Λαμπρό Αρχιερατικό Συλλείτουργο, με το οποίο και κορυφώθηκαν οι λατρευτικές εκδηλώσεις που διοργάνωσε η Ιερά Μητρόπολις Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης προς τιμήν των δύο Θεσσαλονικέων Ισαποστόλων και Φωτιστών των Σλαύων Κυρίλλου και Μεθοδίου, τελέσθηκε το πρωί της 11ης Μαΐου ε.έ., εις τον φερώνυμο πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της κωμοπόλεως του Περιβολακίου.
Της Αρχιερατικής Θείας Λειτουργίας προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Άρτης κ.κ. Καλλίνικος, ο οποίος χοροστάτησε και του Πανηγυρικού Όρθρου, πλαισιούμενος από τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Τρίκκης και Σταγών κ.κ. Χρυσόστομο, Σταγών και Μετεώρων κ.κ. Θεόκλητο και Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ.κ. Ιωάννη.
Τα Αναλόγια του Ιερού Ναού λάμπρυνε με την παρουσία τους και σήμερα η Βυζαντινή Χορωδία «Θεσσαλονικείς Υμνωδοί», υπό την άριστη καθοδήγηση του Μουσικολογιωτάτου Χοράρχου κ. Ιωάννη Λιάκου, Πρωτοψάλτη του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Θεσσαλονίκης, Καθηγητού της Α.Ε.Α. Βελλάς και Διευθυντού της Βυζαντινής Σχολής της καθ΄ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως, ενώ μεταξύ του εκκλησιάσματος παρέστησαν ο Πρόεδρος της Κοινότητος Περιβολακίου κ. Αθανάσιος Ζάρβαλης, εκπρόσωποι του Δημοτικού Συμβουλίου Λαγκαδά και του Στρατού Ξηράς, καθώς επίσης και αντιπροσωπία του Πολιτιστικού Συλλόγου Περιβολακίου ενδεδυμένοι με τις παραδοσιακές τους φορεσιές και μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαιδεύσεως κρατώντας την Ελληνική Σημαία ανά χείρας.
Στην σύντομη προσλαλιά του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδά κ.κ. Ιωάννης, εξέφρασε λόγους ευγνωμοσύνης προς τους παρισταμένους Αρχιερείς, Ιερείς και τον απλό κόσμο, οι οποίοι και προσήλθαν με χαρά για να τιμήσουν τους δύο σήμερα τιμωμένους Αγίους
Αυταδέλφους, οι οποίοι όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο Σεβαμιώτατος «επιτέλεσαν σπουδαίο έργο, ισάξιο με αυτό των Αγίων Αποστόλων, δίδοντας ταυτόχρονα τη μαρτυρία της Αγάπης και της Ειρήνης σ΄ όλο τον κόσμο και οδηγώντας στην αληθινή πίστη αναρίθμητα πλήθη ανθρώπων».
»Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος, υπηρέτησαν χωρίς καμία διάκριση, σε επίπεδο οικουμενικής αξίας, τον άνθρωπο και ως αξία και ως πρόσωπο. Δεν λειτούργησαν βάσει πολιτικών ή θρησκευτικών σκοπιμοτήτων, αλλά δημιούργησαν προϋποθέσεις πολιτισμού και έδωσαν τη δυνατότητα στους λαούς αυτούς να έχουν γλώσσα, γραφή και πολιτισμό».
Τον Θείο Λόγο κήρυξε ο προεξάρχων της Θείας Λειτουργίας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Άρτης κ.κ. Καλλίνικος, ο οποίος και επεσήμανε μεταξύ των άλλων ότι «οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος με το έργο που επιτέλεσαν, εκφράζουν την ενότητα που είναι η ουσία της Εκκλησίας μας και η οποία αποτελεί έναν τρόπο βιωτής που πραγματώνεται, όταν ο άνθρωπος προσφέρει ολοκληρωτικά τον εαυτό του στον Θεό, στην Εκκλησία και τον συνάνθρωπό».
»Αυτό προσέφεραν και οι δύο Άγιοι της Εκκλησίας μας, οι οποίοι κατάφεραν μέσα τους να «χωρέσουν» τον ίδιο τον Θεό και έτσι μπόρεσαν να «χωρέσουν» τον κάθε συνάνθρωπο, συντρίβοντας το εγώ τους και γενόμενοι άνθρωποι οικουμενικοί, γιατί ο άνθρωπος μόνον ως προσφερόμενος μπορεί να υπάρξει και αυτό είναι το μήνυμα που κήρυξαν μέσα από τα τόσα έργα, τα οποία εκπόνησαν και τα οποία έμειναν εις την αιωνιότητα».
Καταλήγοντας τον λόγο του ο Σεβασμιώτατος Άρτης σημείωσε ότι «είναι ανάγκη να κατανοήσουμε σήμερα, σε αυτόν τον παρακμιακό
κόσμο, τι σημαίνει να προσφέρεις για τον Θεό και τον συνάνθρωπο. Ακολουθώντας, λοιπόν, το παράδειγμα των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, μπορούμε και εμείς σήμερα, να χωρέσουμε τον Θεό, να χωρέσουμε όλους τους ανθρώπους και να τους δώσουμε όχι αυτό που έχουμε αλλά αυτό το οποίο είμαστε, την ίδια την ύπαρξή μας, και επομένως θυσιάζοντας το εγώ μας να κερδίσουμε την Αληθινή, την Καινούργια Ζωή».
Ζ΄ Αγιολογική Ημερίδα προς τιμήν των Αγίων Κυρίλλου & Μεθοδίου
«Η διαχρονικότητα αξία του έργου των Αγίων Κυρίλλου & Μεθοδίου»
Μετά το πέρας του Πανηγυρικού Αρχιερατικού Συλλείτουργου, και υπό την αιγίδα Διεθνής Ακαδημίας Θεολογικών και Φιλοσοφικών Σπουδών «οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος», έλαβε χώρα η καθ΄ έτος τελούμενη προς τιμή των Δύο Αγίων Αγιολογική Ημερίδα, η οποία εφέτος είχε ως γενικό τίτλο «Η διαχρονικότητα αξία του έργου των Αγίων Κυρίλλου & Μεθοδίου», εις την κεντρική αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου του Ιερού Ναού των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου Περιβολακίου.
Κατά την έναρξη της Ημερίδος, ανεγνώσθησαν τα Χαιρετιστήρια Μηνύματα της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Τρίκκης και Σταγών κ. Χρυσόστομο και του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης κ.κ. Ιερωνύμου, από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητο.
Την έναρξη των εργασιών της Αγιολογικής Ημερίδος, η οποία πραγματοποιήθηκε υπό την άριστη προεδρεία του κ. Αστερίου Καραγιοβάννη, Θεολόγου-Καθηγητού της Δευτεροβάθμιας Εκπαιδεύσεως και στελέχους της Διεθνούς Ακαδημίας της Μητροπόλεως μας, κήρυξε ο
Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Ιωάννης, ο οποίος και αναφέρθηκε στις δύο μεγάλες αυτές μορφές της Ορθοδοξίας, κάνοντας λόγο περί της σπουδαιότητας του μεγάλου ιεραποστολικού έργου που επιτέλεσαν στα Σλαβικά Έθνη, το οποίο και τυγχάνει της παγκοσμίου αναγνωρίσεως έως και σήμερα.
Πρώτος εισηγητής ήταν ο Ομότιμος Καθηγητής Νευρολογίας και Διευθυντής του Ερευνητικού Ινστιτούτου δια την Νόσον του Αλτσχάιμερ και λοιπών εκφυλιστικών παθήσεων του εγκεφάλου και μελέτης του Γήρατος, κ. Σταύρος Μπαλογιάννης, ο οποίος και ανέπτυξε το θέμα: «H παγκόσμιος ακτινοβολία του ιεραποστολικού και εκπαιδευτικού έργου των Θεσσαλονικέων Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου».
Ο κ. Καθηγητής μέσα από την εμπεριστατωμένη και άκρως επιστημονικά τεκμηριωμένη εισήγηση του, επεσήμανε μεταξύ των άλλων ότι: «Οι Θεσσαλονικείς Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος, παραλλήλως προς το ιεραποστολικόν έργον το οποίον ήσκησαν εις την κεντρικήν Ευρώπην, επραγματοποίησαν τεράστιον εκπαιδευτικόν και πολιτιστικόν έργον, το οποίον ήτο καθοριστικής βαρύτητος διά την πορείαν των σλαβικών λαών έως σήμερον, δι’ ό και δικαίως καλούνται πατέρες του πολιτισμού των και φωτισταί απάσης Ευρώπης. Η ιεραποστολή των απετέλεσεν την πλέον μεγαλόπνοη Ιεραποστολή του Οικουμενικού θρόνου. Έχοντες υψηλήν παιδείαν και ικανήν ακαδημαϊκήν, ιεραποστολικήν και μοναχικήν εμπειρίαν, ανέλαβον το 863, την Ιεραποστολήν εις την Μεγάλην Μοραβίαν, επί Μιχαήλ του ΙΙΙ και του Πατριάρχου Φωτίου, τη αιτήσει του Rοstislav, o οποίος επεδίωκεν την αντιρρόπησιν της συνεχούς επιδράσεως του φραγκικού κράτους εις την Κεντρικήν Ευρώπην. Παραλλήλως προς το δυσχερές διά τας συνθήκας της εποχής των ιεραποστολικόν έργον ήσκησαν επισήμως εκπαιδευτικόν έργον εις Μοραβίαν και Παννονίαν, εισήγαγον την γλαγολιτικήν γραφήν, η οποία εν συνεχεία εξελίχθη εις το Κυριλλικόν
αλφάβητον, μετέφρασαν εις την σλαβονικήν γλώσσαν την Αγίαν Γραφήν το 885 και συνέγραψαν την πρώτην θείαν λειτουργίαν εις την σλαβονικήν γλώσσαν, ανατρέψαντες το δόγμα της τριγλωσσίας, το οποίον επεκράτει και υπεθάλπετο σταθερώς εις το Παπικόν κλίμα . Τότε διά πρώτην φοράν εις την Ιστορίαν, 9 αιώνας προ της Γαλλικής Διακηρύξεως των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, εισήχθη υπό των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου η αρχή της ισοτιμίας των γλωσσών και της ισοτιμίας των λαών,η οποία επέφερεν αληθή επανάστασιν εις τον κόσμον και συνετέλεσεν τον καθορισμόν της ταυτότητος και εις την ριζικήν ανακαίνισιν των σλαβικών λαών. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος εφώτισαν διά της Ορθοδοξίας και του Ελληνικού πολιτισμού την Τσαρικήν Ρωσσίαν, την Βουλγαρίαν, την Σερβίαν, την Ρουμανίαν, την Ουκρανίαν, την Λευκορρωσσίαν, τας ΗΠΑ, τον Καναδάν, την Αυστραλίαν, την Ιαπωνίαν, την Αλάσκαν. Ήσαν οι πρώτοι οι οποίοι εφήρμοσαν τας υγιείς αρχάς της παγκοσμιοποιήσεως, διδάξαντες τας παγκοσμίους αξίας της πίστεως, της παιδείας, των πνευματικών αξιών, της ελευθερίας της σκέψεως, της δικαιοσύνης, της ισοτιμίας και της ειρηνικής συνεργασίας των λαών».
Εν συνεχεία, ανεγνώσθη η εισήγηση του Προκοσμήτορος και Καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Μιχαήλ Τρίτου, εις την οποία ανεπτύχθη το θέμα: «Το πρόβλημα της εθνικότητας των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου», τονίζοντας μεταξύ των άλλων ότι «οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ως κατεξοχήν εκφραστές του υπερεθνικού, υπερφυλετικού και οικουμενικού πνεύματος της Ορθοδοξίας, κατόρθωσαν έναν χωρίς προηγούμενο άθλο στην πολιτιστική ιστορία της μεσαιωνικής Ευρώπης. Χωρίς να επιδιώξουν να εξελληνίσουν τους Σλαύους, δημιούργησαν ένα σλαβικό αυτοτελή φιλολογικό λόγο πάνω στον οποίο χτίστηκε ένας νέος πολιτισμός, που είχε ως βάση τον Βυζαντινό,
ταυτόχρονα εμπλουτίστηκε με στοιχεία της δικής τους Εθνικής ιδιοπροσωπίας».
»Οι ερασιτεχνικοί ισχυρισμοί και τα σαθρά επιχειρήματα κάποιων επιπόλαιων και κατευθυνόμενων πολιτικά ιστορικών των Βαλκανίων, για την δήθεν σλαβική καταγωγή των δύο Θεσσαλονικέων αδελφών, πέφτουν ως χάρτινοι πύργοι, μπροστά στις αποδείξεις που μέχρι τις μέρες μας «γεννά» η Μακεδονική γη, και τεκμηριώνουν αναμφισβήτητα η Παλαιά Διαθήκη, οι αρχαίοι συγγραφείς, τα αγάλματα, οι επιγραφές, τα νομίσματα κ.α. Αλλά και σύγχρονοι επιστήμονες τονίζουν ότι οι μεταφράσεις του Αγίου Κυρίλλου στα σλαβικά, δείχνουν άνθρωπο που γνώρισε άριστα την σλαβική γλώσσα αλλά ο ίδιος δεν ήταν Σλαύος».
Τρίτη και τελευταία εισήγηση ήταν του κ. Βάϊου Κυρίτση, Δρ. Θεολογίας και Διδάσκοντος στο Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του Α.Π.Θ., ο οποίος και παρουσίασε την μελέτη του με θέμα: «Η ιστορική εξέλιξη της γραφής των Σλάβων και ο ρόλος της στην ανάπτυξη του πολιτισμού τους», υπογραμμίζοντας ότι «με την εμφάνιση των Σλάβων, τον 9ο αιώνα, σχεδόν σ’ ολόκληρο το γεωγραφικό χώρο της ανατολικής, κεντρικής και νότιας Ευρώπης και τον εκχριστιανισμό τους από τους Θεσσαλονικείς αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο ξεκινάει μία νέα εποχή στην ιστορία των σλαβικών λαών. Οι Σλάβοι μη έχοντας δική τους γραφή ζήτησαν από τον αυτοκράτορα Μιχαήλ Γ΄ να τους στείλει διδασκάλους. Ο αυτοκράτορας ανταποκρινόμενος στο αίτημα έστειλε τους αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο με τους συνεργάτες τους. Ο Κύριλλος δημιούργησε τη γλαγολιτική γραφή, την πρώτη μορφή γραπτού λόγου και έτσι ξεκίνησε να αναπτύσσεται ο σλαβικός πολιτισμός».
»Σχεδόν έναν αιώνα αργότερα εμφανίσθηκε η κυριλλική γραφή που έλαβε το όνομά της προς τιμήν του αγίου Κυρίλλου. Πάνω σ’ αυτή τη γραφή
οι Σλάβοι δημιούργησαν και ανέπτυξαν τον πολιτισμό τους. Η σλαβική γραφή δέχτηκε όμως και την επιρροή της προφορικής καθημερινής ζωντανής γλώσσας του κάθε λαού στους κόλπους που ομιλούνταν. Οι άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος, οι φωτιστές των Σλάβων με το τεράστιο έργο τους απέδειξαν για μία ακόμη φορά την οικουμενικότητα της ορθοδοξίας και τον πνευματικό πλούτο του Βυζαντίου».
Μετά το πέρας των τριών εισηγήσεων ακολούθησε γόνιμος διάλογος και ευρεία συζήτηση με ερωτήσεις που απηύθυνε το κοινό προς τους ομιλητές του συνεδρίου, σχετικές με τα θέματα τα οποία εκείνοι ανέπτυξαν, ενώ στον ληκτικό του χαιρετισμό ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνη κ.κ. Ιωάννης, αναφέρθηκε εν συντομία στο ιστορικό πλαίσιο της καθιέρωσης της εορτής τους από τον μακαριστό Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Παντελεήμονα Α΄ (Παπαγεωργίου), την προσπάθεια θεμελιώσεως του Ιερού Ναού από τον μετέπειτα Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Λεωνίδα, και τελικώς την ανέγερση μετά από πολλούς αγώνες και προσπάθειες του περικαλλούς Ιερού Ναού των Αγίων στην Θεσσαλονίκη από τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Παντελεήμονα Β΄ (Χρυσοφάκη), εις τον οποίο και είχε την τιμή και την ευλογία να διακονήσει ως πρώτος προϊστάμενος, ενώ καταλήγοντας ευχαρίστησε και όλους τους ομιλητές για την τόσο καίρια και σωστή ανάπτυξη των θεμάτων τους, φωτίζοντας άγνωστες πλευρές από το βίο, το έργο και την προσωπικότητα των δύο Αγίων Ισαποστόλων Θεσσαλονικέων Κυρίλλου και Μεθοδίου.