ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ Μ. ΤΖΟΥΜΑ
Δεν πρόλαβαν να αναρτηθούν τα “σφηνάκια” και δεν έχω σταματήσει να απαντώ στα μηνύματά σας!
Ναί αυτά που γράφω δυστυχώς ισχύουν.Και δεν είναι σημερινά νέα αλλά μας απασχολούν καιρό. Διαπίστωσα επίσης οτι τα περισσότερα μηνύματα και απορίες σας αφορούν λίγα σχόλια που έχω και αγγίζουν την ηθική των κληρικών μας και τον τρόπο που φέρονται οι Αρχιερείς στους υφισταμένους τους κληρικούς και στους Μοναχούς των επαρχιών τους. Επίσης είναι ολοφάνερο σε αυτά που μου λέτε οτι διαφωνείτε με τον τον τρόπο εκλογής Ιεραρχών καθώς τον κυρίαρχο ρόλο σε αυτόν τον έχει ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος.
Και οι Μητροπολίτες μας, ακολουθούν στην πλειοψηφία τους τη γραμμή που δίνει ο Αρχιεπίσκοπος για κάθε εκλογή.
Αυτό δεν είναι σημερινό, αλλά ίσχυε πάντα στην Εκκλησία της Ελλάδος. Ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος, αφού κάνει πρώτα Αρχιερείς τους δικούς του ανθρώπους , μετά περνά και σε επιλογές άλλων προσώπων, που προτείνουν οι Γεροντάδες ή έστω οι φίλα προσκείμενοι σε αυτόν Αρχιερείς.
Η εκλογή που θα γίνει την επόμενη εβδομάδα,είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, αν και αφορά μία μικρή και ορεινή Μητρόπολη όπως είναι η Καρπενησίου. Ο Μητροπολίτης Νικόλαος που την εποίμανε για 37 χρόνια, παραιτήθηκε για λόγους υγείας. Ζήτησε μάλιστα, από τον Αρχιεπίσκοπο να εκλέξει η Ιεραρχία τον Συνοδικό Γραμματέα Αρχιμ. Σπυρίδωνα Κατραμάδο, με τον οποίο έχει συνδεθεί τα τελευταία χρόνια και θα νοιώθει, όπως του είπε κάποια ασφάλεια μαζί του, στα χρόνια που του απομένουν να ζήσει. Μάλιστα υπέρ της υποψηφιότητας του εν λόγω κληρικού, έχουν ταχθεί από την πρώτη στιγμή όλες οι τοπικές αρχές του Καρπενησίου γιατί τον γνώρισαν και τον εξετίμησαν!
Ο Αρχιεπίσκοπος όμως, είχε άλλη άποψη και γιαυτό είπε στον Γέροντα Μητροπολίτη οτι αυτός ο τρόπος εκλογής, δεν βρίσκει πλέον σύμφωνη την Ιεραρχία, γιατί τον θεωρεί ως “εκλογή-διορισμό” και οτι εχει στο μυαλό του να προωθήσει κάποιον άλλον κληρικό από τον οποίο θα μείνει απόλυτα ευχαριστημένος.
Ειρήσθω εν παρόδω, οτι αυτός ο τρόπος εκλογής που χαρακτηρίσθηκε ” εκλογή- διορισμός”,κατά τον οποίο ο Γέρων Μητροπολίτης μιάς Μητρόπολης παραιτείται υπέρ ενός υποψηφίου και ζητεί από την Ιεραρχία να τον εκλέξει ως διάδοχό του,εγκαινιάσθηκε στην Εκκλησία της Ελλάδος το 1981.
Αυτός μάλιστα που τον ξεκίνησε ήταν ο νύν Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, ο οποίος εξελέγη το 1981 Μητροπολίτης Θηβών, αφού παραιτήθηκε ο Γέρων Θηβών Νικόδημος( Γραικός), με την παράκληση να τον διαδεχθεί ο Ιερώνυμος. Οπερ και εγένετο. Έχουμε λοιπόν την πρώτη, στη νεώτερη ιστορία μας φωτογραφική εκλογή Μητροπολίτη.
Η επόμενη ανάλογη εκλογή, αν και δεν εβασίζετο σε αληθή στοιχεία, ήταν η εκλογή του Μυτιλήνης Ιακώβου Γ´ (το 1988),όταν ο προκάτοχός του και Γέροντάς του Γέρων Μυτιλήνης Ιάκωβος Β ´ ,ολίγον προτού κοιμηθεί, απέστειλε επιστολή προς τον Αρχιεπίσκοπο και στη Σύνοδο, για να εκλέξουν τον Ιάκωβο(Φραντζή) ως διάδοχό του. Η γνησιότητα της επιστολής αυτής αμφισβητήθηκε τότε και χρεώθηκε στο δαιμόνιο πνεύμα και στη δολιότητα με την οποία ενεργούσε ένας Ιερομόναχος της Μυτιλήνης, ο οποίος κατά καιρούς ήταν η αιτία πολλών κακών. Παρ´όλα αυτά ο Ιάκωβος εξελέγη. Βοήθησε σ´αυτό και ο παντοδύναμος τότε Μητροπολίτης Κορίνθου Παντελεήμων (Καρανικόλας).
Έκτοτε παρόμοιες εκλογές είχαμε κατά την εκλογή του Ζακύνθου Διονυσίου, το 2011. Ήταν τότε που παραιτήθηκε ο προκάτοχός του Χρυσόστομος και δρομολόγησε την εκλογή του Διονυσίου.
Τελευταία είχαμε την εκλογή του Τρίκκης και Σταγών Χρυσοστόμου, τον Οκτώβριο του 2015. Ο προκάτοχός του Γέρων Τρίκκης Αλέξιος, μετά από μία γεμάτη και καρποφόρα ποιμαντορία, παραιτήθηκε υπέρ του Πρωτοσυγκέλλου του, τον οποίο είχε καλέσει κοντά του, τον τελευταίο χρόνο,από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης όπου υπηρετούσε.
Σε αυτή την τελευταία εκλογή στήριξε τις ελπίδες του ο Γέρων Μητροπολίτης Καρπενησίου Νικόλαος, για να ζητήσει την εκλογή του δικού του εκλεκτού, αλλά προσέκρουσε στην άρνηση Αρχιεπισκόπου.
Οι δύο αυτές εκλογές( Ζακύνθου και Τρίκκης), έχουν δύο βασικές διαφορές με αυτή που θα γίνει την επόμενη εβδομάδα.
Οι δύο Μητροπολίτες που παραιτήθηκαν– Χρυσόστομος και Αλέξιος– για να εκλέξουν τους κληρικούς που πρότειναν, ανήκαν ανέκαθεν στον σκληρό πυρήνα φίλων του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου και μάλιστα από την πρώτη Αρχιεπισκοπική εκλογή, το 1998.
Σε αντίθεση με αυτούς, ο Μητροπολίτης Καρπενησίου Νικόλαος, ανήκε στο σκληρό πυρήνα υποστηρικτών του Θεσσαλονίκης Ανθίμου– αναστήματα και οι δύο του Γέροντα Κοζάνης Διονυσίου(Ψαριανού).
Ως εκ τούτου διαπιστώνουμε οτι ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ακολούθησε τα εντελώς προσωπικά του κριτήρια για να καταλήξει στην απόφασή του . Επιπλέον στην εκλογή της επόμενης εβδομάδας έχει επιλέξει πρόσωπο που ανήκει στο ευρύτερο περιβάλλον του και του το πρότειναν άνθρωποι του περιβάλλοντός του –πρωτεύουσα θέση σε αυτούς τους ανθρώπους κατέχει Καθηγήτρια-Ιατρός.
Αυτό ωστόσο, δεν σημαίνει οτι αν η Ιεραρχία αποφασίσει να πάει κόντρα γιατί θεωρεί άδικη την επιλογή του Αρχιεπισκόπου δεν θα μπορέσει να το κάνει.
Υπήρξαν πολλές φορές στο παρελθόν που η Ιεραρχία πήγε κόντρα στις Αρχιεπισκοπικές επιλογές και λειτούργησε η Συνοδικότητα.
Αυτό συνέβη πολλές φορές στα έτη Αρχιεπισκοπείας Σεραφείμ, ακόμη και όταν ήταν παντοδύναμος. Για παράδειγμα ο Μητροπολίτης Σπάρτης Ευστάθιος, εξελέγη το 1980, αντί του Μαξίμου (Ξύδα), που εξελέγη το 1984, Μητροπολίτης Σερρών( μάλιστα σαν χθές 5 Μαρτίου 2004, εκοιμήθη). Το 1985 εξελέγη Αργολίδος ο αείμνηστος Ιάκωβος(Παχής), αντί του πανίσχυρου Δωδώνης Χρυσοστόμου. Το αυτό συνέβη και στην Μητρόπολη Νικαίας. Εξελέγη ο τότε Αρχιγραμματεύς Ιάκωβος( Γκίνης),αντί του Δωδώνης Χρυσοστόμου, που είχε το Αρχιεπισκοπικό χρίσμα.
Επίσης στην εκρηκτική περίοδο 1994, ενώ ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ ήθελε να εκλέξει τον Δωδώνης Χρυσόστομο , η Ιεραρχία του πήγε και πάλι κόντρα και εξέλεξε με μετάθεση τον αείμνηστο Παντελεήμονα(Μπεζενίτη), τον από Ζακύνθου.
Αλλά και τον Ιούλιο του 1995, μέσα στο κατακαλόκαιρο και ενώ ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ ήταν ασθενής, εξελέγη Μητροπολίτης Σάμου ο Ευσέβιος (Πιστολής), αντί του εκλεκτού του Σεραφείμ,του αειμνήστου Αρχιμ. Φιλήμονα Πατεράκη.
Επί Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, η Ιεραρχία του πήγε κόντρα στην εκλογή του Μητροπολίτη Σιδηροκάστρου και αντί του Αρχιμ. Ιωακείμ Καραχρήστου που είχε λάβει το “χρίσμα”, εξελέγη Μητροπολίτης Σιδηροκάστρου ο Μακάριος.
Επί Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, η Ιεραρχία στις πρώτες εκλογές έδειξε μία ασυμφωνία . Για παράδειγμα, το 2008, ενώ είχε δώσει το χρίσμα για τη Μητρόπολη Παροναξίας στον Επίσκοπο Διαυλείας Δαμασκηνό( νύν Μητροπολίτη Διδυμοτείχου), εξελέγη ο Γραμματέας Β ´ της Συνόδου,Καλλίνικος (Δεμενόπουλος),τον οποίο στήριξε η Ιεραρχία με αγάπη και ενώ δεν ήταν εν ζωή ο Γέροντάς του, για να τον στηρίξει στους άλλους Αρχιερείς.
Επίσης κατά την εκλογή του Μητροπολίτη Λαγκαδά, ενώ ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στήριζε την υποψηφιότητα του Γεωργίου (Χρυσοστόμου), νύν Κίτρους, εξελέγη τελικώς Μητροπολίτης Λαγκαδά ο Ιωάννης(Τασσιάς), την υποψηφιότητα του οποίου επρόταξε ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης. Και η εκλογή αυτή δικαίωσε την Ιεραρχία.
Για τη Μητρόπολη Γρεβενών, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος εστήριζε την υποψηφιότητα του Αρχιμ. Χριστοφόρου (Κολοκυθά), τον οποίο ήθελε ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος Νικόλαος, τελικώς όμως,εξελέγη ο Μητροπολίτης Δαβίδ, την υποψηφιότητα του οποίου πρόβαλλε και στήριξε μέχρι το τέλος, ο Γέρων Θεσσαλονίκης Ανθιμος.
Και όλες αυτές οι διαφοροποιήσεις επιτεύχθηκαν σε μία συγκυρία που ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος δεν έχει καθόλου αντιπολίτευση σε κανένα τομέα του εκκλησιαστικού βίου.
Οπως διαπιστώνουμε η Ιεραρχία δεν διστάζει να αντιδράσει, αρκεί να πιστέψει πως μπορεί να ανατρέψει το αποτέλεσμα.
Στην συγκεκριμένη Μητρόπολη Καρπενησίου θα έπρεπε αυτός που θα διαδεχθεί τον Νικόλαο, να είναι Ιεράρχης δραστήριος και με επικοινωνιακό χάρισμα για να μπορέσει να αφυπνίσει και να αναζωογονήσει κλήρο και λαό και να βγάλει την τοπική Εκκλησία από την εσωστρέφεια που την έχουν οδηγήσει διάφορα γεγονότα.
Αυτός που προτείνεται επισήμως, μπήκε προ διετίας στη Σύνοδο και κατέλαβε την προβεβλημένη θέση του Β Γραμματέως, από την οποία τον γνώρισαν όλοι οι Αρχιερείς. Την κατάλληλη στιγμή μίλησε γιαυτόν και η Καθηγήτρια-Ιατρός η οποία επιθυμούσε διακαώς την προαγωγή του και έτσι εισήλθε στα τελικό στάδιο απ´όπου και επελέγη για την συγκεκριμένη εκλογή.
Το σύστημα αυτό είναι άδικο γιατί αποδεικνύεται οτι στην Εκκλησία δεν υπάρχει ούτε η στοιχειώδης επετηρίδα. Και στο Στρατό γίνονται κρίσεις και στη Δικαιοσύνη. Αλλά εκεί υπάρχουν κανόνες που όταν παραβιάζονται γίνεται για κομματικούς – πολιτικούς λόγους. Στην Εκκλησία δεν υπάρχει τίποτα . Αρκεί να έχεις τον Αρχιεπίσκοπο ή να σε προτείνει κάποιος Γέροντας, αν και αυτό δεν περνά τελευταία .
Βλέπουμε να προάγεται αυτός που έχει τις προσβάσεις στα υψηλά κλιμάκια της Ιεραρχίας και ας είναι χθεσινός, ενώ υπάρχουν μέσα στό Συνοδικό Μέγαρο κληρικοί που υπηρετούν μία ολόκληρη ζωή – 20 και 23 χρόνια και μένουν στάσιμοι.
Όλοι αυτοί θα βλέπουν τον Γεώργιο την επόμενη εβδομάδα να φεύγει ως Αρχιερεύς και αυτοί θα εξακολουθούν να μένουν εκεί και να δίνουν καθημερινά εξετάσεις ,με αβέβαιο μέλλον και δυσθεώρητα αποτελέσματα.
Επομένως μόνο η Ιεραρχία θα μπορούσε να αλλάξει αυτή την τακτική και να αποκαταστήσει την αδικία που συντελείται μέσα από αυτό το σύστημα εκλογής και να αποκαταστήσει τη χαμένη Συνοδικότητα, για την οποία επί Χριστοδούλου εδόθηκαν σκληρές μάχες αλλά τώρα όλοι σιωπούν!