ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΝΙΚΑΙΑΣ
Ἀριθμ. Πρωτ. 289 Ἐν Νικαίᾳ τῇ 3ῃ Ἀπριλίου 2020
Ποιμαντορική Ἐγκύκλιος Ἀναστάσεως
ὑπ’ ἀριθμ. 688
Α Λ Ε Ξ Ι Ο Σ
Ἐπίσκοπος καί Μητροπολίτης
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νικαίας
Πρός τόν ἱερό κλῆρο καί τόν φιλόχριστο λαό
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
«Τό ἅγιον Πάσχα καί περιβόητον (ἐστί), ἡ βασίλισσα τῶν ἡμερῶν ἡμέρα, καί ἡ λαμπρά νύξ λύουσα τό σκότος τῆς ἁμαρτίας …»
(Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος)
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, Χριστός Ἀνέστη!
Ἔφθασε, μέ τή Χάρη τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἡ λαμπρά νύκτα τῆς Ἀναστάσεως. Ὁ Σταυρός ὁδηγεῖ στήν Ἀνάσταση καί ἡ πένθιμη-ἀποφράδα Μεγάλη Παρασκευή κυοφορεῖ τή λαμπροφόρο Κυριακή τοῦ Πάσχα. Τή λύπη διαδέχεται ἡ χαρά, τήν ἀπόγνωση ἡ ἐλπίδα, τό σκοτάδι διαδέχεται τό φῶς, τήν ἀπώλεια ἡ σωτηρία. Ἀστράφτει ὁ Οὐρανός, φωτίζεται ἡ γῆ καί τά τάρταρα τοῦ Ἅδη διαπερνᾷ τό ἐλπιδοφόρο φῶς. «Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός, Οὐρανός τε καί γῆ καί τά καταχθόνια». Ἡ Ἀνάσταση εἶναι συνέπεια τοῦ Σταυροῦ καί εἶναι συναρμοσμένα αὐτά τά δύο, μή νοούμενα χωρισμένα. Γι’ αὐτό τό λόγο τό ὀρθόδοξο Πάσχα ὀνομάζεται Σταυροαναστάσιμο. Οὔτε νοοῦνται χωριστά ἡ χαρά και ἡ λύπη, ἀλλά Χαρμολύπη.
Ἡ Ἀνάσταση συνιστᾷ τή βασίλισσα τῶν ἡμερῶν, σύμφωνα μέ τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο. Ἡ ὁλόφωτη αὐτή νύκτα διαλύει τό σκοτάδι τῆς ἁμαρτίας, τῆς ἀγνοίας καί τῆς ἀγνωσίας τοῦ Θεοῦ, καί εἶναι, «ἡ βασιλίς καί κυρία», «ἡ ἑορτῶν ἑορτή καί πανήγυρις πανηγύρεων», πού μᾶς χαρίζει τό θεῖον καί ἀνέσπερο φῶς, πού ἐξεπήγασε ἀπό τόν Πανάγιο καί Θεοδόχο Τάφο, καί καταυγάζει «νοῦν, ψυχήν καί καρδίαν», δωρούμενο ἀληθινή θεογνωσία, πνευματική Ἀνάσταση, ψυχική χαρά καί εὐφροσύνη.
Ὁ Χριστός, σύμφωνα μέ τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Θεολόγο, εἶναι «τό φῶς τό ἀληθινό πού φωτίζει πάντα ἄνθρωπον ἐρχόμενον στόν κόσμο». Ὁ ἱερός ὑμνωδός μᾶς καλεῖ νά ἀξιοποιήσουμε τό Φῶς, μέ τήν κατάλληλη ὅμως ἑτοιμασία: «Καθαρθῶμεν τάς αἰσθήσεις καί ὀψόμεθα τῷ ἀπροσίτῳ φωτί τῆς ἀναστάσεως». Συμβάλλει σ’αὐτό ἡ
νηστεία πού προηγήθηκε, ἡ μετάνοια, ἡ ἐγκράτεια, ἡ συγχώρηση καί ἡ ἀγάπη μέσῳ τῆς φιλανθρωπίας.
Ὁ ἀναστημένος Κύριός μας ὡς Θεάνθρωπος ἀνοίγει δρόμο γιά τόν καθένα μας, πού μποροῦμε καί πρέπει νά ἀκολουθήσουμε. Ὁ Χριστιανός ἔχει σταυρώσει τά πάθη του, καί ἔχει συσταυρωθεῖ μέ τόν Χριστό. “Πεθαίνει”, διά τῆς μετανοίας καί τῶν δακρύων, καί γεύεται ἤδη ἀπό τήν παροῦσα ζωή τά ἀγαθά τῆς Ἀναστάσεως.
Τό φῶς τῆς Ἀναστάσεως διαχέεται μυστικῶς σ’ ὅλο τόν κόσμο. Γιά νά ἰδοῦμε ὅμως τό πνευματικό φῶς, πού προσφέρει ὁ Ἀναστημένος Κύριος, πρέπει νά ἔχουμε καθαρά μάτια καί καθαρή ψυχή, γιατί ἡ πνευματική τύφλωση μᾶς ἐμποδίζει ἀπό αὐτή τήν κοινωνία μέ τό φῶς τοῦ Χριστοῦ.
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Ὁ ἱερός Χρυσόστομος στόν Κατηχητικό του Λόγο ἀναφέρει: «Κανείς νά μήν ὀδύρεται γιά τά πταίσματά του, ἀφοῦ ἡ συγχώρεση ἀνέτειλε ἀπό τόν τάφο. Κανείς νά μή φοβᾶται τόν θάνατο, ἀφοῦ μᾶς ἐλευθέρωσε ὁ Σωτῆρας μέ τόν δικό Του ἑκούσιο θάνατο».
«Ἀνέστη Χριστὸς καὶ πεπτώκασι δαίμονες,
Ἀνέστη Χριστός, καὶ χαίρουσιν Ἄγγελοι,
Ἀνέστη Χριστός, καὶ ζωὴ πολιτεύεται.
Ἀνέστη Χριστός, καὶ νεκρὸς οὐδεὶς ἐπὶ μνήματος,
Χριστὸς γὰρ ἐγερθείς ἐκ νεκρῶν ἀπαρχὴ τῶν κεκοιμημένων ἐγένετο, Αὐτῷ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων, Ἀμήν
Εἴθε τό θεῖο καί ἄδυτο φῶς τοῦ Ἀναστάντος Χριστοῦ, στίς δύσκολες αὐτές ἡμέρες πού διέρχεται ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα, νά καταυγάσει καί νά φωτίσει τίς καρδιές τῶν πιστῶν καί τῶν ὀλιγοπίστων, τῶν πρόθυμων καί τῶν ἀνέμελων, ὥστε μέ τόν θεῖο φωτισμό καί τήν φωταύγεια τῆς Θείας Χάριτος νά πορευόμαστε χαίροντες τήν ὁδόν τοῦ Κυρίου μας, νά φωτιζόμαστε ἀπό τό φῶς τοῦ θείου νόμου καί τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ, νά διαποτιζόμαστε ἀπό τήν Χάρη, τήν εἰρήνη καί τήν ἀγάπη τοῦ Ἀναστημένου Σωτήρα μας.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ! ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ !
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ Ὁ Νικαίας Ἀ λ έ ξ ι ο ς