You are currently viewing Ώρα για γενναίες αποφάσεις στην Εκκλησία της Κρήτης.

Ώρα για γενναίες αποφάσεις στην Εκκλησία της Κρήτης.

  • Reading time:1 mins read

Του Σωτήρη Μ. Τζούμα

Η νέα χιλιετηρίδα εξ αρχής μας έδειξε ότι θα είναι η χιλιετηρίδα των μεγάλων αλλαγών και των γενναίων αποφάσεων σε όλα τα επιπεδα του δημοσίου βίου και της κοινωνίας μας.
Η Εκκλησία δεν θα μπορούσε να μείνει εξω απο αυτό τον μεγάλο μετασχηματισμό.
Ήδη στα τελευταία δέκα  χρόνια προ του 2000, ζήσαμε τον χρυσό αιώνα της Εκκλησίας μας έτσι όπως τον βιώσαμε με την φωτισμένη και λαμπερή Πατριαρχία του Βαρθολομαίου. Μπορεί να μην έγιναν όλα όσα είχε οραματιστεί αλλά έθεσε τα γερά θεμέλια και το Οικουμενικό Πατριαρχείο παρά την τουρκική καταπίεση και μισαλλοδοξία λάμπει σαν μονόπετρο πάνω  σε κάρβουνο.
Την σκυτάλη παρέλαβε ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ο οποίος μέσα  σε 10 περίπου χρόνια κατάφερε να βάλει την Εκκλησία  της Ελλάδος στον χάρτη της κοινωνίας και να την κάνει υπολογίσιμη δύναμη.
Και έπεται συνέχεια. Πριν λίγο καιρό ο Πατριάρχης μας άρχισε τις μεγάλες αλλαγές στις μεγάλες Μητροπόλεις του Θρόνου με εκλογές νέων και φερέλπιδων Ιεραρχών.

Η αρχή έγινε από την Αυστραλία με την εκλογή του Μακαρίου. Και συνεχίστηκε με την Αμερική και την εκλογή του Ελπιδοφόρου. Και το επιστέγασμα έγινε με την Αγγλία με την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου Νικήτα.
Όλα δείχνουν ότι πλησιάζει  η ώρα για την αλλαγή φρουράς σε Μητροπόλεις της Ευρώπης( Γερμανία, Ιταλία) των οποίων οι Ποιμενάρχες έχουν πλέον κουραστεί  αλλά κσι στην Εκκλησία της Κρήτης.
Ο  Γέρων Αρχιεπίσκοπος Ειρηναίος μαζί με τα Συνοδικά του καθήκοντα θα πρέπει να ετοιμαστεί να παραδώσει και την σκυτάλη της διοίκησης.
Το γήρας δύσκολο και δεν είναι πάντα ο καλύτερος σύμβουλος  όταν ασκείς διοίκηση και μάλιστα  τόσο απαιτητική και ευαίσθητη.
Ο Πατριάρχης μας όμως πριν πάρει την τελική του απόφαση πρέπει να κάνει μερικές διορθωτικές κινήσεις οι ο οποίες είναι απαραίτητες αν θέλουμε  η Εκκλησία της Κρήτης, έστω και υπό την μορφή ημιαυτόνομης Εκκλησίας  να παράγει σημαντικό έργο και να μην υπολείπεται της υπόλοιπης Ελλάδας.
Αυτή τη στιγμή η Κρήτη διαθέτει 9 Μητροπόλεις , δηλαδή 9 Μητροπολίτες  του Αρχιεπισκόπου συμπεριλαμβανομένου.
Συγκεκριμένα  με την σειρά που έχει τις Μητροπόλεις το ημερολόγιο της Εκκλησίας της Κρήτης:

1. Αρχιεπισκοπή Κρήτης με Αρχιεπίσκοπο τον Ειρηναίο (Χειροτονήθηκε 23/2/1975)
2. Μητρόπολη Γορτύνης και Αρκαδίας με Μητροπολίτη τον Μακάριο ( χειροτονήθηκε 8/10/2000)
3.Μητρόπολη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου με Μητροπολίτη τον Ευγένιο (9/9/2010)
4. Μητρόπολη Κυδωνίας και Αποκορώνου με Μητροπολίτη τον Δαμασκηνό (χειροτονήθηκε 18/11/2006)
5.Μητρόπολη Λάμπης  και Σφακίων με Μητροπολίτη τον Ειρηναίο (χειροτονήθηκε 22/2/1990)
6.Μητρόπολη Ιεραπύτνης και Σητείας με Μητροπολίτη τον Κύριλλο (χειροτονήθηκε 17/10/2016)
7.Μητρόπολη Πέτρας και Χερρονήσου, με Μητροπολίτη τον Γεράσιμο (χειροτονήθηκε 19/12/2015)
8.Μητρόπολη  Κισσάμου και Σέλινου, με Μητροπολίτη τον Αμφιλόχιο(χειροτονήθηκε 8/10/2005)
9.Μητρόπολη Αρκαλοχωρίου με Μητροπολίτη τον Ανδρέα (χειροτονήθηκε 3/11/2001)

Το σωστό θα ήταν αν ήθελε να λειτουργεί σωστά και στα όρια της Συνοδικής κανονικότητας  το Οικουμενικό Πατριαρχείο να ιδρύσει 4 ακόμη Μητροπόλεις ή Χωρεπισκοπές μέσα στα όρια των οκτώ Μητροπόλεων, αφού το νησί δεν επιμηκύνεται ούτε μπορεί να αλλάξει  σύνορα. Εκτός και αν συνενώσει- προσαρτήσει  τους Μητροπολίτες της Δωδεκανήσου στην Επαρχιακή Σύνοδο της Κρήτης.
Με τον τρόπο αυτό η Σύνοδος θα αποκτήσει κανονική μορφή Συνοδικότητας στη  διοίκηση. Αυτή τη στιγμή και με βάση τον τελευταίο καταστατικό Χάρτη, μετά την χηρεία της Αρχιεπισκοπής  το Τριπρόσωπο θα καταρτιστεί από τους υπόλοιπους  οκτώ Ιεράρχες.
Οι πληροφορείς που έχουμε είναι ότι παρά την ολιγομελή Ιεραρχία έχουμε διάφορες τάσεις οι οποίες ερμηνεύονται σε  επιμέρους σχήματα και ομάδες τα οποία καθοδηγούνται και εμπνέονται από την κοινή πνευματική φύτρα, δηλαδή από τις Μονές από της οποίες προέρχονται οι Μητροπολίτες.
Οι επιμέρους ομάδες οι οποίες θα κληθούν να διαμορφώσουν το Τριπρόσωπο που θα αποστείλουν στη Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου για να επιλέξει τον επόμενο Αρχιεπίσκοπο έχουν διαμορφωθεί σε τάσεις  ως εξής:

•  Η τάση η οποία εκπροσωπείται    απο τους  Γορτύνης και Αρκαδίας Μακάριο, Αρκαλοχωρίου Ανδρέα και Πέτρας Γεράσιμο. Και οι τρεις  Μητροπολίτες προέρχονται από την Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Αγκαράθου. Πρόκειται για μια σημαντική Μονή της Κρήτης από την οποία έχουν προέλθει μεγάλα αναστήματα της Εκκλησίας μας.
Απο δώ θα ξεχωρίσει  η υποψηφιότητα: του Αρκαλοχωρίου Ανδρέα,  Καθηγητή πανεπιστημίου αλλά και με πολλές διααυνδέσεις.
• Η τάση του Ρεθύμνης Ευγενίου, ο οποίος προέρχεται από την Ι. Μονή Αγίου Γεωργίου Σεεληνάρι.Αυτή τη στιγμή θεωρείται οτι πρόσκειται στους τρεις προηγούμενους και αποτελούν την πιο μεγάλη ενιαία ομάδα. .
• Η τάση υπό τον Κισάμου Αμφιλόχιο ο οποίος έχει εκδηλώσει απο καιρό το ενδιαφέρον του να υπηρετήσει την Εκκλησία της Κρήτης απο τη θέση του Αρχιεπισκόπου. Ο Κισάμου προέρχεται από την Ι. Μονή Γωνίας
• Μία τάση υπό του Κυδωνίας Δαμασκηνό, ο οποίος προέρχεται από την Μονή της Αγίας Τριάδος. Ο Μητροπολίτης Κυδωνίας εκφράζει την  τάση αυτών που δεν ενδιαφέρονται  για τον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο. Ενώ  έχει την συμπάθεια και την εκτίμηση του Πατριάρχη και θα μπορούσε να εκλεγεί Αρχιεπίσκοπος, έστω  και ως outsider,εντούτοις δεν θα ήθελε επ´ουδενί να αφήσει την κληρωθείσα επαρχία του, τα όμορφα Χανιά. Εκτός και αν επιστρατευτεί από τον ίδιο τον Πατριάρχη.
• Μια τάση υπό τον.  Ιεραπύτνης και Σητείας Κύριλλο, ο οποίος προέρχεται απο την Ιερά Μονή Τοπλού. Έχει άριστη συνεργασία με τον Σεβ. Κυδωνίας Δαμασκηνό και προφανώς θα πράξουν από κοινού όταν έλθει εκείνη η ώρα.
• Τελευταίος αλλά όχι και έσχατος ο γέροντας Λάμπης και Σφακίων Ειρηναίος ο οποίος προέρχεται από την Ιερά Μονή Γωνίας όπως και ο Κισάμου. Μπορεί  να μην έχει φιλοδοξίες για την επόμενη μέρα,  η ψήφος του όμως είναι πολύτιμη δεδομένου ότι θα αποτελέσει τον ρυθμιστικό παράγοντα αφού  απ´αυτήν θα εξαρτηθεί η κατάρτιση του Τριπροσώπου.

Όλα δείχνουν λοιπόν ότι το Τριπρόσωπο από το οποίο θα προκύψει η εκλογή  θα περιλαμβάνει τους:

•Αρκαλοχωρίου Ανδρέα
•Ρεθύμνης Ευγένιο και
•Κισάμου Αμφιλόχιο ή
•Κυδωνίας Δαμασκηνό.
Απ´αυτούς τους Αρχιερείς θα κληθεί η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου να επιλέξει τον επόμενο Αρχιεπίσκοπο Κρήτης .
Δεν γνωρίζουμε τι σκέφτεται ο Πατριάρχης και με ποια κριτήρια θα γίνει η εκλογή.Με βάση τις προηγούμενες εκλογές που έκανε η Σύνοδος του Πατριαρχείου με εισήγηση του Πατριάρχη όλα δείχνουν ότι ο Πατριάρχης θέλει να δώσει μιαν νέα πνοή στις Επαρχίες του Θρόνου, ανανεωτική και προοδευτική.
Όσο και αν διαβάζονται οι γραμμές αυτές με κάποια επιφύλαξη και κρίνονται ως πρώιμες δεδομένου ότι δεν γνωρίζουμε πότε θα γίνει η εκλογή, έχουμε τη γνώμη ότι οι εξελίξεις  θα μας δικαιώσουν.
Ωστόσο επιμένουμε ότι για να υπάρχει μια σωστή και δημιουργική  διοίκηση στην Εκκλησία της Κρήτης η Σύνοδος της πρέπει να γίνει 13μελής με τον Αρχιεπίσκοπο.
Και για να επιτευχθεί αυτό δύο τρόποι υπάρχουν : ή να αυξηθεί ο αριθμός των Συνοδικών μελών με εκλογή νέων Μητροπολιτών ή Χωροεπισκόπων, ή να συνενώσει τους Μητροπολίτες  της  Κρήτης  και της Δωδεκανήσου  σε μία Σύνοδο.
Και η εποχή αυτή για να γίνουν όλα αυτά είναι η καταλληλότερη αφού Πρωθυπουργός της χώρας είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης ο οποίος δεν θα χαλάσει το χατήρι του Πατριάρχη όταν μάλιστα οι αποφάσεις αυτές θα είναι για το καλό  της Κρήτης.