Με λαμπρότητα και εκκλησιαστική μεγαλοπρέπεια εορτάστηκε η μνήμη του αγίου ενδόξου μεγαλομάρτυρος Δημητρίου του Μυροβλύτου στις Ιερές Μητροπόλεις Αιτωλίας και Ακαρνανίας και Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου και Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Ιερόθεος το απόγευμα της παραμονής, Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022 επισκέφθηκε το Αγρίνιο και χοροστάτησε στην ακολουθία του πανηγυρικού Εσπερινού στον επιβλητικό και μεγαλοπρεπή Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου.
Κηρύσσοντας τον θείο λόγο στο πολυπληθές εκκλησίασμα αναφέρθηκε στον Απολυτίκιο του αγίου Δημητρίου, στο οποίο, μεταξύ των άλλων, γράφεται: «ὡς οὖν Λυαίου καθεῖλες τὴν ἔπαρσιν, ἐν τῷ σταδίῳ θαρρύνας τὸν Νέστορα, οὕτως ἅγιε, Μεγαλομάρτυς Δημήτριε, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἡμῖν τὸ μέγα ἔλεος».
Με τη δύναμη του αγίου Δημητρίου, ο μικρόσωμος Νέστωρ ενίκησε τον μεγαλόσωμο Λυαίο και επαναλήφθηκε η ιστορία του Δαυίδ με τον Γολιάθ της Παλαιάς Διαθήκης.
Στη συνέχεια τόνισε, ότι στην πραγματικότητα ήταν σύγκρουση μεταξύ ειδωλολατρίας και Χριστιανισμού. Ήδη, από την αρχή της εμφανίσεως του Χριστιανισμού, υπήρχε αυτή η σύγκρουση, γιατί ο Χριστός έφερε το νέο στην ανθρωπότητα, την αληθινή ζωή.
Ο Απολογητής Αριστείδης ο Αθηναίος, τον 2ο αιώνα μ.Χ. χαρακτήρισε τον Χριστιανισμό ως το «τρίτον γένος» στην ιστορία, σε αντίθεση με τα άλλα δύο γένη, τον Εθνισμό και τον Ιουδαϊσμό.
Οι Χριστιανοί δεν πιστεύουν ούτε σε πολλούς θεούς (Εθνικοί), ούτε σε έναν θεό (Ιουδαίοι), για αυτό και πολεμήθηκε σκληρά από τα άλλα «δύο γένη».
Μέσα από αυτήν την προοπτική πρέπει να δούμε τους διωγμούς εναντίον του Χριστιανισμού και έχουμε τόσους μάρτυρες, μεταξύ των οποίων και τον άγιο Δημήτριο τον Μυροβλήτη.
Έπειτα, ο Σεβασμιώτατος ανέλυσε, ότι δια μέσου των αιώνων παρατηρήθηκαν τέτοιες συγκρούσεις μεταξύ αθεΐας, δεϊσμού, θρησκείας, αιρέσεως και Εκκλησίας. Η Εκκλησία είναι πάντοτε το νέο μέσα στον κόσμο, αντίθετη στον ανθρωποκεντρισμό και την μαγεία.
Στις ημέρες μας όμως παρατηρούνται δύο τάσεις. Η μία είναι, ότι όπως έλεγε ο π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ, στην εποχή μας δεν υπάρχει ένταση μεταξύ «πίστεως» και «απιστίας», αλλά μεταξύ «ανταγωνιζομένων πίστεων». Κηρύσσονται πολλά «παράξενα Ευαγγέλια» και το καθένα από αυτά απαιτεί ολοκληρωτική πεποίθηση και πιστή υποταγή.
Η άλλη τάση είναι ο συγκρητισμός – σχετικισμός, δηλαδή αναμιγνύουν τα πάντα και όλα τα θεωρούν σχετικά, θεωρούν ότι όλοι πιστεύουν στον ίδιο Θεό.
Κατέληξε, ότι όσοι τιμούμε τον άγιο Δημήτριο, πρέπει να μείνουμε πιστοί σε αυτό που είπε ο Νέστωρ: «ὁ Θεός τοῦ Δημητρίου βοήθει μοι». Να μείνουμε πιστοί στον θεό του αγίου Δημητρίου, που δεν είναι ο θεός της ιδεολογίας, αλλά ο θεός των Πατέρων ημών.
Πριν την απόλυση του Εσπερινού εψάλλησαν τα Εγκώμια του Αγίου και ο Σεβασμιώτατος έρανε με μύρο τους πιστούς που κατέκλυσαν κυριολεκτικά τον Ιερό Ναό, μεταξύ των οποίων ήταν και η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Αγρινίου κ. Μαρία Παπαγεωργίου και η Περιφερειακή Σύμβουλος κ. Βούλγαρη.
Το πρωί της Τετάρτης, 26ης Οκτωβρίου 2022, ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και προεξήρχε στην αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Καθεδρικό και Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Δημητρίου Ναυπάκτου.
Ο Σεβασμιώτατος, στο κήρυγμά του, σχολίασε το γεγονός, ότι μαζί με την εορτή του αγίου Δημητρίου η Εκκλησία μας θυμάται τον μεγάλο σεισμό που έγινε το 740, επί Βασιλείας Λέοντος του Ισαύρου, στην Κωνσταντινούπολη και γκρεμίστηκαν πολλές οικίες και τα ανώγαια και πολλοί άνθρωποι θανατώθηκαν. Για αυτό, την ημέρα της εορτής του αγίου Δημητρίου έκαναν λιτανεία και θεία Λειτουργία στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών. Αυτό το βλέπουμε στα τροπάρια της σημερινής ακολουθίας που λένε: «ρῦσαι ἡμᾶς τῆς φοβερᾶς τοῦ σεισμοῦ ἀπειλῆς».
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στους τρεις μεγάλους σεισμούς που έγιναν στην ιστορία της ανθρωπότητας, κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά.
Πρώτος σεισμός έγινε στην Παλαιά Διαθήκη, στο όρος Σινά που κατέβηκε ο Θεός και έδωσε τον νόμο Του, οπότε έγινε μετάθεση «ἀπό τῆς τῶν εἰδώλων προσκυνήσεως ἐπί τὴν ἀμυδράν μέν, αληθῆ δὲ θεογνωσίαν».
Δεύτερος σεισμός έγινε στον Γολγοθά όταν η γη εσείσθη και κατά την Ανάσταση του Χριστού που δείχνει, ότι ο Χριστός είναι Θεός και ότι νικήθηκε ο θάνατος, οπότε είναι μετάβαση «ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τὴν ζωήν».
Τρίτος σεισμός έγινε την ημέρα της Πεντηκοστής που είναι μετάβαση από την Παλαιά στην Καινή Διαθήκη, είναι η κλήση κάθε Έθνους «πρὸς τὴν εὐαγγελιζομένην κοινωνίαν τῆς θεώσεως».
Αποτέλεσμα αυτών των τριών μεγάλων σεισμών είναι ίδρυση της Εκκλησίας, ως Σώματός του Χριστού, η θεολογία και η ζωή της, αλλά και η ύπαρξη των μαρτύρων, όπως του αγίου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου του Μυροβλήτου.
Στη συνέχεια, ο Σεβασμιώτατος σχολίασε ότι, τώρα, πρέπει να γίνουν και άλλοι μεγάλοι πνευματικοί σεισμοί μέσα στην καρδιά μας για να ξυπνήσουμε από τον λήθαργο στον οποίον πέσαμε. Δυστυχώς, ως κοινωνία και ως Χριστιανοί έχουμε επιστρέψει πίσω προς την προ Χριστού εποχή, λατρεύουμε τα είδωλα, καλλιεργούμε τα πάθη. Η κοινωνία μας σαν να έγινε προχριστιανική, μεταχριστιανική, αντιχριστιανική.
Να ευχηθούμε στο Θεό, με τις πρεσβείες του αγίου Δημητρίου, να γίνουν σήμερα τέτοιοι πνευματικοί σεισμοί, δηλαδή κάτι πρέπει να γίνει για να αλλάξει η ζωή ημών των Χριστιανών, για να ζούμε με ειρήνη και αγάπη.
Μετά την απόλυση της Θείας Λειτουργίας ακολούθησε η πάνδημη λιτάνευση της ιεράς Εικόνας του Αγίου στους δρόμους της Ναυπάκτου.
Στην Θεία Λειτουργία και στην ιερά Λιτανεία, μεταξύ του πλήθους των προσκυνητών, συμμετείχαν ο Δήμαρχος Ναυπάκτου κ. Βασίλειος Γκίζας, οι Βουλευτές Αιτωλοακαρνανίας κ. Σπήλιος Λιβανός και κ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, Αντιδήμαρχοι, πρώην Δήμαρχοι, εκπρόσωποι της Ελληνικής Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και του Λιμενικού Σώματος.