Επικήδειος εις τον Αοίδιμον Μητροπολίτην πρώην Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κυρόν Κύριλλον εκφωνηθείς ὑπό τοῦ Ἀρχιμανδρίτου κ. Ἱερωνύμου Νικολόπουλου, Α΄ Γραμματέως τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, ἐν τῷ Ἱερῷ Καθεδρικῷ Ναῷ Ἁγίων Κωνσταντίνου καί Ἐλένης Καρδίτσης:
Οὐκέτι δέδοικα τὴν εἰς γῆν, Δέσποτα Χριστέ, ὑποστροφήν.
Σὺ γὰρ ἐκ γῆς με ἀνήγαγες, ἐπιλελησμένον, δι’ εὐσπλαχνίαν πολλήν,
πρὸς ὕψος ἀφθαρσίας τῇ ἀναστάσει σου.
(Πεντηκοστάριον, Κυρ. τῶν Πατέρων, Κανών ᾨδὴ ε΄, τροπ. β’)
Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Σταγῶν καί Μετεώρων κ. Σεραφείμ, Σεπτέ Ἐκπρόσωπε τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὡς καί τοῦ Μακαριωτάτου Προέδρου Αὐτῆς, Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ.κ. Ἱερωνύμου τοῦ Β΄.
Σεβασμιώτατοι καί Θεοφιλέστατοι Ἅγιοι Ἀρχιερεῖς.
Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεε, Ἀγαθέ Διάδοχε τοῦ πρότριτα μεταστάντος εἰς τάς ἐκεῖθεν Μονάς κυροῦ Κυρίλλου, ὃν καί υἱικῶς περιεθάλψατε ἐν καιρῷ τῆς ἀσθενείας αὐτοῦ, οὐ μήν ἀλλά καί σπεύδετε ἐμπόνως καί παρέχετε πᾶσαν συνδρομήν, ὣστε σπουδαίως καί ἱεροπρεπῶς νά τιμηθῇ ἐξοδίως ὁ ἀοίδιμος Ἱεράρχης.
Σεβαστοί Πατέρες.
Ἐντιμότατοι Ἂρχοντες.
Πενθηφόρε τοῦ Κυρίου λαέ.
Ὁ θάνατος γιά τούς Χριστιανούς δέν εἶναι ὁ φοβερός δυνάστης ἐνώπιον τοῦ ὁποίου ἵστανται ἄφωνοι ὡς ἐγκαταλελειμένοι. Δέν εἶναι κάτι τό «ἀηδές» καί «ἀποκρουστικόν», τό ὁποῖον «εἰς τὸν ᾅδην κατάγει». Πλέον «ὁ θάνατος πρὸς τὸν Χριστὸν παραπέμπει»[1]. Καί ἐμεῖς ἔχουμε τήν βεβαιότητα ὅτι δι’ αὐτοῦ «ἀπὸ τῆς προσκαίρου ἐπὶ τὴν αἰώνιον, ἀπὸ τῆς ἐπιγείου εἰς τὴν ἐπουράνιον»[2] μεταπηδῶμεν.
Μόλις εἰς τήν προλαβοῦσα ἑορτή, τήν Μητρόπολιν τῶν ἑορτῶν, τά Χριστούγεννα, ἐδιδάχθημεν ὅτι ὁ Κύριος ἐσαρκώθη καί μετέσχε τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως καί ἀληθῶς ἔγινεν ἄνθρωπος «ἵνα διὰ τοῦ θανάτου καταργήσῃ τὸν τὸ κράτος ἔχοντα τοῦ θανάτου, τοῦτ’ ἔστι τὸν διάβολον, καὶ ἀπαλλάξῃ τούτους, ὅσοι φόβῳ θανάτου διὰ παντὸς τοῦ ζῆν ἔνοχοι ἦσαν δουλείας»[3], «ὅθεν ὤφειλε κατὰ πάντα τοῖς ἀδελφοῖς ὁμοιωθῆναι, ἵνα ἐλεήμων γένηται καὶ πιστὸς ἀρχιερεὺς τὰ πρὸς τὸν Θεὸν, εἰς τὸ ἱλάσκεσθαι τὰς ἁμαρτίας τοῦ λαοῦ. Ἐν ᾧ γὰρ πέπονθεν αὐτὸς πειρασθείς, δύναται τοῖς πειραζομένοις βοηθῆσαι.»[4].
Καί ὅτι τό πάθημα τοῦ πειρασμοῦ τόν ὁποῖον ἐβάστασεν εἰς τήν σάρκα του, δηλονότι τόν θάνατο, τό προσφέρει εἰς βοήθειαν ὅσων ἐπίσης πειράζονται, δηλαδή ὅσων πρόκειται νά διέλθουν ἀπό τήν ὥρα τοῦ θανάτου, μᾶς τό διασφαλίζει ἡ εἰσέτι πανηγυριζομένη ἑορτή τῶν Θεοφανείων. Ὁ Κύριος κλίνει τήν κεφαλήν του εἰς τόν Πρόδρομον καί ὁ τῶν Νυσσαέων ποιμήν Γρηγόριος θά ἑρμηνεύσει ὅτι «ὁ ἑστώς, κύπτει πρός τὸν πεπτωκότα»[5] γιά νά τόν ἀναστήσῃ. Ἔρχεται ὁ ἀναμάρτητος καί ἐξερχόμενος εὐθέως ἐκ τοῦ ὕδατος, ἀποδεικνύει παρρησίᾳ τήν ἀπόλυτον Αὐτοῦ ἀναμαρτησίαν καί μετατρέπει πλέον τό Βάπτισμα εἰς λουτρόν παλιγγενεσίας. «Ἀδὰμ τὸν φθαρέντα ἀναπλάτει, ῥείθροις Ἰορδάνου καὶ δρακόντων κεφαλὰς ἐμφωλευόντων διαθλάττει ὁ βασιλεὺς τῶν αἰώνων Κύριος»[6]. Καί καθώς καταλύεται ἡ ἁμαρτία, καταλύεται μαζί της καί ὁ θάνατος, ὁ ὁποῖος ἀποτελεῖ ἀποτέλεσμά της. «Λύεται τοῦ θανάτου τὸ κέντρον διὰ τοῦ Βαπτίσματος»[7], θά δηλώσει ἀπεριφράστως ὁ Κύριλλος Ἱεροσολύμων, γιά νά τονίσῃ ὅτι ἐφ’ ὅσον τό κεντρί τοῦ θανάτου, ἡ ἁμαρτία, καταλύεται μέ τό Βάπτισμα, ὁ θάνατος δέν ἔχει ἄλλον τρόπον νά μᾶς πλήξῃ!
Πλέον μετά τήν Σάρκωσιν καί τό Ἐκούσιον Πᾶθος τοῦ Χριστοῦ ἔχομεν ἀπαλλαγεῖ ἀπό ὅ,τι πρίν μᾶς ἐτυραννοῦσε καί κατετρόμαζε. Εὐστόχως ἐρωτᾶ ὁ Ἱερός Χρυσόστομος: «Τίνος ἕνεκεν φρίττετε;» Φοβεῖσθε ἐκεῖνον ὁ ὁποῖος ἔχει καταπατηθεῖ; Αὐτόν ὁ ὁποῖος πλέον εἶναι «εὐτελὴς καὶ οὐδενὸς ἄξιος»[8]; Ὁ μόνος ἀληθινός νεκρός εἶναι πλέον ὁ διάβολος καί ἔσχατος ἐχθρός καταργεῖται ὁ θάνατος, μέχρι τέτοιου σημείου ὥστε «ὄνομα μόνον ἔχει θανάτου»[9]. Τί λέγω; Οὔτε αὐτό τό ὄνομα ἔχει πλέον, καθώς μετά Χριστόν δέν τόν ὀνομάζουμε κἄν θάνατον, ἀλλά «κοίμησιν καί ὕπνον»[10].
Καί ἡ πρώην ἀπελπισία ἐνώπιον τοῦ μυστηρίου τοῦ θανάτου, ἔχει πλέον μετατραπεῖ εἰς ἀφορμήν φιλοσοφίας, μέ σκοπόν τήν μετάνοιαν καί τήν συνειδητοποίησιν τῆς ματαιότητος τῶν παρόντων. Λέγει πάλιν Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος: «Ἐξέλθωμεν ἐν τῷ μνήματι, ἕως ἐσμέν ἐν τῷ σώματι· ἴδωμεν τὸ μάταιον ἡμῶν φρόνημα, ποῦ ἔχει τό οἴκημα· ἴδωμεν τί μετ’ ὀλίγον γινόμεθα καὶ μὴ πλανώμεθα· ἴδωμεν πῶς διαλυόμεθα καὶ ἑαυτοὺς διορθωσώμεθα· ἴδωμεν εἰς τί καταλήγομεν καὶ περὶ τοῦ τέλους φροντίσωμεν»[11]. Δέν μᾶς ἐπιτρέπει ὅμως, ὁ Ἱερός Πατήρ, ἁπλῶς νά διαπιστώσωμε τό κοινόν χρέος ὅλων τῶν ἀνθρώπων. Φωτίζει ἀμέσως τήν κατάστασιν μέ τήν βεβαίαν ἐλπίδα τῆς Πίστεως καί συνεχίζει: «Ὅμως μὴ μέχρι τοῦ μνήματος τὸν λογισμὸν στήσῃς, ἀλλ’ ἐκεῖθεν μετάβηθι ἐπὶ τὴν ἀναστασιν· (…) καὶ ἐννόησον ἅμα καὶ πίστευσον· (…) καὶ ἡ γλῶσσα ἡ νῦν σιγῶσα, πάλιν λαλήσει τότε»[12].
Γι’ αὐτό καί ὁ Χριστιανός, ἐνώπιον τοῦ μυστηρίου τοῦ θανάτου μπορεῖ καί ψάλλει δοξολογικῶς τόν ὕμνον, μέ τόν ὁποῖον ἐξεκινησαμε τόν λόγον καί ἀποτελεῖ τροπάριον τοῦ Κανόνος τῆς ἑορτῆς τῆς Πεντηκοστῆς. Δέν φοβᾶμαι πλέον Χριστέ μου, τό νά ἐπιστρέψω καί νά ταφῶ εἰς τήν γῆν, γιατί Ἐσύ, ἐνῶ ἐθεωρούμην ξεχασμένος (εἰς τήν διάθεσιν τοῦ ἀντικειμένου ἐχθροῦ), μέ ἀνέβασες ὑψηλά, εἰς τήν ἀθανασίαν μέ τήν Ἀνάστασίν Σου.
Καί ἡ σημερινή προσευχητική σύναξις πάντων ἡμῶν, αὐτόν τόν σκοπόν ἔχει! Τήν δοξολογικήν ἀντιμετώπισιν ἑνός συμβάντος θλιβεροῦ βεβαίως, τό ὁποῖον ὅμως, δέν ἀποτελεῖ τό τέρμα, ἀλλά σταθμόν εἰς τήν πορείαν τῆς ζωῆς τοῦ ἀοιδίμου μεταστάντος, πρός τήν Ἀνάστασιν καί συνάμα τήν ἀπότισιν τοῦ ὀφειλομένου φόρου τιμῆς πρός τόν καλῶς κοπιάσαντα γεωργόν, ὁ ὁποῖος πλέον καταπαύει τοῦ κόπου καί ἀπολαμβάνει «τὰ ἐλέη τοῦ Θεοῦ, τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν, ἔνθα οἱ δίκαιοι ἀναπαύονται».
Ὁ Μακαριστός Μητροπολίτης πρώην Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων κυρός Κύριλλος ἐγεννήθη εἰς τήν ἡρωοτόκον Ἀρκαδίαν, εἰς τό χωρίον Κολλίνες τό ἔτος 1938. Μέσα εἰς τήν δίνην τῆς Κατοχῆς καί τῶν ἐπακολουθησάντων δεινῶν, ἔλαβε τήν ἐγκύκλιον μόρφωσιν, γαλουχούμενος εἰς τά τῆς Πίστεως νάματα ὑπό γονέων εὐσεβῶν καί φιλοχρίστων. Ποθῶν τόν τῆς ἀσκήσεως βίον, ἐνωρίς ἐξῆλθεν ἐκ τοῦ οἴκου καί της πατριᾶς του καί ἐφαρμόζων την μοναχικήν ἀποταγήν, ἀνῆλθε εἰς τό σκᾶμμα, ὅπου ἔμελλε νά πυκτεύῃ τά ἑπόμενα πεντήκοντα-πέντε ἔτη τῆς ζωῆς του. Τό 1959 λαμβάνει ἐν Καρδίτσῃ τόν πρῶτον βαθμόν τῆς Ἱερωσύνης, καθιστάμενος Διάκονος ὑπό τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων κυροῦ Κυρίλλου, ὁ ὁποῖος ἐκτιμήσας τό ταπεινόν καί ἥσυχον τοῦ χαρακτῆρος του ἐτίμησεν τοῦτον διά τοῦ ὀνόματός του. Ταυτοχρόνως ἀπεκδύεται εἰς τόν καλόν ἀγώνα μορφωτικῆς του ἀνελίξεως ἐγγραφόμενος εἰς τήν Θεολογικήν Σχολήν τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν. Προσπαθεῖ νά ἐπιτύχῃ τοῦ ἐφιεμένου σκοποῦ χωρίς νά ἀπομειώσῃ τήν διακονίαν του εἰς τήν Ἱεράν Μητρόπολιν, κάτι τό ὁποῖον κατά κοινήν ὁμολογίαν ἐπέτυχεν, ἔστω καί ἄν καθυστέρησεν εἰς τήν λῆψιν τοῦ Πτυχίου.
Τό ἔτος 1969, πτυχιοῦχος πλέον Θεολογίας, χειροτονεῖται ὑπό τοῦ διαπρεποῦς Μητροπολίτου Τρίκκης καί Σταγῶν κυροῦ Διονυσίου εἰς τόν βαθμόν τοῦ Πρεσβυτέρου, λαμβάνει τό ὀφφίκιον τοῦ Ἀρχιμανδρίτου καί ἀρχίζει ἐμπονώτερον τό ἔργον τῆς ἱεραποστολικῆς σπορᾶς εἰς τήν Ἱεράν Μητρόπολιν Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων ἀπό τήν εὐθυνοφόρον θέσιν τοῦ Πρωτοσυγκέλλου αὐτῆς, θέσιν τήν ὁποίαν διετήρησεν παρά τάς ἐπελθούσας μεταβολάς καί καιρικάς περιπετείας ἕως τῆς εἰς Μητροπολίτην Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων ἐκλογῆς καί χειροτονίας του. Ἐν ταὐτῷ καί κατά περιόδους διδάσκει ὡς Καθηγητής Μέσης Ἐκπαιδεύσεως εἰς τήν Ριζάρειον Ἐκκλησιαστικήν Σχολήν καί εἰς τήν Ἐκκλησιαστικήν Σχολήν Καρδίτσης, ὅπου διαπρέπει ὡς Πνευματικός τῶν Ἱεροσπουδαστῶν, ἐνῶ μέ τό φιλακόλουθον καί ἥπιον τοῦ χαρακτῆρος του καθίσταται τό πρότυπον ὅσων ἐν συνεχείᾳ θά τόν ἀκολουθήσουν εἰς τήν κρηπίδα τοῦ Ἱεροῦ Θυσιαστηρίου. Παραλλήλως, θέλγεται καί διακονεῖ τό ὑψηλόν ἔργον τῆς Ἐξωτερικῆς Ἱεραποστολῆς. Μέ εὐλογίαν τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων κυροῦ Κλεόπα καί ἄδειαν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, κατά τήν δεκαετίαν τοῦ 1980, διέρχεται μακρά χρονικά διαστήματα εἰς τό ἐν Βεγγάλῃ τῶν Ἰνδιῶν ἱεραποστολικόν κλιμάκιον, ὅπου βοηθᾶ τόν Ἱεραπόστολον τῶν Ἰνδιῶν μακαριστόν Ἀρχιμανδρίτην κυρόν Ἀθανάσιον Ἀνθίδην. Τό ἱεραποστολικόν τοῦτο κλιμάκιον ἐνισχύει καί χρηματικῶς καί διά βοηθείας εἰς ἀναγκαία εἴδη. Ταῦτα δέ πάντα χωρίς νά ἀνακόπτῃ τήν προσφοράν του πρός τήν Ἱεράν ταύτην Μητρόπολιν ἤ νά ἀμελῇ τά ὡς Πρωτοσυγκέλλου καθήκοντά του.
Ἡ τοιαύτη δράσις καί τό ἦθος τοῦ ἐκλιπόντος, ὄχι μόνον ἁπλῶς ἀνεγνωρίσθησαν, ἀλλά καί ἀπετέλεσαν τόν μοχλόν πιέσεως εἰς τήν καταλυτικήν ἀπόφασιν τῆς Σεπτῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τήν 9ην Ὀκτωβρίου 1998 νά ἐκλέξῃ δία ψήφων ἑξήκοντα (60) Ἐπίσκοπον καί νά καταστήσῃ Μητροπολίτην Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων τόν Κύριλλον, εἰς μίαν περίοδον σφοδρῶν ἐγκλήσεων εἰς τήν μικράν κοινωνίαν τῶν Κυθήρων, αἱ ὁποῖαι εἶχον ἐκφύγει τῶν ὁρίων τῆς Νήσου συνταράσσουσαι τό πανελλήνιον. Ἔχων ἐπίγνωσιν τῆς λεπτότητος τῶν ἀπαιτουμένων χειρισμῶν καί διευκρινίζων ἐξ ἀρχῆς τήν θέσιν καί τάς προθέσεις του, ὁ νέος Μητροπολίτης ἤδη εἰς τόν Χειροτονιακον του Λόγον ἐδήλου: «Μέ τήν Χάριν καί τήν βοήθειαν τοῦ Θεοῦ, ὑπηρετῶ τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἐπί τεσσαράκοντα σχεδόν ἔτη. Καί φιλοδοξία μου καί ἱερός πόθος ἦτο πάντοτε, ἄν δέν οἰκοδομῶ καί δέν ὠφελῶ τόν λαόν τοῦ Θεοῦ, τουλάχιστον νά μήν τόν βλάπτω καί τόν σκανδαλίζω! (…) Πολλῷ μᾶλλον τώρα πού μέ τόν ὑψηλόν τῆς Ἀρχιερωσύνης βαθμόν ἡ Ἐκκλησία μέ καλεῖ νά εἶμαι ἀνεπίληπτος, νηφάλιος, σώφρων, κόσμιος, φιλόξενος, διδακτικός, ἀνέγκλητος ὡς Θεοῦ οἰκονόμος, μή αὐθάδης, μή ὀργῖλος, ἀλλά φιλάγαθος, δίκαιος ὅσιος, ἐγκρατής (Τιτ. 1, 7-8). Καλοῦμαι νά εἶμαι πρᾶος καί μαχητής ἀνυποχώρητος εἰς τήν προάσπισιν ἀρχῶν καί ἀξιῶν, προκειμένου νά ποιμάνω τό ἐμπιστευθέν μοι ποίμνιον μετά ἱεροῦ ζήλου καί πολλῆς ἀγάπης, ὥστε νά εἶμαι τύπος τῶν πιστῶν ἐν λόγῳ, ἐν ἀναστροφῇ, ἐν ἀγάπῃ, ἐν πνεύματι, ἐν πίστει, ἐν ἀγνείᾳ (Τιμ. Α΄ 1, 12). (…) Καλοῦμαι να εἶμαι ποιμήν καί ὑπηρέτης τοῦ ἀνθρώπου καί τῆς κοινωνίας ὁλοκλήρου. (…) Ἐναποθέτω τάς ἐλπίδας μου εἰς τόν Θεόν.[13]».
Καί ὄντως ἡ ἐκεῖσε διακονία του ἐδικαίωσε τόσον τάς προσδοκίας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, ὅσον καί τοῦ χριστεπωνύμου πληρώματος, ὥστε ἀγαθοτάτη νά εἶναι ἠ περί αὐτοῦ ἀνάμνησις εἰς τά Κύθηρα ἄχρι τῆς σήμερον. Τοῦτο καταδεικνύεται ἀφ’ ἑνός μέν ἐκ τοῦ ἐνθρονιστηρίου του Λόγου εἰς Καρδίτσαν, ὅπου ὁ προκείμενος ἡμῖν κεκοιμημένος ἀνέφερεν: «Κατά τήν 7ετῆ ταπεινή Ἀρχιερατική διακονία μου στό μυροβόλο νησί τῆς Παναγίας τῆς Μυρτιδιώτισσας, στά Κύθηρα καί στά Ἀντικύθηρα οὐδέποτε σκέφθηκα νά ἐπιδιώξω μετάθεση γιά ἄλλη Μητρόπολη, καθώς ὁ ἱερός κλῆρος, οἱ ἄρχοντες, ὁ εὐσεβής λαός καί οἱ ἀπόδημοι Κυθήριοι μέ ἀγαπησαν καί τούς ἀγάπησα. Τό μικρό πλήρωμα στήν Ἱερά Μητρόπολη Κυθήρων τό διακόνησα ποικιλοτρόπως μέ ὅλες μου τίς δυνάμεις, τό σεβάστηκα καί τό ἀγάπησα πολύ. Εἶναι γνωστό ἐξ ἄλλου, ὅτι τό ἀξίωμα τοῦ Ἐπισκόπου εἴτε μικρᾶς, εἴτε μεγάλης Ἐπισκοπῆς, δέν προσδίδει μόνο τιμή στό πρόσωπο τοῦ Ἐπισκόπου, ἀλλά κυρίως ἀποτελεῖ μεγίστη εὐθύνη, ἀφοῦ ὁ Ἐπίσκοπος βρίσκεται «εἰς τύπον καί τόπον Χριστοῦ» καί ὀφείλει νά μιμεῖται καθημερινά τόν Θεάνθρωπο Κύριό μας, ὁ ὁποῖος τόσο πολύ “ἠγάπησε τήν Ἐκκλησία, ὥστε ἑαυτόν παρέδωκεν ὑπέρ αὐτῆς”»[14]. Ἀφ’ ἑτέρου τό αὐτό καταδεικνύεται καί ἐκ τοῦ προχθεσινοῦ μακροσκελοῦς καί ἐμπλέου σεβασμοῦ καί ἀγάπης ἀνακοινωθέντος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων, ὅπου ὁ ἄξιος διάδοχος αὐτοῦ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων κ. Σεραφείμ μεταξύ ἄλλων δηλοῖ τά ἑξῆς: «Ἡ Ἱερά Μητρόπολις Κυθήρων και Ἀντικυθήρων, τήν ὁποίαν διηκόνησε ἐπί 7ετίαν ὁ ἀοίδιμος Ἱεράρχης Κύριλλος (1998-2005) μέ ἔνθεο ζῆλο καί πολλή ἀγάπη καί μέ ὑποδειγματική προσήλωσι στά ποιμαντορικά του καθήκοντα, πενθεῖ ἀνθρωπίνως διά τήν αἰφνίδια κοίμησι καί μετάστασί του στά οὐράνια σκηνώματα, τά ἀγαπητά καί περιπόθητα, καί εὔχεται υἱικῶς τελεία ἀνάπαυσι ἐκ τῶν κόπων τῆς πολυμόχθου σαρκός του καί ἐκ τῆς παρατεταμένης χρονίου ἀσθενείας του, πλουσίαν δέ τήν παρά Κυρίου θείαν ἀμοιβήν, ἀνθ’ ὧν ἐπί ἥμισυ καί πλέον αἰῶνα ἐμόχθησε καί προσέφερε ἐνζήλως στήν Ἁγία τοῦ Χριστοῦ μας Ἐκκλησία.».
Καί μετά τά Κύθηρα ἦλθεν ἀνελπίστως ἡ Καρδίτσα… «Ἔπειτα ἀπό (…) τόν καταιγισμό τῶν ἐκδηλώσεων ἀγάπης, τήν καθολική σχεδόν ἀπαίτηση τοῦ ἱεροῦ κλήρου καί τοῦ εὐσεβοῦς λαοῦ τῆς θεοσώστου Ἐπαρχίας μας, ἀλλά καί τήν προτροπή πολλῶν Σεβασμιωτάτων Ἀρχιερέων νά συγκατατεθῶ καί νά δεχθῶ τήν μετάθεσή μου σ’ αὐτἠ τή γνώριμη καί λίαν ἀγαπητή μου Ἐπαρχία, ὁμολογουμένως βρέθηκα σέ δύσκολη θέση καί ἔμμεσα συγκατατέθηκα λέγοντας, ὅτι τό λόγο ἔχει ὁ Θεός. Ἄς γίνει τό θέλημά Του!»[15]. Καί ὁ Θεός διά τῆς Σεπτῆς Ἱεραρχίας ἐκφράζεται καί διά ψήφων πάλιν ἑξήκοντα, ὁ διά τήν Ἐπαρχίαν ταύτην «π. Κύριλλος», καθίσταται Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων. Προσέρχεται ὡς εἰρηνοποιός δηλῶν: «Ἐκεῖνο πού ἔχω νά πῶ την ὥρα αὐτή εἶναι ὅτι πρίν ἀπό 7 χρόνια καί ἔπειτα ἀπό σαράντα χρόνια ταπεινῆς διακονίας μου, χάριτι Θεοῦ, ἔφυγα γιά τή μικρή, ἀλλά ἱστορική Ἱερά Μητρόπολη Κυθήρων πτωχός, μέ μοναδικό περιουσιακό στοιχεῖο τήν ἀγάπη, τό σεβασμό καί τήν ἐκτίμηση ὅλων σας. Καί τώρα, ἐπιστρέφων πτωχότερος, ὑπόσχομαι, ὅτι θά φύγω ἀπό τόν κόσμο αὐτόν, ὅταν μέ καλέσει ὁ Κύριος ἀκόμη πιό πτωχός. Πλούσιος μόνο στήν ἀγάπη, ὑπόσχομαι ὅτι ἡ πόρτα τῆς καρδιᾶς μου, ἀλλά καί ἡ πόρτα τοῦ Ἐπισκοπείου θά εἶναι ἀνοικτή σέ 24ωρη βάση γιά ὅλους, διότι “οὐκ ἦλθον διακονηθῆναι, ἀλλά διακονῆσαι”.»[16].
Τόν τρόπο καί τό μέγεθος τῆς ἐνταῦθα διακονίας του δύνανται νά τόν περιγράψουν ἄλλοι ἁρμοδιώτεροι, κάλλιον ἐμοῦ. Εἰς ἐμέ ἐναπόκειται νά βεβαιώσω ὄτι τά παρά Θεοῦ χαρίσματά του, ἔμφυτα καί ἐπίκτητα, ἐξ ἴσου τά ἐστράτευε κατερχόμενος ἐν Ἀθήναις γιά νά μετάσχῃ τόσον τῶν Συνεδριῶν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας, ὅσον καί τῶν Συνεδριῶν τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου κατά τάς Συνοδικάς Περιόδους, εἰς ἅς ὡς μέλος ἐκλήθη. Διά τῆς ἁπλότητος τοῦ χαρακτῆρος του καί τοῦ ἀνιδιοτελοῦς τῶν προθέσεων καί τῆς ἀναστροφῆς του, κατέστη ἀντικείμενον σεβασμοῦ καί ἀγάπης, θεωρούμενος εἷς ἐκ τῶν πολυτίμων Ἱεραρχῶν, ἰδίᾳ διά τήν διατήρησιν τῆς εἰρήνης καί τῆς κανονικῆς ὁμαλότητος.
Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἡ ὁποία ἐξεδήλωσε τήν πρός τόν μεταστάντα ἀγάπην αὐτῆς, διά τῆς δίς ἐκλογῆς αὐτοῦ εἰς ἱστορικάς Μητροπόλεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, μεριμνῶσα διά τήν ἐν τῷ γήρει καί τῇ ἀσθενείᾳ αὐτοῦ περιφρούρησιν τῆς ἀξιοπρεπείας και ἀγαθῆς φήμης του, τηροῦσα ἀπαρασαλεύτως τούς Ἱερούς Κανόνας καί τάς σχετικάς διατάξεις τοῦ Καταστατικοῦ Χάρτου, ἀλλά καί ἀποδεξαμένη τό δεσμευτικόν δι’ αὐτήν πόρισμα τῆς ἐξ ἰατρῶν ἐπιτροπῆς περί τῆς φυσικῆς καταστάσεως τοῦ μακαριστοῦ, προέκρινεν ὅπως ἀποστείλῃ αὐτῷ διάδοχον ἱκανόν, προκειμένου νά ἀποτελέσῃ τήν βακτηρίαν τοῦ ἀοιδίμου Μητροπολίτου κατά τόν καιρόν τῆς ἐξ ἀσθενείας δοκιμασίας του, ἐνεργῶν υἱικῶς καί προστατευτικῶς, περιθάλπων καί ἀνακουφίζων τοῦτον. Ἤδη, Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεε, δικαιοῦσθε νά αἰσθάνησθε τήν ἐκ τῆς μετά χαρᾶς ἐπιτελέσεως τοῦ χρέους ἱκανοποίησιν, ὤν βέβαιος ὅτι ἀπολαμβάνετε τήν Ἀρχιερατικήν εὐλογίαν τοῦ ἀοιδίμου Προκατόχου ἡμῶν ἀνθ’ ὧν αὐτῷ ὁλοθύμως προσεφέρατε!
Ἀλλά καί σύμπασα ἡ περιοχή τῆς Καρδίτσης, τῶν Ἀγράφων, τῶν Φαρσάλων, τοῦ Νεοχωρίου, αἱ Ἱεραί Μοναί καί Ἐνορίαι, τό Χριστεπώνυμον Πλήρωμα, ὁ Κλῆρος καί πρό πάντων οἱ διά τῆς χειροτονίας ὑπό τοῦ μακαριστοῦ εὐεργετηθέντες Κληρικοί, δύνανται νά ἔχουν τήν βεβαιότητα τῆς πρός Κύριον ὑπέρ αὐτῶν μεσιτείας αὐτοῦ, καθ’ ὅσον ταῦτα πάντα ἠγάπησεν πολύ καί ἠγαπήθη ὑπ’ αὐτῶν.
Κυρίλλου, τοῦ Σεβασμιωτάτου καί Θεοπροβλήτου Μητροπολίτου τοῦ ἀπό Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων, ἔστω ἡ μνήμη ἀγήρως.