✔️Η Ορθοδοξία, βασικός ή ανύπαρκτος πυλώνας διπλωματίας;
Σχόλιο του Σωτήρη Μ. Τζούμα
Έναν νέο Οργανισμό άσκησης της εξωτερικής πολιτικής στον οποία εντάσσονται και οι σχέσεις με τον Απόδημο Ελληνισμό, παρουσίασε χθες ο υπουργός Εξωτερικών κ. Νίκος Δένδιας κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.
Στο πλαίσιο αυτό εντύπωση προκάλεσε η προβολή της θρησκευτικής διπλωματίας ως απαραίτητου εργαλείου στην άσκηση εξωτερικής πολιτικής και ότι δήθεν εντάσσεται ψηλά στη ατζέντα της νέας οργανωτικής δομής του Υπ. Εξωτερικών. Παράλληλα η Ορθοδοξία με τις κατά τόπος Αρχιεπισκοπές και Μητροπόλεις σύμφωνα με το θεωρητικό αφήγημα του κ. Δένδια καλείται να παίξει σημαντικό ρόλο στη νέα μορφή του Υπουργείου.
Αλλά όλα αυτά πρακτικά δεν φάνηκαν. Η υποτιθέμενη αναβάθμιση είναι μάλλον θεωρητική παρά ουσιαστική.
Και αυτό είναι το συμπέρασμα που πρόκυψε από την χθεσινή παρουσίαση, του νέου οργανισμού.
Μάλιστα ειπώθηκε ότι θα κινηθεί σε τρεις βασικούς άξονες:
Α) Διεθνείς Σχέσεις,
Β) Οικονομικές Σχέσεις και Εξωστρέφεια
Γ) Απόδημος Ελληνισμός, Επικοινωνία, Θρησκευτικές και Μορφωτικές Υποθέσεις
Επι της ουσίας ακολουθεί την ίδια οργανωτική πυραμίδα που ακολουθούσε πάντα η εξωτερική πολιτική της χώρας.Τα λόγια ωραιοποίησαν οι κειμενογράφοι της παρουσίασης και δεν δίστασαν να χρησιμοποιήσουν μέχρι υπερβολής λέξεις όπως Ορθοδοξία, Απόδημος Ελληνισμός κλπ.
Επίσης στην παρουσίαση ειπώθηκε ότι στόχος είναι η προώθηση των εθνικών συμφερόντων και της εικόνας της χώρας μας διεθνώς, αλλά και η αναβάθμιση των διεθνών οικονομικών σχέσεων, καθώς και των σχέσεων με τον Απόδημο Ελληνισμό.
Αυτό όμως, με τον τρόπο που ειπώθηκε είναι σα να αποτελεί τον ευσεβή πόθο του έχοντος το γενικό πρόσταγμα υπουργού. Πρακτικά όμως δεν μας είπαν πως θα γίνουν όλα αυτά.
Πηγές του υπουργείο Εξωτερικών τονίζουν ότι «προβλέπεται» αναβάθμιση της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού, καθώς και ενδυνάμωση των σχέσεων με τους Έλληνες της Διασποράς. Μα αν ήταν να αναβαθμιστεί η εξωτερική μας πολιτική για τον Απόδημο θα φαινόταν στη νέα οργανωτική δομή που παρουσίασε το υπουργείο . Αντιθέτως η Γενική Γραμματεία παραμένει μόνο λεκτικά. Δεν υπάρχει πουθενά αυτή η υποτιθέμενη αναβάθμιση. Μάλλον περί υποβάθμισης πρόκειται με αργό μεν αλλά σταθερό ρυθμό.
Επίσης η προσέγγιση του θέματος για συνεργασία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία με τις δομές της διατηρεί τη σχέση των Ελλήνων της Ομογένειας με τις ελληνικές αξίες, την ελληνική γλώσσα (μέσω των σχολείων), αποτελεί σίγουρα τον συνεκτικό κύκλο του ελληνισμού της διασποράς σε όλον τον πλανήτη αλλά όλα αυτά σε θεωρητικό επίπεδο. Μάλλον όπως τίθεται το θέμα αυτό, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα θαυμάσιο θέμα για έκθεση ιδεών για τις πανελλήνιες διότι ακόμη και οι άπειροι μαθητές θα δώσουν στο Υπ. Εξωτερικών περισσότερες ιδέες σε πρακτικό επίπεδο απο όσες κατέθεσε στο νέα οργανωτική δομή το ίδιο το Υπουργείο.
Το θέμα είναι πολύ σοβαρό. Και αν θέλουμε να το προσεγγίσουμε με πλήρη ευθύτητα βλέπουμε ότι η εξωτερική μας πολιτική στα θέματα απόδημου ελληνισμού αλλά και στις σχέσεις της Ελλάδας με τα πρεσβυγενή Πατριαρχεία μας στα οποία ηγούνται Έλληνες το γένος Πατριάρχες και Ιεράρχες είναι ανύπαρκτη.
Ο Απόδημος Ελληνισμός θα έπρεπε να αποτελεί μια κύρια προτεραιότητα του Υπουργείου και γενικά της ελληνικής κυβέρνησης γιατί θα διαδραματίσει τα επόμενα χρόνια σημαίνοντα ρόλο για την πατρίδα μας. Αλλά και στην περίπτωση των πρεσβυγενών Πατριαρχείων μας θα πρέπει η κυβέρνηση να ακολουθεί μια συγκεκριμένη πολιτική η οποία θα αναπτύσσεται σε βάθος χρόνου και όχι να αντιμετωπίζεται το κάθε θέμα με λογική αλά καρτ όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια. Θα ξυπνήσουμε κάποιο πρωί και θα έχουμε χάσει τον έλεγχο των Πατριαρχείων – όπως ακριβώς συνέβη στο Πατριαρχείο Αντιοχείας το 1979- και θα είναι αργά να τα ξαναπάρουμε πίσω.