Με την παρουσία ιερών λειψάνων των Αγίου Νικολάου, Επισκόπου Μύρων, και του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Χριστοφόρου και με την επίκαιρη ομιλία «Πόσο, αληθινά, Ορθόδοξοι Χριστιανοί είμαστε;» ξεκίνησαν την Κυριακή της Ορθοδοξίας, 9 Μαρτίου, στον κατάμεστο από πιστούς Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Γεωργίου Ιεράπετρας οι καθιερωμένες ομιλίες της περιόδου της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Προηγήθηκε η ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού, κατά την οποία χοροστάτησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Ευγένιος και παρέστη συμπροσευχόμενος ο Ιερός Κλήρος αλλά και πλήθος πιστών που προσκύνησε τα χαριτόβρυτα άγια λείψανα.
Ο Σεβ. κ. Ευγένιος προλόγισε κατάλληλα τον ομιλητή της βραδιάς Αιδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο του Οικουμενικού Θρόνου και Εφημέριο του Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος πόλεως Αγίου Νικολάου π. Ευάγγελο Παχυγιαννάκη, επισημαίνοντας την ανάγκη επίγνωσης του εαυτού μας και συνεχούς αυτοελέγχου των προθέσεων και των επιθυμίων μας που όντως αποτελεί δύσκολο έργο και απαιτεί πολλή επιμέλεια.
Ο ομιλητής, αφού ευχαρίστησε τον Σεβ. Μητροπολίτη κ. Ευγένιο για την πρόσκληση, υπογράμμισε ότι Χριστιανισμός δεν είναι θρησκεία, υπερβατικός στοχασμός και νοησιαρχική προσέγγιση του άγνωστου Θεού, αλλά αποκάλυψη του προσωπικού Θεού «ό ακηκόαμεν, ό εωράκαμεν τοις οφθαλμοίς ημών, ό εθεασάμεθα και αι χείρες ημών εψηλάφησαν».
Επομένως είναι εμπειρική γνώση, είναι αυθεντικός τρόπος ζωής, μπολιασμένος με ήθος Χριστού, είναι Χριστοποίηση, αναγέννηση του νου, της καρδιάς, της θέλησης και των συναισθημάτων, είναι βίωμα και ορθοπραξία και δεν έχει σχέση εξωτερικά φαινόμενα και λατρευτικούς τύπους.
Αυτή η ορθοπραξία συνίσταται στην αγαπητική σχέση με τον Τριαδικό Θεό, αλλά και με τον πλησίον.
Όπως τόνισε ο π. Ευάγγελος, εάν παραμείνουμε εγκλωβισμένοι σε προκαθορισμένους θρησκευτικούς τύπους και όχι στην αγάπη και το έλεος του Θεού, η ευσέβειά μας κινδυνεύει να γίνει θεομίσητη, όπως αυτή των Γραμματέων και των Φαρισαίων που στηλίτευσε ο Χριστός.
Αυτή η τυπολατρία και ο ευσεβισμός οδήγησε σε ιερούς πολέμους αλλά και στην ιερή Εξέταση της Δυτικής Εκκλησίας και έρχεται σε πλήρη αντιδιαστολή με το ορθόδοξο χριστιανικό ήθος και βίωμα που μας κληροδότησε ο υπερχιλιόχρονος βυζαντινός χριστιανικός πολιτισμός.
Αφού ανέφερε ότι σύμφωνα με Άγιο Μάρκο τον Ευγενικό στα θέματα της πίστεως «ου χωρεί συγκατάβασις», υπογράμμισε ότι δόγμα και ήθος (δηλ. το ορθώς πράττειν, η εφαρμογή της πίστεως), πίστη και ζωή, Ορθοδοξία και ορθοπραξία είναι έννοιες ταυτόσημες, αφού «η πίστις, εάν μη έργα έχη, νεκρά εστι».
Καταλήγοντας, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η νύχτα ἔχει προχωρήσει πολύ. Είναι καιρός πλέον να κοιτάξομε μέσα μας με νηπτική ματιά καί μέσα από τα θλιβερά αποκαΐδια της ολιγοπιστίας και της αναπαυτικής καυχησιολογίας των ψευδαισθήσεων μας να αναπηδήσει το φλογισμένο ερώτημα: Πόσο, αλήθεια, συνειδητά ορθόδοξοι χριστιανοί είμαστε;
Ένα ερώτημα που έχει διατυπωθεί καταφατικά από τους αποστολικούς αιώνες, με το στόμα του Αγίου Ιγνατίου του Θεοφόρου: «πρέπει, λοιπόν, να μη λεγόμαστε Χριστιανοί αλλά να είμαστε».
Ως υπόθεση είναι ένα τίμιο ερώτημα και σαν τίμιο που είναι απαιτεί και κάποιες απαντήσεις». Και επεσήμανε ότι, η περίοδος της Μεγ. Τεσσαρακοστής που διανύουμε μας δίδει την απάντηση, αφού προσφέρεται για άσκηση και καλλιέργεια όλων των αρετών, ιδιαιτέρως της αυτογνωσίας, της περισυλλογής, της μετάνοιας και της υψοποιού ταπείνωσης.
Ο Σεβασμιώτατος κ. Ευγένιος ευχαρίστησε εγκάρδια τον π. Ευάγγελο για τη γλαφυρή και θεολογικότατη ομιλία του και ανακοίνωσε ότι μετά τον Αρχιερατικό Κατανυκτικό Εσπερινό της προσεχούς Β´ Κυριακής των Νηστειών, 16/3, στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Αγίας Φωτεινής Ιεράπετρας, θα μιλήσει ο Πανοσιολ. Αρχιμ. π. Δοσίθεος Κανέλλος, Ηγούμενος της Ι. Μονής Παναγίας Τατάρνης Ευρυτανίας, με θέμα «Χαλινούς αποπρύσας τους πατρικούς· αστάτω φρενί…», ενώ θα τεθεί προς προσκύνηση τεμάχιο ιερού λειψάνου του Αγίου Νεκταρίου Επισκόπου Πενταπόλεως, ώστε οι πιστοί να λάβουν την ενίσχυση του Θαυματουργού αγίου στον καθημερινό αγώνα τους.