You are currently viewing Συνήλθε η Ι. Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος-

Συνήλθε η Ι. Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος-

  • Reading time:2 mins read

Συνήλθε σήμερα Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2024, σε πρώτη τακτική Συνεδρία, η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, στην Αίθουσα Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.

Προ της Συνεδρίας ετελέσθη Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Ασωμάτων Πετράκη, ιερουργήσαντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας κ. Ειρηναίου.

Περί την 9η πρωινή, στη μεγάλη Αίθουσα των Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου, εψάλη η Ακολουθία για την έναρξη των εργασιών Αυτής. Αναγνωσθέντος του Καταλόγου των συμμετεχόντων Ιεραρχών, διεπιστώθη απαρτία.

Στη συνέχεια, ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ως Πρόεδρος του Σώματος της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, προσφώνησε τα Μέλη Αυτής και εξέφρασε σύντομα ορισμένες σκέψεις, προκειμένου να υπομνήσει μερικά μόνο από όσα συμβαίνουν σήμερα στην Πατρίδα μας και στον κόσμο, όπως η επίθεση από μια μετανεωτερική κουλτούρα αποδόμησης σε αξίες της ιδιοπροσωπίας μας, η αυξανόμενη βία, η έλλειψη προσιτής στέγης, το δημογραφικό πρόβλημα και η γήρανση του πληθυσμού.

Ιδιαιτέρως αναφέρθηκε στους πολέμους που διεξάγονται αυτή την περίοδο λέγοντας: «Εκτός όλων αυτών ακούμε όλο και συχνότερα τον ήχο των τυμπάνων του πολέμου, βλέπουμε ανθρώπινες ζωές να χάνονται η να τραυματίζονται ψυχικά και σωματικά. Παιδικές ψυχές να εξαναγκάζονται να βιώνουν την φρίκη του πολέμου με συνέπειες καταστροφικές. Τα γεγονότα αυτά μας κάνουν να ανησυχούμε και για τα παλαίφατα Ορθόδοξα Πατριαρχεία της Αντιοχείας και των Ιεροσολύμων.

Εκφράζουμε στον Μακαριώτατο Πατριάρχη Αντιοχείας κ. Ιωάννη και στον Μακαριώτατο Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλο και τους περί αυτούς Κληρικούς και λαϊκούς την συμπαράστασή μας και μάλιστα εμπράκτως, εφόσον χρειασθεί, όπως και στο παρελθόν. Είθε ο Θεός της ειρήνης να φωτίσει τους ισχυρούς της γης, ώστε να παύσουν να εργάζονται τα έργα του σκότους και να στραφούν προς το Φως το Αληθινόν».

Ακολούθως ο Μακαριώτατος ανέφερε: «Μέσα σε αυτό το κλίμα και την πραγματικότητα συνερχόμαστε σήμερα εδώ, αδελφοί μου, και για κάποια από αυτά που ακροθιγώς προσεγγίστηκαν παραπάνω θα ακούσουμε τις εισηγήσεις των εκλεκτών ομιλητών, θα ανταλλάξουμε απόψεις, θα καταλήξουμε σε συμπεράσματα και φυσικά θα ενισχυθούμε όλοι μας στην προσπάθεια που κάνουμε με τη Χάρη του Θεού να ανταποκριθούμε ποιμαντικά σε όλες αυτές τις προκλήσεις, χωρίς να παραθεωρούμε και την

πρακτική διάσταση των πραγμάτων ως προς την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων. Είναι αλήθεια ότι η Πίστη μας οφείλει να συνοδεύεται από καλά έργα, έργα για τον κάθε ελάχιστο αναγκεμένο αδελφό μας. Ειδάλλως η πίστη μας είναι κενή και τα λόγια μας ακούγονται κούφια και άνευ περιεχομένου».

Περαίνοντας την Εισήγησή του ο Μακαριώτατος ζήτησε από το Σώμα της Ιεραρχίας να εγκρίνει την εισαγωγή προς συζήτηση της Εισηγήσεώς του σχετικά με θέματα εκκλησιαστικής περιουσίας στην περιοχή της Βουλιαγμένης και η Ιεραρχία παρέσχε την έγκρισή της.

Κατόπιν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ, ως Αντιπρόεδρος της Ιεραρχίας, αντιφώνησε εκ μέρους των Σεβασμιωτάτων Ιεραρχών.

Ακολούθως, αφού συνεκροτήθη η Επιτροπή Τύπου από τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεο, Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμονα και Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεο, παρουσιάσθηκαν οι Εκθέσεις Πεπραγμένων των Συνοδικών Επιτροπών από τους Σεβασμιωτάτους  Προέδρους  αυτών για το εκκλησιαστικό έτος 2023-2024.

Έπειτα ο Μακαριώτατος Πρόεδρος ανέγνωσε την προαναφερθείσα Εισήγησή του και έλαβαν επ’ αυτής τον λόγο Σεβασμιώτατοι Αρχιερείς. Το Σώμα της Ιεραρχίας, αφού ενημερώθηκε, την ενέκρινε ομοφώνως κατ’ αρχήν και εξουσιοδότησε τον Μακαριώτατο για τις περαιτέρω ενέργειες, το αποτέλεσμα των οποίων θα εισαχθεί προς έγκριση στην Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Μετά τη μεσημβρινή διακοπή, και σύμφωνα με την Ημερησία Διάταξη, συμπληρώθηκε ο κατάλογος των προς Αρχιερατείαν Εκλογίμων, ψηφίσθηκαν Κανονισμοί και εξετάσθηκαν τρέχοντα υπηρεσιακά θέματα.

Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας θα συνεχίσει τις εργασίες Της αύριο Πέμπτη, 3 Οκτωβρίου ε.έ.

 

 

Η Επιτροπή Τύπου

της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας

της Εκκλησίας της Ελλάδος

Προσφώνηση του Μακ. Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου

Αντιφώνηση του Αντιπροέδρου της Ιεραρχίας Σεβ. Καρυστίας κ. Σεραφείμ

 

ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΙΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ
ΕΛΛΑΔΟΣ κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΕΙΣ ΤΗΝ ΤΑΚΤΙΚΗΝ

ΣΥΝΟΔΟΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ
(Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2024)

Σεβασμιώτατοι Ἅγιοι ἀδελφοί,

Μέ τή χάρη τοῦ Πανάγαθου Θεοῦ συνερχόμεθα
σήμερα εἰς Τακτικήν Σύνοδον τῆς καθ ́ ἡμᾶς Ἱεραρχίας,
κατά τήν διάρκειαν τῆς ὁποίας καλούμεθα νά ἀκούσομε
τάς εἰσηγήσεις τῶν Σεβασμιωτάτων ἀδελφῶν μας, τοῦ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.
Φιλοθέου, μέ θέμα «Ἡ στήριξη στόν θεσμό τῆς
οἰκογένειας (πρακτική διάσταση)» καί τοῦ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Δράμας κ. Δωροθέου, μέ
θέμα «Βία καί Παραβατικότητα (ἐνδοοικογενειακή,
ἐνδοσχολική) καί Ἐκκλησία». Ἐξάλλου θά ἀσχοληθοῦμε
μέ τήν συμπλήρωσιν τοῦ Καταλόγου τῶν πρός
Ἀρχιερατίαν Ἐκλογίμων καί τήν συζήτησιν καί ψήφισιν
Κανονισμῶν. Κατά τήν τελευταῖαν ἡμέραν τῶν ἐργασιῶν
τῆς Συνόδου μας θά κληθούμε νά ἐκλέξομε διάδοχον τοῦ
Μακαριστοῦ Μητροπολίτου Μαντινείας καί Κυνουρίας
κυροῦ Ἀλεξάνδρου, ὡς καί τέσσαρες βοηθούς
Ἐπισκόπους διά ἰσαρίθμους Ἱεράς Μητροπόλεις, ἤτοι
διά τάς Ἱεράς Μητροπόλεις Ξάνθης, Καισαριανῆς,
Πειραιῶς καί Ἐδέσσης.

2

Μέ ἀφορμή, ἀκριβῶς, αὐτό τό γεγονός διά τό ὁποῖο
συναχθήκαμε σήμερα ἐδῶ, ἐπιτρέψτε μου, χωρίς νά
μακρηγορήσω, νά εκφράσω μερικές σκέψεις, ὄχι φυσικά
γιά νά «κομίσω γλαῦκας εἰς Ἀθήνας», ἀλλά διά νά
ὑπομνήσω σέ ὅλους μας ὄχι ὅλα, ἀλλά μερικά μόνον ἀπό
τά ὅσα συμβαίνουν σήμερα γύρω μας, εἴτε στήν Πατρίδα
μας εἴτε εὐρύτερα στόν κόσμον.
Βιώνουμε σήμερα καί μέ τρόπο μάλιστα, ἐπιτρέψατέ
μου να πῶ, βίαιο τήν εἰσαγωγή ἤ μᾶλλον τήν εἰσβολή
στήν Πατρίδα καί τήν κοινωνία μας ἰδεῶν καί προτύπων
ζωῆς ξένων καί διάφορων τοῦ τρόπου καί τοῦ ἤθους τοῦ
ἑλληνισμοῦ τοῦ εὑρισκομένου σέ σύζευξη μετά τοῦ
χριστιανισμοῦ. Ἀξίες, ἰδέες καί ἰδανικά τά ὁποῖα
χαρακτήριζαν καί προσδιόριζαν τήν ἰδιοπροσωπία μας,
πλέον δέχονται ἐπίθεση ἀπό μία μετανεωτερική
κουλτούρα ἀποδόμησης καί τείνουν νά ἀφανισθοῦν ἀπό
τήν δημόσια σφαῖρα καί νά ἀπαλειφθοῦν ἀπό τίς
ἀνθρώπινες συνειδήσεις. Πρόκειται γιά ἕνα «κίνημα»
πού οὐσιαστικά στόχο ἔχει νά κλονίσει τά θεμέλια καί νά
γκρεμίσει ὅ,τι ὅμορφο, ὅ,τι καλό οἰκοδομήθηκε σέ τοῦτο
τόν τόπο ἐδῶ καί χιλιετίες.
Παράλληλα ὅλοι μας γινόμαστε μάρτυρες τῆς
δραματικῆς αὐξήσεως τῶν περιστατικῶν βίας, εἴτε στό
σχολικό περιβάλλον, εἴτε εὐρύτερα στό κοινωνικό καί
δυστυχῶς ἀκόμη καί ἐντός τῆς οἰκογενειακῆς ἑστίας.
Ἀκόμη προέβαλε καί στήν χώρα μας δειλά δειλά ὁ
ἐφιάλτης τῆς ἔλλειψης στέγης καί τῶν ἰδιαιτέρως
ἀκριβῶν ἐνοικίων. Ἕνας παράγοντας βίας καί τοῦτος
πού ἀπειλεῖ περισσότερο ἀπό ὅλους τούς νέους μας καί

3

τούς ἀποτρέπει μεταξύ ἄλλων παραγόντων ἀπό τήν
δημιουργία οἰκογένειας καί τήν τεκνογονία μέ
ἀποτέλεσμα τήν ἔτι μεγαλύτερη μεγέθυνση τοῦ
δημογραφικοῦ προβλήματος. Καί ἄς μήν ξεχνοῦμε ἐδῶ
καί τήν ραγδαία γήρανση τοῦ πληθυσμοῦ, μέ ὅ,τι αὐτό
συνεπάγεται γιά τόν τομέα τῶν δομῶν ὑγείας καί
πρόνοιας, τό ἀσφαλιστικό σύστημα, ἀλλά κυρίως γιά
τούς ἴδιους τούς ἡλικιωμένους ἀνθρώπους σέ συνδυασμό
μέ τήν ἀποσάθρωση τῶν οἰκογενειακῶν ἀξιῶν.
Ἐκτός ὅλων αὐτῶν ἀκοῦμε ὅλο καί συχνότερα τόν ἦχο
τῶν τυμπάνων τοῦ πολέμου, βλέπουμε ἀνθρώπινες ζωές
νά χάνονται ἤ νά τραυματίζονται ψυχικά καί σωματικά.
Παιδικές ψυχές νά ἐξαναγκάζονται νά βιώνουν τήν
φρίκη τοῦ πολέμου μέ συνέπειες καταστροφικές.
Τά γεγονότα αὐτά μᾶς κάνουν νά ἀνησυχοῦμε καί
γιά τά παλαίφατα Ὀρθόδοξα Πατριαρχεῖα τῆς Ἀντιοχείας
καί τῶν Ἱεροσολύμων. Ἐκφράζουμε στόν Μακαριώτατο
Πατριάρχη Ἀντιοχείας κ. Ἰωάννη καί στόν Μακαριώτατο
Πατριάρχη Ἱεροσολύμων κ. Θεόφιλο καί τούς περί
αὐτούς Κληρικούς καί λαϊκούς τήν συμπαράστασή μας
καί μάλιστα ἐμπράκτως, ἐφόσον χρειασθεῖ, ὅπως καί στό
παρελθόν. Εἴθε ὁ Θεός τῆς εἰρήνης νά φωτίσει τούς
ἰσχυρούς τῆς γῆς, ὥστε νά παύσουν νά ἐργάζονται τά
ἔργα τοῦ σκότους καί νά στραφοῦν πρός τό Φῶς τό
Ἀληθινόν.
Μέσα σέ αὐτό τό κλίμα καί τήν πραγματικότητα
συνερχόμαστε σήμερα ἐδῶ, ἀδελφοί μου καί γιά κάποια
ἀπό αὐτά πού ἀκροθιγῶς προσεγγίστηκαν παραπάνω θά
ἀκούσουμε τίς εἰσηγήσεις τῶν ἐκλεκτῶν ὁμιλητῶν, θά

4

ἀνταλλάξουμε ἀπόψεις, θά καταλήξουμε σέ
συμπεράσματα καί φυσικά θά ἐνισχυθοῦμε ὅλοι μας
στήν προσπάθεια πού κάνουμε μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ νά
ἀνταποκριθοῦμε ποιμαντικά σέ ὅλες αὐτές τίς
προκλήσεις, χωρίς νά παραθεωροῦμε καί τήν πρακτική
διάσταση τῶν πραγμάτων ὡς πρός τήν ἀντιμετώπιση
αὐτῶν τῶν προκλήσεων. Εἶναι ἀλήθεια ὅτι ἡ Πίστη μας
ὀφείλει νά συνοδεύεται ἀπό καλά ἔργα, ἔργα γιά τόν
κάθε ἐλάχιστο ἀναγκεμένο ἀδελφό μας. Εἰδάλλως ἡ
πίστη μας εἶναι κενή καί τά λόγια μας ἀκούγονται
κούφια καί ἄνευ περιεχομένου.
Περαίνοντας μέ αὐτή τήν διαπίστωση τήν
προσφώνησή μου πρός τό Σεπτό σῶμα τῆς ἱεραρχίας καί
σέ συνέχεια τῶν ὅσων ἐλέχθησαν παραπάνω ἐπιθυμῶ νά
σᾶς ἐνημερώσω καί διά ἄλλη μία θετική ἐξέλιξη στόν
τομέα τῆς ἀξιοποιήσεως τῆς Ἐκκλησιαστικῆς μας
περιουσίας στήν περιοχή τῆς Βουλιαγμένης. Ὅπως
γνωρίζετε στήν ἐν λόγῳ περιοχή ἡ ἰδιοκτησία μας
βρίσκεται ὑπό καθεστώς μιᾶς ἰδιότυπης ὁμηρείας ἐδῶ
καί πολλές δεκαετίες. Παρά ταῦτα ὅμως τούς
τελευταίους μῆνες γίναμε ἀποδέκτες ἀπό πλευρᾶς τῆς
τοπικῆς Δημοτικῆς Ἀρχῆς κάποιων θετικῶν ἐνδείξεων
διά τήν ἐξεύρεση μίας κοινά ἀποδεκτῆς λύσης, ἡ ὁποία
θά ὁδηγοῦσε στήν ἀπελευθέρωση τῆς περιουσίας μας
ἀπό τήν ὁμηρεία. Κατόπιν τούτων ἀκολούθησαν κάποιες
διερευνητικές μή δεσμευτικές ἐπαφές οἱ ὁποῖες ἔχουν
φέρει ἕνα κατ’ ἀρχάς ἀποτέλεσμα καί ἔχουν
παρουσιασθεί κατά τόν μῆνα Αὔγουστο στήν Διαρκῆ

5

Ἱερά Σύνοδο ἡ ὁποία καί ἀπεδέχθη ὁμοφώνως τά
πορίσματα αὐτῶν.
Ἡ περαιτέρω πορεία ὅμως τοῦ σημαντικότατου αὐτοῦ
θέματος, πιστεύω ἀκράδαντα, πρέπει νά καθορισθῇ ἀπό
τήν Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας. Λόγῳ τῆς σπουδαιότητός του
σᾶς ζητώ να ἐγκρίνητε τήν εἰσαγωγή τοῦ θέματος αὐτοῦ
πρός συζήτησιν, μέ εἰσηγητή τήν ταπεινότητά μου,
προκειμένου νά σᾶς ἀναγνώσω τήν εἰσήγηση πού ἔκαμα
στήν Διαρκή Ἱερά Σύνοδο τήν Τρίτη 27 Αὐγούστου
ἐνεστῶτος ἔτους καί ἔπειτα νά ἀκολουθήσει συζήτηση
ἐπί τῶν πιθανῶν ἐρωτημάτων καί παροχή διευκρινίσεων
ὅπου κριθεῖ ἀπαραίτητο ἀπό τό Σεπτό σῶμα τῆς
Ἱεραρχίας, τό ὁποῖο ἐν τέλει καί θά χαράξει τήν πορεία
τοῦ θέματος ἀπό ἐδῶ καί εἰς τό ἑξῆς.

 

 

ΑΝΤΙΦΩΝΗΣΙΣ

ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΑΡΥΣΤΙΑΣ ΚΑΙ ΣΚΥΡΟΥ

κ.κ. Σ Ε Ρ Α Φ Ε Ι Μ

ΕΙΣ ΤΗΝ ΣΥΓΚΛΗΣΙΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΝ 02.10.2024

Μακαριώτατε,

ἡ κατ’ ἔτος τακτική σύγκλησις τῆς Ἱεραρχίας τῆς
Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, μᾶς εὑρίσκει ὅλους σύμφωνους καί
ἀποδεκτούς τῆς προσκλήσεως.

Διό πάντες εἴμεθα ἐπί τῷ αὐτῷ παρόντες, ἕτοιμοι,
πρόθυμοι καί χαίροντες ἐπί τῇ κοινωνίᾳ τῶν ἀδελφῶν καί
προσδοκόντες τόν χαιρετισμόν καί εἰσαγωγικόν λόγον τοῦ
Ἀρχιεπισκόπου.

Ἀσφαλῶς, δέν εἴμεθα ἁπλῶς ἱστάμενοι, οὔτε
ὑφιστάμενοι, ἀλλά ὡς ἐπιστάμενοι, νά κάνωμε χρῆσιν τῶν
δικαιωμάτων καί ὑποχρεώσεων τά ὁποῖα μᾶς ἐπιβάλλει τό
Ἀρχιερατικόν ἀξίωμα καί ἡ ὑμνολογική φράσις:

́ ́Ἡ Θεία Χάρις συνήγαγεν ἡμᾶς καί τῷ Θείῳ Πνεύματι

συνδιασκεπτόμενοι ́ ́.

Μέ τίς εἰσαγωγικές αὐτές σκέψεις, χωρήσωμεν εἰς τά
θέματα τῆς ἡμερησίας διατάξεως, μετά λόγου γνώσεως καί συνέσεως,
πρός ρύθμισιν θεμάτων, πρός οἰκοδομήν τῶν πιστῶν καί ἐκλογῆς
Ἐπισκόπων.

Κατά τήν τακτικήν μου εἰς τάς Ἀντιφωνήσεις
συνήθειαν, παραθέτω σύντομο ἁγιογραφικό ἑρμηνευτικό κείμενο τοῦ
Ἁγίου Νικοδήμου, εἰς τήν Καθολικήν Ἐπιστολήν τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου
τοῦ Ἀδελφοθέου ὡς κάτωθι:

2

«Ὁ καταλαλῶν ἀδελφοῦ καί κρίνων τόν ἀδελφόν, καταλαλεῖ νόμου
καί κρίνει νόμον (Ἰακ. 4,11).»
Ἐπ’ αὐτοῦ ὁ Νικόδημος θά εἰπῇ:
«Ὁ Ἅγιος Ἰάκωβος κάμνει ἐδῶ συλλογισμόν καί λέγει:
́ ́Ἐσύ, ὁποῦ κατακρίνεις τόν ἀδελφόν σου, ἐσύ κατακρίνεις τόν
νόμον τοῦ Θεοῦ τόν προστάζοντα νά ἀγαπᾷς τόν ἀδελφόν σου ὡσάν
τόν ἑαυτόν σου. Ἐάν κατακρίνεις τόν νόμον τοῦ Θεοῦ, ἐσύ πλέον δέν
εἶσαι ποιητής τοῦ νόμου, ἀλλά κριτής. Δηλαδή ἐσύ πλέον δέν εἶσαι
προσταγμένος νά φυλάττῃς τόν νόμον, ἀλλά νά τόν κρίνῃς. Διότι, ἄν ὁ
νόμος προστάζῃ νά ἀγαπᾷς τόν ἀδελφόν σου, ἐσύ μισῶντας αὐτόν καί
τόν κατηγορεῖς καί τόν κατακρίνεις. ́ ́
́ ́Ἐπομένως, εἶναι φανερόν ὅτι δέν φυλάττεις τόν νόμον, ἀλλά
κρίνεις τόν νόμον καί κατηγορεῖς αὐτόν ὅτι παραλόγως προσέταξε τήν
ἐντολήν τῆς ἀγάπης. Ἐάν δέ τόν νόμον κατακρίνεις, εἶναι φανερόν ὅτι
κατακρίνεις ἐν ταυτῷ καί τόν νομοθέτην Θεόν, πώς δηλαδή δέν
ἐδιώρισε τόν νόμον καλῶς καί πρός τό συμφέρον μας. ́ ́»
Καί ἐφιστᾷ τήν προσοχήν μας ὁ Νικόδημος λέγοντας:
«Βλέπεις, χριστιανέ, εἰς ποῖον ἄκρον βαθμόν κακίας φθάνεις μέ τό
νά κατακρίνῃς τόν ἀδελφόν σου; Τάς προσταγάς τοῦ νόμου κρίνεις μέ
τήν κατάκρισιν. Κρίνοντας δέ τάς προσταγάς τοῦ νόμου, τόν νόμον
κρίνεις. Κρίνοντας δέ τόν νόμον, αὐτόν τόν ἴδιον τόν νομοθέτην
κρίνεις. Ἕνας δέ τοιοῦτος ἄνθρωπος εἶναι φανερόν ὅτι νομίζει πώς
εἶναι ἤ ἴσος ἤ μᾶλλον ἀνώτερος τοῦ νομοθέτου.»

3

«Ἑπομένως, ἐσύ πού κατακρίνεις τόν ἀδελφόν σου, εἶσαι ἕνας
ἀντίθεος καί ἕνας ἀποστάτης ἑωσφόρος, πού πασχίζεις νά γίνῃς
ἀνώτερος τοῦ νομοθέτου.»
Σχετικές καί ἐφαρμοστές εἶναι καί οἱ σκέψεις τοῦ πανεπιστημιακοῦ
θεολόγου, Παν. Τρεμπέλα:
«Τό ἰδικόν μας ἔργον εἶναι ὄχι νά νομοθετῶμεν ἤ νά τροποποιοῦμε
τούς νόμους τοῦ Θεοῦ, ἀλλά νά ὑπακούωμεν εἰς αὐτούς καί νά
παρακινοῦμε καί τούς ἀλλους εἰς ὑπακοήν καί ἐφαρμογήν.»
Καί προσθέτει:
«Ὁ κατακρίνων τόν ἀδελφόν του, κατακρίνει τόν νόμον τοῦ
Εὐαγγελίου.»
Ἐπομένως:
Μή καταλαλεῖτε ἀλλήλων.

+ Ο ΚΑΡΥΣΤΙΑΣ ΚΑΙ ΣΚΥΡΟΥ Σ Ε Ρ Α Φ Ε Ι Μ