Στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Ν. Άμπλιανης Λαμίας
ιερούργησε σήμερα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ.
Συμεών, ο οποίος στο κήρυγμά του, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
«Η Αγία μας Εκκλησία σήμερα μας προβάλλει ένα πρότυπο.
Φέρνει μπροστά μας ένα πρότυπο, το οποίο αποτελεί έκπληξη,
αποτελεί πραγματικά ανατροπή αλλά συγχρόνως δίνει και ελπίδα
και προοπτική. Ποιον μας φέρνει ως πρότυπο; Ένα πρόσωπο, το
οποίο έφθασε στο μεγαλύτερο πάτο της αμαρτίας, ένα πρόσωπο
το οποίο έφθασε στο μεγαλύτερο βάθος της αμαρτίας, ένα
πρόσωπο το οποίο έφθασε στην απόλυτη εξαχρείωση, στην
απόλυτη κατάπτωση, ένα πρόσωπο, το οποίο δοκίμασε κάθε
αμαρτία και παρέσυρε τον συνάνθρωπο σε κάθε αμαρτία όχι μόνο
σωματική, όχι μόνο σαρκική αλλά και πνευματική.
Έρχεται η Αγία μας Εκκλησία να μας πει: «Για κοίτα την Οσία
Μαρία την Αιγυπτία. Για δες μία πόρνη γυναίκα, μία αμαρτωλή
γυναίκα. Για δες αυτό το πρόσωπο, το οποίο έζησε στο μεδούλι
την αμαρτία, αυτό το πρόσωπο, το οποίο αναζητούσε σε λάθος
μονοπάτια να βρει την ευτυχία, για δες αυτή την γυναίκα, η οποία
λαχταρούσε να βρει την αλήθεια της, την ταυτότητά της, την
ύπαρξή της, τον προσανατολισμό της και τον προορισμό της στα
πλέον σκοτεινά τούνελ, στους πλέον σκοτεινούς δρόμους, στους
πλέον επαχθείς, στους πλέον βλαβερούς δρόμους και στις πλέον
βλαβερές συναναστροφές. Για δες αυτό το πρόσωπο, που έρχεται
και γίνεται η απόδειξη ότι υπάρχει ελπίδα, η απόδειξη ότι ο
Χριστός προσκαλεί κάθε άνθρωπο, ότι το Πάσχα δεν εξαιρεί
κανέναν, ότι ο Χριστός ανεβαίνει στο Γολγοθά για τον κάθε
άνθρωπο ανεξαιρέτως, ότι ο Χριστός θα κατέλθει στον Άδη για
κάθε άνθρωπο ανεξαιρέτως και ότι ο Χριστός θα αναστηθεί και θα
χαρίσει αιώνια ζωή και νίκη εναντίον του θανάτου επίσης σε κάθε
άνθρωπο ανεξαιρέτως.
Τι συγκλονιστικό μήνυμα! Τι ελπίδα είναι αυτή μοναδική και
ανεπανάληπτη, όταν εμείς οι άνθρωποι τον άνθρωπο τον
αποτυχημένο τον καταδικάζουμε, τον θεωρούμε ξοφλημένο,
θεωρούμε ότι έχει τελειώσει, θεωρούμε ότι είναι απόβλητος, ότι δεν
έχει θέση κοντά μας, ότι είναι μόνο για τα κάτεργα της φυλακής και
ακόμα πιο βαθιά και ακόμα πιο μακριά. Όταν εμείς πολύ εύκολα
τοποθετούμε ταμπέλες στους ανθρώπους, κάνουμε διαχωρισμούς
και αποκλείουμε τη σωτηρία, τον αγιασμό, τη μετάνοια, την
ανάσταση δηλαδή από άλλους ανθρώπους κατά τη κρίση μας
έρχεται ο Χριστός και μας λέει: «Προσέξτε πολύ καλά. Η Βασιλεία
των Ουρανών είναι ο χώρος των εκπλήξεων. Προσέξτε πολύ καλά
εσείς που νιώθετε ότι είστε δίκαιοι, εσείς που νομίζετε ότι είστε
καλοί χριστιανοί, εσείς που νομίζετε ότι είστε καθαροί και άμεμπτοι,
εσείς που νομίζετε ότι είστε άμωμοι, εσείς που έχετε άποψη για
τους άλλους, προσέξτε πάρα πολύ καλά, γιατί την Μεγάλη Πέμπτη
το βράδυ όταν θα βρεθείτε στην Εκκλησία να ζήσετε το Πάθος του
Χριστού να ακούσετε τα Δώδεκα Ευαγγέλια τότε Ναι! Εκείνο το
οριακό βράδυ για την ανθρωπότητα, θα ακούσετε ότι ο πρώτος
οικιστής της Βασιλείας των Ουρανών, ο πρώτος οικιστής του
Παραδείσου δεν ήταν κάποιος Άγιος, δεν ήταν κάποιος αγαθός,
δεν ήταν κάποιος καλός άνθρωπος καθωσπρέπει με ωραία εικόνα
μέσα στον κόσμο, αλλά ήταν ένας ληστής, ένας ευγνώμων ληστής
για τον οποίο ο Θεός της αγάπης, ο Θεός των οικτιρμών, ο Θεός
του ελέους, ο Θεός της Ανάστασης δηλαδή, ο Θεός της
πραγματικής δικαιοσύνης του είπε: «από σήμερον μετ΄ εμού έση
εν τω παραδείσω». Προσέξτε πολύ καλά εσείς που δείχνετε με το
δάχτυλο και λιθοβολείτε αμαρτωλές υπάρξεις, αμαρτωλές ψυχές,
αδύναμες προσωπικότητες, τραυματισμένα καλάμια, τσακισμένα
καλάμια μέσα στον αέρα αυτού του κόσμου, προσέξτε πολύ καλά
γιατί σας φέρνω μπροστά πρότυπο και παράδειγμα την Οσία
Μαρία την Αιγυπτία, σας φέρνω πρότυπο αυτό, που δεν θα
μπορούσατε ποτέ εσείς να φέρετε ως πρότυπο ούτε στα παιδιά
σας, ούτε στους μαθητές σας οι δάσκαλοι, ούτε στους
συνανθρώπους σας οι επικοινωνιολόγοι, κανείς δεν θα τόλμαγε
ποτέ να φέρει ως πρότυπο μία πόρνη και αμαρτωλή γυναίκα. Οι
μεν χριστιανοί θα την απέρριπταν κατά την πρώτη περίοδο της
ζωής της, οι δε υποτιθέμενοι κοσμικοί και δήθεν σοφοί και δήθεν
χειραφετημένοι θα την απέρριπταν για το δεύτερο υπόλοιπο της
ζωής της, για τη ζωή της μετανοίας.
Κανένας μα κανένας δεν θα την δεχόταν ως πρότυπο. Οι μεν
θα την απέρριπταν ως αμαρτωλή κι ως βούρκο και ως λάσπη και
οι άλλοι θα την απέρριπταν ως μία τρελή που πηγαίνει στην
έρημο, που πηγαίνει στον Ιορδάνη, που φεύγει από τον κόσμο για
να συναντήσει το Χριστό, για να ζήσει μόνο με το Χριστό, για να
μπορέσει να ξεπεράσει τον εαυτό της, να καθαρίσει την αμαρτωλή
της ύπαρξη.
Κι όμως η Εκκλησία, κι όμως ο Χριστός τολμά την μεγάλη
ανατροπή. Το μεγάλο σκάνδαλο. Και έρχεται να μας πει όλους
εμάς που ζούμε μέσα σε τύπους, μέσα σε σχήματα, μέσα στην
εικόνα μας εγκλωβισμένοι, μέσα στις εντυπώσεις, τι θα πει ο
κόσμος, τι θα πει η γειτονιά και ξεχνούμε ότι «ο κόσμος το ‘χει
τούμπανο και μείς κρυφό καμάρι» που λέει ο λαός μας, εμείς που
ζούμε μέσα σε αυτή τη ματαιότητα, μέσα στην ψευτιά, μέσα αυτή
την υποκρισία, από μπροστά χαμόγελο, από μπροστά φιλία κι από
πίσω κατάκριση, μαχαιριά, κουτσομολιό, κατιναριό. Εμείς που
ζούμε μέσα σε έναν τέτοιο κόσμο έρχεται ο Χριστός να μας
παρουσιάσει την Οσία Μαρία την Αιγύπτια να ανατρέψει, να
ανακατέψει όλη αυτή τη παγιωμένη, εσφαλμένη, βλαβερή και
τελικά θανατηφόρο νοοτροπία μας.
Έρχεται με λίγα λόγια να μας πει ο Χριστός: «Ζήστε την
αληθινή ζωή κι η αληθινή ζωή είναι να συναντήσει κανείς το
Χριστό. Αφήστε επιτέλους την τοξικότητα, αφήστε επιτέλους τη
διάθεσή ο ένας να τρώει τις σάρκες του άλλου, αφήστε τον
ανταγωνισμό, αφήστε τη διχόνοια, αφήστε την αρνητική διάθεση,
εγκαταλείψτε τη μιζέρια και τη γκρίνια και ακολουθήστε τη Μαρία
την Αιγυπτία, ακολουθήστε τις πόρνες και τους τελώνες».
Αναρωτηθήκαμε ποτέ τι σημαίνει ο λόγος του Χριστού: «αι πόρναι
και οι τελώναι προάγουσιν υμάς εις την Βασιλεία του Θεού». Ποιος
θα τολμούσε ποτέ να το πει αυτό σήμερα; Ποιος θα μπορούσε να
πει στα παιδιά, να καλέσει οικογενειακό συμβούλιο, τραπέζι στην
οικογένεια, στο σόι και να πει: «παιδιά μου μία παρακαταθήκη έχω
να σας δώσω ως πατέρας, ως παππούς, ως μάνα, ως γιαγιά: ότι
οι πόρνες και οι τελώνες προάγουσιν υμάς εις την βασιλείαν του
Θεού. Ποιος από όλους που λένε ότι πιστεύουν στο Ευαγγέλιο,
που λένε ότι είναι χριστιανοί θα μπορούσαν ποτέ να πουν αυτόν
τον λόγο τον συγκλονιστικό και σκανδαλιστικό του Χριστού, γιατί
ακριβώς ο Χριστός ήρθε να μας απελευθερώσει από τις εμμονές
μας!!
Ο Χριστός ήρθε μέσα στον κόσμο για να μας δείξει το
πρόσωπό Του και όχι ψεύτικες πραγματικότητες, όχι κόσμους
υποκρισίας, όχι κόσμους ευσεβισμού, όχι κόσμους εξωτερικής
εικόνας, αλλά ήρθε να μας προσφέρει τον εαυτό Του, το σώμα Του
και το αίμα Του, να μας προσφέρει την ύπαρξη Του, να μας δώσει
το Είναι Του, να μας δώσει ζωή από τη ζωή Του, για να γίνουμε
πραγματικά ζωντανοί και όχι ζωντανοί νεκροί μέσα στην κοινωνία
των σχέσεων.
Γι’ αυτό λοιπόν λίγο πριν το Άγιο Πάσχα γίνεται
σημαιοφόρος, γίνεται πλοηγός, γίνεται οδηγός, μας καθοδηγεί μία
πόρνη γυναίκα που έγινε Αγία της Εκκλησίας μας, γιατί στη ζωή
της και στην αμαρτία της ήταν συνεπής και στη μετάνοια της ήταν
συνεπής δεν ήταν ποτέ «δήθεν» η Οσία Μαρία η Αιγυπτία και δεν
ήταν ποτέ χλιαρή: με πάθος την αμαρτία με πάθος στη μετάνοια!
Με πόθο στην αμαρτία, με πόθο στη μετάνοια! Με όρεξη, με
διάθεση, με 100% στην αμαρτία, με όρεξη, με διάθεση και με 100%
στην αγιότητα».
Ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ο κ. Συμεών ανέφερε:
«Αυτό έχουμε ανάγκη στη ζωή μας Να ξέρουμε τι θέλουμε
και αυτό που θέλουμε να το θέλουμε πραγματικά και να το
εννοούμε και να είμαστε διατεθειμένοι να φτάσουμε μέχρι τον
Ιορδάνη, τον προσωπικό μας Ιορδάνη, την προσωπική μας έρημο
όπως έφθασε η Οσία Μαρία η Αιγύπτια κι έμεινε δεκαετίες
ολόκληρες μέχρι να μεταλάβει το Σώμα και το Αίμα του Χριστού
από τον Όσιο Ζωσιμά, τον Αββά Ζωσιμά και να αφήσει τη ψυχή
της να φτερουγίσει και να πει στον Παράδεισο, στην αιωνιότητα,
στη βασιλεία του Θεού.
Με οδηγό λοιπόν την Οσία Μαρία την Αιγύπτια να
παρακαλέσουμε το Θεό να ζήσουμε Πάσχα αληθινό, όχι Πάσχα
τυπικό και εθιμοτυπικό, ένα Πάσχα βαθύτατα καρδιακό και
ουσιαστικό, ένα Πάσχα στο οποίο θα μπορούμε να απαντήσουμε
τη Κυριακή του Πάσχα, ότι όντως ο Χριστός αναστήθηκε μέσα μου
όχι απλώς Ανέστη, αλλά Ανέστη μέσα μου, ότι ο Χριστός
αναστήθηκε μέσα στην καρδιά μου και αναστήθηκα και εγώ μαζί
του».
Το απόγευμα στις 18:00 μ.μ. ο Σεβασμιώτατος
Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών θα χοροστατήσει στον
τελευταίο Κατανυκτικό Εσπερινό για την φετινή Αγία και Μεγάλη
Τεσσαρακοστή, όπου θα ομιλήσει επίκαιρα ο Ιερομόναχος π.
Φώτιος εκ της Ιεράς Μονής Ξενοφώντος του Αγίου Όρους.
Η Ακολουθία του Εσπερινού και η ομιλία θα μεταδοθεί
απευθείας από τον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως
(89,4 Fm) και από διαδικτύου.
Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου