Με την ύψιστη διάκριση του «Τάγματος του Αγίου Ιωάννου Βατατζή, του Ελεήμονος Βασιλέως» τίμησε η Ιερά Μητρόπολη Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου το γνήσιο εκφραστή της Θρακιώτικης μουσικής παράδοσης Χρόνη Αηδονίδη, που γεννήθηκε πριν από 90 χρόνια στην Καρωτή Διδυμοτείχου, με την ευκαιρία των εγκαινίων της Έκθεσης προσωπικών αντικειμένων και διακρίσεων του μεγάλου καλλιτέχνη και Υμνωδού της Εκκλησίας, που αφιέρωσε στην γενέτειρά του.
Η Έκθεση που φιλοξενείται στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Καθεδρικού Ναού Παναγίας Ελευθερωτρίας Διδυμοτείχου εγκαινιάσθηκε το απόγευμα της Κυριακής 8 Ιουλίου ε.ε. από το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνό, παρουσία των Βουλευτών Έβρου Αναστ. Δημοσχάκη και Δημ. Ρίζου, των Δημάρχων Διδυμοτείχου και Ορεστιάδος Παρ. Πατσουρίδη και Βασ. Μαυρίδη, του εκπροσώπου της Περιφέρειας Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης Χρ. Τερτσούδη, του Υποδιοικητού της XVI Μεραρχίας Ταξιάρχου Στ. Σταυρόπουλου, του Διοικητού της 30ης Ταξιαρχίας Ταξιάρχου Νικ. Αγγελή, του Αστυνομικού Διευθυντού Ορεστιάδος Πασχ. Συριτούδη, Αντιδημάρχων, εκπροσώπων άλλων φορέων και συλλόγων και πλήθους κόσμου.
Ο Σεβασμιώτατος στο χαιρετισμό του μεταξύ άλλων τόνισε· «Η θρακιώτικη μουσική είναι παλιά όσο και οι μύθοι του Ορφέα και του Εύμοπλου, των Θρακιωτών μουσουργών της αρχαιότητας. Η θρακιώτικη μουσική έχει το πάθος των Μαινάδων του Διονύσου, έχει τον εκστασιασμό και την υπέρβαση των αναστενάρηδων, το βυζαντινό βίωμα και το βάθος της εκκλησιαστικής παρασημαντικής, που υμνήθηκε στην ΑγιαΣοφιά. Διαθέτει το ερωτικό πάθος που συνείχε τις Θρακιώτισσες, τη λεβεντιά του Θράκα Ήρωα και την αγωνιστικότητα του τροπαιοφόρου Αϊ-Γιώργη, του πανθρακιώτικου αγίου των αγώνων. Το θρακιώτικο τραγούδι φέρνει το μαυροθαλασσίτικο καημό και το μαράζι της χαμένης πατρίδας. Γι’ αυτό, συγκινεί, ευαισθητοποιεί και παρακινεί σε συμμετοχή όχι μόνο τους Θρακιώτες και τους απογόνους των Θρακιωτών προσφύγων, αλλά και όλους όσους ακούνε και συγκινούνται από την ζωντανή μουσική τους… Η μουσική της Θράκης είναι πολύμορφη και επηρεάζεται, όπως συμβαίνει με τις μουσικές ανταλλαγές παντού ανάλογα με την δυναμική των γειτονικών μουσικών ηχοχρωμάτων. Έτσι, κοντά στην Πόλη και την παραλία της Προποντίδας δέχεται επιδράσεις από την ψαλτική παράδοση και το αστικό τραγούδι, όσο ανεβαίνει προς τα πάνω διαμορφώνεται, όπως λέγεται το βόρειο ιδίωμα με επιρροές από μουσικές της Μαύρης Θάλασσας και των νοτιοσλάβων. Ιδιαίτερο μουσικό ιδίωμα διατηρούν οι ντόπιοι κάτοικοι της περιοχής γύρω από το Διδυμότειχο, το Σουφλί και την Ορεστιάδα. Είναι τα χωριά γύρω από τον παραπόταμο του Έβρου Ερυθροπόταμο, όπου ζουν η Μάρηδες, που θεωρείται ότι είναι αρχαίο γένος Θρακών. Ως τη δεκαετία του 1960 η περιοχή των Μάρηδων ήταν φημισμένη για τις πολύχρωμες τοπικές ενδυμασίες των γυναικών. Στην περιοχή των Μάρηδων, του Ερυθροπόταμου, βρίσκεται και το χωριό Καρωτή, που είναι η πατρίδα ενός γνήσιου εκφραστή της θρακιώτικης μουσικής, του Χρόνη Αηδονίδη, ο οποίος έκανε γνωστό στους πανέλληνες το θρακιώτικο τραγούδι και τον οποίο τιμά σήμερα η τοπική μας Εκκλησία… Ο Χρόνης Αηδονίδης είναι μία από τις μαγευτικές φωνές που σπάνια προικίζει η φύση. Πέρα από το θείο τάλαντο της φωνής του και το ενδιαφέρον για την αυθεντική απόδοση και ερμηνεία της θρακιώτικης μουσικής ο Χρόνης τελειοποιήσε τη φωνή του και ερεύνησε σε βάθος την θρακιώτικη παράδοση. Έγινε ο αυθεντικός ερμηνευτής της και με το ηχόχρωμά του έχει ταυτισθεί με την θρακιώτική μουσική, είναι ο τραγουδιστής-σύμβολο του θρακιώτικου ρεπερτορίου. Ο Χρόνης Αηδονίδης είναι γέννημα της θρακιώτικης μουσικής παράδοσης. Κουβαλάει την μουσική της μάνας του, την εν γένει θρακιώτική παράδοση, τους ρυθμούς του Διονύσου και του Ορφέα, που κινούν την ζωντάνια της θρακιώτικης μουσικής, το εκκλησιαστικό τροπάρι και μέλος, που επιχωριάζει έντονα με το γειτόνεμά της με το μεγάλο χριστιανικό κέντρο, την Κωνσταντινούπολη. Αυτό το εκκλησιαστικό ύφος είναι και το βασικό γνώρισμα που σφράγισε την ερμηνευτική δεινότητα του Χρόνη. Άλλωστε, πέρα από τον περίγυρο που δυνάμωνε τα παραδοσιακά ακούσματα, η ψαλτική ήταν και οικογενειακή συνήθεια, καθώς ο πατέρας του ήταν παπάς. Χειροτονήθηκε ιερέας επιστρέφοντας από το Μικρασιατικό μέτωπο, ως τάμα στον Αη-Γιώργη που τον επικαλέστηκε σε μια δύσκολη στιγμή του πολέμου. Αυτά τα ισοκρατήματα που συνταιριάζουν και στη βυζαντινή παρασημαντική, είναι γνώριμα στα τραγούδια του».
Ο τιμηθείς με καταφανή την συγκίνησή του απήντησε· «Νιώθω δέος, διότι δεν μπορούσα να φανταστώ το μέγεθος της τιμής που μου επιφυλάχθηκε και την τόσο προσεγμένη δουλειά που έγινε από τους διοργανωτές… Στα εκθέματα που θα δείτε απεικονίζεται μια πορεία 70 ετών» και κλείνοντας τη σύντομη αντιφώνησή του εξήρε την προσφορά του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας στην τοπική κοινωνία λέγοντας πως «η παρουσία του εδώ αποτελεί ευλογία για τον τόπο».
Για την προσφορά και το έργο του Χρόνη Αηδονίδη εκτενέστερα μίλησε ο Πρόεδρος του Αρχείου Μουσικολαογραφικής Παράδοσης «Χρόνης Αηδονίδης» (που εδρεύει στην Αλεξανδρούπολη) Απόστολος Ευφραιμίδης. Την εκδήλωση πλαισίωσαν η Χορωδία Παραδοσιακής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου, υπό την διεύθυνση του Χρήστου Κισσούδη, μαθητή του Χρόνη Αηδονίδη, και η Ορχήστρα και η Παιδική Χορωδία του Αρχείου Μουσικολαογραφικής Παράδοσης «Χρόνης Αηδονίδης».
Ακολούθησε ξενάγηση στα εκθέματα από την δημοσιογράφο Μαρία Μανάκα.