Οι πολέμιοί του τον αποκαλούν «νέο Καντιώτη» και όχι άδικα, αφού ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας υπήρξε πνευματικό τέκνο του μακαριστού Μητροπολίτη Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας Αυγουστίνου, που άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στη σύγχρονη πορεία της ελλαδικής εκκλησίας.
Με πλούσιο συγγραφικό έργο και έως πρότινος τακτικός καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο 74χρονος σήμερα μητροπολίτης Ιερεμίας θεωρείται από τους πλέον μορφωμένους ιεράρχες της χώρας, αλλά και απόλυτα δογματικός και πιστός στους θεολογικούς κανόνες με έντονη «αλλεργία» στις δημόσιες σχέσεις και τους νεωτερισμούς.
Τα παιδικά του χρόνια στη Ναύπακτο ήταν δύσκολα λόγω της φτώχειας. Μεγάλωσε με τη μητέρα του Γιαννούλα -ο πατέρας του σκοτώθηκε στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου- η οποία αναγκάστηκε να κάνει πολλές δουλειές για να μη λείψει τίποτα στον μικρό Παναγιώτη -το κοσμικό του όνομα- που αν και ζωηρός υπήρξε άριστος μαθητής. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 η γνωριμία του νεαρού τότε φοιτητή της Θεολογίας με τον ιδρυτή της σκληροπυρηνικής παραεκκλησιαστικής αδελφότητας «Σταυρός», αρχιμανδρίτη Αυγουστίνο Καντιώτη, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη ζωή του και θα διαμορφώσει τη μετέπειτα πορεία του.
Ως μέλος του «Σταυρού» συμμετείχε σε διαμαρτυρίες εναντίον καλλιτεχνών αλλά και εκκλησιαστικών αξιωματούχων -όπως κατά του αρχιεπισκόπου Ιάκωβου Βαβανάτσου, που τελικά παραιτήθηκε- αλλά και για την απαγόρευση του καρναβαλιού, των καλλιστείων, ακόμη και του δικαιώματος ψήφου στις γυναίκες.
Το 1969 αποφασίζει να φορέσει το ράσο. Χειροτονείται μοναχός και διάκονος παίρνοντας το όνομα Ιερεμίας από τον μητροπολίτη -πλέον- Αυγουστίνο Καντιώτη. Πρεσβύτερος χειροτονήθηκε το 1972 και έως το 2005 πέρασε από πολλές μητροπόλεις ως ιεροκήρυκας για να καταλήξει στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών, στενός συνεργάτης του μακαριστού αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου. Εως σήμερα έχει συγγράψει δεκάδες βιβλία θεολογικού περιεχομένου.
Τον Οκτώβριο του 2005 η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος τον εξέλεξε Μητροπολίτη Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως. Ηταν προσωπική επιλογή του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, που παραβρέθηκε και στην ενθρόνιση του κ. Ιερεμία στη ∆ημητσάνα, μία από τις δύο έδρες της ιστορικής μητρόπολης του Μοριά.
Αρχικά, ο νέος μητροπολίτης αντιμετωπίστηκε με επιφύλαξη από τους ντόπιους, αφού προηγουμένως δεν είχε καμία σχέση με την περιοχή και θεωρήθηκε «φυτευτός» από τον τότε αρχιεπίσκοπο Αθηνών.
Από τις προτεραιότητές του -μετά την εκλογή του- ήταν η χειροτονία νέων ιερέων προκειμένου να καλυφθούν κενές θέσεις σε διάφορες θέσεις. Παράλληλα, ίδρυσε Εκκλησιαστικό Κέντρο στη Μεγαλόπολη με διάφορα τμήματα (χορωδία, χορευτικό κ.ά.) αλλά και ραδιοφωνικό σταθμό, όπου έχει και τη δική του καθημερινή εκπομπή. Κατά κοινή ομολογία, έχει διατελέσει πλούσιο ποιμαντορικό και κοινωνικό έργο.
«Ηλεκτροφόρο» ράσο
Παραμονές των πρόσφατων εκλογών, οι δηλώσεις του για τον άθεο Αλέξη Τσίπρα σχολιάστηκαν έντονα. «Εσύ που ανάβεις καντήλι στην Παναγιά, θα δώσεις ψήφο σ’ αυτόν που δεν πιστεύει;» διερωτήθηκε ο ίδιος ωρυόμενος σε εκδήλωση της αδελφότητας Δημητσανιτών στην Αθήνα, συμπληρώνοντας με νόημα: «Οποιος με πειράξει, το ράσο μου πετάει τριφασικό ρεύμα, γιατί είναι ποτισμένο από τον Γρηγόριο τον Ε’!». Τα περί «τριφασικού ράσου» γρήγορα έγινε viral στο Διαδίκτυο και διακωμωδήθηκαν έως και από το «Ράδιο Αρβύλα» του ΑΝΤ1.
Το 2010, στην ορκωμοσία του τότε δημοτικού συμβουλίου Γορτυνίας, ο μητροπολίτης Ιερεμίας επιτέθηκε φραστικά σε δημοτικό σύμβουλο του ΚΚΕ που ζήτησε να ορκιστεί με πολιτικό όρκο. «Αθεη θέλετε να κάνετε την πατρίδα μας; Δεν ντρέπεστε καθόλου; Εδώ είναι πατρίδα του αγίου Γρηγορίου του Ε’. Ντροπή σας», πετάχτηκε ο μητροπολίτης που μάλλον είχε φανατικό κοινό, αφού απέσπασε το θερμό χειροκρότημα από όσους βρίσκονταν μέσα στην αίθουσα.
Ούτε η φανατική του «συνωστισμού στη Σμύρνη», καθηγήτρια Μαρία Ρεπούση, ξέφυγε από τον παθιασμένο μητροπολίτη: «Ερχεται τώρα η κυρία τάδε να βάλει ερωτηματικό στο μεγαλείο της Ιστορίας μας. Αλλοι έχυσαν το αίμα τους για τη λευτεριά του τόπου μας και έρχεται αυτή και την απολαμβάνει, χωρίς να λέγει ούτε ένα “ευχαριστώ”, η αγνώμονας», δήλωσε σε συνέντευξή του.
Ως φανατικός Καντιωτικός, ο μητροπολίτης Ιερεμίας είναι ιδιαίτερα επικριτικός σε θέματα ηθικής, αλλά και «εισαγόμενων» νεωτερισμών όπως το… τριμαρισμένο μούσι και το κοντό μαλλί σε ρασοφόρους: «Δεν μπορώ να βλέπω παπά με κομμένα γένια και να καπνίζει», δήλωσε παλαιότερα, ενώ το 2013 κάθισε στο «σκαμνί» νεαρό διάκο του, εξαιτίας του πρότερου αμαρτωλού του βίου.
Συγκεκριμένα, η δημοσιοποίηση προκλητικών φωτογραφιών του ζωηρού διάκου με γυναικεία αμφίεση προκάλεσαν τη μήνη του υπερσυντηρητικού μητροπολίτη, όπως και η περιβόητη παράσταση «Corpus Christi» στο θέατρο Χυτήριο στο Γκάζι, την οποία ο χαρακτήρισε «αισχρή», συμπληρώνοντας ότι παραπέμπει σε Σόδομα και Γόμορρα. Ο ίδιος, μάλιστα, απέδωσε και εύσημα με εγκύκλιό του σε όσους διαμαρτυρήθηκαν -ακόμη και με επιθέσεις κατά των συντελεστών- κατά της παράστασης.
Από τα κατά καιρούς πυρά του Μητροπολίτη Γόρτυνος δεν γλίτωσε ούτε ο οικουμενικός πατριάρχης Βαρθολομαίος λόγω των επαφών του με τον πάπα Φραγκίσκο. Το 2014 μάλιστα είχε ζητήσει από τον άμβωνα την καθαίρεσή του, λέγοντας ότι ένιωσε ντροπή όταν είδε ορθόδοξο επίσκοπο να φιλά το χέρι του πάπα.
Πάντως ακόμη και οι άσπονδοι εχθροί του μητροπολίτη Ιερεμία αναγνωρίζουν ότι πρόκειται για έναν παρορμητικό άνθρωπο με πνευματική διαύγεια, υψηλή μόρφωση, που ζει λιτά σαν καλόγερος και δεν έχει αδικήσει ως δεσπότης κληρικό και λαϊκό.
Αν και γενικά πράος χαρακτήρας, εύκολα γίνεται οξύθυμος και επιθετικός όταν κρίνει πως «διακυβεύονται τα ιερά και τα όσια». «Κανένας δεν θα μου κλείσει το στόμα. Θα συνεχίσω να μιλάω δημόσια», λέει με νόημα σε στενούς του συνεργάτες – ενίοτε εκτοξεύοντας… και τριφασικό ρεύμα από το ράσο του.