Η ενέργεια αυτή για απόκτηση νέου βοηθού Επισκόπου, θα συντηρήσει και διαιωνίσει το κλίμα του τοπικού διχασμού. Το κακό αυτό έχει τις ρίζες του τον 19ον αιώνα, όταν κάποιοι ανεγκέφαλοι τοπάρχες, προκειμένου να διαφεντεύσουν στην περιοχή, ξεκίνησαν έναν πόλεμο μεταξύ της περιοχής του τέως Δήμου Ελίσσης (περιοχή Αμαλιάδας) και του τέως Δήμου Ήλιδος (περιοχή Γαστούνης), με σκοπό να εντάξουν τον δεύτερο στον πρώτο και να καπηλευτούν το όνομα της Ήλιδος και την ιστορία του. Το γεγονός σήμερα με την κομματική δημοκρατία που κατευθύνει τα πάντα, πέτυχαν εν μέρει το στόχο τους, αφού με την τελευταία μεταρρύθμιση, κρυφά, κατάφεραν να ονομασθεί ο Δήμος τους “Δήμος Ήλιδας”, χωρίς να έχουν σχέση με την Ήλιδα. Τώρα προσπαθούμε να μην πυροδοτηθεί η θρυαλίδα.
Σύμφωνα με την “Ιστορία της Γαστούνης” του Τάσου Γριτσόπουλου, τα κείμενα των ξένων γεωγράφων (όρα εργασία Αλεξ. Γρηγορίου: “Η Γαστούνη στα κείμενα των ξένων γεωγράφων και περιηγητών”), παλιά έγγραφα και διατάγματα κλπ. η Γαστούνη είναι ο οικισμός που διαδέχθηκε την Αρχαία Ήλιδα και μέχρι σχεδόν πρόσφατα ως οικισμός έφερε το όνομα Ήλις, ενώ λέγοντας Γαστούνη εννοούσαν την επαρχία.
Όπως είναι γνωστό η περιοχή της Ήλιδος (η σημερινή επαρχία Ηλείας) εντάχθηκε οριστικά στην Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη τον 6ο αιώνα. Μέχρι τότε υπήρχε ο τίτλος “Επίσκοπος Ήλιδος” στην Ήλιδα (Γαστούνη), με αποστολή την διάδοση του Χριστιανισμού. Μετά την εκτροπή του Πηνειού ποταμού νότια και τις μεγάλες καταστροφές που επήλθαν, οι κάτοικοι έφυγαν προς τα ορεινά, την Ώλενα και η Επισκοπή έμεινε εκεί για αιώνες, οπότε στη γλώσσα του Πατριαρχείου απεκαλείτο “Επισκοπή Ωλένης”. Αργότερα επανήλθε στην φυσική της έδρα τη Γαστούνη και πριν την Επανάσταση, για λόγους ασφαλείας του Αγώνα, μεταφέρθηκε στον Πύργο, όπου και παρέμεινε ως “Επισκοπή Ηλείας και Ωλένης”, μετά τις τελευταίες διαρρυθμίσεις των ορίων και των ονομασιών των Μητροπόλεων.
Όπως υποστηρίζει ο Αρχαιολόγος Νικόλαος Γιαλούρης και άλλοι σοφοί, το πρώτο χριστιανικό μνημείο, που έγινε στην περιοχή της Ήλιδος (Γαστούνης) μετά την καταστροφή της Ήλιδος από την εκτροπή του Πηνειού, είναι ο Ναός της Παναγίας της Καθολικής Γαστούνης, όχι με την σημερινή του ανακαινισμένη μορφή του 11ου αιώνα, αλλά με προγενέστερη μορφή.
Αφού δόθηκε προ ολίγων ετών από την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας ο τίτλος του “Επισκόπου Ωλένης”, με την εκλογή Επισκόπου , βοηθού του Μητροπολίτη Ηλείας,πιστεύουμε ότι αποκαταστάθηκε η ιστορία, πλην της έδρας. Το να ζητείται σήμερα η δημιουργία Επισκοπής με το όνομα, “Επισκοπή Ήλιδος”, με άλλη έδρα, πιστεύουμε ότι αποτελεί πρόκληση προς την κοινή γνώμη και διχαστική ενέργεια στη συγκεκριμένη περιοχή, τη στιγμή που ο ρόλος της Εκκλησίας είναι το φιλανθρωπικό έργο και όχι η απονομή τίτλων και ο διχασμός των πιστών. Εξάλλου νομίζω ότι προβλέπονται έξι βοηθοί Επίσκοποι στην Εκκλησία της Ελλάδος για ισάριθμες Μητροπόλεις και τον ένα ήδη κατέχει η Ι.Μ. Ηλείας, τη στιγμή που άλλες, μεγαλύτερες Μητροπόλεις, δεν έχουν κανέναν.
Η Εκκλησία ομολογεί ότι τηρεί τις παραδόσεις. Στην περίπτωση που θέλουν κάποιοι να αποκατασταθεί η ιστορική -ηθική τάξη, να αποφευχθούν διχαστικά τοπικά φαινόμενα και να δοθεί το παράδειγμα στην κομματικοκρατία, τότε, γιατί δεν επαναφέρουν την Επισκοπή Ήλιδος (Ωλένης σήμερα) στη φυσική της έδρα, που ήταν ανέκαθεν η Γαστούνη και την αποκαλούσαν Ήλιδα;
Ελπίζουμε ότι ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος και οι Αρχιερείς, δεν θα διαπράξουν το ανοσιούργημα αυτό κατά της ιστορίας, των παραδόσεων, της ηθικής τάξης και της συνοχής της κοινωνίας μας , αλλά και δεν θα αποτελέσουν την αιτία ενός δεύτερου τοπικού διχασμού που τείνει να εξελιχθεί σε εμφύλιο.