Την Κυριακή 22α τ.μ. στον Ι. Ν. Αγ. Κωνσταντίνου Πειραιώς εορτάσθηκε Σύναξη της
Παναγίας εξ αφορμής ότι στον Ναό υπάρχει Εικόνα της Παναγίας Τριχερούσης.
Προσκλήθηκε από τον προϊστάμενο του Ναού Πρωτοπρ. Ιωάννη Παναγιώτου, τη αδεία του οικείου Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ,ο Σεβασμιώτατος
Μητροπολίτης Κορωνείας κ. Παντελεήμων, ο οποίος χοροστάτησε στον Ορθρο και προεξήρχε της Θ. Λειτουργίας,πλαισιωμένος από ιερείς του Ναού.
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε επιγραμματικά στην εικονομαχία, στους αγώνες του Ιωάννου του Δαμασκηνού για την τιμή των Ι. Εικόνων, την θαυματουργική θεραπεία της χειρός του από την Θεοτόκο και την αφιέρωση στην εικόνα της Παναγίας, που είχε ως οικογενειακό κειμήλιο, αργυράς παλάμης,που τοποθέτησε στην κάτω αριστερή γωνία της εικόνας. Η εικόνα – το πρωτότυπο – μετά από πολλές περιπέτειες ευρίσκεται στην Ι. Μονή Χιλανδαρίου του Αγ. Όρους.
Σκέφθηκα,είπε συνεχίζοντας ο Σεβασμιωτατος, αντί άλλου κηρύγματος να ακούσουμε ορισμένα αποσπάσματα από ομιλίες του ιερού Δαμασκηνού,που αναφέρονται στην Παναγία.
1. ” Ο πληρών τον ουρανόν και την γήν, ού ο ουρανός θρόνος η δε γη υποπόδιον,
ευρύχωρον ενδιαίτημα την γαστέρα της οικείας δούλος εποιήσατο και εν αυτή το πάντων καινών καινότερον επιτελείται μυστήριον “.
Ο Μητροπολίτης Κορωνείας ερμήνευσε το χωρίο,που αναφέρεται στην ενανθρώπιση του Χριστού,που είχε ως συνέπεια την ανακαίνιση της ανθρώπινης φύσεως,που προσέλαβε από την Θεοτόκο,εξ αιτίας ακριβώς της ενώσεως της ανθρώπινης φύσεως με το πυρ της Θείας Φύσεως του Χριστού. Σ’αυτήν την ανακαινισμένη ανθρώπινη φύση μετέχουμε,όταν μένουμε ενσωματωμένοι στο Σώμα του Χριστού,την Εκκλησία.
2. ” Η δε του Πνεύματος αγιαστική δύναμις επεφοίτησεν,εκάθηρέ τε και ηγίασε. Και τότε συ ο του Πατρός Λόγος απεριγράπτως κατώκοισας ” . Όπου κατέρχεται το Άγιο Πνεύμα γίνεται το θαύμα ! Η Παναγία γίνεται ο ” καθαρώτατος ναός του Σωτήρος “.Αλλά και εμείς όταν δεν ” λυπούμε το Πνεύμα ” γινόμαστε κατά χάριν ναός του Θεού.
3. Ο ιερός Πατήρ ονομάζει την Θεοτόκο ” θεόμιλον και θεοχώρητον και κοσμοσέβαστον
Θεού κιβωτόν “. Μετά την ερμηνεία του χωρίου ο Σεβασμιωτατος είπε : η κιβωτός του Νώε ήταν προτύπωση της Παναγίας,που σώζει, με την ενανθρώπιση του Υιού Της απο τον ” κατακλυσμό της αμαρτίας “. Αλλά και η Παναγία είναι προτύπωση της Εκκλησίας,
που σώζει όσους εισέρχονται σ’ αυτήν. ” Η Παναγία τίκτει – φέρνει – τον Θεό στον κόσμο και η Εκκλησία τίκτει – φέρνει – τον κόσμο στον Θεό “.
Αυτός, λοιπόν ο Ιωάννης Δαμασκηνός τοποθέτησε το τρίτο χέρι στην εικόνα της Παναγίας και ονομάσθηκε Τριχερούσα. Όμως η Παναγία δεν χρειάζεται τρίτο χέρι. Μας αγκαλιάζει και με τα δύο χέρια. Και όπως η γαστέρα της είναι ” ευρυχωροτέρα των ουρανών ” αφού έγινε η ” χώρα του Αχωρήτου “,έτσι και η αγκαλιά Της είναι
” πλατυτέρα των ουρανών “. Τί σημαίνει αυτό ; Απαντά σοφός Ιεράρχης : Στον ουρανό – αλληγορικά ομιλούμε πάντοτε – πηγαίνουν οι Άγιοι ! Για μας τους υπόλοιπους υπάρχει η αγκαλιά της Παναγίας,που είναι πλατύτερα των ουρανών !
Σ ‘αυτήν ας καταφεύγουμε πάντοτε,κατέληξε ο Μητροπολίτης Κορωνείας, με εμπιστοσύνη,ελπίδα και αφοσίωση επαναλαμβάνοντας : ” Μήτερ του Θεού φύλαξον ημάς υπό την σκέπην Σου ” !
Κατά την Θ. Λειτουργία έψαλε μελωδικότατα η χορωδία του Ναού υπό τον Χοράρχη – Αρχιμουσικό κ. Θεόδωρο Μοντεσάτο. Τέλος ο π. Χρήστος ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο και εκείνος ευχήθηκε σε όλους την προστασία της Παναγίας.