Του Σωτήρη Μ. Τζούμα
Ο απόστολος Παύλος στην Προς Τίτον επιστολή γράφει: «Είπε τις εξ αυτών ίδιος αυτών προφήτης, Κρήτες αεί ψεύσται». Με απλά λόγια: «Είπε κάποιος από τους Κρητικούς, που τον έχουν ως προφήτη τους (οι ειδικοί λένε ότι εννοεί τον Επίμενίδη, δάσκαλο, προφήτη και μάντη της αρχαιότητας) ότι οι Κρήτες είναι πάντοτε ψεύτες».
Δεν ξέρουμε αν ισχύει αυτό, και βέβαια αν ισχύει, δεν αποτελεί σίγουρα τον κανόνα. Υπάρχουν και οι λαμπρές εξαιρέσεις!
Ωστόσο, στην Ιεραρχία της ημιαυτόνομης Εκκλησίας της Κρήτης, αυτήν την στιγμή, υπάρχει πρόβλημα. Κάτι δεν πάει καλά! Ή κάτι δεν γίνεται σωστά. Και δεν γνωρίζουμε αν κάποιος ψεύδεται ή κρύβει κάτι. Το βέβαιο είναι ότι όλοι αποβλέπουν στην αντικατάσταση του γέροντος Αρχιεπισκόπου Κρήτης κ. Ειρηναίου και στην εκλογή νέου στην θέση του.
Όμως, τον Πρώτο της Εκκλησίας της Κρήτης τον εκλέγει η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Θρόνου κατόπιν προτάσεως και υποδείξεως του Οικουμενικού Πατριάρχου. Αλήθεια, με ποιά αιτιολογία ενεργοποιούν το αντίστοιχο άρθρο του Καταστατικού Χάρτη και στέλνουν επιτροπή ιατρών για να αποφανθεί για την κατάσταση της υγείας του Αρχιεπισκόπου Ειρηναίου;
Από πού αντλεί την δυνατότητα και το δικαίωμα η τοπική Σύνοδος να τον αποπέμψει, ενώ έχει εκλεγεί από το Φανάρι; Και γιατί πρέπει να εξευτελιστεί ο Αρχιεπίσκοπος με την επίσκεψη και γνωμάτευση των ιατρών και δεν τον επισκέπτεται ένας Ιεράρχης, ή αντιπροσωπεία Ιεραρχών της Κρήτης, ή αντιπροσωπεία Ιεραρχών εκ Φαναρίου, ώστε να του ζητηθεί η παραίτησή του; Με δεδομένο μάλιστα ότι ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης, ήδη από της εκλογής του, λέγεται ότι έχει παραδόσει την παραίτησή του υπογεγραμμένη, με ανοιχτή ημερομηνία, ώστε να την ενεργοποιήσει ο Πατριάρχης όποτε κρίνει!
Γιατί δεν διασώζουμε την μέχρι τώρα άριστη φήμη και αγία βιοτή του πολιού Αρχιεπισκόπου, ο οποίος πανθομολογουμένως άφησε άψογη μαρτυρία Ιησού Χριστού και πλούσιο φιλανθρωπικό και κοινωνικό έργο;
Μήπως κάποιος προσπαθεί να εισάγει καινά δαιμόνια; Μήπως επιχειρείται να δημιουργηθεί κάποιο νέο προηγούμενο που δεν υπήρχε ως τώρα; Δεν υπάγεται η Εκκλησία της Κρήτης απευθείας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο; Έχουν όλα αυτά που συμβαίνουν στην Κρήτη την ευλογία του Πατριάρχου, όπως αναφέρεται στο ομόφωνο ανακοινωθέν;
Αν όντως είναι έτσι, είναι ποτέ δυνατόν ο σώφρων και συνετός Οικουμενικός Πατριάρχης να συμπεριφερόταν με τέτοιο τρόπο στον προσωπικό του φίλο και ομογάλακτο στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης Ειρηναίο;
Γιατί επιλέχθηκε τελικά αυτός ο τρόπος για να απομακρυνθεί από τη θέση του ο Αρχιεπίσκοπος Ειρηναίος; Είναι ηθικά, νομικά και από απόψεως κανονικού δικαίου ο ορθός;
Ερωτήματα πού πρέπει κάπως και από κάποιους να απαντηθούν! Και όχι μόνον αυτά!
Αν από την ιατρική εξέταση αποδειχθεί ότι πάσχει από άνοια σε τέτοιο βαθμό, όπως λένε, ώστε να μην μπορεί να συνεχίσει να επιτελεί τα καθήκοντά του, τότε από πότε έχει πάψει να έχει ουσιαστική ισχύ η υπογραφή του; Αντιλαμβάνεται κανείς το μέγεθος του προβλήματος που θα ανακύψει!
Αλλά γιατί αλήθεια έπρεπε να δοθεί στη δημοσιότητα, εφόσον ακόμα οι ιατροί όχι μόνο δεν έχουν αποφανθεί για την ανικανότητα ή μη του Αρχιεπισκόπου Ειρηναίου, αλλά μόλις αποφασίστηκε ο ορισμός τους σε τριμελή επιτροπή. Επιπλέον, πέραν του γεγονότος ότι το ανακοινωθέν διαπνέεται από την απόλυτη βεβαιότητα ότι η αντικατάσταση είναι δεδομένη και η διαδικασία απλά τυπική, παρουσιάζει τον Αρχιεπίσκοπο ως έναν άνθρωπο ο οποίος δεν επιθυμεί να αποχωρήσει οικειοθελώς από τη θέση του, παρόλο που εδώ και πολύ καιρό αδυνατεί να συνεχίσει να επιτελεί τα καθήκοντά του. Αν έτσι έχουν τα πράγματα, γιατί τώρα; Ποιοι λόγοι επιβάλλουν την έναρξη της σχετικής διαδικασίας κατά την παρούσα χρονική συγκυρία; Ήδη η αναστάτωση και ο σκανδαλισμός του ποιμνίου λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις. Και οι διαστάσεις αυτές θα γίνονται μεγαλύτερες μέρα με τη μέρα.
Μήπως εν τέλει, πίσω από αυτήν την ενέργεια κρύβονται σκοπιμότητες εκκλησιαστικών ή μη προσώπων, οι οποίοι επιθυμούν να διαμορφώσουν τις εξελίξεις προς όφελός τους και όχι προς όφελος της Μητέρας Εκκλησίας και της Εκκλησίας της Κρήτης; Γιατί άραγε δεν προκρίθηκε κάποια άλλη λύση, άσχετη με τη διαδικασία που προβλέπει το άρθρο 39;
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος στα τριάντα χρόνια της Πατριαρχίας του έχει αποδείξει ότι βρίσκει πάντα την καλύτερη λύση, ακόμα και στην πιο δύσκολη περίπτωση. Μήπως, λοιπόν, με τέτοιες τακτικές μεταφράζουν ως «ευλογία» του Οικουμενικού Πατριάρχη αυτό που κάποιοι επέλεξαν, αλλά ο ίδιος αγνοεί κι άρα κάποιοι διασύρουν τον Προκαθήμενο της Ορθοδοξίας όταν τον παρουσιάζουν εκόντα-άκοντα να ευλογεί και να αποδέχεται αυτές τις ενέργειες;
Ποιοι Ιεράρχες, που δεν είναι μέλη της Επαρχιακής Συνόδου -αλλά «οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ» γνωρίζουν ότι κινούν τα νήματα από το καλοκαίρι- κατάφεραν αυτή την εξέλιξη, γιατί θέλουν να εκλέξουν Αρχιεπίσκοπο της δικής τους επιλογής και επιρροής;
Μήπως ο Κρης κ. Πρωθυπουργός θα ήταν καλό να επιληφθεί του θέματος για να μην ταλαιπωρείται ο αγνός και πιστός λαός της ιδιαιτέρας του πατρίδας; Η παρέμβαση του κ. Μητσοτάκη θα ήταν καταλυτική για την αποτροπή μιας ατιμωτικής εξόδου του Αρχιεπισκόπου Ειρηναίου από το εκκλησιαστικό γίγνεσθαι της Κρήτης, ο οποίος αναλώθηκε για την σωτηρία και την πρόοδο του ποιμνίου του.