Του Θεοδώρου Καλμούκου
ΒΟΣΤΩΝΗ. Το όνομα Θεόδωρος Βασιλικός είναι συνώνυμο με την καλλιφωνία, την αριστεία απόδοσης των ύμνων της Ορθόδοξης Εκκλησίας, την κορυφή της ιεροψαλτικής γνώσης και τέχνης, με την οποία κάνει τους ανθρώπους να συνομιλούν με τον Θεό. Αλλωστε η υμνωδία είναι η γλώσσα της Εκκλησίας. Φέτος συμπληρώνει πενήντα χρόνια που κοσμεί το αναλόγιο του ναού του Αγίου Θωμά Αμπελοκήπων στην Αθήνα.
Ο Θεόδωρος Βασιλικός έχει καθιερώσει το δικό του μοναδικό ύφος κι έχει επηρεάσει ολόκληρες γενιές ιεροψαλτών, εντός και εκτός Ελλάδος. Εχει τιμηθεί με τα υψηλότερα τιμητικά και βραβεία από Πατριαρχεία με πρώτο το Οικουμενικό, Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, Οργανισμούς και Μητροπόλεις εντός και εκτός Ελλάδος.
Είναι γνωστός και αγαπητός στην Ομογένεια της Αμερικής την οποία έχει επισκεφθεί πολλές φορές, αλλά και από τις κασέτες του και τα cd, που αποτελούν τα ιερά ακούσματα πολλών ομογενών μας, συμπεριλαμβανομένων και των φοιτητών της Θεολογικής Σχολής.
Μιλώντας στον «Εθνικό Κήρυκα» τον οποίον διαβάζει ανελλιπώς μέσω της ηλεκτρονικής μας έκδοσης, είπε πως «τα πρώτα μου εκκλησιαστικά ακούσματα τα πήρα από τον πρωτοψάλτη πατέρα μου όταν ήμουν σε ηλικία 8 ετών, ο οποίος ήταν μουσικολογιότατος, μεταξύ των άλλων έψαλλε και στο πανελλήνιο προσκύνημα της Μεγαλόχαρης της Τήνου -όπου κατά ευτυχή συγκυρία υπηρέτησα και εγώ μετά από δύο δεκαετίες- κάτι που θεώρησα ότι ήτο ευλογία της Μεγαλόχαρης. Πάμπολλα λοιπόν τα εκκλησιαστικά μουσικά ακούσματα που έπαιρνα ολημερίς μέσα στο σπίτι μας».
Ο κ. Βασιλικός σε έφηβη ηλικία ανέλαβε αριστερό Αναλόγιο. Είπε πως «Αναλόγιο επίσημα ανέλαβα σε ηλικία 17 ετών αριστερός ιεροψάλτης στον ιερό ναό του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου στη Νίκαια του Πειραιά. Νομίζω ότι το γεγονός του χαρίσματος της καλλιφωνίας μου σιγά – σιγά μέρα με τη μέρα γινόταν γνωστό στους εκκλησιαστικούς κύκλους έστω και αν ήτο παράξενη η μικρή μου ηλικία νομίζω ήτο ένα κίνητρο για υπευθύνους του εν λόγω ιερού ναού. Οι δε εμπειρίες μου όλες θετικές διότι είχα απέναντι μου έναν σημαντικό εκλεκτό πρωτοψάλτη όπου τα ακούσματα μου με βοήθησαν τα μέγιστα για να διαμορφώσω σε αυτή τη νεαρά εφηβική ηλικία μέγιστα αποτελέσματα όσον αφορά την μετέπειτα μετεξέλιξη μου ως ιεροψάλτης».
Κι από εκεί διορίσθηκε πια πρωτοψάλτης στους εξής ιερούς ναούς με τη σειρά έως σήμερα. Αγία Αικατερίνη πλάκας Αθηνών – Τιμίου Ζωοποιού Σταυρού Αιγάλεω – Αγίου Νικολάου λιμένος στον Πειραιά – Καθεδρικός Ναός Αγίου Μηνά Ηράκλειο Κρήτης – πανελλήνιο ίδρυμα Μεγαλόχαρης Τήνου – τέλος Ναός Αγίου Αποστόλου Θωμά Αμπελοκήπων Αθηνών μέχρι και σήμερα.
Οταν τον ρωτήσαμε τι είναι η ψαλτική για εκείνον, απάντησε «τα πάντα στη ζωή μου. Οταν βρίσκομαι στο αναλόγιο αισθάνομαι δέος. Συνεπαίρνομαι αφ’ ενός από τα Θεολογικά κείμενα και αφ’ ετέρου όπου είναι συνταιριασμένη η Βυζαντινή μας μουσική και μέγα κίνητρό μου είναι ότι εκπροσωπώ τον λαό του Θεού όπου με την χάρη και βοήθειά Του ψάλλω τα μεγαλεία Του».
Στην ερώτηση ποιοι ιεροψάλτες σας επηρέασαν στο ύφος, στην εκτέλεση, στην όλη ψαλτική τέχνη, είπε ότι «πρώτος ο πατέρας μου ο οποίος απεβίωσε σε σχετικά μικρή ηλικία και δεν πρόλαβε να χαρεί την μετέπειτα μετεξέλιξή μου. Οι Αρχοντες πρωτοψάλτες Κωνσταντίνος Πρίγγος, Θρασύβουλος Στανίτσας, Βασίλειος Νικολαΐδης, Αθανάσιος Καραμάνης, Αθανάσιος Παναγιωτίδης, Λεωνίδας Αστέρης, Χαρίλαος Ταλιαδώρος και άλλοι» και διευκρίνισε «όμως δεν επηρέασαν το προσωπικό μου ύφος το οποίον δεν το μετάλλαξα ποτέ, το κράτησα αναλλοίωτο μέχρι και σήμερα».
Υπογραμμίζεται πως ο Θεόδωρος Βασιλικός ήταν εκ των πρώτων που διέδωσε την εκκλησιαστική μουσική ηλεκτρονικά με κασέτες στην αρχή, με ψηφιακούς δίσκους στη συνέχεια ανά την Ελλάδα, τις Ηνωμένες Πολιτείες, Αυστραλία, Αφρική.
Εχει εκδώσει μέχρι σήμερα 465 έργα σε ψηφιακή μορφή, παλαιότερα δε σε δίσκους βινυλίου και κασέτες μαγνητοφώνου όπου χάρις σε αυτά τα μέσα και σιγά σιγά με την εξάπλωση του ίντερνετ γενιές και γενιές μεγάλωσαν με την φωνή του και πολλοί έγιναν μουσικοί ιεροψάλτες από τα έργα του. Μέσα σε αυτά περιλαμβάνεται και ύλη 80 έργων που διδάσκεται με οπτικοακουστικό τρόπο η βυζαντινή μουσική ύλη διδαχής 4 ετών που διδάσκουν τα ωδεία και οι μουσικές σχολές ιερών μητροπόλεων και αλλαχού. Ενα μεγάλο μέρος των έργων του διατίθεται από την πολυεθνική δισκογραφική εταιρία OCORA στα μεγαλύτερα καταστήματα σοβαρής κλασικής μουσικής ανά τον κόσμο, καθώς επίσης και από τα μεγαλύτερα μουσεία όπως του Λούβρου στη Γαλλία, του Ερμιτάζ στη Ρωσία, του Μητροπολιτικού Νέας Υόρκης και αλλού.
Πολλάκις με τη χορωδία του αλλά και κατά μόνας με συνοδεία ισοκρατών του έχει ψάλλει στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Αυστραλία, στη Νότιο Αφρική, στην Ευρώπη και φυσικά ανά την επικράτεια της Ελλάδος.
Πιστεύει ότι «σήμερα στην Ελλάδα γεννιούνται αξιόλογοι ιεροψάλτες που λαμπρύνουν ανά την επικράτεια της χώρας μας με την παρουσία τους τα ιερά αναλόγια της Ορθοδοξίας μας και συνυπάρχουν με τους ήδη παλαιότερους εκλεκτούς πρωτοψάλτες και διδασκάλους. Γενικά υπάρχει μια πετυχημένη ανθοφορία στον τομέα της ψαλτικής Βυζαντινής Εκκλησιαστικής μουσικής».
Ο Θεόδωρος Βασιλικός αγαπά πολύ την Ομογένεια. Είπε πως «η Ομογένεια της Αμερικής είναι η ραχοκοκαλιά του Ελληνισμού παγκοσμίως, όπου εκπροσωπείται από γνήσιους Ελληνες που μεγαλουργούν με την παρουσία τους σε όλα τα επίπεδα σε αυτή την μεγάλη δημοκρατική χώρα και προοδεύουν σε όλους τους τομείς με ηγέτιδα Ορθόδοξη Εκκλησία μας». Πρόσθεσε πως «εσείς οι Ομογενείς της Αμερικής είσθε δύο φορές Ελληνες περισσότερο από εμάς τους ντόπιους, σε πατριωτικά και όχι μόνον θέματα και είσθε το καμάρι της πατρίδος μας σε όλους τους τομείς».