και να τα γράφουμε ακόμα. Το δόγμα έχει σωτηριολογική διάσταση, πρωτίστως, περιεχόμενο και χαρακτήρα. Δεν διατυπώνει συνταγές πνευματικής ανάπτυξης αλλά περιγράφει ένα τρόπο ζωής στον οποίο εμπλέκονται κατά τρόπο σωτηριώδη Θεός, άνθρωπος και κτίση.
Άγγίζει την ίδια μας την ύπαρξη η σωτηριολογική διάσταση των δογμάτων, αρκεί ο τρόπος ερμηνείας τους να είναι ο ορθός. Και ο τρόπος ερμηνείας έχει να κάνει με τον τρόπο που καταλαβαίνουμε τον Θεό. Αντανακλάται παντού, ακόμα και μέσα από τις πρόσφατες και καταστροφικές πυρκαγιές που κατέστρεψαν για μια ακόμη φορά την Αττική και συγκλόνισαν το πανελλήνιο με τις απώλειες δεκάδων ανθρώπινων ζωών.
Αντανακλάται επίσης στις μεταξύ των ορθοδόξων Εκκλησιών σχέσεις, στις σχέσεις μας με τις ετερόδοξες Εκκλησίες, με την Πολιτεία, με τον κόσμο, τον πρόσφυγα, τον ξένο, τον μετανάστη, τους αλλόθρησκους. Αν κάποιος αντιλαμβάνεται τη σχέση του με τον Θεό με βάση τον εαυτό του, τότε αυτός ζει μόνο βιολογικά και όχι εκκλησιαστικά.
Έτσι αντιλαμβανόταν τα δόγματα και ο Άγιος Αλέξανδρος· όχι μέσα από το πρίσμα του εαυτού του αλλά μέσα από το σώμα της Εκκλησίας και διαμέσου του θεανθρώπου Κυρίου μας. Ας μπούμε στον κόπο να διαβάσουμε την προς Διόγνητον Επιστολή του 2ου αιώνος μ.Χ. Εκεί θα δούμε πως οι πρώτοι χριστιανοί αντιλαμβάνονταν τον κόσμο γύρω τους και πως προσέγγιζαν τον Θεό, κάτι που ο Άγιος Αλέξανδρος φαίνεται πως γνωρίζει καλύτερα από όλους μας».
Στο τέλος του κηρύγματος ο Σεβ. Μαρωνείας ευχαρίστησε τον Σεβ. Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ. Συμεών για την πρόσκλησή του να παραστεί στην Πανήγυρη και να προστεί της θείας Λειτουργίας και του ιερού μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας.
Κατά την απόλυση ο Σεβ. Μητροπολίτης μας απηύθηνε θερμές ευχαριστίες προς όλους, τους τοπικούς άρχοντες, τους πιστούς που παρευρέθηκαν στις ακολουθίες της Πανηγύρεως, αλλά πρωτίστως θερμές ευχαριστίες απηύθυνε στους δύο Σεβασμ. αδελφούς του, τον Σεβασμ. Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Πάντελεήμονα και τον Σεβασμ. Μάνης κ. Χρυσόστομο για τον φιλόθεο κόπο που κατέβαλαν για να παρευρεθούν στην Πανήγυρη του Αγίου Αλεξάνδρου. Τους ευχήθηκε να τους στηρίζει ο Άγιος Αλέξανδρος στο ιεραποστολικό έργο, εκεί που η αγάπη του Θεού τους έταξε να ποιμαίνουν το θεοφιλές ποίμνιό Του».