Ολοκληρώθηκαν χθες, 8 Ιουνίου, οι εργασίες του ΙΗ’ Πανελληνίου Λειτουργικού Συμποσίου Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων, το οποίο διοργάνωσε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ιερά Μητρόπολη Περιστερίου. Οι εργασίες του Συμποσίου φιλοξενήθηκαν στο Συνεδριακό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως. Γενικό θέμα του Συμποσίου, το οποίο είχε θέσει υπό την αιγίδα του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ήταν:
«Το ήθος και ο χαρακτήρας της λατρείας της Ορθοδόξου Εκκλησίας» Η πέμπτη Συνεδρία πραγματοποιήθηκε υπό την προεδρία του Ελλογιμωτάτου κ. Παναγιώτη Σκαλτσή, Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η πρώτη Εισήγηση είχε ως θέμα: «Δόγμα και ήθος στην χριστιανική λατρεία» με Εισηγητή τον Αιδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο κ. Βασίλειο Καλλιακμάνη, Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ο οποίος επισήμανε τα εξής: «Στην ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση το ήθος συνδέεται αδιάσπαστα με το δόγμα. Αν αυτονομηθεί το ένα από το αλλο, φαλκιδεύεται η πνευματική ζωή. Γράφει σχετικά ο Κύριλλος Ιεροσολύμων: ‘’Ο γαρ της θεοσεβείας τρόπος εκ δύο τούτων συνέστηκε, δογμάτων ευσεβών και πράξεων αγαθών. Και ούτε τα δόγματα χωρίς έργων ευπρόσδεκτα τω Θεώ, ούτε τα μη μετ‘ ευσεβών δογμάτων έργα τελούμενα προσδέχεται ο Θεός’’». Ο δεύτερος Εισηγητής, Ελλογιμώτατος κ. Αχιλλεύς Χαλδαιάκης, Καθηγητής-Κοσμήτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπι στημίου Αθηνών, πραγματεύθηκε το θέμα: «Λόγος και Μέλος στην λατρεία του Θεού». Ο ομιλητής με γλαφυρότητα ανέφερε μεταξύ άλλων: «Όσον αφορά τη σημασία της γραμματικής κατά την προσπάθεια κατανόησης των λειτουργικών συνθέσεων Βυζαντινής Μουσικής, πρέπει να σημειωθεί ότι στο Θεωρητικό του Χρύσανθου επισημαίνεται μία αξιοσημείωτη έμφαση στην αναγκαιότητα της λιπαρής γνώσης των κανόνων της γλώσσας στην οποία προτίθεται κανείς να συνθέσει οποιοδήποτε μελοποίημα». Η τρίτη Εισήγηση είχε ως θέμα: «Ευταξία και αταξία στην σύγχρονη χρι στια νική λατρεία», με Εισηγητή τον Αιδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο κ. Θε μι στοκλή Χριστοδούλου, Δρα Θεολογίας, ο οποίος τόνισε τα ακόλουθα: «Στην ευταξία της χριστιανικής λατρείας καίρια σημασία έχει η εν επιγνώσει εκ μέρους των πιστών ενεργός συμμετοχή κατ᾿ αυτήν. Ο Απόστολος Παύλος στην προς Τιμόθεον επιστολή του αναφέρει ότι οι πιστοί πρέπει να γνωρίζουν «πώς δει εν οίκω Θεού αναστρέφεσθαι, ήτις εστίν εκκλησία Θεού ζώντος, στύλος και εδραίωμα της αληθείας». Η ευταξία στην θεία Λατρεία μας διδάσκει το αληθινό χριστιανικό ήθος, αυτό δηλαδή που χαρακτηρίζεται από υπακοή, ταπείνωση, εγρήγορση, προσοχή, σεβασμό στην προσωπικότητα του αδελφού, επίγνωση της σημασίας της ιεραρχικής δομής της Εκκλησίας. Θεμελιώδες στοιχείο της ευταξίας της Θείας Λατρείας είναι η αναγνώριση του γεγονότος ότι κανείς δεν εισέρχεται στην Βασιλεία του Θεού μόνος. Η λατρεία της Εκκλησίας είναι λογική και για να είναι ευάρεστη στον Θεό, πρέπει να χαρακτηρίζεται εκτός των άλλων από ευταξία και ωραιότητα. Τούτο συνάδει με την προτροπή του θείου Παύλου να λατρεύουν οι χριστιανοί τον Θεό ‘’μετά αιδούς και ευλαβείας’’ ώστε ‘’ομοθυμαδόν εν ενί στόματι δοξάζωσι τον Θεόν και Πατέρα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού’’». Η τρίτη και τελευταία ημέρα του Συμποσίου τελείωσε με την καταληκτική Συνεδρία υπό την Προεδρία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, Προέδρου της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Λειτουργικής Αναγεννήσεως, και με την διεξαγωγή συζητήσεως επί των αναπτυχθέντων θεμάτων, καθώς και την ανάγνωση των τελικών συμπερασμάτων και προτάσεων από τον Σεβασμιώτατο Πρόεδρο. Με τον τρόπο αυτό ολοκληρώθηκαν επιτυχώς οι εργασίες του Συμποσίου. Στη συνέχεια παρατέθηκε από την φιλοξενούσα Ιερά Μητρόπολη Περιστερίου αποχαιρετιστήριο γεύμα προς τιμήν των Εισηγητών και των Συνέδρων, διανεμήθηκαν τα σχετικά αναμνηστικά και οι εκπρόσωποι των Ιερών Μητροπόλεων αναχώρησαν εις τα ίδια.
Εκ της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Λειτουργικής Αναγεννήσεως |