Επιστολή του Μητροπολίτη Αντινόης Παντελεήμονα στον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής Θεόδωρο για τη χειροτονία της διακόνισσας στην Ζιμπάμπουε και τον δεύτερο γάμο ιερέων, που παραβαίνουν τους ιερούς κανόνες της Εκκλησίας. Με θεολογικά και πνευματικά επιχειρήματα ο σοφός Γέρων Ιεράρχης θέτει τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στον Πατριάρχη.
Ιδού το κείμενο της επιστολής:
Μακαριώτατε,
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ! ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ Ο ΚΥΡΙΟΣ!
Σας γράφω με πολύ σεβασμό και την εν Χριστώ αδελφική αγάπη για θέματα που θίγουν το κύρος του Πατριαρχείου ημών, του οποίου η Χάρις του Παναγίου και Τελεταρχικού Πνεύματος Σας κατέστησε ως Προκαθήμενο του Αποστολικού Θρόνου του Αγίου ενδόξου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Μάρκου.
Το πρώτο ζήτημα είναι που άπτεται την βασική εκκλησιαστική Παράδοση,δηλ. της χειροτονίας της Διακόνισσας κ. Αγγελικής (Angelic Molen). Βέβαια, ο θεσμός των Διακονισσών, αναμφισβήτητα, υπήρχε στους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού και αποκλειστικός ρόλος τους ήταν να βοηθήσουν τον Επίσκοπο ή τον Πρεσβύτερο κατά την βάπτιση ενηλίκων γυναικών και την κατήχηση νεανίδων. Αλλά, λόγω της επικράτησης του Νηπιοβαπτισμού, εξασθένισε και στο τέλος έπαυσε να υφίσταται. Τότε, συνεχίστηκε ως θεσμός των Κατηχητριών, που συνέβαλε ουσιαστικά στην Ιερά Κατήχηση της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Όμως, ουδέποτε στην εκκλησιαστική ιστορία επετράπη η συμμετοχή γυναικός στη θεία Λειτουργία και μάλιστα να μεταδίδει το Άχραντο Σώμα και Τίμιο Αίμα του Σωτήρος στους πιστούς, όπως φαίνεται στις δημοσιευθείσες φωτογραφίες στα ΜΜΕ!!! Την ευθύνη του σκανδαλισμού των πιστών φέρει ο Επίσκοπος που το επέτρεψε. Στην Ιερά Μητρόπολη Ζιμπάμπουε δεν υπάρχει τόση μεγάλη προσέλευση των νεοφωτίστων, ώστε να απαιτεί την κατάσταση χειροτονίας Διακόνισσας. Εξ άλλου, όπως Υμείς ο ίδιος γνωρίζετε, και με όλο τον σεβασμό, ο Σεβασμιώτατος Αδελφός κ. Σεραφείμ, απουσιάζει τον περισσότερο καιρό από την έδρα του. Πού, λοιπόν η ανάγκη χειροτονίας Διακόνισσας;;;
Σ’ αυτό το ζήτημα, θα ήθελα ταπεινά να συστήσω την προσοχή της υμετέρας Θειοτάτης Μακαριότητας και των Αγιωτάτων Αρχιερέων του Αποστολοκού Θρόνου, μη τυχόν οι τοιαύτες ενέργειες ανοίξουν τον δρόμο και οι ιθαγενείς πιστοί απαιτήσουν την χειροτονία γυναικών και στον δεύτερο βαθμό της Ιερωσύνης. ΠΡΟΣΟΧΗ!
Το δεύτερο ζήτημα αφορά την τέλεση δευτέρου Γάμου ιθαγενούς Πρεσβυτέρου, του π. Timothy Dewidi, στο Benin της Ιεράς Μητροπόλεως Νιγηρίας στις 20 Απριλίου, 2024.
Καθώς γνωρίζετε, Μακαριώτατε, ο δεύτερος γάμος έγγαμου κληρικού απαγορεύεται αυστηρότατα τόσο από την Αγία Γραφή (Τιτ. 1:6), όσο και από τους Ιερούς Κανόνες και των Αγίων Πατέρων της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας.
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ρητώς μας διδάσκει λέγοντας, ότι “εάν υπήρχαν δύο Χριστοί, τότε θα υπήρχαν δύο σύζυγοι, δύο γυναίκες, αλλά εφόσον υπάρχει ένας Χριστός,που είναι η κεφαλή της Εκκλησίας, τότε υπάρχει μία σάρκα (ένας γάμος) (Migne, P.G., 36, 292).
Οι Ιεροί Κανόνες ορίζουν:
“Ο Πρεσβύτερος, εάν νυμφευθεί (σε δεύτερο γάμο), τότε να στερηθεί της διακονίας του” (Κανών της Νεοκαισαρείας).
“Δεν είναι επιτρεπτό για ένα Πρεσβύτερο, αφού έχει χειροτονηθεί, να εισέλθει σε γάμο κοινωνία, αλλά εάν τολμήσει να το κάνει, ας καθαιρεθεί” (6ος Κανών της 6ης Οικουμενικής Συνόδου).
Επίσης, εάν ένας Πρεσβύτερος έχει εγκαταλειφθεί από την σύζυγό του ή έχει κοιμηθεί, τότε να μη παντρευτεί άλλη.
Ο 80ος Κανών του Μεγάλου Βασιλείου ορίζει: “Οι Πατέρες σιωπούν για την πολυγαμία, θεωρώντας την παντελώς ξένη στην ανθρώπινη φύση. Για εμάς, αυτή η αμαρτία είναι πολύ χειρότερη από την μοιχεία “.
Ο εν λόγω Πρεσβύτερος π. Timothy Dewidi, νυμφευθείς νέα σύζυγο, ενώ παραμένει παντρεμένος με την πρώτη σύζυγό του, έχει δύο γυναίκες. Είναι ο πρώτος πολυγαμικός Πρεσβύτερος-Ιερέας. Ο γάμος του εν λόγω Πρεσβυτέρου τελέστηκε από δύο Ορθοδόξους Ιερείς, τον π. Moses Mellon Magnonkpon και τον π. Pierre-Paul Kposseh. Ο δε Επίσκοπος τους Athanasius Keyembe, ούτε τιμώρησε τον π. Τιμόθεο, ούτε τους δύο Ιερείς που τέλεσαν τον γάμο.
Επί πλέον, την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και της Μεγάλης Εβδομάδος, απαγορεύονται οι γάμοι. Ο γάμος του εν λόγω Πρεσβυτέρου αποτελεί πνευματικό βιασμό και άγνοια των Ιερών Κανόνων και της Ιεράς Παραδόσεως της Εκκλησίας μας από τους ιθαγενείς Ιερείς.
Η Ορθόδοξος Εκκλησία θεωρεί την πολυγαμία ως μεγίστη αμαρτία, που απαγορεύεται για όλους τους Ορθοδόξους Χριστιανούς!!!
Όταν διακονούσα, ως πρώτος Επίσκοπος στη νεοσυσταθείσα Επισκοπή της Γκάνας, εφαρμοζόταν ο εξής κανόνας: Κανείς ιθαγενής δεν βαπτιζόταν ή και πολύ περισσότερο δεν γινόταν δεχτός στην Ιερωσύνη, εάν δεν εγκατέλειπε την πολυγαμία, που οι μη Ορθοδόξοι εφάρμοζαν. Έτσι, επικρατούσε ορθή τάξη περί τα της Ιερωσύνης.
Όλα τα ανωτέρω τα γράφω με πολύ αδελφική αγάπη, ελπίζοντας ότι η Υμετέρα Θειοτάτη Μακαριότητα θα επιληφθεί προς επίλυση των σοβαρών αυτών προβλημάτων που ανέκυψαν.
Ασπαζόμενος τη δεξία της Υμετέρας Θειοτάτης Μακαριότητος, και ευχόμενος, όπως ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, ο Υιός και Λόγος του Θεού, χαρίζει Υμιίν έτη πλείστα, σοφία, διάκριση και σύνεση, διατελώ μετά του προσήκοντος σεβασμού και αδελφικής αγάπης.
Αγαπητός εν Χριστώ Αδελφός της Υμετέρας Μακαριότητος.
+Ο Μητροπολίτης Αντινόης Παντελεήμων
Εφησυχάζων Μητροπολίτης Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής
Κάλυμνος, 15 Μαΐου, 2024.