🔺Σχόλιο του Σωτήρη Μ. Τζούμα
Σε μια εποχή που οι περισσότεροι σιωπούσαν διότι φοβόντουσαν, ο προοδευτικός, οξύνους, οξυδερκής και γενναίος Αρχιεπίσκοπος Βορείου και Νοτίου Αμερικής κυρός Ιάκωβος με ύφος και ήθος αληθινού ορθόδοξου ηγέτη προσπαθούσε να βρίσκει πάντα τρόπους για να αντιδρά εναντίον του ρατσισμού, της βίας και της φτώχειας που επικρατούσε στην στενόκαρδη και μικρόμυαλη εποχή του.
Δεν έψαχνε να βρει τρόπους για να ξεχωρίσει, δεν το είχε ανάγκη, αλλά για να διδάξει και να συμμορφώσει.
Η εποχή εκείνη απαιτούσε να είσαι ηγέτης για να σταθείς όρθιος πριν σε κατασπαράξουν τα λογής πιράνχας- πάντα υπάρχουν.
Κορυφαία πράξη στην πορεία του Ιακώβου στάθηκε η συμμετοχή του στην πορεία της Αλαμπάμα το 1965, όπου περπάτησε χέρι-χέρι με τον Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ και ηγήθηκαν μαζί της πορείας, κόντρα στο ρέμα της εποχής.
Κορυφαία πράξη στην πορεία του Ιακώβου στάθηκε η συμμετοχή του στην πορεία της Αλαμπάμα το 1965, όπου περπάτησε χέρι-χέρι με τον Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ και ηγήθηκαν μαζί της πορείας, κόντρα στο ρέμα της εποχής.
Ο Λούθερ Κινγκ που ήταν πάστορας κάλεσε τους εκπροσώπους άλλων θρησκευτικών δογμάτων να του συμπαρασταθούν και να βαδίσουν μαζί. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιάκωβος ανταποκρίθηκε αμέσως και έσπευσε πρώτος να βρεθεί στην πρώτη γραμμή παρά τον τεράστιο κίνδυνο να πέσει θύμα επίθεσης, είτε αστυνομικών είτε ρατσιστών. Μετά την συμμετοχή του δέχθηκε απειλές αλλά δεν κάμφθηκε: «Κάθε χριστιανός πρέπει να καταφερθεί με αγανάκτηση κατά όλων των ειδών των διώξεων. Αυτό είναι που με έκανε να πάω με τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ στην Σέλμα. Όλοι φέρουμε ευθύνη, και πρέπει να συνεχίσουμε να εκφράζουμε την αντίθεσή μας» είχε δηλώσει . Μάλιστα δύο ημέρες μετά την εμφάνισή του ένας λευκός ιερέας ο Τζέιμος Ριμπ, έχασε την ζωή του στην Σέλμα, επειδή ξυλοκοπήθηκε μέχρι θανάτου από λευκούς άνδρες.
Αν κάτι άλλαξε την εικόνα μας στις ΗΠΑ προς το καλύτερο ήταν ο παθιασμένος αγώνας της αντίστασης κατά των Ναζί το 1940 – 41, η εμφάνιση του Ιάκωβου στην Αλαμπάμα και η επιτυχημένη προσπάθειά του να συστρατεύσει την Ομογένεια εναντίον της Τουρκίας μετά τα γεγονότα στην Κύπρο. Μαζί με την τεράστια πρόοδο, την άνοδο του μορφωτικού και οικονομικού επιπέδου, μετέτρεψαν τους Ελληνοαμερικάνους, σε μια από τις πλέον σεβαστές κοινότητες στην σύγχρονη Αμερική.
Εκείνη η ιστορική παρουσία του Ιακώβου στην Αλαμπάμα απετέλεσε ένα ισχυρό μήνυμα προς ολόκληρη την αμερικανική κοινωνία. Ένας λευκός θρησκευτικός ηγέτης, ο επικεφαλής της ορθοδόξου Εκκλησίας, αγωνιζόμενος για τα δικαιώματα των μαύρων ήταν η απαρχή για μια νέα σελίδα των Ελληνορθοδόξων Ελληνοαμερικανών στην αμερικανική ζωή και στην καθημερινότητα της Αμερικής που την ταλαιπωρούσαν πάντα οι φυλετικές διαφορές και διακρίσεις.
Ωστόσο, κάποιες πράξεις είναι μοναδικές. Δεν επαναλαμβάνονται. Δεν αντιγράφονται. Οποιαδήποτε προσπάθεια απομίμησής των, πόρρω απέχει από το αυθεντικό και το αποτέλεσμα είναι κίβδηλο ή απλά μια καρικατούρα που προκαλεί τη θυμηδία μας.
Ο κατά τα άλλα χαρισματικός νυν Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Ελπιδοφόρος, -παρασυρόμενος από κάποιους που τον συμβουλεύουν με λάθος τρόπο τον τελευταίο καιρό-θυμήθηκε την ιστορική απόφαση και πρωτοβουλία του μακαριστού Ιακώβου να προστεί εκείνης της ανεπανάληπτης πορείας στην πόλη Σέλμα .
Ωστόσο, κάποιες πράξεις είναι μοναδικές. Δεν επαναλαμβάνονται. Δεν αντιγράφονται. Οποιαδήποτε προσπάθεια απομίμησής των, πόρρω απέχει από το αυθεντικό και το αποτέλεσμα είναι κίβδηλο ή απλά μια καρικατούρα που προκαλεί τη θυμηδία μας.
Ο κατά τα άλλα χαρισματικός νυν Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Ελπιδοφόρος, -παρασυρόμενος από κάποιους που τον συμβουλεύουν με λάθος τρόπο τον τελευταίο καιρό-θυμήθηκε την ιστορική απόφαση και πρωτοβουλία του μακαριστού Ιακώβου να προστεί εκείνης της ανεπανάληπτης πορείας στην πόλη Σέλμα .
Και δεν έμεινε μόνο στη θύμηση. Έκανε το λάθος να τον μιμηθεί και να κατέβει στους δρόμους του Μπρούκλιν σε μια απο τις πολλές πορείες που έγιναν όλες αυτές της μέρες για την άδικη και παρανοϊκή δολοφονία του μαύρου αμερικανού Τζώρτζ Φλόϊντ.
Και πήγε να διαμαρτυρηθεί φορώντας βέβαια το επανωκαλιμαύχιον αλλά και… μάσκα προστασίας κατά του covid 19!
Τουλάχιστον ας μην φορούσε το επανωκαλιμαύχιον, διότι τον ιστορικό συνειρμό που ήθελε να δημιουργήσει, ναι μεν τον δημιούργησε αλλά τον καπέλωσε με τη μάσκα! Και το αποτέλεσμα που μας έδωσε είναι κατώτερο των περιστάσεων και αδικεί και τον Ελπιδοφόρο αλλά και αποτελεί και μια παρατραβηγμένη απομίμηση της πρώτης εκείνης πορείας του Ιακώβου με τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ.
Ταπεινά φρονούμε πως ο Αρχιεπίσκοποπος βρήκε λάθος στιγμή και λάθος τρόπο για να μιμηθεί τον Μακαριστό μεγάλο Αμερικής
Ιάκωβο! Και οι απομιμήσεις εκθέτουν.
Και ναι, δεν ήταν έγκλημα αυτό που έγινε, ήταν όμως λάθος, κατά τον Ταλευράνδο.
Και είναι το δεύτερο λάθος του Αρχιεπισκόπου Αμερικής μετά την καθιέρωση των μιας χρήσης κοχλιαρίων για την μετάδοση της θείας Κοινωνίας στους πιστούς.
Και μπορεί την απόφαση για τα κοχλιάρια αλλά και την πορεία με μάσκα στους δρόμους του Μπρούκλιν , να την επικρότησαν οι έχοντες και οι κατέχοντες της Αμερικής, αλλά αυτοί το μόνο που ξέρουν είναι πως να βγάζουν χρήματα και να τα αβγατίζουν! Έχουν μαύρα μεσάνυχτα, όμως, για θέματα πίστεως και ιερών κανόνων.
Και μπορεί να διευκολύνουν τον δρόμο και την Αρχιεπισκοπεία του Ελπιδοφόρου προσωρινά. Δεν βοηθούν, όμως, για την επόμενη μέρα. Αντιθέτως μπορεί να γίνουν το εμπόδιο για τα σχέδια της επόμενης μέρας. Αν υπάρχουν! Αλλά και αν δεν υπάρχουν μεσοπρόθεσμα θα δυσκολέψουν την περπατησιά! Ήδη ακούγονται οι πρώτες φωνές διαμαρτυρίας και δυσαρέσκειας.
Όμως το καλύτερο που πρέπει να γίνει είναι να ρωτήσουμε τον απλό λαό για όλα αυτά! Αυτός διαθέτει το αλάνθαστο κριτήριο για να κρίνει δύσκολες αποφάσεις.
Αυτός ο λαός «ο μικρός, ο μέγας» πάντα ήξερε να μας βγάζει απο τα μεγάλα αδιέξοδα.
Και στο σημείο αυτό θέλουμε να θυμηθούμε τί έλεγε πριν απο εβδομήντα χρόνια κατά την ενθρόνιση του ως Μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου το 1950, ο Μεγάλος Γέροντας Χαλκηδόνος Μελίτων:
«Βλέπετε ο κόσμος τί μεγάλη κρίσιν διέρχεται, τί αγωνίαν. Είναι διότι οι άνθρωποι, ο καθείς ξεχωριστά,δεν έχουν ειρήνη με τον Θεό. Πώς θα υπάρχει ειρήνη και χαρά εις τον κόσμον μεταξύ των ανθρώπων, όταν δεν υπάρχει ειρήνη, μέσα εις κάθε καρδίαν και ειρήνη εις την Εκκλησίαν. Ημείς ζητούμεν να υψώσωμεν πύργους χωρίς θεμέλια. Βεβαίως πύργοι χωρίς θεμέλια πίπτουν. Βεβαίως δημιουργούν συντρίμματα.»
Και το 1982, κατά την προσφώνησή του προς τον Μακαριστό Οικουμενικό Πατριάρχη Δημήτριο, τον καλό και ταπεινό, ο Μελίτων είπε τα εξής συγκλονιστικά που ταιριάζουν απολύτως στην περίσταση:
« Εις τους αποκαλυπτικούς αυτούς καιρούς είναι αξιάκουστος και αξιοπρόσεκτος ο λόγος της Αποκαλύψεως, ο οποίος μας έρχεται δια μέσου των Αγγέλων των Θυατείρων και της Φιλαδελφείας: « Ό έχετε κρατήσατε άχρις ου ην ήξω» και πάλιν
«κράτει ο έχεις»( Απ´. β´, 25 και γ´ 11).
Με σύνθημα τον λόγο τούτο της Αποκαλύψεως ας ευχηθούμε να έλθει ο βηματισμός της Εκκλησίας μας σε αυτό το «κράτει ο έχεις».