You are currently viewing Έργα και ημέρες  της 164ης Συνοδικής Περιόδου

Έργα και ημέρες της 164ης Συνοδικής Περιόδου

  • Reading time:2 mins read
🔺Σχόλιο του Σωτήρη Μ. Τζούμα 

Η 164η Συνοδική Περίοδος που μόλις έληξε και παρέδωσε την σκυτάλη της  στην 165η, που θα συνεδριάσει το τριήμερο 5,6 και 7 Σεπτεμβρίου, ήταν το ίδιο επεισοδιακή με την 163η, η οποία ήταν η πρώτη που αντιμετώπισε το πρόβλημα της πανδημία.

Ωστόσο, η 164η περίοδος θα μείνει στην ιστορία της Εκκλησίας μας, ως η Σύνοδος που δέχθηκε επίθεση με βιτριόλι από τον επίορκο, πρώην ιερωμένο της Μητροπόλεως Βεροίας, ο οποίος δικαζόταν στο Δευτεροβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο για σωρεία ηθικών και οικονομικών παραπτωμάτων, αλλά και η Σύνοδος με τις πολλές επεισοδιακές συνεδριάσεις.

Το ζήτημα για παράδειγμα  της  ιδιόχειρης (!!!) επιστολής παραίτησης του Μητροπολίτη Θήρας, Αμοργού και Νήσων γέροντος Επιφανίου και η ανάκλησή της με το αιτιολογικό ότι δεν υπεβλήθη ποτέ  από τον Μητροπολίτη Θήρας, (μολονότι ήταν χειρόγραφη), αποτελεί μείζονος σημασίας θέμα, που αφορά όχι μόνο την περίπτωση του πρωταγωνιστή Γέροντος Σεβ. Θήρας,  αλλά και τις δέκα περίπου περιπτώσεις γερόντων και ανήμπορων Μητροπολιτών της Εκκλησίας μας, οι οποίοι δεν δύνανται πλέον να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους. Μάλιστα δύο Συνοδικοί Ιεράρχες, όταν έγινε γνωστό ότι ο Σεβ. Θήρας «ανακαλεί» το χειρόγραφο της παραίτησης- το οποίο δεν μπορεί να θεωρηθεί πλαστό αφού το έγραψε και το υπέγραψε ο ίδιος και ουδείς αμφισβητεί τον γραφικό χαρακτήρα του- σεβόμενοι την Αρχιερωσύνη τους, πρότειναν στον Μακ. Αρχιεπίσκοπο να σταλεί επιτροπή ώστε να διαπιστώσει επί τόπου τα συμβαίνοντα στην Μητρόπολη Θήρας.

Ο Αρχιεπίσκοπος όμως, το αρνήθηκε γιατί θα άνοιγε έτσι ο ασκός του Αιόλου και θα έπρεπε να σταλεί και σε άλλους Μητροπολίτες, που είναι σε ίδια και χειρότερη κατάσταση με τον πολιό Επίσκοπο.

Η περίπτωση πάντως, του Γέροντος Θήρας και τα ευτράπελα που συνέβησαν, μας δημιουργεί μοιραία σκέψεις αρνητικές ως προς την κατάσταση που επικρατεί στην Μητρόπολη! Ποιοι δεν θέλουν να παραιτηθεί ο Γέρων Αρχιερεύς τη στιγμή που ο ίδιος συνέταξε  την παραίτηση του; Ποιος ο ρόλος του Γεν. Αρχιερατικού Επιτρόπου που κινείται με ελικόπτερα από νησί σε νησί; Είναι αλήθεια ότι οι συγγενείς του Γέροντα Ιεράρχη, βλέποντας το γήρας του να υπερισχύει των δυνάμεων του, τον συμβουλεύουν να παραιτηθεί για να διαφυλάξουν την υστεροφημία του; Ποιοί δεν θέλουν να παραιτηθεί; Ιδού η απορία! Τηρουμένων των αναλογιών τα ίδια συμβαίνουν και στην ακριτική  Μητρόπολη Παραμυθίας, όπου τα πάντα υπολειτουργούν και η μονή έγνοια των Ηρακλέων του θρόνου είναι να περιφέρουν τον Γέροντα  Μητροπολίτη Τίτο για να δείχνουν ότι υπάρχει και κινείται έστω και κενός περιεχομένου.

Επίσης, την τελευταία ημέρα των εργασιών  ο καθορισμός ανακριτών για τις περιπτώσεις  των Σεβ. Μητροπολιτών Κυθήρων κ. Σεραφείμ και Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμά, προκειμένου να εξετασθεί   η στάση τους για την μη  τήρηση των μέτρων που είχε λάβει η Ιερά Σύνοδος την περίοδο του Πάσχα, αλλά και η άρνηση τους να υπογράψουν ένα κείμενο με εξηγήσεις ώστε να κλείσει το θέμα, αποτελεί μία κατάληξη η οποία δεν είναι συνηθισμένη στην Εκκλησία της Ελλάδος. Είναι απαράδεκτη η στάση του Μητροπολίτη Αιτωλίας Κοσμά, ο οποίος παρασύρει και τον μετριοπαθή Κυθήρων Σεραφείμ. Κατέθεσε στη Σύνοδο ότι «λόγοι συνειδήσεως»- οι υπόλοιποι Ιεράρχες δηλαδή δεν έχουν συνείδηση;- δεν του επιτρέπουν να συμμορφωθεί στις υποδείξεις του οργάνου που αποτελεί την προϊσταμένη του αρχή, γεγονός που τον καθιστά a priori σε θέση κατηγορουμένου έναντι της Συνόδου! Η επιλογή άλλωστε των δύο ανακριτών Δημητριάδος Ιγνατίου και Αλεξανδρουπόλεως Ανθίμου, που κινούνται στην αντίπερα όχθη από αυτή που κινούνται οι Αιτωλίας  και Κυθήρων δείχνει τις προθέσεις του Αρχιεπισκόπου και των Συνοδικών Ιεραρχών να μην επιτρέψουν στους δύο Μητροπολίτες να εξακολουθήσουν αυτή την υβριστική στάση προς την Σύνοδο. Αυτό σημαίνει ότι η κατάσταση αν ξεφύγει δεν αποκλείεται να ζήσουμε εν έτει 2021 και εκπτώσεις Ιεραρχών από τις θέσεις τους.

Μετά την ολοκλήρωση της ΔΙΣ ο Μακαριώτατος Πρόεδρος Της, Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος ευχαρίστησε τα Συνοδικά Μέλη για την πρόθυμη συμβολή τους στο ομόφωνο των αποφάσεων κατά την περίοδο αυτή, η οποία ήταν δύσκολη, όχι μόνο ως προς τα θέματα, αλλά και ως προς τις συνθήκες. 

Τον Μακαριώτατο Πρόεδρο αντιφώνησε ο Αντιπρόεδρος, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μυτιλήνης, Ερεσσού και Πλωμαρίου κ. Ιάκωβος, ο οποίος τον  ευχαρίστησε  εκ μέρους των υπολοίπων Συνοδικών Μελών για την αγαστή συνεργασία και την ευρύτητα πνεύματος με την οποία αντιμετώπισε και τα δυσκολότερα θέματα που ήλθαν στη ΔΙΣ προς εξέταση.

Και είναι αλήθεια ότι  οι αποφάσεις τις οποίες  κλήθηκε να λάβει η ΔΙΣ όλο το διάστημα της ενιαύσιας θητείας της, δεν ήταν εύκολες αλλά περίπλοκες. 

Η πανδημία, η στοχοποίηση της Εκκλησίας, τα lock down και το κλείσιμο των Ναών, η μη σύγκληση της Ιεραρχίας από τον Οκτώβριο του 2019,  οι απώλειες δύο εξαίρετων Μητροπολιτών από κορονοϊό  (Λαγκαδά Ιωάννη και Καστορίας Σεραφείμ), οι φυσικές καταστροφές όπως πλημμύρες, σεισμοί και πυρκαγιές που έπληξαν Μητροπόλεις της Εκκλησίας μας, το νομοσχέδιο για την εκκλησιαστική εκπαίδευση και το απαράδεκτο  κλείσιμο των Εκκλησιαστικών Ακαδημιών που αντιμετωπίστηκε χλιαρά από τη Σύνοδο, το διοικητικό αδιέξοδο στη Μητρόπολη Περιστερίου και η καινοτομία του διορισμού Εξάρχου (γεγονός που ήγειρε την αντίδραση του Οικουμενικού Πατριαρχείου το οποίο έστειλε επιστολή στον Αρχιεπίσκοπο η οποία όμως δεν ήλθε ποτέ στη Σύνοδο για να εξεταστεί και να απαντηθεί) , αλλά και τα πρωτοφανή περιστατικά, που προαναφέραμε όπως  η επίθεση με βιτριόλι στο Συνοδικό Μέγαρο στις 23 Ιουνίου και η μη έγκυρη (;;;) επιστολή παραίτησης του Μητροπολίτη Θήρας, ήταν ορισμένα από τα θέματα που απασχόλησαν τις συνεδριάσεις της ΔΙΣ.

Επίσης, ένα χαρακτηριστικό αυτής της Συνοδικής Περιόδου ήταν το γεγονός ότι πολλές συνεδριάσεις της πραγματοποιήθηκαν μέσω τηλεδιάσκεψης.

Τα ζητήματα που προέκυψαν από την πανδημία κυριάρχησαν και στη ΔΙΣ . Μάλιστα δεν ήταν λίγες οι φορές που ο Αρχιεπίσκοπος συναντήθηκε τόσο με τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, στον οποίο μίλησε σε αυστηρό τόνο (όπως στον προηγούμενο ανασχηματισμό μέσα στο προεδρικό Μέγαρο), όσο και με  υπουργούς προκειμένου να βρεθεί μια κοινή βάση ώστε να μην μείνουν κλειστοί οι Ναοί. Επίσης το γεγονός ότι την ημέρα των Θεοφανείων λειτουργηθήκαμε (ενώ το είχαν βγάλει οι κυβερνητικοί από τον προγραμματισμό)ήταν μια προσωπική επιτυχία του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου που τους διεμήνυσε ότι αυτό δεν το διαπραγματευόμαστε. Τέλος ο  αγώνας της Συνόδου και προσωπικά του Αρχιεπισκόπου να μην τεθεί ποτέ θέμα στον τρόπο της θείας κοινωνίας είναι, από τα πιο θετικά επιτεύγματα της Συνοδικής Περιόδου που μόλις έληξε.

Εξάλλου η στάση της Εκκλησίας της Ελλάδος στο θέμα αυτό παρέσυρε και άλλες Εκκλησίες ακόμη και το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ώστε να μην ενδώσει στα… «κουταλάκια της μιας χρήσεως», που εισηγήθηκε ο Αμερικής Ελπιδοφόρος και άλλες καινοτομίες, που πρότειναν άλλοι Αρχιερείς του Θρόνου από την Ευρώπη επηρεασμένοι από το πνεύμα της ανεξιθρησκείας και των άλλων δογμάτων. . 

Το παρελθόν εκκλησιαστικό έτος η Εκκλησία  αναγκάστηκε να συγκρουστεί πολλές φορές  με την πολιτεία. Ιδιαίτερα για το θέμα της λειτουργίας των ιερών ναών με παρουσία πιστών την περίοδο του Αγίου Δωδεκαημέρου, αλλά και με Αρχιερείς και μερίδα πιστών οι οποίοι αντέδρασαν στο γεγονός οι Ιερές Ακολουθίες την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδας να τελεστούν στο ειδικό ωράριο που είχε διαμορφωθεί λόγω των μέτρων που ίσχυαν για τον περιορισμό διασποράς του κορωνοϊου.

Η ΔΙΣ κλήθηκε να λάβει θέση και για τους εμβολιασμούς. Για το σκοπό αυτό δέχθηκε  στο Συνοδικό Μέγαρο τον  υπουργό Υγείας Βασίλη  Κικίλια και τον Καθηγητή Λοιμωξιολογίας Σωτήρη Τσιόδρα, προκειμένου να ενημερώσουν την Ι. Σύνοδο για την πορεία του εμβολιαστικού προγράμματος. Με το φυλλάδιο “Προς τον λαό’, που διαβάστηκε στους Ιερούς Ναούς όλης της χώρας την τελευταία Κυριακή του Ιουλίου, η Εκκλησία ξεκαθάρισε ότι το θέμα αυτό δεν είναι θεολογικό ούτε αντιβαίνει στη παράδοση και διδασκαλία Της.

Η Διοίκηση της  Εκκλησία κλήθηκε πολλές φορές να λάβει δύσκολες αποφάσεις και να στενοχωρήσει τους πιστούς! Ήταν προτιμότερος ωστόσο ένας συμβιβασμός από τον επερχόμενο διχασμό που καλλιεργούσαν συγκεκριμένα κέντρα, εντός και  εκτός Ελλάδας!  Ο εκκλησιαστικός ιστορικός του μέλλοντος θα αποτιμήσει το αποτέλεσμα και θα απονείμει την πρέπουσα τιμή στην Εκκλησία και στους Αρχιερείς μας. Ας ευχηθούμε ο προστάτης και έφορος της Ιεράς Συνόδου, Μέγας Φώτιος, να φωτίζει και να καθοδηγεί τους Αρχιερείς μας, ώστε να οδηγούν την νοητή ολκάδα της Ελλαδικής Εκκλησίας σε απάνεμα λιμάνια.