του Αρχιμ. Ιωακείμ Οικονομίκου, Γενικού Αρχιερατικού Επιτρόπου Ι. Μ. Κίτρους
Με αφορμή την σύγκληση της Ιεράς Συνάξεως των κατά τόπους Προκαθημένων της Ορθοδόξου Εκκλησίας στο Ιερό Κέντρο της Ορθοδοξίας μας, αλλά και την απόφαση της συγκλήσεως της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας το 2016, θα ήθελα να καταθέσω ορισμένες απόψεις σχετικά με την συμβολή της Πρωτοθρόνου Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως στο ζήτημα αυτό και όχι μόνο.
Είναι γεγονός, ότι μετά το μεγάλο σχίσμα του 1054, η Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως, ανέλαβε την ευθύνη της ηγεσίας και της πρωτοκαθεδρίας, αλλά και το ορατό σημείο της ενότητος της καθ’ ημάς Ανατολής. Η Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως, έχοντας από την Β’ και την Δ’ Οικουμενικές Συνόδους, τα προνόμια και τα ίσα πρεσβεία με την Εκκλησία της Ρώμης, αναλαμβάνει το υψηλό και ευθυνοφόρο έργο της ενότητος της Εκκλησίας.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης, έχει το δικαίωμα του εκκλήτου, την σύγκληση διαφόρων συνόδων για την αντιμετώπιση ζητημάτων πού εμφανίζονται στην Εκκλησία γενικά, την παρασκευή και τον τον καθαγιασμό του Αγίου Μύρου, το οποίο καλούνται όλες οι Εκκλησίες να λάβουν από το Ιερό Κέντρο, δηλώνοντας έτσι και την ορατή ενότητα της Εκκλησίας, προίσταται των ιερών ακολουθιών και άλλα.
Το Πατριαρχείο μας, ακόμα, τόσο στα χρόνια της Αυτοκρατορίας μας, όσο και στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ήταν αυτό πού δεχόταν τους Πατριάρχες της Ανατολής να μείνουν εκεί, όταν τα Παλαίφατα Πατριαρχεία Αλεξανδρείας, Αντιοχείας και Ιεροσολύμων, αντιμετώπιζαν μεγάλα προβλήματα, ακόμα και επιβιώσεώς των. Διά του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ήρχοντο οι Πατριάρχες σε επαφή με την Υψηλή Πύλη, για την επίλυση ζητημάτων και θεμάτων.
Το Πατριαρχείο ήταν αυτό πού αναγνώρισε τόσο την Εκκλησία της Ρωσίας, όσο και όλες τις άλλες Εθνικές Εκκλησίες, αποδίδοντας την Πατριαρχική αξία, αλλά και την Αυτοκεφαλία.
Το Πατριαρχείο είναι αυτό πού έχοντας το αίσθημα της ευθύνης έναντι των χριστιανών, ξεκίνησε με την σύμφωνη γνώμη όλων των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, την έναρξη του Θεολογικού Διαλόγου με τα υπόλοιπα χριστιανικά δόγματα και εκκλησίες.
Το Πατριαρχείο, είναι αυτό πού συνέβαλε την ιδέα της συγκλήσεως της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας, με τα Προσυνοδικά συνέδρια της Ρόδου το 1961 και όλα τα υπόλοιπα.
Η Μεγάλη Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως δια του Προκαθημένου αυτής, Παναγιωτάτου Οικουμενικού μας Πατριάρχου κυρίου Βαρθολομαίου, αλλά και με την συμβολή των Μακαριωτάτων Αρχιεπισκόπων Κύπρου Χρυσοστόμου του Β’, Αθηνών Ιερωνύμου του Β’ και Τιράνων Αναστασίου, όρισαν την σύγκληση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου το 2016, στο Ιερό Ναό της Αγίας Ειρήνης παλαιό Καθεδρικό Ναό της Κωνσταντινουπόλεως.
Η συμβολή και η ευθύνη της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως μεγάλη και υψηλή. Αυτήν την προσπάθεια και την πρωθιεραρχική διακονία, πού είναι όντως διακονία και όχι εξουσία, ας διακονήσουμε όλοι μας, στεκόμενοι στο πλευρό της Μεγάλης Εκκλησίας με την προσευχή μας, ώστε η Ορθόδοξος Εκκλησία μετά από αιώνες να απαγκιστρωθεί από αγκυλώσεις, δίδοντας απαντήσεις σε ζητήματα πού σήμερα απασχολούν τον άνθρωπο.