Χθες Κυριακή της Ορθοδοξίας, 5 Μαρτίου 2023, και στον Καθεδρικό Ι. Ναό του Απ. Παύλου στην Κόρινθο, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Διονύσιος, χοροστάτησε στον Β’ Κατανυκτικό Εσπερινό, παρόντος του Θεοφιλεστάτου Πρωτοσυγκέλλου της Ι. Μητροπόλεως μας, Επισκοπου Κεγχρεών κ. Αγαπίου και πλαισιούμενος απο τους Ιερείς της πόλεως Κορίνθου.
Ομιλητής, σύμφωνα με το πρόγραμμα, είχε ορισθή ο άγιος Κεγχρεών κ. Αγάπιος, ο οποίος και ομίλησε στους Πιστούς με θέμα: «Εικών ειμί, της άρρητου δόξης σου», αναφερόμενος στην αποκατάσταση της προσκύνησεως των αγίων εικόνων μετά από τον μακρύ εικονοκλαστικό διωγμό που σφράγισε τον 8ο αιώνα. Ο θρίαμβος της Ορθοδοξίας ήταν τον 9ο αιώνα κάτι σαν ανάσταση για την Εκκλησία και ο συνδυασμός της Αναστάσεως του Κυρίου μας, που γιορτάζουμε κάθε Κυριακή, με την Κυριακή της Ορθοδοξίας είναι αυτός που τονίζει ότι από την ημέρα της Κυριακής εξαιρείται κάθε τι που θυμίζει πόνο, λύπη ή πένθος και ότι η ημέρα αυτή ξεχειλίζει από την χαρά της Αναστάσεως, παρά τις όποιες αντιξοότητες παρουσιάζει η ζωή! Η περίοδος της εικονομαχίας επισφραγίσθηκε με την Ζ’ Οικουμενική Σύνοδο, που Συνοδικώς εκήρυξε την θεολογία των αγίων εικόνων· ότι έχομε την λατρευτική προσκύνηση, που αρμόζει μόνο στον Θεό και την τιμητική προσκύνηση, η οποία προσάγεται στους αγίους και η οποία ανάγεται στον Ίδιο τον Θεό, που δημιούργησε τον άνθρωπο «κατ᾿ είκονα» και ότι έχομε και την τιμητική προσκύνηση των χώρων, που αγιάσθηκαν από την παρουσία του Θεού κατά το ψαλμικό: «προσκυνήσωμεν εἰς τὸν τόπον, οὗ ἔστησαν οἱ πόδες αὐτοῦ» (ρλα’, 7).
Η ύπαρξη του όρου «εικών» ανάγεται, εκτός του Α’ κεφαλαίου του βιβλίου της Γενέσεως, στις ενδοτριαδικές σχέσεις. Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός λέγει: «Αὐτὸς ὁ Θεὸς πρῶτος ἐγέννησε τὸν μονογενῆ Υἱὸν καὶ Λόγον αὑτοῦ, εἰκόνα αὑτοῦ ζῶσαν … ἐποίησέ τε τὸν ἄνθρωπον κατ’ εἰκόνα αὐτοῦ καὶ καθ ̓ ὁμοίωσιν.» (PG 94, 1345). Εικών, λοιπόν, του Θεού ο Χριστός, ως γράφει και ο Απόστολός μας στους Κολασσαείς (α’. 15), και ο άνθρωπος όμως επλάσθη υπό του Θεού «κατ᾿ εἰκόνα αὐτοῦ καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν» Του. Χρέος μας είναι όχι μόνο να εορτάζουμε την αναστήλωση των αγίων εικόνων αλλά να αναστηλώνουμε μέσα μας την εικόνα του Θεού δια της μετανοίας. Ο αγώνας του κάθε Πιστού είναι εξ αρχής ν᾿ αναστηλώνει την εικόνα του Θεού μέσα του για να δύναται να αποκρίνεται κατά την Εξόδιο του Ακολουθία, δια των Ιεροψαλτών, στους λόγους του Σωτήρος Χριστού : «Οἱ τήν ὁδόν τήν στενήν βαδίσαντες …» «Εἰκών εἰμι, τῆς
ἀῤῥήτου δόξης σου…»! Είμαστε όλοι οι άνθρωποι ζωντανές εικόνες Θεού και αυτό εναποθέτει στους ώμους μας μεγάλη ευθύνη, διότι η εικόνα αυτή μπορεί να σκοτεινιάζει δια της πάσης φύσεως αμαρτίας. Συμμετέχουμε δε στον θρίαμβο της Ορθοδοξίας όταν τον θρίαμβο του Θεού τον κάνουμε θρίαμβο της ζωής για όλο τον κόσμο.
Ολοκλήρωσε δε την ομιλία του με την παράκληση στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κ. Διονύσιο να εύχεται, ώστε να ενθυμήται ο καθένας μας την θεία καταγωγή του και ν᾿ αγωνίζεται ν᾿ αναστηλώνει μέσα του την εικόνα της αρρήτου δόξης του Θεού για ν᾿ απολαμβάνει αιωνίως αυτή την δόξα στην Βασιλεία Του.