🔺Του Βαγγέλη Μάστορα*
Σεβασμιότατε ποιμενάρχη μας κ.κ. Σεραπίωνα, σας καλωσορίζουμε στην εύανδρη Θεσπρωτία, στην ακριτική και ιστορική μας Μητρόπολη την οποία διεποίμαναν διακεκριμένοι Ιεράρχες, που άφησαν ισχυρό το αποτύπωμα τους στην ιστορική διαδρομή αυτής, από της συστάσεως της έως σήμερα. Αναφωνώντας και εμείς ΑΞΙΟΣ όπως ηχηρά ακούστηκε από το Χριστεπώνυμο πλήρωμα, κλήρο και λαό της τοπικής μας Εκκλησίας κατά την ενθρόνισή σας, ευχόμενοι προς την υμετέρα Σεβασμιότητα, Θεοφιλή και λιπαράν ποιμαντορίαν ως ο νέος Μητροπολίτης μας, επ’ αγαθώ του λογικού σας ποιμνίου και προς δόξαν Θεού.
Ευχόμαστε, προσευχόμαστε, ελπίζουμε και αναμένουμε να μη διαψεύσετε τις προσδοκίες μας, γιατί ομολογουμένως έχουμε «επενδύσει» και αναμένουμε πολλά από εσάς, αποδεικνύοντας στην πράξη και καθημερινά ότι θα βιώσετε το υψηλό αξίωμα σας «ιστάμενος εις τύπον και τόπον Χριστού», κατά τους πατέρες της Εκκλησίας μας.
Μετά από μισό περ. αιώνα, η Μητρόπολη μας έχει νέο Μητροπολίτη, διαδεχόμενο τον πολιό γέροντα, πρώην Μητροπολίτη Παραμυθίας κ.κ. Τίτο, ο οποίος για πέντε περ. δεκαετίες την διεποίμανε, αφήνοντας το δικό του επισκοπικό αποτύπωμα, το οποίο θα κρίνει και αξιολογήσει ο ιστορικός του μέλλοντος και βεβαίως σε καμία περίπτωση εμείς.
Ενημερωτικά να αναφέρω ότι η προσωπική μου γνωριμία και σχέση με τον γέροντα πρώην Μητροπολίτη μας, ξεκινά από την ενθρόνιση του το 1974 συνεχιζόμενη για δεκαετίες, για να διακοπεί υποχρεωτικά τα τελευταία χρόνια για λόγους που δεν είναι της παρούσης να αναφέρω.
Ήταν τα χρόνια αυτά που ήδη το γήρας, που ως γνωστόν «ου γαρ έρχεται μόνον», είχε αρχίσει να τον καταβάλλει, με αποτέλεσμα να εξασθενούν οι φυσικές αλλά και νοητικές δυνάμεις του, όπως νομοτελειακά συμβαίνει με όλους τους ανθρώπους αυτής της ηλικίας.
Ήταν τότε, που ακριβώς επειδή τον αγαπούσα και τον σεβόμουνα, διαπιστώνοντας την έκπτωση των αντοχών του και την σταδιακή αδυναμία του να ανταποκριθεί στα επίπονα και υπεύθυνα καθήκοντα του, αρθρογραφούσα επισημαίνοντας παθογένειες από το άμεσο περιβάλλον του, σε σχέση με τον γέροντα Επίσκοπο μας, εκείνους, «Ηρακλειδείς» του Επισκοπικού Θρόνου τους είχα χαρακτηρίσει, που θεωρούσαν πως έπρεπε να παραμένει σε αυτόν, εκθέτοντας τον ίδιο, κυρίως τα δύο τελευταία χρόνια που στις όποιες δημόσιες εμφανίσεις του προκαλούσε πλειάδα αρνητικών αντιδράσεων και σχολίων, συντελώντας αρνητικά κατά την ταπεινή μου άποψη πάντα την οποία όμως ενστερνιζόταν και οι περισσότεροι από τους συμπολίτες όπως διαπίστωνα, στην υστεροφημία του.
Για να έλθει επί τέλους το πλήρωμα του χρόνου και να υποβάλλει εκουσίως την παραίτηση του δρομολογώντας της εξελίξεις διαδοχής του, μέχρι να φθάσουμε στην εκλογή και ενθρόνιση σας ως νέου Μητροπολίτη μας. Οφείλω να επισημάνω ότι ο σεβαστός γέρων πρώην Παραμυθίας, υπήρξε πράος, ταπεινός και ασκητικός στον τρόπο ζωής του. Υπήρξε επίσης άριστος λειτουργός, φιλακόλουθος και δεινός ρήτορας στο κήρυγμα μέχρις ότου τον καταβάλλει το γήρας. Να σας ενημερώσω τέλος πως τον πρώην Ποιμενάρχη μας, το 2004 με την συμπλήρωση τότε τριάντα (30) χρόνων θεοφιλούς Αρχιερατείας, ετίμησα ως Δήμαρχος του π. Δήμου Σαγιάδας την περίοδο εκείνη, σε ειδική εκδήλωση που διοργανώσαμε, παρουσία των τοπικών Αρχών και πλήθος κόσμου.
Αυτά Σεβασμιότατε τα αναφέρω ως «απάντηση» σε όσους από το περιβάλλον του θεώρησαν ή και εξακολουθούν να θεωρούν, ότι με τα δημοσιεύματα μας επιδιώκαμε να μειώσουμε το κύρος, την τιμή και την υπόληψη του, γιατί άραγε; Προφανώς γιατί όταν γράφεις και μιλάς την γλώσσα της αλήθειας χωρίς συμβιβασμούς, σκοπιμότητες και χωρίς να στοχεύουμε στην αποκόμιση οποιουδήποτε προσωπικού οφέλους, αυτή, η αλήθεια δηλαδή, πέραν του ότι ελευθερώνει κατά το Ευαγγέλιο, συγχρόνως «πονά» ορισμένους…
Σεβασμιότατε. Θεωρώ υποχρέωση μου ως ταπεινό, απλό μέλος της τοπικής Εκκλησίας με ιδιαίτερη αγάπη παιδιόθεν προς αυτή, ενδιαφερόμενος απολύτως αριστερόβουλα και χωρίς όπως προαναφέρω να προσδοκώ τίποτε ή να επιδιώκω τι, να σας θέσω δημοσίως υπό μορφήν ερωτημάτων προς το παρόν, ζητήματα διαχρονικά καθώς και προβλήματα και παθογένειες που κατά την άποψη μου πάντα, απασχολούν και αφορούν την τοπική Εκκλησία. Την Μητρόπολη μας και με την πνευματική-ποιμαντική διάσταση αυτής αλλά και όσον αφορά ζητήματα χρηστής Διοίκησης, ως Ν.Π.Δ.Δ.
Αναρωτιέμαι δημοσίως λοιπόν, με αποδέκτη των ερωτημάτων εσάς πλέον και ασφαλώς δεν περιμένουμε να μας απαντήσετε ούτε και να δώσετε λύσεις σε αυτά… «εδώ και τώρα».
Βεβαίως και πρέπει να υπάρξει πίστωση χρόνου για να δώσετε δείγματα και… δήγματα (αν χρειαστεί) γραφής, όσον αφορά το πώς θα ασκήσετε τα καθήκοντα σας, πνευματικά αλλά και διοικητικά. Άλλωστε το των αρχαίων ημών προγόνων γνωμικόν «ΑΡΧΗ ΑΝΔΡΑ ΔΕΙΚΝΥΣΙ», αφορά και τους Εκκλησιαστικούς ταγούς! ΕΡΩΤΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ:
- Πόσα είναι τα κενά του εφημεριακού κλήρου και πως θα καλυφθούν αυτά;
- Υπάρχουν ιερείς που έχουν «χρεωθεί» τρεις, τέσσερις ή και περισσότερες ενορίες και πόσο αποτελεσματικοί μπορεί να είναι στην περίπτωση αυτή;
- Ποιό είναι το μορφωτικό-πνευματικό επίπεδο του κλήρου της Μητρόπολης μας; Πόσοι ιερείς είναι πτυχιούχοι Θεολογίας ή άλλων Πανεπιστημιακών Σχολών και πόσοι χαρακτηριζόμενοι ως «μειωμένων τυπικών προσόντων»;
- Πόσο αξιοκρατικά, με βάση τα τυπικά άλλα και ουσιαστικά τους προσόντα, αξιοποιούνται μέχρι σήμερα οι ιερείς μας;
- Ποιός-ποιοι, με ποιό σκεπτικό και βάσει ποιού Νόμου αλλά και λογικής θα λέγαμε, αποφάσιζαν και διέταζαν μέχρι και σήμερα από την Διοίκηση της Μητρόπολης, πόσα χρήματα θα διαθέτει κάθε ενορία σε αυτή;
- Γνωρίζετε Σεβασμιότατε ότι υπάρχουν ενορίες με ελάχιστο ποίμνιο και ακόμη λιγότερους Εκκλησιαζόμενους, οι οποίες αδυνατούν να ανταποκριθούν στις οικονομικές απαιτήσεις της Μητρόπολης, με τους εφημέριους αυτών να περιέρχονται σε αδιέξοδο και απόγνωση ενίοτε, από τις ασφυκτικές πιέσεις που δεχόταν για την διάθεση των ποσών που ορισμένοι από την Διοίκηση της επέβαλλαν και απαιτούσαν;
- Γνωρίζετε ότι υπήρξαν εκδικητικές, πώς να τις χαρακτηρίσουμε διαφορετικά, μεταθέσεις ή αποσπάσεις ιερέων που δεν μπορούσαν αν τα καταβάλλουν αφού δεν τα είχαν, τα απαιτούμενα χρήματα, να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις της προηγούμενης Διοίκησης, με ορισμένους μάλιστα να δανείζονται προσωπικά για να τα δίνουν προκειμένου να μη υποστούν συνέπειες;
- Αλήθεια, πως είναι δυνατό η δική μας Μητρόπολη να διαθέτει για το Κοινωνικό έργο της Εκκλησίας κατ΄ έτος, εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ περ, όταν π.χ αυτή της Κονίτσης με ποίμνιο μικρότερο των πέντε χιλιάδων συνολικά κατοικούντων σε αυτή, με ελάχιστα έσοδα, συντηρώντας συγχρόνως και Εκκλησιαστικό Γηροκομείο, να διαθέτει υπερδιπλάσιο ποσό όπως προκύπτει από τους σχετικούς πίνακες που δίνονται στη δημοσιότητα;
- Πόσες οικογένειες και πως ενισχύονται από το ένα και μοναδικό Κοινωνικό Παντοπωλείο της Μητρόπολης, αυτό της Ηγουμενίτσας και πως απαιτούσαν μέχρι τώρα οι διοικούντες αυτοί από κάθε ενορία να καταβάλλει εκτός των άλλων ποσό ετήσιο όχι ευκαταφρόνητο, για ενίσχυση του, όταν από τις περισσότερες ενορίες δεν ωφελούνταν από αυτό ούτε ένας ενορίτης τους;
- Η Μητρόπολη Παραμυθίας, μέχρι πρότινος τουλάχιστον γιατί δεν αναρτούσε στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» όπως ήταν υποχρεωμένη από το Νόμο ως Ν.Π.Δ.Δ οποιαδήποτε οικονομική της συναλλαγή;
- Υπάρχουν περιπτώσεις ουκολίγες δυστυχώς όπως πληροφορούμαστε και κατ’ επανάληψη μας έχουν καταγγείλει, ιερέων που έχουν «βγάλει» στην… διατίμηση τα Ιερά μυστήρια, κυρίως αυτά του γάμου και της βάπτισης;
- Υπάρχουν Ναοί που έχουν… ειδικό τιμοκατάλογο γι’ αυτά και αν ναι, θα επιληφθείτε του θέματος; Θα ισχύσει επι τέλους και στη Μητρόπολη μας στο σύνολο των ενοριών της το «ΔΩΡΕΑΝ ΕΛΑΒΑΤΕ ΔΩΡΕΑΝ ΔΟΤΕ» του Χριστού ή θα γίνεται… Εκκλησιαστικό Χρηματιστήριο «εις το όνομα αυτού», για να απομακρύνονται καθημερινά και περισσότερο οι πιστοί από την Εκκλησία του;
- Υπάρχουν ιερείς «πλούσιων» και γενικώς προσοδοφόρων ενοριών, ορισμένοι συνταξιούχοι σήμερα αλλά και εν ενεργεία για τους οποίους φημολογείται ευρέως και ενίοτε διαπιστώνετε, ότι αυτοί δεν ζουν για τον Χριστό και την Εκκλησία του, αλλά ζουν και μάλιστα πλουτίζουν σκανδαλωδώς από τον Χριστό και αυτή, εμπορευόμενοι τα μυστήρια της αλλά και κάθε τελετή, ιερή ακολουθία, τελετουργική πράξη κλπ;
- Θα συμφωνούσατε ότι για ορισμένους κληρικούς κυρίως πλούσιων ενοριών πρέπει να ισχύσει και γι΄αυτούς το ΠΟΘΕΝ και ΠΩΣ ΕΣΧΟΝ τα όποια περιουσιακά τους στοιχεία, ακίνητα κυρίως όμως… κινητά (καταθέσεις) που είναι δύσκολο να εντοπιστούν;
- Γνωρίζουμε ότι διενεργήθηκε οικονομικός έλεγχος στο πρόσφατο παρελθόν στην Μητρόπολη. Δεν γνωρίζουμε όμως το πόρισμα του ελέγχου αυτού. Δεν πρέπει το Χριστεπώνυμο πλήρωμα, ο απλός πιστός που με το κεράκι του ή τον οβολό του ακόμη και από το υστέρημα του που ρίχνει στο παγκάρι του Ναού πέραν των όποιων άλλων εσόδων αυτού, πρέπει να γνωρίζει τί προέκυψε από αυτόν; (τον έλεγχο)
- Θεωρείτε ότι πρέπει να διενεργηθούν οικονομικοί έλεγχοι σε βάθος και στις Ιερές Μονές της Μητρόπολης και αν ναι θα αναλάβετε σχετική πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση αυτή;
- Το πρώην οικοτροφείο Παραμυθίας, (οίκημα αναξιοποίητο επί δεκαετίες τώρα ιδιοκτησίας της Μητρόπολης), το οποίο κατ’ επανάληψη έχει ζητηθεί για αξιοποίηση του από το Δήμο Σουλίου, αφού η Μητρόπολη δεν το αξιοποιούσε, εσείς προτίθεσθε να το παραχωρήσετε ή να το αξιοποιήσετε και αν ναι, πώς;
- Με τους ελάχιστους, ευτυχώς κατά την άποψη μας κληρικούς, έγγαμους και άγαμους (ιερομονάχους) της Μητρόπολης μας, οι οποίοι κατά την περίοδο της πανδημίας πρωταγωνιστούσαν στο… «αντιεμβολιαστικό κίνημα»!! προτρέποντας και αποτρέποντας πιστούς «οπαδούς» τους να μη εμβολιαστούν με αποτέλεσμα ορισμένοι από αυτούς να αποβιώσουν και οι ίδιοι σήμερα να έχουν αναλάβει εκστρατεία «ενημέρωσης» των πιστών για τον… «διάβολο» που κρύβεται στις νέες ταυτότητες, αποτρέποντας τους επίσης να τις παραλάβουν, δημιουργώντας ένα σκοταδιστικό, μεσαιωνικό κλίμα, θα θεωρείτε ότι πρέπει να επιληφθείτε και να σταματήσει η «δραστηριότητα» τους αυτή;
- Αναρωτιόμαστε τέλος, γιατί το ΓΕΝΙΚΟ ΦΙΛΟΠΤΩΧΟ ΤΑΜΕΙΟ της Μητρόπολης, όπως προκύπτει από τη δημοσίευση της κανονιστικής πράξης σύστασης του από την Δ.Ι.Σ (Διαρκή Ιερά Σύνοδο) συστήθηκε μόλις τον Μάρτιο του 2023; Αν ναι γιατί και πόσο σχετίζεται η απόφαση αυτή, αν σχετίζεται, με τον διενεργηθέντα οικονομικό έλεγχο; Σε κάθε περίπτωση, να υποθέσουμε ότι αυτό (το ΓΕΝΙΚΟ ΦΙΛΟΠΤΩΧΟ ΤΑΜΕΙΟ) της Μητρόπολης και κατ΄ επέκταση τα φιλόπτωχα ταμεία του συνόλου των ενοριών αυτής υπαγόμενα σε αυτό, ότι μέχρι σήμερα και για δεκαετίες δεν λειτουργούσε νομίμως; Και αν ναι, πως δικαιολογείται κάτι τέτοιο και ποιοι ευθύνονται αν ευθύνονται;
- Απαντήσεις βεβαίως σε αυτό το ζήτημα καθώς και άλλα τα οποία αφορούν κατά την άποψη μας κακώς κείμενα μέχρι σήμερα στην εύρυθμη λειτουργία της Μητρόπολης, που ενδεχομένως κάποια από αυτά συνιστούν και αξιόποινες πράξεις και έχουμε αναδείξει στο παρελθόν με σχετικά δημοσιεύματα μας, θα αποφανθεί η Δικαιοσύνη, η οποία σας ενημερώνουμε αν δεν έχετε ήδη ενημερωθεί, πως έχει επιληφθεί.
Σεβασμιότατε Πάτερ και Δέσποτα. Με αυτά προς το παρόν τα δημοσίως απευθυνόμενα ερωτήματα προς εσάς, βεβαίως υπάρχει και πλειάδα άλλων που λόγω έλλειψης χώρου δεν τα διατυπώνουμε σήμερα, θα επανέλθουμε όμως, αναμένουμε να αποδειχθείτε πραγματικά ΑΞΙΟΣ της πολύ σημαντικής αποστολής και του ομολογουμένος δύσκολου έργου που έχετε αναλάβει και καλείσθε να φέρεται εις πέρας. Εμείς είμαστε στη διάθεση σας για οτιδήποτε μας χρειαστείτε προς όφελος της τοπικής Εκκλησίας. Από εσάς όπως προαναφέρουμε, αναμένουμε, προσδοκούμε και ελπίζουμε.
🔺Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Θεσπρωτών Διαβούλευση”
* Ο κ. Βαγγέλης Μάστορας είναι διαπρεπής δημοσιογράφος της Θεσπρωτίας, γνωστός για τον ευθύ, δίκαιο στο μέτρο του λογικού και ορθού και πάντα ασυμβίβαστου λόγου του.