🔺Ανάλυση:Σωτήρης Μ. Τζούμας
Στις αρχές της επομένης εβδομάδος, θα συνέλθει η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου -το τριήμερο 11,12 και 13 Ιανουαρίου- στο Φανάρι, για την τακτική συνεδρίαση του μηνός.
Όλα δείχνουν ότι από την Σύνοδο αυτή θα προκύψει ο νέος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης, επιλέγοντας από το Τριπρόσωπο που ήδη κατάρτισε η Επαρχιακή Σύνοδος της Κρήτης στη συνεδρίαση τους 28ης Δεκεμβρίου και το οποίο απαρτίζουν οι Σεβ. Μητροπολίτες Κισσάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος με 7 ψήφους, Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Ευγένιος με 7 ψήφους και Πέτρας και Χερρονήσου κ. Γεράσιμος με 5 ψήφους.
Από τους τρεις αυτούς Ιεράρχες θα εκλεγεί ο ένας, ύστερα από πρόταση του Οικουμενικού Πατριάρχη προς τους Συνοδικούς Αρχιερείς.
Το πρώτο θετικό στοιχείο που υπάρχει στο Τριπρόσωπο είναι ότι δεν υπάρχει πλειοψηφών πρώτος υποψήφιος αλλά τα δύο φαβορί Κισσάμου και Ρεθύμνης συμμετέχουν ισότιμα με 7 ψήφους και ξεκινούν και οι δύο από την ίδια αφετηρία, γεγονός το οποίο στερεί από τον Πατριάρχη την ευκαιρία να θέσει ως προμετωπίδα της όποιας επιλογής του, το επιχείρημα ότι ο ένας υπερέχει των άλλων αφού έχει την κοινή αποδοχή του Σώματος των εκλεκτόρων και άρα να προτάξει αυτόν. Έτσι τώρα θα πρέπει να επιχειρηματολογήσει με πιο πειστικά επιχειρήματα όχι τόσο για να πείσει το Ιερό Σώμα της Συνόδου γι’ αυτόν που ο ιδιος προτείνει, αλλά γι’ αυτόν που αποκλείει.
Η συμμετοχή του Σεβ. Πέτρας στο Τριπρόσωπο ήταν όντως η έκπληξη της απόφασης της Επαρχιακής Συνόδου (και δεν νομίζουμε να εγκυμονεί κινδύνους ώστε να συνεχιστεί η έκπληξη από τον Πατριάρχη αυτή τη φορά!), αλλά και αποτέλεσμα της φράξιας που δημιουργήθηκε για να αποκλειστεί η συμμετοχή του Σεβ. Μητροπολίτου Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου κ. Ανδρέου ώστε να αποκλειστεί από την εκλογή!
Ο ιστορικός του μέλλοντος θα πρέπει να ασχοληθεί κάποια στιγμή με αυτή την ιστορική και εκκλησιολογική διολίσθηση, όχι τόσο για τον τυπικό αποκλεισμό ενός προσώπου όσο για την αήθη μεθόδευση. Ας δούμε ωστόσο, κάποια διαφωτιστικά στοιχεία ως προς την διαδικασία εκλογής Αρχιερέως από την Σύνοδο του Οικουμενικού Θρόνου και εν προκειμένω του νέου Κρήτης. Συνήθως και σύμφωνα με το Τυπικό ακολουθείται η εξής σειρά: 1. Ο Πατριάρχης εισηγείται και επιχειρηματολογεί προς στήριξη του εισηγουμένου υποψηφίου και οι Συνοδικοί εκφράζουν και αυτοί την γνώμη τους για την περίπτωση και το πρόσωπο και συνήθως υπάρχει συναίνεση. 2. Εάν πρόκειται για εκλογή ιδιαίτερης σημασίας (όπως εν προκειμένω του Αρχιεπισκόπου Κρήτης), ο Πατριάρχης πρό της ενάρξεως της Συνοδικής Συνεδρίας, καλεί τους Αρχιερείς σε ειδική Σύσκεψη, άνευ του Συνοδικού γραφείου -Αρχιγραμματέως και Υπογραμματέως- κατά την οποία και πάλι εισηγείται μετ’ επιχειρημάτων και ακούει τις τοποθετήσεις των Συνοδικών και εάν διακρίνει πλειοψηφία ακολουθεί η εκλογή.
3. Εάν νοιώθει ο Πατριάρχης ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις για τον προς προαγωγή υποψήφιο, καλεί τους Αρχιερείς κατά σειράν σε κατ’ ιδίαν επικοινωνία προς διάσκεψη και στη συνέχεια αποφασίζει εάν θα προβεί η Σύνοδος σε εκλογή, αναλόγως προς τις αντιδράσεις που υπάρχουν και τις διαφορετικές γνώμες των Συνοδικών.
4. Η εκλογή γίνεται στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου, με ιεροτελεστία, παρουσία όλων των Συνοδικών μελών, πλην του Πατριάρχου. Στην ιεροτελεστία αυτή μπορούν να παρίστανται συμπροσευχόμενοι και λαϊκοί (Για την ιστορία να πω ότι είχα την χαρά και την ευλογία να παραστώ τελευταία στις εκλογές των νέων Αρχιεπισκόπων Αμερικής Ελπιδοφόρου, Αυστραλίας Μακαρίου και Θυατείρων και Μεγάλης Βρετανίας Νικήτα, αλλά και των νέων Μητροπολιτών Σαράντα Εκκλησιών Ανδρέου και Προύσσης Ιωακείμ). Επανερχόμενοι στην διαδικασία εκλογής να πούμε ότι στη συνέχεια, ένας Συνοδικός -ο νυμφαγωγός, ο οποίος ορίζεται από τον Πατριάρχη – βάζει «Ευλογητός» και ξεκινάει η «ιερά ψηφορορία». Ο κάθε Αρχιερεύς γράφει το ένα όνομα που επιθυμεί από το τριπρόσωπο, που πάντα σχηματίζεται εν Συνόδω, (εδώ όπως είπαμε έχει καταρτιστεί από την Επαρχιακή Σύνοδο της Κρήτης), το τοποθετεί εντός δίσκου που περιάγει ο Εκκλησιάρχης και όταν ολοκληρωθεί η περιαγωγή τα ψηφοδέλτια τοποθετούνται εντός της αργυράς ψηφοδόχου. Μετά την ολοκλήρωση της συντόμου Ακολουθίας, δύο ψηφολέκται εκ των Συνοδικών Αρχιερέων αναγινώσκουν μίαν προς μίαν τις ψήφους και ο πλειοψηφήσας εκλέγεται.
Εάν ο εκλεγείς είναι παρών, ακολουθεί το «μικρό μήνυμα» και η ευχαριστία αυτού εν Συνόδω, και ευθύς αμέσως το Μέγα μήνυμα υπ’ αυτού εις τον Ναό. Μετά την απόλυση δέχεται τις ευχές των Ιεραρχών και των λοιπών παρόντων. Σε όλες τις περιπτώσεις δεν αποκλείονται μειοψηφίες που όμως δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα που ο Πατριάρχης επιθυμεί.
Εν κατακλείδι να σημειώσουμε, πως δέν μπορούμε να προβλέψουμε τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειρισθεί ο Πατριάρχης την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου Κρήτης. Προς το παρόν πάντως, εξαιτίας της ασθενείας του η οποία τον είχε απομονώσει κατ´οίκον, δεν πρόλαβε λένε οι πληροφορίες μας να βολιδοσκοπήσει τις διαθέσεις των Συνοδικών. Προφανώς θα το κάνει τις επόμενες ημέρες που απομένουν μέχρι την ημέρα της εκλογής. Εκτός και αν είναι βέβαιος ότι διαθέτει την πλειοψηφία. Αν και ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος στα 30 χρόνια που βρίσκεται στο πηδάλιο του Πατριαρχείου θέλει να προχωρά σε εκλογές έχοντας τη συναίνεση όλων των Συνοδικών Ιεραρχών. Όλα δείχνουν ότι η εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου Κρήτης θα γίνει κατά την προσεχή συνεδρίαση της Συνόδου (από 11 έως 13 Ιανουαρίου) και μάλιστα την πρώτη ή την δεύτερη μέρα.
Είμαστε σε αναμονή! Και είναι ευκαιρία να ενώσουμε όλοι τις προσευχές μας ώστε η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου να εκλέξει τον αξιότερο και ικανότερο σε αυτή την δύσκολη συγκυρία που διέρχεται η πατρίδα μας. Κάποιον με τόλμη και θάρρος που δεν θα διστάζει να υψώνει φωνή και να διεκδικεί τα δίκαια της Εκκλησίας. Εκ των πρόσφατων παραδειγμάτων που έχουμε, διαπιστώσαμε ότι η εποχή μας δεν θέλει άφωνους υπηρέτες του συστήματος και νενέκους!
Ο λαός μας περνάει δύσκολες στιγμές. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει είναι πολλά και ποικίλα. Δεν έχουμε μόνο κρίση υγειονομική ή οικονομική που προσπαθούν κάποιοι να μας πείσουν, αλλά πρωτίστως υπάρχει κρίση αξιών. Ο λαός μας, πρέπει να το καταλάβουν αυτό οι εκκλησιαστικοί μας ταγοί, στην πλειοψηφία του, έχει χάσει τον προσανατολισμό του, την ελπίδα του και άρα τον Θεό του! Και αν οι Ιεράρχες μας δεν το εννοήσουν αυτό και δεν σταθούν όρθιοι στις επάλξεις του καθήκοντός τους, η ζημιά που θα υποστεί και αυτή η γενιά θα είναι ανεπανόρθωτη. Μακάρι να εισακουστεί η φωνή μας, που είναι φωνή αγωνίας, και που είναι φωνή του λαού.