Με την συμμετοχή προσωπικοτήτων διεθνούς κύρους και με την τήρηση όλων των απαραίτητων μέτρων κατά της διασποράς του κορονοϊού πραγματοποιήθηκε σήμερα το απόγευμα στη Μητρόπολη Φθιώτιδος η έναρξη του επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα: «Ο ΕΘΝΙΚΟ-ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΤΟΥ 1821 ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΚΛΗΡΟΥ ΤΗΣ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ».
Το Συνέδριο πραγματοποιείται στο πλαίσιο του εορτασμού των διακοσίων ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και λαμβάνει χώρα στο Αμφιθέατρο του Πνευματικού- Διοικητικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος χωρίς την παρουσία κοινού λόγω των περιοριστικών υγειονομικών μέτρων. Ωστόσο, χιλιάδες άνθρωποι από όλο τον κόσμο είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την έναρξη του Συνεδρίου μέσω τηλεοπτικής, ραδιοφωνικής και διαδικτυακής μετάδοσης σε παγκόσμια εμβέλεια.
Εκπρόσωποι των τοπικών αρχών και φορέων, καθώς και οι εκ Φθιώτιδος Υπουργοί και βουλευτές, εξέφρασαν την χαρά τους για την πραγματοποίηση του εν λόγω Συνεδρίου στην Λαμία, ενώ συνεχάρησαν τον Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών για την άρτια οργάνωση, αλλά και για το σημαντικό ποιμαντικό, πνευματικό και κοινωνικό του έργο. Τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο εκπροσώπησε ο Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, Πρόεδρος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος. Με ιδιαίτερα θερμά λόγια ομίλησαν ο Πρύτανης του Ε.Κ.Π.Α. κ. Μελέτιος Αθανάσιος Δημόπουλος και ο Κοσμήτωρ της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. κ. Χρήστος Καραγιάννης.
Ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών με ιδιαίτερη συγκίνηση καλωσόρισε τους συμμετέχοντες τονίζοντας ότι «η σημερινή μας συνάντηση, ἐν μέσῳ τῆς πανδημίας καὶ μὲ πιστὴ ἐφαρμογὴ τῶν σχετικῶν ὑγειονομικῶν πρωτοκόλλων, εἶναι ἕνας σημαντικὸς σταθμὸς γιὰ τὴν Μητρόπολή μας. Ἡ Ἁγιωτάτη Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος διὰ τοῦ Σεπτοῦ μας Προκαθημένου, Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου τοῦ Β´ καὶ τῆς περὶ Αὐτὸν Ἁγίας καὶ Ἱερᾶς Συνόδου ἀπηύθυνε ἐγκαίρως προσκλητήριο πρὸς ὅλους μας, γιὰ νὰ συμμετάσχουμε ἐνεργητικῶς στὴν μυσταγωγικὴ καὶ ἀναγεννητικὴ προσέγγιση τῆς σπουδαίας ἐπετείου τῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821.Στὸ προσκλητήριο αὐτὸ ἡ Μητρόπολή μας προσπάθησε φιλοτίμως, μὲ τὶς πενιχρὲς καὶ πτωχές της δυνάμεις, νὰ ἀνταποκριθεῖ κατὰ τὸ μέτρον τῶν δυνατοτήτων της, ἀψηφῶντας ἀκόμη καὶ αὐτὸν τὸν σκόλοπα τῆς πανδημίας, καὶ ὑπὸ τὸν συντονισμὸ τῆς Εἰδικῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Πολιτιστικῆς Ταυτότητας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τοῦ Σεβασμιωτάτου Προέδρου αὐτῆς Μητροπολίτου Δημητριάδος καὶ Ἀλμυροῦ κ. Ἰγνατίου, τὸν ὁποῖο δημοσίως εὐχαριστῶ καὶ τοῦ Γραμματέως αὐτῆς, Πανοσιολογιωτάτου Ἀρχιμανδρίτου π. Βαρθολομαίου Ἀντωνίου – Τριανταφυλλίδη, τὸν ὁποῖο καὶ ἀδελφικῶς ἐπαινῶ, καταθέσαμε στὴν Ἱερὰ Σύνοδο ἕνα πλῆρες πρόγραμμα δεκάδων ἐκδηλώσεων καὶ δράσεων, μὲ χρονικὸ ὁρίζοντα ὅλο τὸ ἐπετειακὸ ἔτος 2021 καὶ μὲ γεωγραφικὸ πεδίο ὑλοποίησης κάθε σπιθαμὴ τῆς φθιωτικῆς γῆς».
Παρουσίασε, επίσης, τους βασικούς θεματικούς άξονες:
1. Ἡ ἀναβάπτιση τῆς συλλογικῆς μας μνήμης
2. Ἡ ἀνανέωση τῆς πατριωτικῆς μας αὐτογνωσίας
3. Ἡ ἀνάδειξη τοῦ ἀξιακοῦ ὑπόβαθρου τοῦ Ἀγῶνα τοῦ 1821
4. Ἡ ἀναζωπύρωση τοῦ κοινοτικοῦ μας ἤθους
5. Ἡ ἀνατροφοδότηση τῶν πατριωτικῶν μας ὀραματισμῶν
Και έκανε γνωστό ότι «μέσα σὲ αὐτὸ τὸ πλαίσιο πραγματοποιήσαμε μέχρι τώρα ἤδη 17 σημαντικὲς ἐκδηλώσεις καὶ δράσεις, χωρὶς μάλιστα τὴν φυσικὴ παρουσία κοινοῦ ἕνεκα τῆς πανδημίας, ἀξιοποιῶντας ὅμως τὶς σύγχρονες τεχνολογικὲς δυνατότητες, καὶ σήμερα βρισκόμαστε στὴν εὐχάριστη θέση νὰ πραγματοποιοῦμε αὐτὸ τὸ σημαντικὸ Εἰδικὸ Ἐπιστημονικὸ Συνέδριο, γιὰ τὸ περιεχόμενο καὶ τοὺς στόχους τοῦ ὁποίου μᾶς μίλησε ἤδη ὁ Κοσμήτωρ τὴς Θεολογικῆς Σχολῆς Ἀθηνῶν κ. Χρῆστος Καραγιάννης. Στὸ προσεχὲς δὲ διάστημα, μέχρι τὸ τέλος τοῦ ἔτους, ἔχουμε προγραμματίσει 50 ἀκόμη ἐκδηλώσεις καὶ δράσεις. Ἐκλεκτοὶ Πανεπιστημιακοὶ Δάσκαλοι τιμοῦν μὲ τὴν παρουσία τους καὶ κοσμοῦν μὲ τὴν συμμετοχή τους τὸ σημερινό μας Συνέδριο. Ἐξόχως τιμητικὴ γιὰ μᾶς ἡ συμμετοχὴ τοῦ Ἐλλογιμωτάτου κ. Μελετίου Ἀθανασίου Δημόπουλου, Πρυτάνεως τοῦ Ἐθνικοῦ Καποδιστριακοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, τὸν ὁποῖο καὶ εὐχαριστῶ ἀπὸ καρδιᾶς. Ἐπίσης, ὀφείλω εὐχαριστία καὶ στὴν ἀγαπητὴ Δημοσιογράφο κ. Μάγδα Τσέγκου, ἡ ὁποία παρουσιάζει τὴν πρώτη μέρα τοῦ Συνδερίου μας».
Ο Σεβασμιώτατος δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην ιδιαίτερα σημαντική συνεργασία και σύμπραξη όλων των θεσμικών φορέων του τόπου στις επετειακές αυτές εκδηλώσεις.
«Ἡ πρώτη λοιπὸν μεγάλη ἐπιτυχία τοῦ ἐγχειρήματος μας εἶναι ὅτι σὲ ὅλες μας τὶς δράσεις καὶ ἐκδηλώσεις εἶναι ἐνεργητικὰ κοντά μας, συνοδοιποροῦντες, ὅλοι οἱ ἄρχοντες, ὅλοι οἱ φορεῖς τοῦ τόπου μας, ὅλα τὰ τοπικὰ μέσα ἐνημερώσεως, ἰδιαιτέρως ὁ περιφερειακὸς τηλεοπτικὸς σταθμός Star Κεντρικῆς Ἑλλάδος, καὶ κυρίως ὅλος ὁ λαός» σημείωσε ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος και συμπλήρωσε ότι «Ἡ συνεργασία ὅλων μας ἀποτελεῖ τὸ μήνυμα τοῦ 1821 γιὰ τὸ 2021. Τὸ κάλεσμα τῶν ένδόξων προγόνων μας πρὸς ὅλους μας γιὰ τὴν πορεία μας στὸ μέλλον. Σᾶς εὐχαριστῶ ὅλους ἀνεξαιρέτως. Μὲ τὴν συνεργασία καὶ τὴν συνεννόηση μποροῦμε νὰ ἐπιτύχουμε πολλὰ καὶ νὰ προσφέρουμε στὸν τόπο μας καὶ στὸν λαό μας αὐτὸ, ποὺ ἀξίζει καὶ δικαιοῦται».
Αναφέρθηκε στον κεντρικό ομιλητή του Συνεδρίου, στον κ. Παυλόπουλο, επισημαίνοντας ότι «στὴν σημερινὴ ἐναρκτήρια Συνεδρία μας ἠθέλησα νὰ μᾶς ὁμιλήσει ὡς κεντρικὸς ὁμιλητὴς ἕνα πρόσωπο ἐμβληματικὸ, ἕνας σπουδαῖος δάσκαλος τῆς ἐπιστήμης, τοῦ ἤθους καὶ τῆς διακονίας τῶν θεσμῶν. Γιὰ τὸν λόγο αὐτὸ προσεκάλεσα σήμερα νὰ κοσμήσει μὲ τὴν ὁμιλία του τὴν ἔναρξη τοῦ Συνεδρίου μας τὸν ἄνθρωπο ποὺ ὑπηρέτησε τὸν κορυφαῖο πολιτειακὸ θεσμὸ τῆς πατρίδας μας μὲ ἀπόλυτη προσήλωση, μὲ ἀκριβῆ αἴσθηση πατριωτικοῦ χρέους, μὲ στιβαρὴ ὑπευθυνότητα, μὲ ἀρχοντικὴ σοβαρότητα καὶ κυρίως μὲ σεβασμὸ στὰ ἱερὰ καὶ ὅσια τοῦ Γένους. Ἀναφέρομαι στὸν Ἐξοχώτατο τ. Πρόεδρο τῆς Δημοκρατίας κ. Προκόπιο Παυλόπουλο, τὸν ὁποῖο καὶ εὐχαριστῶ ἀπὸ καρδιᾶς καὶ ένώπιον τοῦ ὁποίου ὑποκλίνομαι, διότι ὑπῆρξε ὁ Πρόεδρος καὶ συνάμα ὁ διδάσκαλος τῆς ἀξίας τοῦ ἀνθρώπου καὶ τῆς ἐλευθερίας» και απευθυνόμενος προς τον τ. ΠτΔ τόνισε: «Κύριε Πρόεδρε, δεχθεῖτε τὶς ταπεινὲς μου εὐχαριστίες, ἀλλὰ καὶ τὴν εὐγνωμοσύνη μου γιὰ ὅσα διδάχθηκα κοντά σας τὸσο κατὰ τὶς δημόσιες παρουσίες καὶ ὁμιλίες σας ὅσο καὶ στὶς κατ᾽ ἰδίαν συνομιλίες καὶ ἐπικοινωνίες μας. Θεωρῶ δὲ εὐλογία γιὰ τὸν ἐαυτό μου ὅτι τὴν νενομισμένη διαβεβαίωση γιὰ τὴν ἀνάληψη τῶν ἀρχιερατικῶν μου καθηκόντων γιὰ τὴν Μητρόπολη Φθιώτιδος τὴν ἔδωσα ἐνώπιόν σας».
Ολοκληρώνοντας την προσφώνησή του αισθάνθηκε χρέος να εκφράσει την βαθειά του ευγνωμοσύνη προς τον πνευματικό του πατέρα και Προκαθήμενο της Εκκλησίας, Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο, ο οποίος, όπως είπε, «ἀποτελεῖ τὴν πυξίδα τῆς ποιμαντικῆς μας πλοηγήσεως» και προσέθεσε ότι «Ἡ εὐλογία του εἶναι πηγὴ ἔμπνευσης καὶ δύναμης γιὰ ὅλους μας. Ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερώνυμος Β´εἶναι ὁ πνευματικὸς ἐκκλησιαστικὸς ἡγέτης τῆς Ἑλλάδας, ὁ ὁποῖος ἀγωνίζεται μὲ πράξεις, μὲ ἔργα, μὲ λόγους, ἀλλὰ καὶ μὲ πολλὲς ὑπομονὲς καὶ σιωπὲς νὰ κρατήσει τὴν πατρίδα καὶ τὸν λαό της ἑνωμένους σὲ καιροὺς ἐντάσεων, συγχύσεων καὶ δοκιμασιῶν. Μὲ βαθύτατο υἱικὸ σεβασμό,
ἀπόλυτη ἀφοσίωση καὶ ἀδιάπτωτη ἀγάπη στὸ πρόσωπο τοῦ Μακαριωτάτου, ὁ ὁποῖος λόγω ἔκτακτης ἀδιαθεσίας δὲν μπόρεσε σήμερα νὰ εἶναι μὲ τὴν φυσική του παρουσία κοντά μας, ἀλλὰ καὶ μὲ ὑπακοὴ καὶ σεβασμὸ στὴν Ἱερὰ Σύνοδο τῆς Ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας μας προσκαλῶ εὐλαβῶς νὰ ἀνέλθει στὸ βῆμα ὁ Σεβασμιώτατος Ἐκπρόσωπος τοῦ Μακαριωτάτου, Μητροπολίτης Δημητριάδος καὶ Ἀλμυροῦ κ. Ἰγνάτιος καὶ νὰ κηρύξει ἐκ προσώπου του καὶ ἐκ μέρους τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τὴν ἔναρξη τοῦ Συνεδρίου μας».
Κεντρικός ομιλητής κατά την πρώτη ημέρα του Συνεδρίου, κατόπιν προσκλήσεως του Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών, ήταν ο Εξοχώτατος τ. Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας και Επίτιμος Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. κ. Προκόπιος Παυλόπουλος. Το θέμα της ομιλίας του ήταν «Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΩΣ ΘΕΜΕΛΙΩΔΗΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ. Η «συμπόρευση» της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας
με βασικές αρχές της Χριστιανικής Διδασκαλίας», όπου μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι «στην διαδρομή προς την εμπέδωσή της, η Αντιπροσωπευτική Δημοκρατία βρήκε έναν, prima faciae «απροσδόκητο», σύμμαχο: Την Χριστιανική Διδασκαλία, μέσω θεμελιωδών αρχών και αξιών της, κατ’ εξοχήν δε μέσω της Ελευθερίας, έστω και αν αυτή, στο συγκεκριμένο θρησκευτικό πεδίο, ξεκινά από διαφορετική αφετηρία. Δηλαδή αφετηρία που απέχει ουσιωδώς από την θεσμική και πολιτική σύλληψη της Ελευθερίας, την οποία υπηρετεί η Αντιπροσωπευτική Δημοκρατία». Μίλησε, για την Ελευθερία, ως έκφανση «κοινού τόπου» μεταξύ της Χριστιανικής Διδασκαλίας και της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας τονίζοντας ότι «αν, όπως γίνεται καθολικώς δεκτό, η Αντιπροσωπευτική Δημοκρατία νοείται πρωτίστως ως διαδικασία εγγύησης της Ελευθερίας, η Χριστιανική Διδασκαλία, από την πλευρά της, συμπεριλαμβάνει, μ’ έμφαση, την Ελευθερία στον θρησκευτικό αξιακό της «κώδικα», υπό τις ακόλουθες διευκρινίσεις:
Α. Κατ’ αρχάς, η ιστορική έρευνα αποδεικνύει, με αμάχητα τεκμήρια, ότι η Χριστιανική Θρησκεία ξεπήδησε και μπόρεσε να επιβιώσει, στα πρώτα βήματα των πιστών της, μέσω της διεκδίκησης της Θρησκευτικής Ελευθερίας και της αντίστοιχης άμυνας απέναντι στους απηνείς διωγμούς πολλών ύστερων Ρωμαίων Αυτοκρατόρων. Με άλλες λέξεις, οι πρώτοι Χριστιανοί έδωσαν «αγώνα ζωής και πίστεως» έναντι των παντοδύναμων διωκτών τους, διεκδικώντας την ελευθερία της θρησκευτικής επιλογής και διακηρύσσοντας, «urbi et orbi», ότι οι θρησκευτικές τους πεποιθήσεις κάθε άλλο παρά αντιτάσσονταν στους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Και τούτο, γιατί η ευκρινής απάντηση των πρώτων Χριστιανών στον «ηγεμόνα», ως προς τις σχέσεις τους με την «Ρωμαίων Πολιτεία», συμπυκνωνόταν στην ρήση του Χριστού, απευθυνόμενη προς τον εσμό των Φαρισαίων, «Ἀπόδοτε τά τοῦ Καίσαρος τῷ Καίσαρι καί τά τοῦ Θεοῦ τῷ Θεῷ ».
Β. Άλλωστε, η ίδια η διδασκαλία του Χριστού, όπως έχει καταγραφεί στα Ευαγγέλια, υπονοεί -ή και διακηρύσσει ευθέως- την Ελευθερία, και μάλιστα υπό διάφορες, πλην όμως συμπληρωματικές μεταξύ τους, εκδοχές. Έτσι π.χ.:
1. Στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο καταγράφεται το απόφθεγμα του Χριστού, σχετικά με το θεμελιώδες πρόταγμα της Ελευθερίας και την σύνδεσή της με την αναζήτηση και της γνώσης και της αλήθειας: «Γνώσεσθε τήν ἀλήθειαν, καί ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς». Και ναι μεν ο Χριστός δεν έδωσε -φυσικά «ἐν πλήρει συνειδήσει» των παγίδων της σχετικότητας- απάντηση στο ερώτημα του Ποντίου Πιλάτου «τί ἐστίν ἀλήθεια ». Πλην όμως, και μόνο το γεγονός ότι θεωρεί πως η αναζήτηση της αλήθειας οδηγεί στην απελευθέρωση του Ανθρώπου, και συγκεκριμένα στην απελευθέρωση από διαβρωτικές για την αξία του δοξασίες και προκαταλήψεις, καταδεικνύει το πόσο η Χριστιανική Διδασκαλία βασίζεται στην Ελευθερία, ως μέσο ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας. Και
στο σημείο αυτό η Χριστιανική Διδασκαλία «συναντά», κατά κάποιο τρόπο, το Αρχαίο Ελληνικό Πνεύμα, το Ελεύθερο Πνεύμα της αμφισβήτησης της κεκτημένης γνώσης, το Πνεύμα της διαρκούς αναζήτησης της αλήθειας και της, μέσω αυτής της αναζήτησης, θεμελίωσης της «Σοφίας», ήτοι της Επιστήμης.
2. Στο κατά Μάρκον Ευαγγέλιο, ο Χριστός διακηρύσσει: «Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν, καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι». Και μόνον η ρήση αυτή, ως μια από τις βάσεις της Χριστιανικής Διδασκαλίας, αποδεικνύει ότι η Χριστιανική Θρησκεία, εκ καταγωγής, κινείται, ως προς την αναζήτηση πιστών, στον αντίποδα του προσηλυτισμού και, πολύ περισσότερο, του καταναγκασμού. Και τούτο, γιατί το «όστις θέλει» σημαίνει, υφ’ οιανδήποτε ερμηνευτική εκδοχή, πλήρη ελευθερία επιλογής θρησκευτικής κατεύθυνσης: Ο Χριστός θέτει ως βάση της ένταξης των πιστών στην χορεία των Χριστιανών την ελεύθερη θέλησή τους να το πράξουν, άρα την ελεύθερη δυνατότητά τους να διαλογισθούν και να επιλέξουν.
Γ. Η κατά τ’ ανωτέρω ευθεία σύνδεση της Χριστιανικής Διδασκαλίας με την Ελευθερία, υπό τις επιμέρους εκφάνσεις της, φέρνει στο φως και την μεγάλη διαφορά της Χριστιανικής Θρησκείας με άλλες μονοθεϊστικές Θρησκείες, κατ’ εξοχήν δε μ’ εκείνη του Ισλάμ -με μεγαλύτερες ή μικρότερες διακυμάνσεις, ανάλογα με τις επιμέρους εκδοχές του- όπου κυριαρχεί ο άμεσος ή ο έμμεσος καταναγκασμός υποταγής στα κελεύσματά του.
1. Σε αυτό το θρησκευτικό πεδίο η ελευθερία επιλογής θρησκευτικού προσανατολισμού απουσιάζει επιδεικτικώς και, μεταξύ άλλων συνεπειών, η αναζήτηση της αλήθειας αντικαθίσταται, σχεδόν σε απόλυτο βαθμό, από την άνευ όρων υποταγή στα κελεύσματα -κυρίως μέσω της διδασκαλίας των «προφητών»- του ενός και μοναδικού θεού.
2. Έτσι εξηγείται ευχερώς και η αδυναμία των πιστών του Ισλάμ -ιδίως δε των εκφραστών του σουνιτικού φονταμενταλισμού- από την μια πλευρά να εφαρμόσουν επαρκώς τους θεσμούς της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας στα Κράτη εκείνα, όπου επικρατεί το θρήσκευμα αυτό. Και από την άλλη πλευρά -τουλάχιστον σε πολλές και εναργώς ορατές, κυρίως στην εποχή μας, περιπτώσεις -να συμμορφωθούν προς τις θεσμικές και πολιτικές επιταγές της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας, ακόμη και όταν διαβιώνουν σε Κράτη, οργανωμένα σύμφωνα με τις πολιτειακές της βάσεις».
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Παυλόπουλος έκανε λόγο για την Αντιπροσώπευση ως «κοινό σημείο» της Χριστιανικής Διδασκαλίας και της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας υπογραμμίζοντας ότι «εκτός από την Ελευθερία, την «συμπόρευση» της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας με την Χριστιανική Διδασκαλία -και, συνακόλουθα, με τον Χριστιανισμό εν γένει, υφ’ όλες του τις δογματικές εκφάνσεις, από την Ορθοδοξία και τον Καθολικισμό ως τον Προτεσταντισμό εν συνόλω- διευκόλυνε το γεγονός ότι η Διδασκαλία αυτή είναι επαρκώς εξοικειωμένη και με την έννοια της Αντιπροσώπευσης, αντίθετα με άλλες μονοθεϊστικές θρησκείες, με κυριότερο παράδειγμα και πάλι εκείνο του Ισλάμ».
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο τέως ΠτΔ σημείωσε ότι «η «συμπόρευση» της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας -οπωσδήποτε δίχως αυτό να της προσδίδει οιοδήποτε θρησκευτικό «πρόσημο»- με ορισμένες βασικές αρχές της Χριστιανικής Διδασκαλίας, όπως είναι κατά κύριο λόγο εκείνες της Ελευθερίας και της Αντιπροσώπευσης, παρέχει ένα μέρος, τουλάχιστον, της εξήγησης ως προς το γιατί η Χριστιανική Διδασκαλία συνιστά, κατά γενική ομολογία και αποδοχή, τον τρίτο πυλώνα του κοινού μας Ευρωπαϊκού Πολιτισμού».
Διευκρίνισε, ωστόσο, ότι: «Συγκεκριμένα, το «αέτωμα» του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού στηρίζεται στους «κίονες» της Αρχαίας
Ελλάδας -της Ελλάδας του Ελεύθερου δημιουργικού Πνεύματος και της εξ αυτού απορρέουσας Παιδείας- της Αρχαίας Ρώμης -της Ρώμης της «Res Publica» και του Νόμου- και της Χριστιανικής Διδασκαλίας, πρωτίστως μέσω των θεμελιωδών αρχών και αξιών του Ανθρωπισμού, της Αλληλεγγύης, της Δικαιοσύνης, κυρίως δε της Κοινωνικής Δικαιοσύνης. Είναι δε ιδιαιτέρως χαρακτηριστικό ότι αυτό τούτο το πρωτογενές Ευρωπαϊκό Δίκαιο -μέσω της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης- θεσπίζει πλειάδα κανόνων δικαίου για την προστασία της αξίας του Ανθρώπου και της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητάς του, για την εμπέδωση της Αλληλεγγύης και για όλα τα σύγχρονα Θεμελιώδη Δικαιώματα του Ανθρώπου, με ιδιαίτερη έμφαση στα δικαιώματα που αφορούν την οργάνωση και λειτουργία του Κοινωνικού Κράτους». Και προσέθεσε: «Επιπλέον, η πορεία προς την Ευρωπαϊκή Ενοποίηση και, συνακόλουθα, προς την ολοκλήρωση του όλου Ευρωπαϊκού Οικοδομήματος, με βάση τις προδιαγραφές που εξ αρχής είχαν «οραματισθεί» οι ιδρυτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης αμέσως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, είναι στενά συνδεδεμένη με τις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας, ως διαδικασίας εγγύησης της Ελευθερίας. Και τούτο, διότι η Ευρωπαϊκή Ενοποίηση και Ολοκλήρωση είναι προορισμένη να καταλήξει στην δημιουργία μιας ομοσπονδιακού τύπου Ευρωπαϊκής Ένωσης -με πλήρη σεβασμό, βεβαίως, αφενός των βασικών εθνικών χαρακτηριστικών κάθε Κράτους-Μέλους και, αφετέρου, των εξίσου βασικών κυριαρχικών δικαιωμάτων του- της οποίας το Πολίτευμα θα στηρίζεται στους καθιερωμένους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας».
Το Συνέδριο θα συνεχιστεί αύριο Σάββατο με 8 εισηγήσεις διακεκριμένων επιστημόνων, επίσκεψη στην μαρτυρική Υπάτη και Πολυαρχιερατικό Εσπερινό στην Ιερά Μονή Αγάθωνος.
Το Συνέδριο θα κορυφωθεί την Κυριακή 16 Μαΐου 2021, όπου στις 7:00 π.μ. θα τελεσθεί Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Λαμίας υπό των Σεβασμιωτάτων Συνοδικών Μητροπολιτών Άρτης κ. Καλλινίκου και Γλυφάδος κ. Αντωνίου και του επιχώριου Ποιμενάρχου κ. Συμεών.
Στη συνέχεια θα τελεσθεί Επιμνημόσυνη Δέηση στο Κενοτάφιο του Αθανασίου Διάκου, ενώ το μεσημέρι της Κυριακής οι Σεβασμιώτατοι Άγιοι Συνοδικοί Αρχιερείς θα καταθέσουν στεφάνι εκ μέρους της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος στο Μνημείο του Αθανασίου Διάκου στην Αλαμάνα.