Μία εξέχουσα θέση μέσα στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος κατέχει αναμφίβολα ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος. Επίσκοπος με πολλά χαρίσματα, μετριόφρων και με προσφορά πολύπλευρη στον Λειτουργικό, Κηρυκτικό και Φιλανθρωπικό τομέα στην Ιερά Μητρόπολη που ποιμαίνει δέκα χρόνια.
Τον συναντήσαμε πρωΐ στο γραφείο του στην Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας στην Καλαμάτα, μας υποδέχθηκε με ευγένεια και είχαμε μαζί του μια άκρως ενδιαφέρουσα συζήτηση, τα κυριότερα σημεία της οποίας μεταφέρουμε.
10 χρόνια στη Μεσσηνία
Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος (κατά κόσμον Γεώργιος Σαββάτος) γεννήθηκε στο Περιστέρι Αττικής το 1961. Είναι πτυχιούχος της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Αθηνών καί τῆς Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών – Τμήμα Θεολογίας. Το 2007 (15 Μαρτίου) εξελέγη, από την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Μητροπολίτης Μεσσηνίας. Δεν είχε καμία σχέση με την Μεσσηνία, αλλά σύντομα έγινε κομμάτι της και ο κόσμος τον περιβάλλει με αγάπη. Είναι μια αμοιβαία σχέση. «Ήρθα εδώ για να υπηρετήσω και να διακονήσω τον λαό αυτό», τονίζει ο κ. Χρυσόστομος.
Για την συμβίωση ομόφυλων
Για τη συμβίωση των ομόφυλων ζευγαριών λέει ότι ο γάμος είναι μυστήριο, έχει συγκεκριμένη δομή και αφορά τη συνύπαρξη, τη συμβίωση, τη συνεύρεση ανδρός και γυναικός. «Όλες οι άλλες μορφές που μπορεί να εμφανίζονται στην κοινωνία εξαιτίας κάποιων επιδιώξεων, για την Εκκλησία είναι αδιάφορο. Η εκκλησία δεν μπορεί να προτείνει τέτοιες μορφές συμβίωσης χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν σέβεται τον κάθε άνθρωπο μέσα από τη δική του διαφορετικότητα».
Αλλαγή τρόπου επικοινωνίας
Στην ερώτησή μας αν πρέπει να αλλάξει ο κώδικας επικοινωνίας της Εκκλησίας με τους πιστούς, ο μητροπολίτης τονίζει μεταξύ άλλων: «Ο ρόλος της Εκκλησίας είναι να δημιουργήσει συνείδηση στον κάθε άνθρωπο. Για να μπορέσει η Εκκλησία να δημιουργήσει αυτή τη συνείδηση πρέπει ο λόγος της Εκκλησίας να γίνει κατανοητός. Το να διαβάζω χωρίον από την Αγία Γραφή και τους Πατέρες της Εκκλησίας, δεν κάνω τίποτα, δεν τα καταλαβαίνει ο κόσμος. Τι πρέπει να κάνω; Αυτά τα στοιχεία της Αγίας Γραφής να τα δώσω στον κόσμο με ένα τρόπο ώστε να γίνουν κατανοητά. Η κοινωνία αλλάζει όταν η Εκκλησία μπορεί να την μπολιάσει με τον λόγο της και την διδασκαλία της»
Η Μεσσηνία αντέχει
«Στην επαρχία τα πράγματα είναι πιο ομαλά και εδώ στην Μεσσηνία τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα διότι δεν έπαψε ποτέ ο πρωτογενής παράγοντας της οικονομίας και η πηγή της οικονομίας να λειτουργεί και να αποδίδει. Τα έτη 2009 έως και 2011 πέρασε μια κρίση, αλλά τώρα έχει μπει σε μια σταθερότητα και σε μια ανάπτυξη. Οι Έλληνες είμαστε λαός δυναμικός, περάσαμε πολλές κρίσεις, αλλά σταθήκαμε πάλι στα πόδια μας, το έχει αποδείξει η ιστορία. Είμαστε δυναμικοί, παραγωγικοί και εργατικοί. Η Ελλάδα έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα, τον Ελληνικό Πολιτισμό και μέσα στο DNA μας υπάρχει ένα πολιτιστικό δυναμικό που πρέπει να αξιοποιήσουμε.»
Προσφυγικό και ευρώ
«Αυτή την στιγμή δεν υπάρχει ψυχή και πνεύμα στην Ευρώπη και αυτό διότι η Χάρτα της Ευρώπης δεν συμπεριέλαβε τις θρησκείες και τις περιόρισε στο τοπικό επίπεδο. Πιστεύω όμως ότι η Ευρώπη θα ξεκινήσει να συζητά το Σύνταγμά της »
«Η Ελλάδα δέχεται τους κραδασμούς από το προσφυγικό κύμα και έτσι δεν επηρεάζεται η οικονομία της υπόλοιπης Ευρώπης. Αυτό πρέπει να αναγνωριστεί ως συνεισφορά της Ελλάδος »
«Η Ελλάδα ανήκει εδώ και χρόνια στο Ευρώ. Νομίζετε ότι θα ήταν ανώδυνη η μετάβασή μας, η έξοδός μας από την οικογένεια του Ευρώ και θα ήταν χωρίς κραδασμούς και συνέπειες; Όλα τα συνθήματα «έξω από το ευρώ» είναι επικοινωνιακά και πολιτικά φληναφήματα που δεν βοηθούν την Ελλάδα να σταθεί στα πόδια της, να ανανήψει»
Το νέο του βιβλίο
Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο του Μητροπολίτη Μεσσηνίας και καθηγητού του Πανεπιστημίου Αθηνών Χρυσοστόμουο Σαββάτου με τίτλο: «Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας έκφρασις της συνοδικής αυτοσυνειδησίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας». Στο βιβλίο τονίζεται ιδιαίτερα ότι η Σύνοδος αυτή εκφράζει όπως και όλες στην ζωή της Εκκλησίας μια σχέση πράγματος –ταυτότητας. Το όνομα δηλαδή της Εκκλησίας και της Συνόδου ταυτίζεται. Στα πέντε κεφάλαια καταγράφονται τα γεγονότα προ της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου και η πορεία προς αυτήν, η εκκλησιολογική θεώρηση του κειμένου της Συνόδου για τις σχέσεις με τον υπόλοιπο χριστιανικό κόσμο, το διαθρυλούμενο πρόβλημα περί της χρήσεως των όρων Εκκλησία-Εκκλησίαι, περί του τρόπου προσλήψεως των αποφάσεων Της και τα συμπεράσματα.