Ο Μητροπολίτης του Πατριαρχείου Μόσχας στο Κίεβο Ονούφριος (όπως ορίζεται επίσημα ο τίτλος του στο εκκλησιαστικό ημερολόγιο του Οικουμενικού Πατριαρχείου), την ημέρα που γιόρτασε τα 10 χρόνια της ηγεσίας του στη Μητρόπολη της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ουκρανία (UOC-MP), απέρριψε ουσιαστικά την πρόσκληση που του απηύθυνε δύο ημέρες νωρίτερα ο Προκαθήμενος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιος, για έναρξη διαλόγου χωρίς προϋποθέσεις. Ο ιερέας Ίλια Ιστράτοφ, πρώην κληρικός της UOC-MP που αποδέχθηκε τον Τόμο και προσχώρησε στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, έγραψε σχετικά στο προσωπικό του προφίλ στο Facebook.
«Στις 17 Αυγούστου 2014, ο Μητροπολίτης Ονούφριος ενθρονίστηκε ως επικεφαλής της UOC-MP. Και πριν από την ολοκληρωτική ρωσική εισβολή ήταν φιλορώσος, αλλά και μετά τις 24 Φεβρουαρίου 2022 η αδράνειά του δεν διαψεύδει την ιδιότητά του αυτή. Είναι ενδεικτικά, το γεγονός ότι παρέμεινε καθήμενοςστην ΒερχόβναΡάντα (σ.μ. Ουκρανικό Κοινοβούλιο) κατά τη διάρκεια του μνημόσυνου των πεσόντων υπερασπιστών της Ουκρανίας, οι δηλώσεις του για το Γολοντομόρ (σ.μ. είχε πει ότι οι Ουκρανοί άξιζαν ό,τι έπαθαν τότε από τους Μοσχοβίτες!), τα συνεχή ταξίδια του στη Ρωσία. Όλα αυτά και πολλά άλλα αναδεικνύουν ασφαλώς τον Μητροπολίτη Ονούφριο ως έναν πραγματικό πατριώτη της Ουκρανίας!», γράφει ο πατήρ Ίλια και συνεχίζει:
«Η πλήρους κλίμακας εισβολή δεν άλλαξε πολύ τη θέση του. Η ομιλία της 24ης Φεβρουαρίου2022, όπου αποκαλεί τον πόλεμο «αμαρτία του Κάιν», είναι ουσιαστικά το μόνο που επικαλούνται όλοι οι υπερασπιστές της UOC-MP. Να θυμίσω ότι το να αποκαλέσει κανείς τον πόλεμο αυτό «αμαρτία του Κάιν» σημαίνει στην πραγματικότητα ότι αποκαλεί τους Ρώσους αδελφούς, αφού ο Κάιν σκότωσε τον ίδιο του τον αδελφό, τον Άβελ. Και αυτό, με τη σειρά του, υποστηρίζει τη θέση του Πούτιν περί «αδελφικών λαών».
Ωστόσο, το πρόβλημα της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία πρέπει να αντιμετωπιστεί. Και με αυτό το σκεπτικό, προχθές, ο Προκαθήμενος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, ο Μακαριώτατος Μητροπολίτης Επιφάνιος, κάλεσε και πάλι τον Μητροπολίτη Ονούφριο σε διάλογο.
Απάντησε ο Μητροπολίτης Ονούφριος; Ναι! Το έκανε σήμερα κατά τη διάρκεια της λειτουργίας με την ευκαιρία της επετείου της ενθρόνισής του. Μετά από τα ευχολόγια κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ξεκαθάρισε δημοσίως τη θέση του. Και δεν έχει αλλάξει στο παραμικρό.
Συνοψίζοντας τα δέκα χρόνια της ηγεσίας του στην UOC-MP, είπε πολλά. Αλλά όταν άρχισε να μιλάει για τη στενή πύλη που οδηγεί στη ζωή, όταν μίλησε για τον πόνο ως αναγκαιότητα για τη σωτηρία, όλα έγιναν αμέσως ξεκάθαρα.
Μίλησε γι’ αυτό όχι στο πλαίσιο της διδασκαλίας του Ευαγγελίου, αλλά στο πλαίσιο της τρέχουσας κατάστασης της Εκκλησίας. Δηλαδή, εξακολουθεί να αντιλαμβάνεται τις τρέχουσες περιπέτειες που υφίσταται λόγω της υπαγωγής του στη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία ως παθήματα που οδηγούν στην αιώνια σωτηρία.
Αυτό καθιστά σαφές ότι η απάντησή του είναι η απροθυμία του να εμπλακεί σε διάλογο με την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Είναι έτοιμος να συνεχίσει να υποφέρει για τη Μόσχα και προετοιμάζει ανάλογα το ποίμνιο και τον κλήρο του.
Αν και για πολλούς αυτό ήταν αναμενόμενο. Αν προχθές, μετά την πρόσκληση, ήμουν 95% σίγουρος ότι δεν θα έμπαινε σε διάλογο, σήμερα είμαι 100% σίγουρος.
Ως εκ τούτου, ελπίζουμε ότι την επόμενη εβδομάδα η Βερχόβνα Ράντα θα ασχοληθεί αποφασιστικά με το θέμα του Πατριαρχείου της Μόσχας στην Ουκρανία. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς να προσευχηθούμε ότι αυτό θα συμβεί επιτέλους, διότι είναι αδύνατο να συνεχίσουμε να ανεχόμαστε την κακοποίηση της ουκρανικής Ορθοδοξίας στον τρίτο χρόνο ενός πολέμου πλήρους κλίμακας», καταλήγει ο πατήρ Ίλια.
Σύμφωνα με μάρτυρες, ο Μητροπολίτης Ονούφριος δεν περιορίστηκε σε μια δημόσια ομιλία μετά τη λειτουργία, αλλά μίλησε επίσης εκτενώς για το ίδιο θέμα κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης στο γεύμα. Επιβεβαίωσε ρητά ότι δεν θεωρεί δυνατό να ανταποκριθεί θετικά στην έκκληση του Μητροπολίτη Επιφάνιου και ότι δεν θα διαπραγματευτεί.
Η θέση αυτή αποτελεί λογική συνέχεια όλων των προηγούμενων βημάτων. Πρόσφατα, ωστόσο, ορισμένα συντονισμένα δημοσιεύματα, ιδίως στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης που καλύπτουν την εκκλησιαστική ζωή, προσπάθησαν να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι το μόνο εμπόδιο στο διάλογο και την αναζήτηση της εκκλησιαστικής ενότητας στην Ουκρανία είναι η θέση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίαςκαι του Μητροπολίτη Επιφάνιου προσωπικά και όχι η θέση του Ονούφριου και άλλων ηγετών της UOC-MP. Τέτοια δημοσιεύματα προσπαθούν επίμονα να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι ο Μητροπολίτης Ονούφριος πράγματι θέλει και θα συμμετάσχει σε διάλογο για την αποχώρηση από τη Μόσχα, αλλά χωρίς τη συμμετοχή της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Ως απόδειξη αυτής της επιθυμίας αναφέρεται η ποιότητα των μυστηριωδών συμβολικών σημάτων που ο Ονούφριος φέρεται να μετέδωσε μέσω του Αμερικανού Μητροπολίτη Τύχωνα. Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι αυτές οι ενέργειες και τα σήματα υποδηλώνουν πραγματικά την επιθυμία του Ονούφριου να εμπλακεί σε διάλογο, καθώς δεν έχει κάνει καμία τεκμηριωμένη έκκληση προς αυτή την κατεύθυνση.
Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, όλοι μπορούν να δουν ξεκάθαρα ότι ο Προκαθήμενος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας έχει απλώσει το χέρι του και έχει κάνει ένα βήμα προς τον Μητροπολίτη Ονούφριο. Και ότι το πρόβλημα της έλλειψης διαλόγου δεν βρίσκεται στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, όπως προσπαθούν επίμονα να αποδείξουν οι ενδιαφερόμενοι, αλλά στην πραγματικά αμετάβλητη αρνητική θέση του Μητροπολίτη Ονούφριου.
Πηγή: Η σελίδα του πατέρα Ίλια Ιστράτοφ
Φωτογραφία: pomisna.info