Του Σωτήρη Μ. Τζούμα
Ο χάρτης της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος έχει πάρει το δρόμο της πλήρους ανανέωσης. Ως πρεσβυτέρα Ιεραρχία λογίζονται πλέον οι ολίγοι απομείναντες Μητροπολίτες που εξελέγησαν επί Ιερωνύμου του Α ´ και οι εκλεγέντες επί Σεραφείμ.
Επί Χριστοδούλου ανανεώθηκε το 40% της Ιεραρχίας. Συγκεκριμένα εξέλεξε και χειροτόνησε τα δέκα χρόνια της Αρχιεπισκοπείας του 33 Μητροπολίτες, επί 81 μελών της Ιεραρχίας και 5 Τιτουλάριους Μητροπολίτες και Επισκόπους. Και τώρα επί Ιερωνύμου του Β ´ συνεχίζεται αυτή η ανανέωση.Εξέλεξε και χειροτόνησε μέχρι στιγμής 13 Μητροπολίτες και 10 Επισκόπους.Και τώρα τελεί εν χηρεία η Μητρόπολη Φωκίδος, μετά την αξιοπρεπή παραίτηση του Μητροπολίτη Αθηναγόρα. Όπως όλα δείχνουν ακολουθεί η Μητρόπολη Θεσσαλιώτιδος και πολύ σύντομα θα χρειασθεί η Εκκλησία να αντιμετωπίσει σε πρώτη φάση, τις καταστάσεις που έχουν δημιουργηθεί σε κάποιες Μητροπόλεις που οι Μητροπολίτες τους αδυνατούν να ανταποκριθούν πλήρως στα καθήκοντά τους, όπως οι: Μεγάρων, Ιωαννίνων, Νέας Ιωνίας. Επίσης ένα μεγάλο κενό δημιουργεί η αιφνίδια ασθένεια του Γέροντος Γρεβενών Σεργίου, συνεπεία του ατυχήματος που είχε με το αυτοκίνητο.Ενώ κραυγαλέες περιπτώσεις Μητροπολιτών που τους έχει καταβάλει το γήρας και οι συνέπειές του, καθώς και σοβαρές και ακαταμάχητες ασθένειες, θα βγούν πολύ σύντομα στο προσκήνιο. Και αναφερόμαστε στους Μητροπολίτες Περιστερίου Χρυσόστομο, Κεφαλληνίας Σπυρίδωνα,Ηλείας Γερμανό,Παραμυθίας Τίτο κ. ά.
Ωστόσο ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώυμος θα έλθει για πρώτη φορά αντιμέτωπος με το παλιό δίλημμα που απασχολούσε πάντα την Εκκλησία της Ελλάδος και τον εκάστοτε Αρχιεπίσκοπο, από συστάσεως της Εκκλησίας μας:
Βόρειοι και Νότιοι!!
Και τί σημαίνει αυτό;
Για τις Μητροπόλεις των Παλαιών Χωρών( Νότιοι), να προωθούνται υποψήφιοι από το Νότο και το κέντρο και για τις Μητροπόλεις των Νέων Χωρών( Βόρειοι), να προωθούνται Μητροπολίτες από το Βορρά.
Το δίλημμα αυτό είχε απασχολήσει στο παρελθόν τον Αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ, ο οποίος ήθελε να το εκμηδενίσει και να το εξαφανίσει. Και γιαυτό εξέλεξε Μητροπολίτες στο Βορρά από το κέντρο και το νότο( π.χ. Αλεξανρουπόλεως Ανθιμος από την Αθήνα, Φιλίππων Προκόπιος από την Κόρινθο, Νέας Κρήνης Προκόπιος από τον Πειραιά, Ζιχνών Σπυρίδων από την Καλαμάτα,Σερρών Μάξιμος από Αθήνα, Γρεβενών Σέργιος από τον Πειραιά κ.ά). Αλλά και στο νότο και το κέντρο, εξέλεξε ο Σεραφείμ Μητροπολίτες από το Βορρά ( π.χ. Αττικής Δωρόθεος από Καστορίας, Περιστερίου Αλέξανδρος από Φιλίππων, Νέας Σμύρνης Χρυσόστομος από Ιωάννινα, Χίου Διονύσιος από Αθήνα,κ.α.).
Ο Μακαριστός Σεραφείμ πίστευε στο “μπόλιασμα” των κληρικών μας και στην ενιαία αντιμετώπιση των προβλημάτων της Εκκλησίας. Δεν αντιμετωπίζουμε ως Εκκλησία, έλεγε,άλλα προβλήματα στη Θεσσαλονίκη και στις Σέρρες κι άλλα προβλήματα στην Πάτρα και στην Καλαμάτα. Η Εκκλησία της Ελλάδος είναι μία! Και ο Σεραφείμ ήξερε τί έλεγε! Γιαυτό τον φοβόντουσαν άπαντες.
Και ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος δεν ήθελε να κάνει αυτό το διαχωρισμό, αλλά δεν ήθελε να αδικεί τους άξιους κληρικούς Οι εκλογές του Ζιχνών Ιεροθέου από την Αθήνα και τα Μέγαρα, του Σερρών Θεολόγου από την Αθήνα και το Βόλο, του Σιδηροκάστρου Μακαρίου από την Αθήνα είναι ενδεικτικές των απόψεων που είχε γιαυτό το θέμα. Για πρώτη φορά που ήλθε αντιμέτωπος με αυτό το δίλημμα ήταν στην τελευταία εκλογή που έκανε, του Μεσσηνίας, το 2007.
Βασανίστηκε με την σκέψη να προωθήσει στην Μητρόπολη των Καλαμών, ως διάδοχο του καλού Γέροντα Μεσσηνίας Χρυσοστόμου του Β ´– μετά την αλλαγή της απόφασής του να εκλεγεί ο αδικημένος Βρεσθένης Θεόκλητος– να ρίξει στη μάχη και να εκλεγεί ο νύν Μητροπολίτης Λαγκαδά Ιωάννης. Αλλά δεν ήθελε, όπως αιτιολογήθηκε το βράδυ εκείνο του προβληματισμού, να αποδυναμώσει την δεξαμενή υποψηφιοτήτων της Βορείου Ελλάδος από τόσο δυναμικούς υποψηφίους, όπως ήταν ο Ιωάννης Τασσιάς. Κι έτσι, μετά από μαραθώνιες σκέψεις και συσκέψεις, κατέληξε στην.. επιτυχή εκλογή του Χρυσοστόμου Γ ´.
Αλλά και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος Β ´, δείχνει να κινείται στα ίδια επίπεδα με τους προκατόχους του. Η εκλογή του Ιερισσού Θεοκλήτου από την καρδιά του Μοριά,στην καρδιά της Μακεδονίας, δείχνει πως δεν πιστεύει σε τέτοιους διαχωρισμούς!
Το δίλημμα αυτό το έθεσε σε μία από τις προηγούμενες συνοδικές περιόδους ο Μητροπολίτης Δράμας Παύλος, ο οποίος ζήτησε να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και κληρικοί της Β. Ελλάδος, για επιτελικές θέσεις της Εκκλησίας. Και λίγο αργότερα ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ανθιμος ο οποίος μετά την εκλογή του Μητροπολίτη Αργολίδος Νεκταρίου, που προέρχεται από τη Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας και ανήκει στο περιβάλλον του Αρχιεπισκόπου, απευθυνόμενος προς τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο του είπε στεντορεία τη φωνή: Φτάνει πια οι προαγωγές από την Βοιωτία! Πρέπει να σταματήσουν! Και ο Αρχιεπίσκοπος εις απάντηση του είπε: όχι όμως και μόνο στις προαγωγές από τον Βορρά.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος και η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, θα κληθούν πολύ σύντομα με τα κενά που θα δημιουργηθούν σε πολλές Μητροπόλεις, να απαντήσουν εμπράκτως σε αυτό το δίλημμα και να παρουσιάσουν την Εκκλησία της Ελλάδος ως ενιαία και πλέον ενωμένη από ποτέ!